Magyar-Zsidó Szemle 28. (1911)
1911 / 1. szám - TÁRSADALOM - Statisztika és autonómia
3 STATISZTIKA ÉS AUTONÓMIA kül csupán egy izr. felekezetet ismernek. Ha kettőt ismert és mégis csak egyet recipiált volna, akkor az orth. párt az az egy már azért sem lehetett volna, mert ez a párt annak idején hivatalosan egyenesen állást foglalt a reczepczió ellen, mivelhogy az az ״ unificatio“, mint hivatalosan számos ízben hangoztatta. Mikor a receptionális mozgalom sikerrel járt, az orth. párt nemcsak megnyugodott, hanem később számos ízben hivatkozott reá mint jogforrásra. Ez biztató jelenség, mert azt mutatja, hogy a felekezet java iránti érzék az orth. pártban is él és a jóval akkor is megbarátkozik, ha nélküle, sőt ellene lett megteremtve. Kétségtelen, hogy az egységes autonómia iránt színtén azt a magatartást tanúsítaná, mint az egységes recepczió iránt: nem csak megnyugodna benne, hanem élvezné előnyeit. Ellenzi amíg nincs, felhasználja — jól teszi, — mihelyt van. A kultuszkormány által komoly akarattal dekretált autonómiát a hazai zsidóság zöme nagy lelkesedéssel fogadná, az ellenzés az orthodox tömegeknél sem vetne nagyobb hullámokat. Az intelligens elemek az áldatlan harczot végleg megunták, miután egy emberöltő szomorú tapasztalatai mindenkit meggyőztek arról, hogy a testvérharcz csak a zsidóság ellenségeinek malmára hajtja a vizet. A felekezetek államsegélyénél vallott kudarcz legsúlyosabban a rendszerint kisebb és szegényebb orth. hitközségeket sújtotta, nem kevésbbé a kongrua-törvény az ő papjaikat. A katasztrófák, melyek a zsidóság nagyobb felét érték (orosz pogromok), a hazai intransigenseket is békülékenyebbre hangolták. Fájdalommal érezhették saját tehetetlenségüket a milliók nyomorával szemben és örülettek, hogy az általuk hivatalból kitagadott művelt zsidóság a szerencsétlen hittestvéreket a végpusztulástól megmentette. A galicziai segélyakcziót szintén azok a zsidók indították meg és vezetik, kiket a hazai orthodoxia hivatalból kitagad. Ezek a nyilvánvaló tények nem maradhattak hatástalanul a hazai zsidókra sem, ez ellenkeznék a tömegpsychológia elemi igazságaival és a zsidó történet szolgáltatta tanulságokkal. A receptionális mozgalom óta a zsidó tömegeknek