Magyar Zsidó Szemle 5. (Új folyam, 2008)

EMLÉKEZET - Gábor György: Az idő nélküli hely: Maszada

Gábor György: Az idő nélküli hely: Maszada latát a kiszolgáltatott helyzetben lévő hitsorsosai hősiessége iránt.”76 Yadin fenti véleménye persze önmagában már tökéletesen elégséges lehetne (és elégségesnek is bizonyult) egy nemzeti mítosz megalapozásához, a kérdés mindössze annyi, hogy helytállóak-e ezek a szavak, avagy sem? De voltaképpen kik iránt is Josephusnak ez a nagy csodálata és szánakozása? Jogos-e azt állítani - miként teszi ezt Yadin angol nyelven megjelent könyvének címében -, hogy a zélóták legfőbb menedékhelyévé Maszada vált?77 A zélóták, akik - miként erre nevük is utal (görögül zelotai, héberül kanaim) - Izrael istene iránti mélységes, már-már túlbuzgó rajongással viseltetve valóban rendkívül fon­­tos szerepet játszottak már a makkabeusi kortól egészen a 66-74 közötti háború­­ig.78 Josephus megítélése szerint a zélóták jogtalanul és megtévesztő módon visel­­ték a nevüket,­­mintha nemes célért buzgólkodtak volna, pedig csak a gazságban igyekeztek minél buzgóbban túltenni egymáson.”79 A zélóták­­ Josephus közön­­séges rablóknak (lésztész) nevezi őket, ugyanazt a kifejezést alkalmazva rájuk, mint amit János használ az evangéliumában Barabásra i0­­ nehezen sorolhatók - legalábbis Josephus álláspontja szerint - a Róma ellen harcolók közé: ők inkább Eleázárnak, Simon fiának voltak a követői, akik kevéssel Jeruzsálem ostroma előtt elfoglalták a Templomot, majd Gischalai Jánostól legyőzetve arra kénysze­­rültek, hogy csatlakozzanak hozzájuk.81 Több mint valószínű, hogy Maszada védői inkább azok a galileai Judás által alapított szekta tagjai, a szikáriusok voltak, akik Josephus szavaival­­ a zsidók ״ negyedik filozófiai irányzatához” tartoztak, s akik ״ minden egyéb dologban megegyeznek a farizeusokkal”, ám ״ ezen felül azonban szívósan ragaszkodtak a szabadsághoz és csak Istent ismerték el uruknak és királyuknak. Semmiféle halál­­nemtől nem rettennek vissza, de rokonaikat és barátaikat is könnyű szívvel meg­­gyilkolják, csak ne kelljen senkit uruknak elismerniük.”82 76 Yigael Yadin: i.m. 15. 77 Vermes Géza rendkívül óvatosan fogalmaz ebben a vonatkozásban. Ld. Emil Schürer: The History of the Jewish Peoples in the Age of Jesus Christ (175 B.C. - A.D. 135). (revised and edited by Geza Vennes & Fergus Miller). Edinburgh: Clark, 1973. 511. 78 ld. ehhez: Martin Hengel: Die Zeloten. Untersuchungen zur Jüdischen Freiheitsbewe­­gung in der Zeit von Her odes 1. bis 70 n. Chr. Leiden: Brill, 1976. 79 Bellum IV, 3, 161. 80 vö. Vermes Géza: A passió. Ford.: Nagy Monika Zsuzsanna. Budapest: Osiris Kiadó, 2005. 56. 81 vö Bellum V, 3, 98-105. 82 Flavius Josephus: A zsidók története (továbbiakban: Anüquitates Judaicae), XVIII, 1, 6. (23-24). Ford.: Dr. Révay József. Budapest: Gondolat Kiadó, 1966. 381-382.

Next