Magyar Zsidó Szemle 5. (Új folyam, 2008)
EMLÉKEZET - Gábor György: Az idő nélküli hely: Maszada
Gábor György: Az idő nélküli hely: Maszada latát a kiszolgáltatott helyzetben lévő hitsorsosai hősiessége iránt.”76 Yadin fenti véleménye persze önmagában már tökéletesen elégséges lehetne (és elégségesnek is bizonyult) egy nemzeti mítosz megalapozásához, a kérdés mindössze annyi, hogy helytállóak-e ezek a szavak, avagy sem? De voltaképpen kik iránt is Josephusnak ez a nagy csodálata és szánakozása? Jogos-e azt állítani - miként teszi ezt Yadin angol nyelven megjelent könyvének címében -, hogy a zélóták legfőbb menedékhelyévé Maszada vált?77 A zélóták, akik - miként erre nevük is utal (görögül zelotai, héberül kanaim) - Izrael istene iránti mélységes, már-már túlbuzgó rajongással viseltetve valóban rendkívül fontos szerepet játszottak már a makkabeusi kortól egészen a 66-74 közötti háborúig.78 Josephus megítélése szerint a zélóták jogtalanul és megtévesztő módon viselték a nevüket,mintha nemes célért buzgólkodtak volna, pedig csak a gazságban igyekeztek minél buzgóbban túltenni egymáson.”79 A zélóták Josephus közönséges rablóknak (lésztész) nevezi őket, ugyanazt a kifejezést alkalmazva rájuk, mint amit János használ az evangéliumában Barabásra i0 nehezen sorolhatók - legalábbis Josephus álláspontja szerint - a Róma ellen harcolók közé: ők inkább Eleázárnak, Simon fiának voltak a követői, akik kevéssel Jeruzsálem ostroma előtt elfoglalták a Templomot, majd Gischalai Jánostól legyőzetve arra kényszerültek, hogy csatlakozzanak hozzájuk.81 Több mint valószínű, hogy Maszada védői inkább azok a galileai Judás által alapított szekta tagjai, a szikáriusok voltak, akik Josephus szavaival a zsidók ״ negyedik filozófiai irányzatához” tartoztak, s akik ״ minden egyéb dologban megegyeznek a farizeusokkal”, ám ״ ezen felül azonban szívósan ragaszkodtak a szabadsághoz és csak Istent ismerték el uruknak és királyuknak. Semmiféle halálnemtől nem rettennek vissza, de rokonaikat és barátaikat is könnyű szívvel meggyilkolják, csak ne kelljen senkit uruknak elismerniük.”82 76 Yigael Yadin: i.m. 15. 77 Vermes Géza rendkívül óvatosan fogalmaz ebben a vonatkozásban. Ld. Emil Schürer: The History of the Jewish Peoples in the Age of Jesus Christ (175 B.C. - A.D. 135). (revised and edited by Geza Vennes & Fergus Miller). Edinburgh: Clark, 1973. 511. 78 ld. ehhez: Martin Hengel: Die Zeloten. Untersuchungen zur Jüdischen Freiheitsbewegung in der Zeit von Her odes 1. bis 70 n. Chr. Leiden: Brill, 1976. 79 Bellum IV, 3, 161. 80 vö. Vermes Géza: A passió. Ford.: Nagy Monika Zsuzsanna. Budapest: Osiris Kiadó, 2005. 56. 81 vö Bellum V, 3, 98-105. 82 Flavius Josephus: A zsidók története (továbbiakban: Anüquitates Judaicae), XVIII, 1, 6. (23-24). Ford.: Dr. Révay József. Budapest: Gondolat Kiadó, 1966. 381-382.