Magyarország, 1862. szeptember (2. évfolyam, 201-224. szám)

1862-09-18 / 214. szám

1862.— II. évfolyam. 214. sz. Csütörtök, September 18. SZERKESZTŐS­ÉGI IRODA T. MUNKATÁRSAINK S HIRDETMÉNYEK DÍJA: ME­G­JELEN Ujtér 2. sz. 2. emelet. kéretnek, hogy a lap szellemi részét illető minden közleményt a szerkesztő­ ! 6 hasábos petitsor 1-szeri hirdetésnél 9, 3-szorinál 7 ujkr, ünnep- és vasárnapot követő napok kivé-KIADÓ-HIVATAL séghez intézzenek. — A lap kiadása körüli panaszok, a magán hirdetmények Bélyegdíj külön 30 lijkr, A nyilttérben 4 hasábos petitsor 25 újkr, telével minden nap. ... . . ^ ( a kiadó-hivatalhoz intézendők. Egyes példányok Kilián György, Osterlamm K., Lam­pel H., Eggenber- ELŐFIZETÉSI ÁR ! IJjter . sz. földszint. Bérment­etlen leveleket csak ismerős kézből fogadunk el. !­ger­­ V. és Kugler A. és társ könyvkereskedőknél 10 új krajczáron kaphatók. Egész évre 18 ft. Félévre 9 ft. Negyedévre 5 ft Előfizetést nyitunk & ,MAGYARORSZÁG' sept.-decem­b. 4 havi folyamára 6 ft. 50 kr. sept.-novemb. 3 „ „ 5 „ — „ 1 hóra . .....................................1 „ 80 „ Előfizetések mi­nden hó elején fogadtatnak el. Pest. sept. II. (t6­) Ha valaki Lengyelország utolsó 70 évi történe­tét megírná: művét a „fájdalmak könyvének“ mél­tán lehetne nevezni. Háromszor kiállotta a kivégezte­tés kínjait, s azóta mint „élő szobor“ tűri a fájdalma­kat, miket sikertelen erőlködései s meghiúsult remé­nyei csak súlyosbítanak. Ilyen hatást gyakorolhatott reá a „Dziennik“ közleménye is,mely szerint a kormány Zamoyski gróf­nál tartott gyülekezetét törvénytelennek nyilvánítja. A felirat, melyben a nemzet megnyugtatására javas­latok tétetnek, a kormány szerint, betölthetlen kívá­nalmakat tartalmaz, és Zamoyski a czár elébe idéz­tetett, hogy viseletéről számot adjon. S mi volt e felirat tartalma? Az, hogy a kor­mány túl szigoru intézkedései czélra nem vezetnek, kibékülés csak akkor jö létre, ha a nemzet törvényes jogait visszanyeri. Mindez tiszteletteljes, de szilárd hangon volt kimondva. Midőn Sándor czár testvérét azon szándékkal küldötte Varsóba, hogy az orosz birodalom mindunta­lan kiújuló sebét, a lengyel ügyet begyógyitsa , a nemzet némi reményre gerjedt. A nagyherczeg több ízben kijelenté, hogy ama kárhozatos gyilkossági merényleteket, melyek elkövettettek, a nemzetnek nem róvja fel, s ismerni óhajtja, miben áll az ország kívánsága. Zamoyski gróf ily nyilatkozat folytán hívta ös­­sze elvbarátait, így készült ama felirat, melyet a kormány oly keményen kárhoztat. Már már azt hitte a lengyel nemzet, hogy vége lesz a katonauralomnak, mely kopjával és kancsuká­val kormányzott, s kibontakoznak azon zavarból, ho­vá a kétségbeesés egy részről, a h­ajthatlan szigor más oldalról az országot dönteni készült. Keserű csalódás! Most már tudhatják, mit vár­hatnak oly kormánytól, mely őket még meghallgatni sem akarja, s látják, hogy újra tűrni és várakozni kell. De az orosz kormány se áltassa magát, hogy bel­reformjai legnagyobbikát, a lengyel ügyet ily el­járás mellett megoldhatja, s mert oly politika még so­ha nem aratott sikert, mely az őszinte szótól fél s melynek alapja önámítás. A lengyelek pedig azon tudatban leljenek vi­gaszt, hogy a legfinomabban szőtt terv meghiúsulhat, az emberi elme számításaiban csalódhatik, de a nem­zet, melynek önmagában hite, van elveszni nem fog soha. Eljő az idő, midőn rajtok beteljesednek az Írás­nak ama szavai: a te hited megmentett téged! A porosz kamrában sept. 16-án a katonai budget felett az első szavazás megtörtént. A bizott­mány győzött, javaslata 273 szavazattal 68 ellen el­fogadtatott. A minisztérium veresége bizonyos. Mily hordereje van ez eseménynek, megítélhetik olva­sóink, ha a vita tárgyát még egyszer átgondolják. Poroszország honvédelmi szerkezete az 1814. sept. 9-iki törvényen nyugszik, mely szerint a rendes állandó hadsereg mellett, a nemzet minden osztályát magában foglaló honvédség foglal helyet. E szerke­zet gyökerei még azon korba visszanyúlnak, midőn II. Frigyes fél Európa ellen diadalmasan küzdött, s ezért Poroszország léterével ugyszólván összeforrt. A rendes katonaság nem a legjobb szemmel te­kinti a honvédséget, minek oka a szervezet különb­ségén kivül abban is rejlik, mert amaz aristocrata elemekkel túltömve van, emez pedig inkább a polgár­ság kebléből ered. Hozzájárul, hogy a honvédség te­temes hátrányokkal van összekötve. A jelen európai viszonyok közt ugyanis jól begyakorolt és jól fegyel­mezett hadsereg szükséges, s ilyennek a honvédeket legalább a rendes haderőkkel szemben tartani nem lehet. E mellett a mozgóvá tétel tömérdek bajjal jár. Képzeljük, hogy félmillió ember, az ország közép­osztályának színe egyszerre foglalkozásától elszakit­­tatik! Az ország állapota ezt, ha huzamosb ideig tart, nagyon is megsiüli, s ha a honvédség miatt a rendes hadsereg csekély számban tartatik, kivált tá­madó háborúban, könnyen gyengévé válik az ország oly szomszédai ellenében, melyek nagyobb számú rendes haderővel bírnak. Mindezen árnyoldalak vilá­gosan kitűntek az 1850- és 59-iki mozgóvátétel al­kalmakor. Ekkor megpendittetett a védelmi szerkezet új­jászervezésének eszméje. A kormány megragadva a kedvező alkalmat, 1859-ben törvényjavaslatot terjesz­tett elő, mely szerint a honvédség jelentékenyen ve­szít fontosságából, s helyibe a megszaporított állandó hadsereg lép. E törvényjavaslat úgy a kamarában, mint az országban heves ellenszegülésre talált. A közvéle­mény a honvédség csökkentésében az alkotmány ve­szélyeztetését látta, s azt hite, hogy ez által a pol­gári elem befolyása csorbát szenved, s az aristocra­­tikus hadsereg által Mannteufel és társa, kik minden perczben kormányra kerülhetnek, könnyen folytat­hatnák a reactiót. Kitű­nt, hogy bármily kellemetlen­séggel jár is az általános katonáskodás , a nemzet ezt becses jog gyanánt féltékenyen őrzi. A 1---------- ----1 Ar. lOßA inn ft is.il um Id ldlU»Zil £ U.l.aLUI.l. UO C-AVPJU ± W­ J. jan. 1-jéig ideiglenesen rendkívüli költséget szavazott, mely a hadsereg hadilábon tartására szükséges volt. Ezen határidő már rég lejárt, de a jelenlegi miniszté­rium a hadsereget hadilábon tartván , a szükségelt kiadásokat is megtette, a­nélkül, hogy erre a képvi­­selőház által felhatalmaztatott volna. Most, midőn már a kiadás nagy részben meg­történt, a házat arra kéri, hogy azt utólag jóváhagyá­sával lássa el. A kamara többsége ettől vonakodik, mert szerintük az ilyen eljárás már formailag törvény­telen. E­mellett oda vezet, hogy a hadsereg újjászer­vezése a fenálló törvény ellenére megtörténik, mi­előtt az új törvényjavaslat szentesítést nyerne, s így az ideiglenes költség (körülbelül 6 millió tallér) ren­des kiadássá válnék. Vádolják a kormányt, hogy a nemzet akaratával ellenkező szervezést tettlegesen életbe akarja léptetni, s ezért késik a törvényjavas­lat előterjesztésével. Igaz, hogy ama tíz zászlóaljat, mel­lyel a had­sereg szaporíttatott, feloszlatni, az országra háramló veszély nélkül nem lehet, de más részről az is bizo­nyos, hogy a képviselőh­áz nem tűrheti, hogy orránál fogva vezessék, s nem szavazhat meg ily fontos dol­got oly minisztériumnak, melyhez legkisebb bizalma nincsen. Talán el lehetett volna kerülni e bonyodalmat, ha a minisztérium a hadsereg szervezése iránt, a ház nézeteihez csatlakozik, s kijelenti, hogy a benyúj­tandó törvényjavaslat ily értelemben lesz szerkesztve. Ez engedmény lecsillapította volna a dolog érdemé­ből felmerülő aggodalmakat, s ekkor a formai nehéz­ség könnyen elhárittatik. A kormány ezt nem tette .... makacsága ha­sonló eredményt szült, s Poroszország most azon szo­morú látványt tárja fel szemeink előtt, hogy a tör­vényhozó hatalom két tényezője egymással életre, halálra küzd. Mily romlás, mily hátramaradás há­ramlik ebből az országra, kitűnik, ha Poroszország törekvéseit meggondoljuk. Németországban hegemó­niára vágyik, de belzavarai meghiúsítják a remélt sikert. Németország rokonszenve, melyre oly sokat épített, csak csökken, s nem remélheti, hogy a kis államok sorsukat az övével szívesen összefűzik, ha a haladás és erő első kelléke, a belbéke ily mé­lyen megzavarva van! Pest, sept, il­l. Semmi kétség többé az iránt, hogy a kis Montenegró — a szabadságra és független­ségre törekvő­ népeknek hősiesség s önfelál­dozás tekintetében mindig követendő példánya — a diplom­ati­a által elárultatva, a forradalmi támogató elemek által cserben hagyatva — 450 évi küzdés után kénytelen len végre békére lépni Törökországgal. A hivatalos közlönyök nem közlik ugyan még hiteles alakban a békekötés föltételeit, de a jó forrásból merítő lapok tudósításai eléggé meggyőznek az iránt, hogy e béke a minő le­alázó Montenegróra, ép oly veszélyes Török­ország és Európa békéjére nézve. Egy kitűnő orosz diplomata mondja: „alá­vethetjük ugyan magunkat a megalázó béke kényszerűségének, de nem szoktuk azt elfeledni.“ Az „Ost-Deutsche Post“ párisi levelezője szerint, tizenkét pontja van a békekötésnek. Az első pont megállapítja, hogy a Fekete-hegy kormányzata, (F administration de la Montague mint az okmányban áll) ezután is, mint eddig, a montenegróiak kezében maradjon, a határok is azok maradnak, melyeket az 1859-ki euró­pai bizottmány kijelölt.­­ A második és har­madik pont Mirko bellebeztetését, s egy Her­­czegovinából Albániába vezető és őrházakkal ellátott katonai út készítését köti ki. Ez utób­bi — véli az „O. D. P.“ — a legfontosabb ha­tározat, mert magában fog­lalja Törökország helyőrségi jogát Montenegróban, a­mennyiben az öt vagy hat őrház közöl mindegyiket egy pár száz török katona fog megszállni, kik táma­dás esetében segéderőre számolhatnak. Ezen pontra nézve — mint egy más tudósításban olvassuk — azon észrevételt tette a béke­­alkudozásokon jelen volt orosz képviselő, hogy az őrházak felállítása nyilvános ellentét­ben áll a Szerbiára nézve elfogadott török po­litikával. Szerbiát illetőleg szükségesnek tart­ják a török lakosságnak a szláv népségtől való elkülönítését, míg Montenegróban a tö­rök elemet a szláv közé akarják keverni. A katonai út és őrházak felállítása pedig nem jelent egyebet, mint a török és szláv elem ös­­­szekeverését. De az orosz consul észrevétele nem vétetett tekintetbe, s az illető pont az elő­­nlnt víVvQri Ír nff nf off m o O' A­nOiíTTOíll­r huoiíu or uuiun­xuv­u iwuuvuv^uu in « xí. J‘lv0 J pont kiköti, hogy Montenegró be nem fogad­hat oly menekülteket, kik fegyveres kézzel érkeznek a szomszéd török tartományokból; e határozat azonban bizonnyal nem tartatik meg, s azt nem is lehet megtartani.­­ Az ötödik és hatodik pont a montenegróiak költözködési és kereskedelmi jogát illeti. A f. Porta tekin­tetbe vévén a legelő és gabnaföld elégtelensé­gét, valamint a kikötő hiányát, megengedi a montenegróiaknak, hogy földbirtokot vásárol­hassanak és bérelhessenek a szomszéd tarto­mányokban, és az antivári révet fölajánlja min­­den kereskedelmi közlekedésre, azon föltétel alatt, ha a török tartományokban érvényes törvény­szabályok tiszteletben tartatnak. A legelői jogból keletkezett határviszályok elhá­rítására mind török mind montenegrói részről biztosok állíttatnak a határok különböző pont­jain, s azok ítélnek a pörös kérdések fölött. Oly esetekben, melyek fölött a biztosok nem határozhatnak, a f. Kapuhoz történik a folya­modás. — A békekötésben nincs szó a f. Porta luzerainitásának elismeréséről. Fuad pasa erre nézve következőleg nyilatkozott volna : ,,a f. Kapunak nem szükséges most ismertetnie el azt, mit mindig jogának állított, s a minek most tényleg birtokában van.“ lm ez a f. Porta és Montenegró közti bé­kekötés pontjainak tartalma. Ezen pontok közöl kétségtelenül leglénye­­gesb a katonai útra vonatkozó harmadik pont, mely a f. Portának Montenegró feletti luzeraini­­tását mind jogilag mind tényleg megállapítja. E­­zen vívmány a háború jogának legszigorúbb ér­­vényesítése a I. Porta részéről, Montenegró irá­nyában,a régi szuverainitási és jelenkori nemze­tiségi jogelvek megvetésével és kigúnyolá­sával. A I. Portának Montenegró feletti suzerai­­nitását ugyanis Európa még eddig soha sem ismerte el. Nincs nemzetjogi szerződés, mely azt tudtunkkal megállapittotta volna. Sőt, el­lenkezőleg, az előttünk fekvő okiratok szerint Montenegró független államnak tekintetett a török szultánok által. Lássunk egy párt ezen okmányok közöl. Selim szultán egy 1799-ről keltezett, s a boszniai, herczegovinai, albániai és macedóniai vezirekhez, pasákhoz és hadikhoz intézett pa­rancsában kijelenti, hogy ,,a montenegróiak so­ha sem voltak udvarának alattvalói“, ez okból jól fogadtassanak a török határokon. — A grahovoi 1838-ban kötött szerződés IV. czik­­kelyében ez áll : „örökös béke köttetik a füg­getlen montenegrói állam és a boszniai és her­czegovinai pasalikok között.“ Igen fontos a luzerainitás kérdésében a franczia „Moniteur“-nek 1858. máj. 12-kéről keltezett nyilatkozata is, mely így hangzik: „Azon pillanatban, midőn a rend és béke ugyanazon érzelmei által lelkesített hatalmak a párisi kötés művének bevégzésével és meg­szilárdításával foglalkoznak, méltán lehet cso­dálni, hogy Törökország oly állást foglal Mon­tenegró irányában, mely új bonyodalmakat idézhet elő. A török Porta nem hozhat föl kétségbevonhatlan jogokat, sem sürgető szük­ségből eredő indokokat azon lépése iránt. Va­lóban miről van a szó ? Két kérdés forog fen; egyik az: váljon van-e a Portának luzeraini­­tási joga Montenegró felett; a másik: váljon bizonyos kerületek, melyek felváltva elfoglal­tattak és kormányoztattak török és montene­grói fejedelmi hatóság által, e kis állam részét teszik-e vagy a török tartományokhoz vissza­csatol­tassanak-e. A Porta a hódítás jogát hozza föl az első pontra nézve; valóban csak is az, mit némi valószinüséggel felhozhat, mert nem létezik közte és Montenegró közt más egyez­mény, mely valamely luzerainitási jogot ala­pitna meg az ő részére. Tehát csak a hóditás marad, de a hóditás csak bizonyos föltételek alatt válik joggá, melyek közöl a leglényege­sebb : a meghódított ország állandó és folyto­nos elfoglalása vagy legalább a fejedelmi köz­­igazgatás oly okmányai által bizonyított hódo­­lás, minő, például, az adó fizetése, helyőrség léte stb. De a történelem azt bizonyítja, hogy ha a törökök sikerrel támadták is meg néha a montenegróiakat, sohasem tarthatták fen magukat azon országban, s az kétségbevonhat­­lan tény, hogy Montenegró tökéletesen zárva volt előttök egy század óta. Ebből látható, hogy a Porta nem helyezheti Montenegro fe­letti suzerainitását az ottomán birodalom ép­sége nagy elvének pajzsa alá, s e tekintet­ben mélyen lehetne sajnálni, ha azon ál­dozatok után, melyeket bizonyos hatalmak az ő épségének és függetlenségének biztosítására hoztak, e kis állam függetlenségét megtámad­ná a Porta, mely­ik maga is gyengeségében Európa különböző államai segítségét vette igénybe.“ De, mint látszik, mindezen okmányok, mindezen nyilatkozat, nem tartóztatták föl a I. Portát azon régi szándékában, hogy Mon­tenegrót, fegyvererővel meghódítsa, s luzerai­nitását fölötte kiterjes­sze. Az európai diplo­­matia behunyja szemét, mert érdekei azt kí­vánják, hogy e kis állam áldozatul essék. An­golország és Ausztria politikája követelték azt, hogy Montenegró, mely a keleti kérdés megoldásában parányisága daczára is szerepet nyerhet , Törökország által megsemmisit­­tessék. Angolország politikája felett nem csodál­kozunk. Életbevágó érdekei követelik ezt tőle. De csodálkoznunk kell Ausztriáé felett, mely — tudomás szerint — mindig nagy párt­fogója volt a feketehegyieknek, kivált 1848 óta, midőn 10,000 embert ajánlottak föl az osztrák-magyar háborúra.*) Ezen Ausztria — mely 1852 ben háborút akart szenni Törökor­szágnak, ha hadcsapatai el nem takarodnak Montenegró határairól — szól-e most egy szót a „jó szolgálatokért“ az elnyomott állam érde­kében? Minő nagy változása ez a politikai ér­dekeknek és nézeteknek! Tanulságos lecz­­ke kormányokra és népekre nézve egyaránt. URHÁZY GYÖRGY: Az országos in­gázd, egyesület küldött­ségének jelentése a londoni gazdaság­i kiállításról. (Folytatás.) A kiállított szarvasmarhák, lovak, juhok és ser­tések után együtt véve 374 díjban kiosztatott 3940 font sterling, vagyis közel 40,000 p. forint. Átmentünk tek. Egyesület az ismertetett kiál­lításnak állatain. Hátra volnának még a gépek és termények, melyek hasonlag roppant mennyiségben hozattak ez alkalommal e hatalmas országnak min­den részeiből össze. Mielőtt ezekről is futólag legalább megemlékeznénk, nem hagyhatjuk érintetlenül, hogy ama sok szép és jeles marhának, lónak, juhnak és sertésnek tenyésztői nagyobb részben a derék és élet­revaló angol farmerek. Deréksége ezen osztálynak magából egy ily kiállításból világlik ki kétségbevon­­hatlanul, s elmondhatjuk rála valóban és méltán: ex operibus cognoscet­s eos. Látva ez eredményeket, nagyra kell becsülnünk az angol farmert, ki hazája gazdaságát oly szeren­csés kézzel intézi; de nagyra az angol földbirtokos osztályt is, mely okos és méltányos bérleti rendszere által a nevezett farmerek tiszteletre méltó munkássá­gát lehetővé teszi. Itt az ideje valóban, hogy hazánk nagybirto­kosai is komolyan kezdjenek gondolkozni hasonló állapotok életbeléptetése iránt, mert a házi kezelés ma már csak azon birtokokon nyújthat kielégítő si­kert, hol a tulajdonos közvetlenül érdekelve a gaz­dálkodás vitelében, ezen érdekeltséget alkalmatos módon meg tudja osztani tisztjeivel is, kiket egyen­­ként és személyesen alaposan ismer, s a­kinél a be­ruházásokra szükséges pénzbeli eszközök kívánt mér­tékben rendelkezésre állanak. Minél kevesebb ha­zánkban az ilyetén földbirtokosoknak a száma annál­­inkább itt volna véleményünk szerint ideje az okos és méltányos alapokon fekvő bérrendszernek. Lát­va Anglia ez irányú állapotait, határozott meg­győződéssel mondjuk ki, hogy hazánkat sem az ura­dalmak szerinti nagy, sem pedig a parcellázás alap­ján történendő bérletek boldogítani nem fogják. * Ha — a­mint láttuk — e gazdasági kiállítás az ő, közel 2000 darabra ment jelesknél jeles állataival a szemlélő figyelmét mély benyomással ragadá meg és oszta szét, úgy a gépek és termények átláthatat­lan tábora még sokkal nagyobb mértékben imponált tömegével. Pedig a londoni kiállítási palota is óriási mértekben hozta mindezen tárgyakat az angoloktól *) J. Vaclik, La souverainiíó du Monténőgro et le droit des gens moderne de l’Kurope.

Next