Magyarország és a Nagyvilág, 1872 (8. évfolyam, 1-26. szám)

1872-02-25 / 8. szám

­ VIII. ÉVFOLYAM 1872. Megjelen minden vasárnap. PEST, FEBRUÁR 25. Kiadó-hivatal: PEST, József tér 6. sz. 8. SZÁM, Kiadja a Deutsch-­testvérek pest-bécsi irodalmi és művészeti intézete. Előfizetési dij : Negyedévre 2 frt. — Félévre 4 frt. — Egész évre 8 frt. — a „Hetikrónikával”4 együtt: Negyedévre 3 frt. — Félévre 6 frt. — Egész évre 12 frt. VAN-É SZABAD AKARATUNK? (Folytatása és vége.) És szabad akaratunk ? Hitünk ez erős oszlopát is megtámadták, ezt is iparkodtak megdönteni, még pedig azon tudomány által, melynek szerény szolgája magam is vagyok — a statisztika által. Brüszel váro­sában él azon ag­gastyán és Q­u é­­teletannak neve, ki először mer­te ezen oszlopot megrázni. És mit a mester sem képzelt oly szi­gorúan, tanítvá­nyai fenhangon hirdetik a tant, hogy az ember szabad akarata a gyermekek me­sevilágába való, hogy az em­ber szabad­akarattal nem b­i­r, hanem hogy az rab­szolgája oly idegen tör­vényeknek, melyeknek vakon kell engedelmes­kednünk. Önök ismerik azt a régi mesét a tudvágyó fiatal­ról, ki a saisi kép fátyolét fölemeli, hogy az addig eltakart igazság­nak , a valónak szeme közé néz­hessen, de ki azon perczben, hogy a valót megpillantá, eszméletlenül összerogyott és kitől, hogy mi borzasztót látott legyen, emberi fül nem tudta meg. A mi korunk föllebbenté e fátyolt, — és ijedten tántorgunk vissza. Állatnak, vagy még ennél is keve­sebbnek, akaratnélküli szerves lénynek tudni magun­kat— vájjon ez volna-e • azon végezél, mely felé az­­ emberi buvárlatnak és az emberi ismeretnek törekednie kellessék ? Vajjon azért volt-e eltiltva a megismerés fája, mivel gyümölcsei oly keserűek? A felállított elméletek természettudományi olda­lával nem foglalkozhatunk, és csakis azon fölfedezéseket fogjuk szemügyre vehetni, melyeket a statisztika szolgáltat. Hadd tekintsük tehát közelebbről azon új igazsá­gokat, melyek arra csábíthatnának, hogy öntuda­tunkban oly élénken élő érzetét akaratunk szabadsá­gának eltagadjuk. Mintegy negyven éve múlt, hogy Quételet Adolf, ki jelenleg a brüszeli csillagda igazgatója, közrebocsátó vizsgálatait az emberről és annak tehet­ségeinek kifejlődéséről. Quételet ezen munkájában azon kérdéssel is fog­lalkozik, váljon az ember önkénytes cselekedetei tetszés­­ szerinti önkénynyel történnek-e, vagy pedig törvények­nek vannak-e azok alávetve ? Hogy ezen kérdésre válaszolhasson, szemügyre­­ kezdett venni több oly cselekedetet, melyek elkövetése vagy abbanhagyása természeti törvény által — fizikai értelemben — nincsen korlátozva, hanem melyek tisztán csak a szabad eltökélés­­től függnek. Kétségkívül alig képzelhető cselekedet, mely inkább volna a tiszta önkény ki­folyásának tekint­hető, mint egy bűntett elköveté­se. Vájjon fog-e valaki rabolni és gyilkolni, és váj­jon hány szemé­lyeken követtet­­nek el e büntettek — az iráni tör­vény csak nem határoz ? Quételet azon­ban ennek az el­lenkezőjéről győz meg minket. Be­bizonyítja ugyan­is, hogy az e­g­y - egy ország­ban egy-egy év alatt el­követendő bűnök száma meglehetősen állandó. Belgiumban például a követ­kező számmal történtek gyil­kosságok : 1826-ban 241, 1827- ben 234, 1828- ban 227, 1829-ben 230, 1830-ban 205, 1831-ben 266. De nem csak a gyilkolások száma az, mely állandónak mutatkozik, hanem tapasztalható ugyanezen törvényszerűség még azon eszközök megválasztása körül is, melyekkel e gyilkosságok elkövettetnek. Quételet t. i. kimutatja, hogy Belgiumban évenkint mintegy: Nyúl és görény.

Next