Magyarország és a Nagyvilág, 1875 (11. évfolyam, 27-52. szám)

1875-07-25 / 30. szám

358 Ezúttal azonban nem folytatható sokáig pá­lyáját, mert kitört a szabadságharc, és Lendvay ifjú hévvel ragadott fegyvert a szent ügy védel­mére ; alig volt tizennnyolcz éves, de csakhamar századosig emelkedett és mindvégig rajongó lel­kesedéssel harczolt. A világosi katasztrófa után visszatért a színpadhoz s eleinte vidéki színpado­kon játszott. A közönség érdeklődött a nagy Lendvay Márton fia iránt is, ki szintén nem kö­zönséges tehetségeket mutatott; de több évig volt mégis kénytelen a törekvő ifjú a vidéken vándo­rolni, mig végre. 1856-ben a nemzeti színházhoz szerződtették. Az­­Ördög naplójá­ban lépett föl először s gyorsan meghódította a fővárosi közön­séget, mely az öreg Lendvay halála után kétsze­res érdekkel nézte a fiatal művészt elhunyt apjának legjelesb szerepeiben. És ez idő óta Lendvay Márton mindvégig buzgó tagja maradt a nemzeti színháznak; az ötvenes években házassági frigyre lépett nemzeti színpadunk kedvelt naiv színésznőjével, Fancsy Ilkával. Tizenhét éven szerepelt Lendvay szakadatla­nul nemzeti színpadunkon ; oly hiú, oly szorgalmas és valódi lelkesedéstől ihlett tagja alig volt a nemzeti színháznak; a közönség kegyében fokon­ként emelkedett s bár a kritika sokszor keményen bánt vele, három évvel ezelőtt, midőn Lendvayt súlyos betegsége először vonta el a színpadtól, a legszigorúbb bíráló is elismerte, hogy a szerel­mes, hős szakmában a beteget pótolni senki sem képes. Betegsége mindjárt kezdetben végzetes ala­kot öltött. A beteg művész sorba járta a leghíre­sebb gyógyfürdőket, folyamodott a legjelesb or­vosokhoz , de csak rövid időre üdült föl koronként, hogy annál rohamosabban visszaessék gyógyíthat­­lan bajába. Napról-napra fogyott, sorvadott, de szenvedései közepette is lelkét folyton a színpad utáni vágy foglalta el. Orvosai teljes nyugalmat tanácsoltak, de ő, mihelyt kissé jobban lett, nem tudott nyugodni s kísérletet tett ismét a színpadon. A közönség lelkesült tapssal fogadta, újból föltá­­madottnak hitte, nem sejtvén, hogy kedvencze minden előadás után ájultan terül el a színfalak mö­gött! Minden föllépés siettető halálát, de Lend­vay bámulatos erőfeszítéssel küzdött teste gyen­gesége ellen. A betegség azonban győzött a lelki erőn; néhány föllépés után, a végzetes kór még hatalmasabban kitört. Lendvay legutoljára még »Saint-George lovag« szerepében akart föllépni, a próbákat meg is tartotta, de a színpadon többé meg nem jelenhetett. Testben megtörve, lelkében keserű csüggedéssel utolsó menedékét Balaton- Füred gyógyvizében kereste , de a kór már föl­­tarthatatlan volt s a hosszan szenvedett művész e hó 12-én örök nyugalomra szenderült. Lendvay Márton sokkal jelentékenyebb he­lyet foglal el hazai szinművészetü­nkben, hogysem e rövid életrajzi vázlaton kívül művészi jelentősé­géről is ne kellene megemlékeznünk. Ifjabb Lendvay Márton nagy művészi név­nek és hírnek örököse. Mondták róla, hogy híres apjának nem egy tekintetben képmása, de míg an­nak adományai gyöngédebb ihlet alapszínén bá­­joltak, nála hevesb­é tán nyersebb inspiráció ké­pezte az egyéniség mozgató erejét. Hős szerelmes volt, a legszerencsésebb szakma, melyben a kö­zönség rokonszenve gyorsan nyerhető és legtovább tartható meg, melyben az előadó népszerűsége a legszélesb körökben szokott elterjedni. Nem csoda, hogy ily szakma amily csábító, oly veszedelmes is. Könnyebben szerzi meg az elismerést, mint az u. n. jellemábrázoló vagy csel­szövő, apa vagy bonvivant szakmáiban, hanem aztán könnyen szoktat is a tapshoz s ráveheti az illető színészt a szigorúbb földszintről a hálás, nagy közönségre apellálni. Gyakran léptek jó és nemesi anyagból teremtett tehetségek e lejtőre s magát Lendvayt is folytonos küzdelemben láttuk földszint és a karzat közt. Ambitiója a különben páratlan szorgalmú sz­­észt folytonosan sarkalta: megfelelni a követelőbb ízlésnek s fékezni erősb színezetű egyéniségének hajlamait, melyek a ri­kító hatásra unszolva csábították, ami azonban nem lévén igen könnyű munka, a tökéletesedéshez vezető hosszú után többször meg-megéhezett buz­dító tapsra s olyankor kereste, ahol kapta. Mi volt Lendvaynál az a vonás, melyről többi társai közt rögtön rá lehetett ismerni, az a valami, amit művészi egyéniségnek hívnak? Oly gazdag temperamentum, amilyennel kortár­sai közül egyik sem biit; gazdag a komolyság tü­­zében és úgy mint a humornak nem egy árnyala­tában. Szenvedélyét szándékosan neveztük »tüz«­­nek, mert talán inkább az volt, heves, elragadó, elborító tűz inkább, mint felforgató, megrendítő szenvedély, vagy ha már nagyon is pontosak aka­runk lenni a megjelölésben,a megkapó szenvedé­lyesség. Ennyi humor és ennyi tűz egy emberben oly daliás alakkal, rendkívül kifejezéses arc­c­al és ami legfőbb, mert nálunk legritkább, oly csodá­latos bőségű hanggal, nem mindennap található meg a leghírebb előadóknál is. Adományokban a természet nem mért szűk marokkal. Még a szor­galom sem hiányzott nála. Lendvay sohasem lé­pett készületlenül a színpadra s bár a legelfog­­laltabb tagok közé tartozott, ki néha hónapokon keresztül másodnaponként játszott, ritkán le­hetett rajta észrevenni, hogy a túlságos elfoglalt­ság nem engedte m­eg tökéletesen elkészülnie. Mindamellett tagadhatatlan, hogy nem érte el azon fokot, melyhez adományai az útlevelet ke­zébe nyomták. Emlékszünk — hiszen nemrég ideje, hogy a kritika sokat bajlódott fékezhetetlen tüzé­­vel s mindig figyelmeztette , mérsékelje hangját, kerüljön inarticulált kitöréseket s bizonyos más modorává lett futamot a legfelsőbb hangtól a leg­alsóbbig. Taglejtései miatt is több intést kellett tűrnie. Azt hiszszük, ha Lendvay valamivel szegé­nyebb természeti adományokban, vagy ha nehezeb­ben vergődik fel elsőrangú állására, többet csi­szolt és finomított volna magán. Nagy erejének öntudatában, kedveltségét látva, elkáprázhatott s bár időközönként egy-egy kísérletet megtett, hogy a birtokában levő gyémántot megköszörülje, csakhamar visszaesett fékezhetetlenségébe. Részrehajlatlanul kívántunk a sír szélén is ítélni, de kérdezzen akárki: tulajdonainak árny­vagy fényoldalai számosabbak-e, az utóbbiakról kell ezt kijelentenünk s helyet adnunk a halottnak jeles művészeink sorában. Nem mindig párosul az önbíráló értelem a szellem fényével oly mértékben, hogy a kettőnek egyensúlyozó közreműködéséből kerüljön ki a tökéletes forma, de nagy és szép műveket teremt önkénytelenségében az ihlet is! Tegyünk koszorút az ihletett művész sírjára! ! A Dívának. AGLORARA voltam díva, S enni adtak, inni nem. Szeret engem a szép Diva, De nem lehet kedvesem. Megcsókoltam ! Dicső merény ! S ő megsúgta, hogy szeret . . . De a mama — és az erény . . . Ah, hiába, — nem lehet, Mennyi vágy a lemondásban ! Mily csábitó hő erény ! Oh mily édes árulás van, Diva, szived fenekén, így akad meg fejezetnyi Hézagon a szép regény . . . Tudom, szeretnél szeretni, De az erény, az erény ! . . . Oh csak adhatnám, mi nincsen , mi megillet jog szerint,­­ Volna váram, lovam, kincsem, Hogy raknám elédbe mind. És rebegném : Tied, vedd el I S szökve tárt karod elül, , Szerelemre kész sziveddel Hogy’ hagynálak egyedül I S te, a pompát félrelökve, Hogy marasztnál: »Oh jövel I Tied vagyok mind örökre, És elsején kezdjük el I Dóazi Lajos. I ,111­­. IIJIMI IUMIII .............. n III HIM II... I 30. SZÁM. Magyarország és a Nagyvilág. A dalos kis pásztorlány. — Rajz a román nép létből. — Irta: ЕюаЛэег G­jzörger. E­oksem láttam életemben szebb szemű kis leányt! Biharmegyében­­ . . . A község határán talál­koztam vele, amint a kecskéket őrzötte. Nem is szólottam volna hozzá soha, ha az országút ma­gaslatára is fel nem hangzik hozzám tiszta, szép, csengő gyermekhangja .. . Egy gyarlán összeállított híd karfájára dőlve, hallgattam a kis­lányt, ki fejét érzékenyen him­bálva, olyan ösztönszerű keserűséggel mondta a szívhez szóló dalt. Távolabb egy sereg gyermek ült körben és arczc­al mind a kis­lány felé volt fordulva. A hang varázsa a fogékony gyermekkedélyekre is édesen hatott. Nagyon természetesen. Hiszen a dalt még a bölcsőben tanulták szeretni. Mikor édes anyjuk a bölcsőben ringatta őket és fejük abban jobbra-balra vetődött, már akkor nyertek fogékonyságot fejeket himbálni és a »si dám­árét« keservesen zengedezni. A lányka is oly kitartóan himbálta fejét. A többiek meg talán kötelességeknek tartot­ták, hogy kövessék a kis­lányt. Megkerültem a hidat és letértem a völgybe a gyermeksereghez. Nem háborgattam a kis­lányt, hadd daloljon. Hiszen úgy szerettem hallgatni hangját, melyhez hasonlót gyermektől még nem hallottam. A kis borzas gyermekek bambán néztek reám s megszűntek csevegni. — Vájjon miféle lehet? Kiyoszonan zsidó, — mond egy nagyobb gyermek. Mosolyogva mentem közéjök, és kérdez­tem, ki az a kis lány, s hogy velük egy faluból való-e ? — Az a kis lány, Domnule ? — Igen, az a dalos kis lány. — Az a falu kis nótája. Az öreg Anna asz­­szony fogadott leánya. Velünk őrzi ő is napon­kint a kecskéket, de nem barátkozik velünk, mert hát . . . A többség szószólója elhallgatott és markába kezdett nevetni, amit a többiek is hűségesen tettek. — Hallgass te, mert fellöklek! Mit nevetsz mint a kő­kutya? Nem tudsz a Domneval okosab­ban beszélni ? A megsértett fél minden illemről megfeled­kezve, botját suhintotta a dorgáló nyaka közé. Ez sem volt rest. Összekaptak, elkezdtek dulakodni, irgalmatlanul páholva és dühösen a földhöz te­remtve egymást. — Te! Azért, hogy te a bokotánnál szolgálsz, még­sem félek tőled. Vigyázz, mert még szarvad nőhet s szamárfülekkel dicsérheted az Istent! — mond a nagyobbik, ki megelégedett a gyengéb­bik meggyomrozásával. — Hogy mohosodjattak meg mindketten, — szólt mérgesen a vesztes fél feldúlt arczczal és a czibálás miatt égfel­­meredő hajjal; igen, most is azt mondom, azt is fogom mondani, hogy az a lány . . . — Elhallgatsz! szólt dühösen a nagyobbik, pásztorbotját az előbbihez közel suhogtatva; azért az a szegény leány többet ér, mint egész nemzet­séged. Hol nem akad a gyöngének, a szegénynek vé­dője ? gondolom. A részvét, a pártolás érzete, még ez egyszerű, fejletlen szivekben is helyt ta­lált. Hogy megküzdött ez az egyszerű pásztor­gyerek, mint akár egy Othello, vagy Don Juan. A többiek nevetve oszoltak szét, jól kimulat­ták magukat. — »Györgyié« megint dühbe jött, — mond az egyik. A közelben dalolt kis leány elhallgatott és élénken látszott figyelni a csetepatére. Látásomra tova akart menni. — Állj meg kis lány, tudom, hogy te vagy a falu kis nótása, dászkál-féle, diák ember vagyok, ha akarod, énekelek is neked egyet a császlorból, akár karácsonyit, akár húsvétit. A kis lány, ki 8—9 éves lehetett, lesütött fejjel fordított hátat és csak néha pillantott hátra bátortalanul. Szegényes vászonöltözetben volt. Úgy látszott, nagyon kevés gondot fordítanak reá. Fogadott leány vagy, meglátszik rajtad! — gondolom.

Next