Magyarország és a Nagyvilág, 1876 (12. évfolyam, 1-26. szám)

1876-01-02 / 1. szám

2 is, csakhamar a röpirat megjelenése után, taggá választotta. E röpiratban már letükröződik Ke­mény Zsigmond egész politikai pályájának ve­zériránya. Ez­ mérsékelt haladás, s bizonyos józan közép­irány a conservativ előítéletek s a demokratikus túlhajtások között. Nagyobb je­lentőségű politikai pályája 1846-ban kezdődött. Csengery Antal meghívására, az ez által szer­kesztett »Pesti Hírlap« munkatársa élén s ez idő óta folyvást vezérszerepet játszott. A fővá­ros politikai és irodalmi életében tevékeny részt vett s 1848-ig legmunkásabb dolgozótársa volt a »Pesti Hírlap«-nak; czikkei nem csak tar­talom, de forma tekintetében is kitűntek. A parlamentarizmusnak volt ugyan hive, de sok­kal mérsékeltebb mint társai; csak szigorú kri­tika után fogadott el valamit, a­mint átalában írói működését nem is a reformeszmékben való termékenység, mint az analytikus bírálat jel­lemzi. Az ő bonczoló képessége, dialektikája a legerősebbek egyike volt a magyar publicistiká­­ban, habár nem szorítkozott is a puszta nega­­tíóra, hanem pozitív meggyőződés alakjában is határozottan nyilatkozott. Publicistái tevékenysége mellett azonban hű maradt a szépirodalomhoz is. Még ifjú korában írt két regényt, az »Élet és Ábránd«-ot és »Gyulai Pál«-t; az első nem jelent meg és kéz­irata Buda ostrománál odaveszett, »Gyulai Pál« pedig nem részesült kedvező fogadtatás­ban. Vontatott alakú és hibás szerkezetű, költőietlen részletekkel teljes, de kor- és jel­lemrajz tekintetében rendkívüli tehetségről ta­núskodó. Valamint czikkeiben is csak hosszas gyakorlat után találta meg a kellő formát, úgy regényei is csak később emelkedtek a művészi forma magaslatára. Második regénye a »Férj és nő« s beszélyei: »Ködképek a kedély látha­tárán«, már forma tekintetében is kiválók, az »Özvegy és leánya« pedig kitűnő szerkezetű re­gény, mely az e nemű legjobb angol regények­nél semmivel sem áll hátrább, míg a »Rajon­gók« és »Zord idők« czímű regényei Kemény írói tehetségét teljes erejében mutatják.. A mozgalmas 1848-ik évben Kővárvidék egyik kerülete megválasztotta Keményt a pesti országgyűlésre. Kemény nem bírta az élő szó hatalmát, s a nemzetgyűlésen nem játszott sze­repet, a­mint nem szólalt fel az 1865-diki or­szággyűlésen sem, midőn a pesti Lipótváros vá­lasztotta meg képviselőjének. 1848-ban Kemény az országgyűlést Debreczenibe követé, s 1849 tavaszán Szemere ministériumában osztálytaná­­csosságot vállalt, mely állásban főleg codificatió­­val foglalkozott. A forradalom lesujtásával hadi törvényszék elé állittatott, de mint polgári tisztviselőt, fölmenték. Közvetlenül a forradal­mat követett gyászévekben utat-módot keresett a nemzet megmentésére, s e töprengéseinek eredményei a »Forradalom után«, s »Még egy szó a forradalom után« czimű röpiratai. A röp­­iratoknak nem volt közvetlen politikai sikerük. A Bach-kormány a jogeljátszás erőszakosságá­val lépett fel; b. Kemény, mint politikai iró, elhallgatott; — sokat utazott a külföldön, és re­gényeket, történeti tanulmányokat irt. Ekkor születtek: a »Két Wesselényi«, és »gr. Széche­nyi István« nagy tanulmányai, a legkitűnőbb alkotások, melyeket e nemben irodalmunk fel­mutathat. Külföldi útjáról hazatérvén, éles szeme azon­nal belátta a nemzet pusztulására számított ab­solut rendszer hatását és a hírlapirodalom te­rén igyekezett némi ellenhatást gyakorolni. Ne­héz, veszedelmes kísérlet volt ez. Kemény Zsig­mond a »Pesti Napló« akkori szerkesztőjét, Bán­ffayt nyerte meg,s néhány társával számos czikkben hol leplezve, hol nyíltan megtámadta a Bach­­kormányt, — a­minek eredménye az lett, hogy a kormány a szerkesztőt elmozdította. Kemény ekkor egy ideig visszavonult a politikától, s leg­inkább aesthetikával és szépirodalommal fog­lalkozott, míg­­1855-ben átvette a »Pesti Napló« szerkesztését, megtartva azt nyilvános pályája végéig, alig pár évi félbeszakítással. A »Pesti Napló« ő alatta érte virágkorát. Virtuozitásnak mondható az a modor, melylyel egyenetlen fegy­verrel a hatalom ellen küzdött. A lapot akkor tulajdonkép a sorok között kellett olvasni s nem egyszer történt, hogy belügyekről irni nem lehetvén, társadalmi, irodalmi, külföldi czikk alakjában folytak a legnevezetesebb hazai poli­tikai kérdések felett a discussiók. Midőn a Bachrendszer mesterséges épülete végre ingadozni kezdett s az alkotmányosság helyreállítása iránt uj remények ébredtek, Ke­mény mondta ki először s határozottan a 48-ks törvények visszaállítását; ő tolmácsolta ama nagy nemzeti és törvényes gondolatot, mely az alkotmány visszaállításában ténynyé emelkedett. Deákhoz, Eötvöshez, a felirati párt vezérpoliti­kusaihoz való benső baráti viszonya fellépésé­nek hatalmas súlyt adott; ő e vezérpolitikusok méltó nagy társa, a Deákpárt egyik legkitű­nőbb államférfia volt. Az ő czikkei képezik a kiegyezési mű­­legfényesb igazolását, melyek mellett ma már tanúskodik az idő s melyeket felejthetlenekké fog tenni a történelem. Volt idő, midőn Kemény mintegy központjául szol­gált a Deákpárt mérvadó férfias tanácskozásai­nak. Nem egy nagy esemény magya e tanács­kozásokban vettetett el, s midőn arról volt szó, hogy kikből alkottassék Andrássy kormányel­nöksége alatt az első minisztérium, Kemény­nél tartatott ez ügyben a döntő tanácskozás. Ekkor azonban már hanyatlott testi ereje, gyöngeség fogta el, szeme világát ideges bánta­­lom lepte meg s nem régen még oly fényes, tiszta elméje homályosulni kezdett. Egy-két év­vel később már csak névleg volt szerkesztő, a munkát kénytelen volt másokra hagyni, 1870- ben pedig teljesen visszalépett minden nyilvános szerepléstől s kevéssel utóbb, jóformán már mint élő halott, erdélyi birtokára vonult. Itt élt mély elvonultságban, testileg lelkileg meg­törve, mig végre deczember 22-én a halál meg­­szabaditó szenvedéseitől. Közéletünkre, irodalmunkra nézve Kemény már évek óta halva volt, — de mégis csak most, midőn igazán elköltözött sorainkból, most érez­zük át teljesen a veszteség nagyságát, mely e fényes szellem letüntében érte a nemzetet Em­léke élni fog műveiben, élni fog nemzetünk törté­nelmében, melynek nem egy fényes lapja tanúsá­got tesz b. Kemény Zsigmond nagysága mellett. Magyarország és a Nagyvilág. Rec­uza vándorlásaiból, * * 1) (A 13-ik századból.) 3­ 2 1 ő Ъ. а за. gr. SZÉPKOR napja ég fent. — Sugara Kastélyban bíbor arany, — kunyhóba’ vér. A hatalomnak hizelg, s fukaran oszt annak áldást a ki nyögve kér. Kalászos dús lesz a por ugara, a­z ő nyomorultabb, ez a munkabér, Fényén fölvidul várfal, zord, komor , Hevén vért izzad a küzdő nyomor. Mégis, ki igy tengsz, boldog vagy te por! Mert csak egy úr vas jármát hordozod ; S mert dús hatalmas az ki rád tipor. S mert hatalmának fénye, — nyomorod. *) Első énekét 1874-iki évfolyamunkban közöltük. A jeles ifjú költő, művének befejezéséhez közel áll, s nemsokára az egészet sajtó alá adja. Szerk. 1. szám. S ha sújt is, mástól megvéd annyiszor, S nyugodni hagyja legalább porod. Egy szóval tudnod jó, hogy, bár silányon, Mégis számitsz valamit a világon. De van egy nép, honfosztott, üldözött, Kinek bünül róják, hogy hontalan . Szidják ha jár az emberek között, — Szidják ha bujdos zord sziklák alatt. Rúgják, verik ha tisztán öltözött, De még jobban szemet szúr piszkosan : Csúfolják gyávának ha nyögve tűr, — S ha szembe száll ölik mindenfelül. Saját nevükkel gúnykép nevezik. (S ez a legfájóbb, mert ez lelket ér !) Ha lányuk nem ledér, azzá teszik,­­ ha elbukott, mind vádolják egyér’. Ősz, gyermek, egy mérték alá esik. Egyformán bűnhődik az életér . S ők azt sem kérdhetik : mért van ez igy hát ? Mert rájuk fogják : ők tudják leginkább. Mindenki tudja, e faj a zsidó . Azért utálatos mivel utált. Vizétől megrabolt mély medrü tó, Nem adhat mást mint gőzölgő mocsárt. Igaz hogy mint ilyet kerülni jó, S egy jéget szivni véle tán megárt: És mint ilyen, nem is való egyébre, Mint hogy szemét-gödör legyen belőle, így gondolá azt Sándor­­­ pápa is. Ki a menyország kulcsát őrizé , Zsidók ellen jön első szent paizs, S mondá : az istenért gyilkolni szép, — Kivált zsidót! — mert ez még hasznos is, Zsidó pénzével díjaz itt az ég . És ki ne vágynék isten kegydijára, Kivált ha annak csak zsidó az ára ? E bölcseségre lelkes tűzbe jött Spanyol Fernand 2­ és portugall Manó : Nagy volt istentől fölkent erejök, S versenyre keltek : ki nagyobb bakó ? Vörös bor helytt zsidó vért küldtek ők Rómába (volt vagy tízezer akó.) E nedvtől ittasult a Vatikán, S »igazságos« igy jön a titán. Vádolni könnyű azt kit mi se véd, S a I­anvád hallgat hol jóhiszem el, A pór mért kötné a zsidó sebét, Ha azt királyok vágnák újra föl ? Mért bújjék a zsivány vadonba szét, Ha nyíltan foszthat mint becsület­őr, És mint ítéljen akkor az igazság, Mikor biró, törvényhozó a gazság ? S ki tudná rendre elsorolni mind, Mit tett velük egy hosszú ezred év ! • York, Frankfurt, Frank­föld zord emléke int,­­*■ S még áll sötéten a sch­warzburgi rév : Lajost még mindig szentnek nevezik, S a százezer zsidó elporla rég! A föld, a viz, a jég oly néma halk. «, Nem hívják vissza az elzüllt sóhajt! S nem volt menekvés ? semmi eszköz, itt ? Tanácsra béna volt a szív, az ész ? Hisz a­ki bármi kint kerülni tud, Hogy elkerülje, az mindenre kész ! Vagy testük kint, lelkük nem érte bát ? Hogy ki nem irtá ennyi szenvedés ! Miként volt egynek is életre kedve. Azt vagy megvetve, vagy azért remegve ? Vagy ők hibáztak ? Nem ! nincs oly hiba, Mit ezredév gyötrelme ki nem irt. Vagy ott sem volt felejtve Jehova, Hol a maró seb földön kére itt ? Sorsukkal mért nem léptek alkura ? Hisz élténél becsesbet egy se birt. S átbújva a világ kivonatán, Azt tűrhetővé tették volna tán. Ha már vak sors szolgái voltak ők, Mért nem jártak hóbortos kedvibe ? Ha nem türé a keresztényi gőg, Mért nem tagadtak el fajt és hitet? Lehettek volna »ember« más előtt, S megtarthatták vén emlékeiket: Az éltet igy boldoggá tenni érdem ! Mért nem tevék ezt ? — Ifj. Ábrányi Kornél. l) III. Sándor pápa. l) V. Ferdinánd spanyol király

Next