Magyarország és a Nagyvilág, 1883 (19. évfolyam, 1-25. szám)

1883-03-18 / 11. szám

162 Fest Imre. (1917-1S13.) Alig múlik el hét, hogy közéletünk egy-egy kiválóbb szereplőjét, a­ki érezhető űrt hagy maga után, ne ragadná el a halál. Ahogy ez az év in­dult, valóban aggodalommal kell néznünk a még hátralevő kilenc hó elé. Máskor egész évben alig jegyezhettük fel annyi érdemes férfiú halálát, mint az idén rövid negyed év alatt. Fest Imre azok közül volt, kiknek nincs zajos szereplésük, de működésük nem kevésbé áldáshozó, maradandó nyomokat hagyó és pedig nem is csak egy, de egyszerre több téren, mit a terhetlen buzgalom és munkaszeretet magya­ráz meg. Március 11-én esti fél tízkor érte őt a ha­lál városháztéri lakásán. A­mint vacsorához ült, hirtelen rosszul lett s néhány pillanat múlva ha­lott volt. Agyszélhűdés érte. Ily halált óhajtott min­dig s még legutóbb, mikor Wagner Rikárd halálá­nak körülményeiről olvasott,igy sóhajtott fel: «így szeretnék meghalni s ha isten szeret, igy is fo­gok meghalni.» S úgy lett. Hosszas betegség s minden haláltusa nélkül múlt ki. Noha — hat­vanötéves létére, azzal a vidor kedélylyel s élet­erővel, milyen neki volt — még sokáig élhetett volna. Fest Imre 1817. nov. 3-án született Szepes- Váralján, hol első iskoláit is végezte. Később a kés­márki, miskolci és eperjesi protestáns iskolákat látogatta s mindig az elsők egyike volt előme­netel és szorgalom dolgában. Jogtanulmányait Debrecenben és Pesten végezte s 1839-ben ügy­védi oklevelet nyert, ám az ügyvédség gyakor­latához nem érzett kedvet, hanem a bányaipar terén keresett hatáskört magának. Kiváló szakis­merete és buzgalma hamar közelismerést vívtak ki számára e téren, úgy hogy mint a felsőma­gyarországi bányapolgárság egyesületének kül­döttje részt vett az 1843—44. évi pozsonyi or­szággyűlésen az uj bányatörvény kidolgozásá­ban. Innét visszatérve, előbbi gyakorlati műkö­dését folytatta s felismerve a vastermelés és gyártás rendkívüli fontosságát s annak szüksé­gét, hogy hazánk e téren a külfölddel versenyre keljen, vasgyári vállalatokban kezdett részt venni, egyszersmind az iparegylet szepesi képviselője volt. A szabadságharc idején a viszonyokhoz képest tevékenyebb részt vett ismét a politikai életben és közigazgatásban, de csak szűkebb hazája a Szepesség körében. 1849-től 61-ig azu­tán kizárólag a bánya- s főleg a vasipar előmoz­dításának szentelte összes munkaerejét. Buzgól­­kodásának sikerült több, ez érdekben alakult egylet és szövetség egyesítésével megalapítani a felsőmagyarországi vasgyári egyletet. 1861-ben a politikai élet­ rövid időre ismét föllendülvén, Ő sem térhetett ki megyéje közbizalma elől, mely Szepes megye alispáni székébe szólította. Mikor a provizórium újra beállott, ismét előbbi munkaköréhez tért vissza, buzgólkodva kivált az egyesülési szellem előmozdítása kö­rül. Ez a szellem adott létert a kassa-oderbergi vasút eszméjének, melyet Fest egész lelkesedés­sel karolt fel, mert abban kereste Szepesmegye felvirágzásának eszközét s méltán úgy volt meg­győződve, hogy vele az éjszaki megyék egyik legfőbb érdekét mozdítja elő. Az 1866. dec. 10-ére összehívott, ország­­gyűlésre a szepes-göllnici választókerület őt küldte fel képviselőjéül s ő Deák Ferenc elvei mellett foglalt állást, miért utóbb választói bizalmi sza­vazattal tisztelték meg. A kiegyezési tárgyalások Ausztriával megindulván, Fest igen tevékeny szerepet játszott az osztrák-magyar kereskedelmi- és vám­szerződés megállapításában. A mellett sokat buzgólkodott az országos ipar­egyesület megalapításán, melynek később igazgatója is volt. Gorove István államtitkárnak hívta őt meg a kereskedelmi minisztériumba, melyet azután az akkor előfordult sok fontos tárgyaláson ritka szakértelemmel s elismert sikerrel képviselt. Mikor az újabb kiegyezés folytán az osztrák nemzeti bank is közös intézménynyé lett s osz­trák-magyar bankká alakítva külön osztrák és külön magyar kormányzat alá helyeztetett, a magyar kormány ajánlatára ő választatott meg a bank magyarországi részének kormányzójává. Fényes állás, melyre azonban nála több érdeme alig volt másnak. De nemcsak kitűnő technikus és pénzügyi kapacitás volt Fest Imre, hanem hírlapíró sőt költő is. Már 1­848 előtt a Pesti Hírlap és a He­tilapban, majd az ötvenes években budapesti és bécsi lapok hasábjain feltűnést keltő ve­zércikkei és szakközleményei jelentek meg. To­vábbá német költő is volt, de mint ilyen inkább Petőfi és Arany költeményeinek kitűnő fordítá­sával, sem mint saját szerzeményeivel tűnt fel. Magának nem volt családja, ám azok a családok, melyek körében otthonos volt, szeretet­reméltó modora és sok jeles tulajdonai miatt annyira szerették, hogy mintegy gyászoló család gyanánt állották körül ravatalát, s a részvét a jeles férfiú halála felett általános. Magyarország és a Nagyvilág. Mikor az esküvőről jöttünk . .. I. Mikor az esküvőről jöttünk úgy ragyogott szelíd képed, Szemeidből kiolvashattam Az üdvöt, mit szived érzett. Fehér ruhádban olyan voltál, Mint egy fehér szárnyas angyal, A mennyország üdvét Ígérted Szép ragyogó mosolyoddal. II. Soha­sem fogom elfeledni Azt a nevezetes napot, A násznépet, a templomot, A szent oltárt meg a papot. Minden olyan ünnepi volt, Szívem dobogott sebesen.. Egyedül te mosolyogtál, Üdvözülten én kedvesem! III. Fürtös fejed myrthusból Font koszom födte, Aranyfényü napsugár Dicsfényt szőtt körötte. Én ott ültem melletted Vőlegényed, férjed, S láttam a boldogságtól, Hogy sugárzott képed. S mint egy buzgó imádság Óhaj támadt bennem: Oh milyen jó volna most Józsuének lennem! A napot megállitnám Azonnal felettünk, Hadd ragyogna örökké Ily fénynyel felettünk! Hevesi József: Anthropologiai tanulmányok. Frankenburg Adolftól. Ha a különféle népek és nemzetek erköl­cseit és szokásait saját életmódunkkal összeha­sonlítjuk, igen sok követésre méltót fogunk azok közt találni, a­nélkül, hogy az idegen hibák és gyarlóságok majmaivá legyünk, így, például, az angol és a portugál is illetlennek tartja a csókolódzást a férfiak közt; nálunk minduntalan lenyalják egymás bar­kóját, a­mi egyébiránt majdnem mindenkor az őszinte barátság és szeretet kifejezése: midőn, ha hölgyeink csókolják meg egymást, ezt csak azért teszik, mert a «kedves barátnő» közelebb­ről akar meggyőződni a brüszszeli csipkék való­diságáról, melyek a «szeretetreméltó vetélytársné» vállait fedik, s egyúttal arról is, vájjon ez utób­biak oly természetes hófehérségűek-e, mint a minőknek távolról látszanak? Ilyen­kor aztán a hölgyek csókja, mely, ha a férfi aj­kán elcsattan, a legköltőibb idill, valóságos epigrammá változik. A török, és a keleti nép átalában soha­sem szellőzteti lövegét, ha tiszteletét és hódola­tát kívánja valakinek kifejezni: mi öt lépést sem mehetünk az utcán, hogy kalapunkat ne tán­coltatnánk a levegőben, s néha kevésbé múlik, hogy a kalappal egy­ütt nem rántjuk le a fe­jünket is. Egy török, aki egyszer szemtanúja volt nálunk, mint repül le az emberek kalapja minden fényesebb fogat s rendjeles kabát előtt, s mily földig érő hajlongásokkal kisérik ezt min­denkor, úgy hogy homlokukkal majdnem a kö­vezetre buknak, azt kívánta ellenségének, misze­rint lelkének holta után szintoly kevés nyugta legyen, mint a magyar ember kalapjának. A khinaiak azt tartják, hogy ha két, egymástól idegenkedő szivet erővel együtt maradni kényszerítenének, ez annyi volna, mint egy holt tetemet élethossziglan egy eleven emberhez lán­colni : nálunk ezt a képtelenséget egy oly val­lásnak szabványai szentesítik, mely­­keresz­tény vallásnak nevezi magát. Néhány beduin törzsnél az a szokás ural­kodik, hogy a vőlegény jó barátjai kíséretében fegyveres kézzel támadja meg arája sátorát, hogy azt erővel elrabolja. E szándékának a szinte föl­fegyverkezett asszonyok hatalmasan ellenszegül­vén, a dolog gyakran oly komoly fordulatot nyer, hogy a fiatal levente hetekig sem gyógyul meg sebeiből. A mivelt Európában ez kevesebb bajba kerül; itt a leányt, kivált ha négy van a ház­nál, örömest odaadják: a keserves harcok csak akkor kezdődnek, ha férje azon ismét túl adni szeretne. Indiában a hajadonokat csak bizonyos pénzösszeg lefizetése mellett engedik át a kérők­nek, s még a leggazdagabb családoknál sincs a ruha- és fehérneműeken kívül egyéb hozománya a menyasszonynak. Nálunk csak az oly leányok kapósak, a­kik jövendő férjeiknek tisztességes (?) állást és jövedelmet biztosítanak. Sarkantyus csizmában táncolni joggal tart­ják illetlen dolognak; a mi vidéki táncmulatsá­gainkon mód nélkül szerencsések a fiatal tércék, ha minél több huszártisztnek sarkantyúi akad­nak meg sleppjeikben. Olaszországban a háziúr teljes gálá­ban fogadja vendégét, s az asztalnál jobb olda­lára ülteti. A mi vendégeink erre nem várnak, hanem egyenesen a gazda helyére ülnek, ki­nek több mint háromszáz évi prakszis által szer­zett kvalifikációjánál fogva nagylelkűen átenge­dik az «Oberkellner» tisztjét. Arra, hogy valaki azok közül, a­kik a vendégszeretetben részesül­tek, azt valaha viszonozta volna, nincs példa, s ha Florenzben még néhány évtized előtt az uta­zónak átnyújtott számlában e tétel is előfor­dult: «per i‘incommodo», mi e helyett ékes sza­vakkal köszönjük meg a «Szerencsé»-t és a «meg­­tisztelés»-t, mert hogy lehetnénk oly udvariat­lanok, az ilyféle alkalmatlankodásokat istencsa­­pásaként tekinteni s értek kárpótlást követelni? Különben a házigazda nem lehet elég szemes az oly ritka vendég irányában is, aki nagyon bő­kezűnek mutatkozik, mert könnyen úgy jár­hat, mint az együ­gyü paraszt, a­ki fészket ra­kott a szarkának, mert csőrében aranygyűrűt lá­tott, s azt gondolta, hogy több kincset fog még a házhoz hozni; a ravasz állat azonban égő szenet rakott a fészekbe s fölgyújtotta a házat. Tertulliánus hevesen kikelt a myrthus­­koszoruk ellen a menyasszony fején, mert félt a régi pogányszokások meghonosításától. A mai időben e koszorúk szintoly szükséges ékszere az 11. Szám.

Next