Magyarország és a Nagyvilág, 1883 (19. évfolyam, 26-52. szám)

1883-10-14 / 41. szám

650 fában részesíti a hazai kormány, sőt 1876-ban Svájcba küldi újabb tanulmányokra. Tanári pályáját 1853. évi október 3-dikán kezdte meg Kassán, az államgimnáziumnál. Ko­rán feltűnt alapos képzettségével, paedagogiai érzékével s már akkor nemcsak a volt tanítvány hódította meg a jeles mestereket, hanem a ta­lentum a köztiszteletre gyúló közönséget és elöl­járóságot is. Innen magyarázható az, hogy 1860-ban a helytartó-tanács kész biztosítéknak veszi a fiatal tanár előtanulmányait egy oly tanügyi kérdés elintézésére, melynek mai ko­runk is sokak fáradozásától teszi függővé gyü­mölcsöző voltát: gimnáziumi tantervet dolgoz­tat ki vele. Jutalma a lőcsei kir. főgimnázium igazga­tói állása lett 1861-ben. Nehéz feladat jutott itt ki neki: nem kevesebbről volt szó, mint arról, hogy renoválja az intézetet, magyarosítsa a köz­szellemet. Fiatal erők sorakoztak köréje, tele a föllendülő hazaszeretet érzetével, tettvágygyal, ne­mes hévvel; valóságos problémaként tárult föl előttük a helyzet; hangyabolyba nyúltak, mely­nek feldúlása csak azokra nem hoz veszélyt, kik módját értik a nehéz küzdelemnek. Mondjuk-e, hogy Wiedermann tapintatos vezetése a legszebb sikert aratta. Az elhanyagolt intézet lábra állt, tanulóinak száma azonnal megkétszereződött (400), máig is viruló tápintézete (alumneum) pedig örök emléke az ifjúi lelkesedésnek és ügy­szeretetnek. A­ki pedig a lőcsei, hazai termé­nyekben gazdag természetrajzi múzeumot meg­tekinti, a legkellemesebb meglepetésben része­sül : egy szakember magán­szenvedélyének látja benne nyomait, ki elvonul pillanatra teendői halmazától s lopva áldoz búvárkodó szellemének. 1865-ben Wiedermannt tanügyi enquéte tagjaként látjuk szerepelni. Részt vett a közok­tatási reformmunkálatokban s hogy tágabb tért nyerjen lankadatlan buzgalmának, rögtön Pozsony várost jelölte ki számára az uralkodó kegye. 1863-tól kezdve hosszú évsorozaton keresztül a pozsonyi kir. k. főgimnázium igazgatása foglal­koztatja a jeles tanférfiat. Neve sok helyütt is­meretes ; valahányszor középiskolai reform-kér­dések (1883) szüksége merül fel, az elsők közt pillantjuk meg, kik mélyreható eszméikkel üdvös változtatások életadóivá lettek, tudományossága szakemberektől méltányolt irodalmi működésben termi meg gyümölcseit. Itt csak röviden jelez­hetjük a szak- és folyóiratokban közölt cikkei­nek vagy tanulmányainak egész sorát, nemkü­lönben «A villamosság története» című úttörő munkáját, sokoldalú működését pedig alig kör­­vonalazhatjuk annak jelzésével, mit köszön neki a modorn állami tanítóképző-intézet, melynek igazgató-tanácsosa, mennyi tisztelet környezi a katonai önkénytesek vizsgálata körül kifejtett érdemeiért és a pozsonymegyei iskolatanács, a pozsony-városi reáliskolai hatósági bizottság, va­lamint a r. kath. kegyúri bizottság mily tevé­keny tagját tisztelte személyében 1876-ig, mikor ismét magasabb fokra vált munkássága szük­ségessé. A vallás- és közoktatásügyi miniszter az ujonan kikerekitett pozsonyi tankerület id. főigazgatóságával tüntette ki s korábbi állásának vezetésével is megbízta. Az érdemekben dús férfiú áll ezóta sze­münk előtt, kinek kettős teher nehezül vállára, de fiatal buzgósággal néz még újabb munkála­tok elé. Az, hogy a bécsi cs. kir. geológiai inté­zet levelező tagságára hívta meg, a magyaror­szági Kárpát-egyesület pedig díszes választmá­nyába léptette, csak a csodálatot növeli lanka­datlan törekvései iránt, de legkevésbbé sem mentette ki a tollat, mely érdemeinek gyenge visszatükrözésére vállalkozik. Egy újabb nemze­dék beszélhet majd nyitó szelleméről, ifjúsági se­­gélyző-egyesületek létesítésében nyilatkozó em­­berszeretetéről és arról a meleg odaadásról, melylyel tanártársai és tanítványai bajait or­­vosolgatja. Az életíró tiszte szerint közel magunkhoz kellene még idéznünk ez őszbe borult alakot, hogy családi körében, a szeretet közvetetlen ha­tása alatt lessük meg napjai folyását s figyel­jünk ama belső okokra, melyek a nyílt pályán is megőrizték lelke önzetlenségét; le kell azon­ban mondanunk e szives munkáról, mert úgyis érthetőbben szólt a szeretet szava, mikor az Magyarország és a Nagyvilág­ ovációktól nem hitt, és nem akart tartózkodni. Aztán az öröm érzete is megállítja tollunkat, hogy az évek hosszú sora vár még reá s a mi jubileumán közelismerés volt, tulajdonkép csupa bizalom akar lenni emelkedéséhez. A sajtó kellemes dolgot végez, mikor maga is tolmácsául szegődik a jubiláló közönségnek: bemutatja az érdemesek képét, kiknek a nem­zet hálásan jelöli ki emlékét. T. s. Tárcalevél a német fővárosból. (Kis színházi botrány. Még egyszer a német színház. Don Carlos megfelezve. Újdonságok. A kutyák nagy napja) Monumentális együgyűségnek az olyat nevez­zük, midőn valaki, kitől már megszoktuk az ilyes­mit, önönmagát fölülmúlja. Nos hát! Zell és Genée urak, a legújabb Strausz-féle operette szövegírói, önönmagukon túltettek. A­mit az «egy éj Velencé­ben ” című operettben a közönségnek feltálalnak, az már nem is a józan észnek agyonsulykolása, mint in­kább próbatétel arra nézve, mit bír el megrázkó­­dás nélkül a mai színházlátogató közönség idegrend­szere ? A próba fényesen sikerült. Az első előadást követő napon sorban bejártuk az idegbántalmak gyógyítására szánt intézeteket: egyetlen egy sem mutatott feltűnő szaporodást kliensek dolgában. Fé­nyes bizonyítéka annak, hogy nem jól vannak in­formálva, kik századunkat «ideges» századnak ne­vezték el. De azért még­sem folyt le egészen simán a dolog. Több helyütt hatalmasan protestált a közön­ség a szöveg intenciói ellen, csak egy helyen értet­tek egyet a szerzőkkel. Ott ugyanis, hol Zell és Genée urak valóságos macska-szerenádot hoznak a színpadra, a türelméből kifogyott publikum macs­kazenével kedveskedett nekik. Az egész parker felállott, percekig tartó fütty- és pisszegés-egyveleg túlharsogta a zenekar játékát, az egész színház visszhangzott azon kiáltástól, hogy «csend legyen ott a színpadon! elég volt ennyi is az ostobaságból !» A zenén is meglátszik, hogy éltének legvál­ságosabb napjaiban írta Strausz. A humor erőltetett, a dallamok forrása kiszáradt, a reminiscentia do­minál. De azért maradt még elég, hogy tisztességes szöveg segélyével a középszerűnél tán jobb sikert is lehetett volna elérni, így azonban csak a mester iránti tekintet óvja meg attól, hogy már­is le nem vették a játékrendről. Pedig sok reményt fűzött igazgatóság, szerző és szövegírói ikerpár ezen operettéhez. Utóbbiak a náluk divatos szerénységgel már­is előre kivették részüket a dicsőségből. Rábírták az igazgatót, mi­szerint tegye ki arcképüket a függönyre. Szívreható látvány a két úri plagiátor egymás mellett. «Szinte belopja magát e két arc az embernek szivébe!» jegyzi meg egy gonosz élcekről ismeretes színházi referens. Még mindig a «német színház» az, mely a művészeti érdeklődésnek oroszlánrészét veszi ki. Nem akarunk a telt házakról szólni; ilyesmi néha ott is csinálódik, hol az igazi érdem­ nem szerez koszorút. De a merre járunk, a népnek minden osz­tályában, csakis róla folyik a szó. Bizonyítéka an­nak, hogy népszerű eszmének népszerű kiviteléről van szó. Az eddigi hét előadás a három nemzeti költő, Goethe, Schiller és Lessing, kultuszának volt szánva. Sok érdekes kísérlettel volt ez egybekötve, sok furcsaság is tűnt fel, mi különben el sem ma­radhat, ha ennyi hatalmas művészi egyéniség sora­kozik egymás mellé. De kitűnt az is, hogy mind­egyikben megvan a jóakarat önök egyéniségét a közérdekhez szabni. Ha például Barnay úr, a hősök képviselője, arra bírható, hogy «Barnhelmi Mi­­nában» öreg őrmestert játszon, ez mindenesetre nagy önfeláldozásról tesz tanúságot Különösen ki­tűnik minden lépten-nyomon azon igyekezet, hogy az újabb, a közönség előtt ismeretlen erőket elő­térbe állítsák. Már szokatlanságánál fogva is elis­merést érdemel a művészi erők fejlődését célzó ezen eljárás. Kevésbbé dicsérendő azonban a különcködési szellem, mely itt-ott az igazgatóság egyes rendsza­bályaiban és határozataiban üti fel fejét. Csak a színészeket illeti a panasz, ha a tapsot akarja kiir­tani az igazgatóság, de már a publikumnak is van ahoz beleszólása, ha Schiller «Don Carlos-át» két részre osztva, két estén akarják előadni. Megmutatta­­­a­u 1­o - úr Budapesten, miként kell egy estnek szűk keretébe nem egészen illeszkedő színdarabbal elbánni, hogy úgy a költő mint a színpad jogainak elég létessék. Egészen új felfogás azonban az, ha száz évvel egy darabnak első előadása után, és mi­után ez már számtalan előadás által bizonyos színpadi alakot öltött a közönség szemében, az eszmefonalnak erőszakos kettéválasztása által új érdeket akarnak neki adni. Rossz ízlésről tesz ta­núságot az ilyen különcködési viszketeg, alapos re­mény kecsegtet, hogy a német színháznak csak izo­lált és többször aligha ismétlődő félrelépésével ál­lunk szemben. Az új saison számos változást idézett elő a színházi életviszonyban. Valóságos népvándorlásával kezdődött a múzsa hadainak. Az operettet kiszorí­totta a klasszikus múzsa a Friedrich-Wilhelmstädti színházból, mire az viszont azzal állott boszút, hogy a népszínműnek egyik bástyájában ütött tanyát. A Wallhalla színház, eddig kisebbrendű cirkusz, a francia operetttnek vált otthonává. Krollnál, hol eddig operai fecskefészek volt, most a Residenz­­theaterrel vetélkednek a francia ízlés ápolásában. A Centraltheater pedig egészen becsukja kapuit jövő évig, midőn a mostani igazgató ismét átveszi az ide­iglenesen megunt kormány­pálcát. Csaknem elfelejtettem! Szeptember utolsó napja emlékezetes ünnep volt a német főváros vala­mennyi úrhölgyére, kiknek szíve a mopszlivilágért rajong. Ezen napon jár le a keserű rabiga, mely három kánikulai forróságú hónapon át a kutyavi­lágra nehezül Három hónapon át csak pórázon ve­zetve jelenhetnek meg a nyilvánosságban, csak szep­tember 30-a könnyít a szomorú sorson. Ünnep napja ez minden családra, hol a négylábúak kul­tuszának hódolnak. Phillax, nemcsak hogy a leg­jobb sülttel traktálódik, de még koszorúban is ré­szesül, akár egy kecsesen lejtő ballerina. Az egész város hasonlít egy nagy cirkuszhoz, melyben tudós kutyák az őket illető megtiszteltetésben részesülnek. Mondják, hogy jövő évre monstre táncvigalommal nyitják meg a «szabad» saisont. Tyras úr, a biro­dalmi kutya is megjelenését helyezte kilátásba. Lady patronesse tisztjére egy másik, szintén hírneves egyéniség ígérkezett; ő felsége I. Hector, a kutya­­kiállításnak arany éremmel kitüntetett mopszirsága. Ezen érdekesnek ígérkező bál parket a tisztelt tu­dósítók figyelmébe ajánljuk!Tábori Róbert. 41. Szám. Délmagyarországi nők. — Szerb leány. Oláh cigány leány. — — 619. lap. — Két festői népalakot mutatunk be Dél-Magyar­­országból. Mind a kettő barna, fekete hajú, fekete szemű; az egyik rác devojka, epedő nagy szemével, hajában gyöngygyel és arany bojttal, aranyos dol­mánykában. Mindent magára akaszt, a­mi fényes, csillogó; eleme a fényűzés, melyet természetes szép­ségének emelésére fordít.­­ A másik ellenben rongyos ruhában ül előttünk: ajka csücskébe fogja a fapipát; ékessége két sor ál­kotás; karján és ken­dőjén szedett-vedett aprópénz. A kártyavető oláh cigány-leány ez, élesen markirozott vonásaival, me­­lyek az érzéki szenvedély kora felébredésének és uralkodásának jelei. Jó fogás. — 6­52. lap. — Megkezdődött a vadászat, s ezzel Hektor uralma is. Nemes a származása. És mintha ezt tudná, büszkén viseli magát a többi vizsla- és kopótárssal szemben. Kitűnő nevelésben részesült, idomitása nem lehet tökéletes­. Nagyszerű a szimatja, kifogásta­lan az állása, s olyan apportolót keresni kell hét megyében, a­milyen ő. Most is egy kitűnő fogás van a szájában. Ma­gasabbra emeli szép, rozsda­ tarka fejét, fekete or­rát, hogy messzire kilássák a fűből a kövér zsák­mány, mely még él ugyan, de moccanni sem bír az ijedtségtől.

Next