Magyarország, 1966. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1966-05-15 / 20. szám

24 MAGYARORSZÁG 1966/2­0 ÉPÍTÉS, TATAROZÁS Kritikus kor: 40 év Külföldi tapasztalatok A renoválás körforgása Van-e valami köze az ENSZ-nek a budapesti lakásépítkezésekhez? Bármennyire különös, igenis, van! Az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága (lásd cikkünket a 3. oldalon) ugyanis választ keres arra a kérdésre, hogy mi a gazdaságosabb: a régi házak felújítása, vagy azok lebontása és helyettük újak építése. S ennek a problémának eldöntése Budapesten talán még nagyobb je­lentőségű, mint Európa bármely más városában. Az állásfoglalás átalakíthatja a főváros arcu­latát, vagy ellenkezőleg: konzerválhatja a vá­rosképet, de megszabhatja az építőipar fejlesz­tésének irányát is. Mindenütt a földkerekségen lakáshiány van, s a lakástermelés sehol sem tud lépést tartani a lakosság számának rohamos növekedésével. Két módon enyhíthető a lakáshiány: új laká­sok építésével és régiek felújításával. Az ENSZ-en kívül sok tudományos intézet vizs­gálta és vizsgálja ma is, hogy mi legyen a kö­vetendő út. Egyre inkább az a nézet nyomul előtérbe: helyesebb, ha a régi házakat lebont­ják, mintha felújításukra nagy összegeket köl­tenek, s gazdaságosabb helyettük újaknak épí­tése még akkor is, ha ez nagyobb költséggel jár az előbb­inél. A külföldi építéstudományi intézetek vizs­gálatai közül említést érdemelnek a Building Research Station megállapításai. Az angliai intézet 100 ezer egy- és kétszemélyes lakás karbantartási költségeinek elemzése után kimu­tatta, hogy ezek a költségek a megépítést kö­vető első harminc esztendőben szabályosan emelkednek, s azután állandóak maradnak még akkor is, ha a házat a legmegfelelőbben gondoz­zák. Végkövetkeztetésük: annak az angol lakó­háznak karbantartására, amely száz éve áll fenn, ugyanakkora összeget kell fordítani, mint amekkora az eredeti építési költsége volt. Ha­sonló eredményre jutottak más országokban végzett vizsgálatok során is, bár eltérések adód­nak a ház gazdaságos fennmaradási ideje te­kintetében. Abban azonban a szakemberek mindenütt megegyeznek, hogy a lakások szín­vonalának emelkedése — modern felszerelt­sége­ —emeli a karbantartási költségeket, mert amíg a nyers épület tartóssági ideje több mint ötven év, a korszerű fűtőberendezések, a felvo­nók stb. élettartama ennél lényegesen alacso­­nyabb. Általában vélemény: a karbantar­tás és felújítás ellen szól az, hogy ezek lénye­gesen több munkát kívánnak, mintha új laká­sokat építenek. Ám nemcsak az építéstudományi, de a bizto­sító intézetek is tanulmányozzák a problémát. A svéd biztosító társaságok kimutatták, hogy a csővezetékek károsodásai már az épület fenn­állásának első évében jelentkeznek. A központi fűtés csöveit és a fűtőtesteket kikezdi az idő vasfoga, pusztulnak a lefolyócsövek is, az eső és a fagy megrongálja a ház homlokzatát, meg­repedeznek a teraszok burkoló lemezei, s ami­kor egy ház közeledik negyvenedik évéhez, már nem elegendőek a szokványos javítások, hanem teljes felújításra s a műszaki berende­zések kicserélésére van szükség. A szakembe­rek felvetik a kérdést: megéri? Nyugdíjas korú házak A külföldi vizsgálati megállapítások nem vo­natkoztathatók a budapesti lakóházakra, hiszen az éghajlat, s az időjárás döntően befolyásolja a házak élettartamát. Az eltérő építési anya­gokat is figyelembe kell venni, ha véleményt akarunk formálni arról, mi a célszerűbb, fel­újítani vagy újat építeni. Néhány hónappal ezelőtt a Fővárosi Tanács tagjai a következő tájékoztatást kapták: „A budapesti lakásoknak hatvan százaléka ötven évesnél öregebb. 25 ezer gazdaságosan fel nem újítható lakásunk van és 14 ezer olyan laká­sunk, amely, ha a HKI szervei nem tennék meg az óvóintézkedéseket, életveszélyessé vál­nának.” Hogyan jutott el a lakáshelyzet eddig? Már a második világháború előtt elhanyagolták a la­kóházak karbantartását, sok háztulajdonos rablógazdálkodást folytatott. Arra számítottak, hogy mire házuk teljesen tönkremegy, a telek­érték emelkedése folytán visszanyerik eredeti vagyonukat. 1940-től azután teljesen megszűnt a tatarozás, felújítás. A házak államosítása sem hozott változást és 1957-ig a HKI csekély mér­tékben végeztetett felújítási munkákat. A több mint másfél évtizedes mulasztást máig se le­hetett pótolni. (Volt pótolni való feladat egyéb, a felrobbantott hidak újjáépítésétől kezdve az életlehetőségek biztosításáig.) Ez idő szerint a HKI által kezelt lakások nagy­sága 127,7 millió légköbméter. Akik a felújí­tásokat előirányozzák, légköbméterekben szá­molnak, s nem a lakások számát nézik, mert nekik a lakások száma alig mond valamit. Az egyik lakás egyszobás, a másik négyszobás, s ezeket légköbméterekben kifejezve lehet csak felújítási szempontból közös nevezőre hozni. 1965 végén a légköbméterek 6,7 százaléka új épületben volt, 30,1 százaléka a felújított, 5,2 százaléka a bontandó, tehát 58 százalék­a még felújítandó. Két álláspont harcol egymással: a felújítás­pártiak szeretnék, ha minél nagyobb összege­ket fordítanának a házak karbantartására, rendbehozására, a másik tábor viszont a fel­újítási összegek egy részét új házak építésére szeretné fordítani.­­ Évekkel ezelőtt felmérték, hogy milyen összeget emésztene fel a budapesti lakóházak felújítása. Ha 1975-ben fejeznék be valamennyinek a felújítását, a költség elérné a tízmilliárd forintot, de 1990-ben már megha­ladná a 13,5 milliárdot — változatlan árak és bérek mellett. Kiszámították azt is, hogy egy­­egy lakás átlagos felújítási költsége 1960-ban 20 886 forint volt, ma pedig már 39 534 forint. Ugyanekkor egy új lakás nettó építési költsége 160 ezer forint. (A bruttó építési költség a harmadik ötéves tervidőszakban 195 ezer fo­rint, ebben azonban a járulékos és a kapcsolódó beruházási költségek is benne vannak.) Látszó­lag tehát a lakásínség enyhítésének járhatóbb útja a felújítások fokozása, mint új lakások építése, hiszen négyszer annyi lakás tehető lak­hatóvá ugyanakkora összegből, mint amennyi építhető. Gondolkozásra késztet azonban a fel­újításokra fordított költség rohamos emelke­dése. Jogos a kérdés tehát, hogy ha ezek a költ­ségek ugyanilyen ütemben emelkednek, s vi­szont az új lakások építési költségei egyidejű­leg jelentősen csökkenthetők, nem azoknak van-e igazuk, akik a felújításokra fordított hi­telösszeg csökkentését és az új lakások építé­sére előirányzott összeg növelését javasolják. A harmadik ötéves tervidőszakban a lakóházja­vítási keret 5250 millió forint, a lakásépítési előirányzat kerete pedig 4875 millió forint (Ugyanezen idő alatt a bérbevétel 2845 millió forint lesz.) Kérdőjelek A számok ismeretében tehát még nem lehet egyértelműen állást foglalni. Előbb meg kellene vizsgálni: az úgynevezett szanálások — bontások — ma még tetemes költségeit hogyan lehetne csökkenteni. Milyen pénzügyi előnyökkel járna, ha belterületen, is­kolákkal, óvodákkal, üzlethálózattal ellátott városrészben építenének lakótelepeket, szemben a külterületi építkezésekkel? Milyen új tech­nológiákkal gyorsítható meg a lakásépítkezés? Továbbá tartósabb anyagok beépítésével, fel­­használásával milyen mértékig hosszabbítható meg az új házaknál a felújítási ciklus? S még sok más kérdés vár feleletre, mielőtt valóban egyértelmű választ lehet adni arra: tatarozni, felújítani a régit, vagy bontani és helyette újat építeni?! PAKOTS GYÖRGY Kopnak a gépek MAGYARORSZÁG 1966. MÁJUS 15. BONTÁS ELŐTT ÁLLÓ VII­. KERÜLETI HÁZAK Két álláspont harcol egymással

Next