Magyarország, 1967. július-december (4. évfolyam, 27-53. szám)

1967-08-27 / 35. szám

Színházi Első gong Felfedezés­sorozat Bérlet­diagnózis Csörgősipka Szicíliában Thália hajlékainak felavatásával kezdődik Budapesten az 1967/68-as színházi évad. Fővárosunk tizenha­todik állandó színházaként — a Nagymező utcában, a Rátkai-szí­­nészklub tőszomszédságában — meg­nyitja kapuit a Mikroszkóp Szín­ház­ a Váci utcában, az egykori Corso mozi (később Bartók-terem) helyén — tizenhetedik színházte­remként — a Vígszínház kamara­­színháza, a Pesti Színház kezdi meg működését Új színház a Váci utcában Azbej Sándor terve alapján — az ő nevéhez fűződik a Nemzeti Szín­ház Hevesi Sándor téri új otthoná­nak tervezése is — pompás kis ka­maraszínházat varázsoltak az egyko­ri Váci utcai mozihelyiségből. Nem volt könnyű dolga a tervezőnek, hi­szen szűk tér állt csupán rendelke­zésére, ezen belül kellett egy szín­ház valamennyi kiszolgáló helyisé­gét (előcsarnokot, öltözőket, műhe­lyeket stb.) kiképeznie. Színes, modern vonalú mozaikfal fogadja a vendégeket az új Pesti Színházban, melynek bejárati ré­szét — némi ellentmondással — ha­gyományos stílusban, az épület mű­emlék-jellegét megőrizve állították helyre. (Úgy tartja a fáma, hogy va­lamikor itt szálloda, pontosabban „szála” működött, így aztán a mű­emlékvédelem szigorú őrei ragasz­kodtak az eredeti homlokzathoz, amelynek stílusát a hosszú, bejárati rész is megőrizte.) Kárpótlást kapnak azonban a né­zők, amikor az új előcsarnokba lép­nek. Hírhedten rossz beosztású volt a régi mozi, majd később a Bartók­­terem előcsarnoka. Azbej Sándor úgy segített ezen, hogy a régi üveg tetőszerkezetet­­lebontotta, a fölötte levő nyitott udvart beépítette. (Eb­ben a beépített részben nyert elhe­lyezést az öltöző és néhány műhely­szoba.) Thury Mária modern falburkolása mindenképpen látványosságnak szá­mít, amellett, hogy jól tagolja az új színház előcsarnokát. Ebben a rész­ben helyezték el az öltözőket, a bü­fét, innét vezet lépcső az emeleti traktusba. A napokban valamennyi fővárosi színházban társulati üléssel, majd az első gyakorlati teendőkkel — a repertoárdarabok felfrissítésével, az új bemutatók előkészítésével — kez­dődött el az a tíz hónapig tartó mun­ka, amelyre — az előző évek gyakor­latától eltérően — elsősorban az a jellemző, hogy az egyes színházak társulataiban alig történt változás. Néhány esztendős távollét után Bessenyei Ferenc visszaszerződött a Nemzeti Színházhoz, ahova vele együtt új tagként került át Velen­­czei István a József Attila Színház­tól, Béres Ilona pedig — amellett, hogy megtartja Madách Színház-beli tagságát — néhány fontosabb szerep­re ugyancsak az ország első színházi együtteséhez szerződött. Ismét a Vígszínházban játszik Tor­­dy Géza, aki néhány esztendővel ez­előtt, amikor pályakezdő színészként Kaposvárról felkerült, ugyanitt tűnt fel. A színházak művészeti vezetésé­ben történt változások közül a leg­jelentősebb, hogy Vámos László sze­mélyében — aki rendezői státuszát a Madách Színháznál is megtartja — új főrendező került a Fővárosi Operettszínház élére. (Vámos pályá­ja elején a debreceni Csokonai Szín­házban kimagasló eredményeket ért el a prózai és zenés művek szín­padra állításával. Mostani kinevezé­sét kiváltképp örömmel fogadták az operettműfaj berkeiben, hiszen az Operettszínház fejlődésében egye­netlen volt az elmúlt évtized, s most, amikor az operett megújításáról van szó, mindenképpen szükségesnek látszott, hogy erős, határozott ren­dezői-művészeti vezető nyomja rá a színház munkájára a maga bé­lyegét.) Magyar írók az élen Orosz és szovjet drámákat tűznek elsőként műsorukra a fővárosi szín­házak, ezzel a bemutatósorozattal köszöntik a Nagy Októberi Szocia­lista Forradalom ötvenedik évfor­dulóját. Ebben a sorozatban lesznek új­donságnak számító, a magyar szín­padon először bemutatásra kerülő művek (Gorkij: A nap fiai, Gogol: Az őrült naplója, Szlávia: örvény­ben, Rozov: Úton), de felújításokkal is találkozunk, olyan drámákat tűz­nek ismét műsorra színházaink, ame­lyeket az elmúlt két évtizedben már sikerrel játszottak a magyar színpa­don (Osztrovszkij: Vihar). Az idei évadnak másik jellegze­tességeként azt említhetjük, hogy to­vább folytatódik a klasszikus ma­gyar drámairodalom felfedezésének és újrafelfedezésének az a sorozata, amelyet a Nemzeti Színház az el­múlt évben Vörösmarty „Czillei és a Hunyadiak” című történelmi drá­májával, a veszprémi Petőfi Szín­ház pedig Madách Imre „Mózes”­­ének újra feltámasztásával kezdemé­nyezett. Lényegében ennek a sorozatnak folyamatosságát teremtette meg a nyári Körszínházban Kazimir Ká­roly, amikor az idén júliusban több mint egy évszázados feledésre ítélés, ezen felül az irodalomtörténészek rendkívül súlyos, elmarasztaló bírá­latai ellenére, nagyszerű előadásban színre hozta Petőfi Sándor „Tigris és hiéná”-ját. A Körszínház nyári előadássorozata után, a Petőfi-drá­­mát szeptemberben a városligeti ki­állítási pavilonból — ahol immár második esztendeje ver nyaranta ta­nyát a Körszínház — a Paulay Ede utcai Thália Színházba viszik át, itt részben új szereposztásban folytatja új életét a Petőfi-dráma. A Nemzeti Színházban — Marton Endre rendezésében — októberben mutatják be a „Mózes”-t, Keresztury Dezső kitűnő átköltésében. Színházaink természetesen a má­ban élnek s így elsődleges feladatuk­nak tekintik, hogy a kortárs­ dráma­­irodalom új meg új műveit fedezzék fel, segítsék színpadra. Ebből a szempontból rendkívül biztatóak az idei előzetes tervek. Lengyel József — a Thália Szín­ház ösztönzésére — színpadi formá­ba önti nagyszerű regényét, a „Visegrádi utcá”-t, emléket állít a kommunista mozgalom hőseinek. Thurzó Gábor két kommunista már­tírról, Sallai Imréről és Fürst Sán­dorról ír drámát a Vígszínháznak. S a közelmúlt mellett szót kap a tör­ténelem is: Darvas József ,,Zrínyi”­­drámáját ugyancsak a Thália Szín­ház tűzi műsorára. Hosszú lenne felsorolni azoknak az íróknak nevét, akikkel a színházak 1967/63-as műsortervében találko­zunk (Illyés Gyula, Boldizsár Iván, Füst Milán, Gyurkó László, Somo­gyi Tóth Miklós, Békeffy István,­ Hans Habe, Fehér Klára stb.) s re­mélni merjük, hogy az ilyenkor szokásos előzetes tervezés nem ful­lad majd kátyúba, szezon végén nem kell számon kérni színházaink­tól, hogy magyar bemutatóikkal adó­sak maradtak. Ilyenkor, augusztus végén, még csupán a bérletezés folyik. De már ebből is meg lehet állapítani, hogy nőtt-e vagy csökkent az érdeklődés általában a színházak iránt, s ezen belül hogyan alakul a közönség fi­gyelme az egyes színházak irányá­ban, Párizsba is? Operaházunk augusztus 20-ig 29 960 bérletet adott el (az elmúlt szezonban összesen 40 454 bérlőjük volt), nem kevesebb, mint ötvenhá­romféle bérletsorozattal hívja a kö­zönséget. A Vígszínház — ugyaneb­ben az időpontban — 13 200 bérlőt tartott már számon (tavaly összesen 17 ezer bérlőjük volt), a József At­tila Színházban 9782 bérletet vásá­roltak (az elmúlt évadban 13 500 bérlet talált gazdára), a Madách Színház, amely az elmúlt évek gya­korlatától eltérően, első ízben bocsá­tott ki az idén bérleti felhívást, 5100 új bérlővel rendelkezik ez ideig. A bérletezés döntő szakasza per­sze még csak ezután következik, de már az előzetes jó tapasztalatok alapján is meg lehet állapítani: nem csökkent az érdeklődés a két évad közben sem a fővárosi színházak iránt. Ennek az érdeklődésnek természe­tesen nemcsak itthon, hanem hatá­rainkon túl is vannak jelei: egyre több külföldi meghívás érkezik szín­házainkhoz, amelyek egy-két vagy több produkcióval szeretnék viszont­látni valamelyik ország fővárosában vagy nagyobb városokban a magyar színtársulatokat. Belgrádba hívják a Thália Szín­ház együttesét — a végleges és rész­letes program azonban még kidolgo­zás alatt áll, ezzel szemben máris elkészült a Nemzeti Színház követ­kező külföldi útjának terve: Pi­randello „Csörgősipka” című vígjá­tékával — amelyet az elmúlt évad­ban mutattak be, Egri István rende­zésében — az olaszországi Szicíliá­ba utaznak. Erre a turnéra még az idén, december 10-én sor kerül, ami­kor a Pirandello-játékokon három vagy öt olasz kisvárosban szerepel­nek majd. Az elmúlt évadban a moszkvai Művész Színházat köszönthettük Bu­dapesten, a most kezdődő idényben — 1968 elején — a prágai Nemzeti Színház társulatát üdvözölhetjük majd fővárosunkban, a Nemzeti Színház nyár eleji prágai vendégsze­replésének viszonzásaként — reper­toárjuk sikeres darabjait mutatják be. De arról is szólni kell, hogy ez a kétoldalú csere: a magyar színhá­zaknak a határon túli és külföldi színházak itteni szereplése milyen nagy mértékben segíti színházi éle­tünk gazdagodását. Egy-egy ilyen alkalommal — színész és rendező külföldön, közönségünk pedig itt­hon­­ új meg új tapasztalatokkal gyarapszik, a színházművészet új meg új áramkörébe kerül, szélese­dik összehasonlítási alapunk, ponto­sabban látjuk saját színházművésze­tünk helyét, szerepét az európai színházi kultúrában. S talán az az idő sincs már mesz­­sze, amikor magyar társulat lép fel majd a párizsi Nemzetek Színházá­ban, ahova az utóbbi másfél évti­zed alatt különböző okok miatt még egyszer sem sikerült bejutni, színhá­zi közvéleményünk azonban — s a bennünket felkereső külföldi szak­emberek tapasztalatai is ezt igazol­ják — szívesen látná, ha egyik-má­sik érett, színvonalas produkcióval végül is el tudnánk jutni Párizsba. (Ennek természetesen sokféle nehéz­sége van még, elsősorban anyagi, gazdasági természetű problémákat kell megoldani ahhoz, hogy a Nem­zetek Színházába eljuthassunk.) Két új színház, sok régi, jól össze­szokott társulat: ez az 1967/68-as színházi évad kezdetén a budapesti helyzet. Tíz hónap van az első gong­ütéstől az évzárásig, tíz hónap alatt kell teljes és maradandó élményeket nyújtani a közönségnek. Ez a szín­házak előtt álló munka legfontosabb követelménye, s ez nem is kevés. BÁNOS TIBOR HALÁSZ JUTKA ÉS SZEGEDI ERIKA AZ ÚJ­PESTI SZÍNHÁZBAN Végül is el tudnánk jutni a Nemzetek Színházába MAGYARORSZÁG 1967.

Next