Magyarország, 1969. július-december (6. évfolyam, 27-52. szám)

1969-09-21 / 38. szám

A Kennedy-vizsgálat A paragrafus oldaláról A halasztás háttere Mi „fair" és mi nem? Abban a pillanatban, amikor a massachusettsi legfelső bíróság — felfüggesztő határozatával — gya­korlatilag kivette a Kennedy-bal­­eset dossziéját James A. Boyle edgartowni megyei bíróságának kezéből, már nyilvánvaló volt, hogy a szeptember 3-ra beharan­gozott vizsgálatból, legalábbis „papírforma szerint” minden egyebet lehet várni, csak egyet nem: a chappaquiddick-szigeti tragédia körüli homály eloszlatá­sát. (Magyarország, 1969/32.) Alkotmányos aggályok Boyle bíró és a vizsgálatot kez­deményező Edmund Dinis körzeti ügyész ugyan azt ígérte, hogy az eljárás során tisztázzák majd, vajon bűncselekmény okozta-e Mary Jo Kopechne titkárnő halá­lát. Ezzel szemben: 1. Az edgartowni bíróságra megidézett tanúk között nincs egyetlen egy sem, aki látta volna a balesetet. 2. Dinis ügyész augusztus 27-én Boyle bíró előtt elismerte, hogy korábban a saját maga által ja­vasolt vizsgálat elhalasztását kér­te, mert még nem készült fel kel­lően a tárgyalásra. Amikor azon­ban Kennedy szenátor védői kér­tek halasztást, kijelentette, hogy ragaszkodik a szeptember 3-i kez­déshez. 3. A holttest exhumálását a te­metkezési hely szerint illetékes pennsylvaniai Duzerne megyei bí­róság azzal utasította el, hogy Dinis ügyész nem szolgáltatott elegendő bizonyítékot az eljárás megindításához. Bernard C. Bro­­minski főbíró szeptember 23-ig adott haladékot Dinisnek a bizo­nyítékok kiegészítésére. 4. Kennedy szenátort az edgar­towni bíróság július 25-én már elítélte „baleset színhelyének el­hagyása” miatt. (Ekkor éppen a kéthónapos, felfüggesztett börtön­­büntetést kiszabó Boyle bíró szá­jából hangzott el, hogy a vádlott „büntetése máris nagyobb volt és nagyobb lesz, mint bármilyen íté­let, melyet ez a bíróság reá mér­het”.) Amerikai sajtójelentések ugyanakkor egyszerűen abszurd­nak minősítik a feltételezést, hogy valaha is olyan bizonyítékokat ta­láljanak, amelyek az e tekintet­ben igen kényes és igényes massa­chusettsi törvények szerint akár közelítőleg is elegendőek lennének ahhoz, hogy a szenátor ellen — szándékos vagy gondatlanságból okozott — emberölés vádját emel­jék. Ez azt jelenti, hogy a vizsgálat voltaképpen csupán azt a tényt erősítette volna meg újra, hogy Kennedy több órán át titokban tartotta a balesetet — ezért azon­ban már egyszer elítélték. Paul C. Reardon bíró azonban nem ilyen megfontolásokból füg­gesztette fel a massachusettsi­ legfelső bíróság nevében az ed­gartowni vizsgálatot. Döntésében „súlyos alkotmányos szempontok­ra” hivatkozott, ami egyszersmind azt jelenti, hogy az edgartowni vizsgálat addig nem kaphat zöld utat, amíg Massachusetts állam legfelső bírósága teljes ülésen nem foglal állást az alkotmányjogi ag­gályokról. Ezeket az aggályokat a szená­tor ügyvédei terjesztették elő. Ér­dekes módon azonban Edward Kennedy, akinek talán politikus ösztöne azt súgta, hogy az elő­zetes sajtókampány nyomán jobb volna mielőbb tiszta vizet önteni a pohárba, ellenezte a halasztás gondolatát. A UPI hírügynökség exkluzív értesülése szerint ügy­védei voltak azok, akik „elvi okokból” ragaszkodtak az alkot­mányjogi mozzanatok előterjesz­téséhez, mondván, hogy Kennedy ügye így fontos precedenst te­remthet a védelem jogainak ér­vényre juttatásában. Ennek megértéséhez azonban legalább vázlatosan át kell tekin­teni, hogyan illeszkedik az Edgar­­townban kezdeményezett vizsgá­lat az amerikai igazságszolgálta­tás rendszerébe. Az „inquest” szó, amelynek a magyar „vizsgálat” csupán szolgai fordítása, ezúttal egy jogtörténeti furcsaságra utal: egy eljárásra, amely még a XII. században szü­letett Angliában, de ma is tovább él az Egyesült Államokban. A — teljes néven — „coroner’s in­­quest”-nek akkor, a középkorban, az volt a hivatása, hogy a gyanús halálesetekkel kapcsolatos ténye­ket megőrizze a királyi bíró — nem túlságosan gyakori — láto­gatásáig. Evégett esküdteket állí­tottak, mégpedig olyan felnőtt férfiakból, akik a tetem megtalá­lásának színhelyével szomszédos portákon éltek. Ezek aztán igye­keztek feltárni a tényeket és azo­kat a királyi bíró érkezéséig írásban rögzíteni. Az „in­­quest”-eket szabályozó massachu­settsi törvény (amely még 1877- ben kelt!) a hagyományos eljárást annyiban módosítja, hogy nem ír elő esküdtszékeket, és a „coro­ner”, vagyis a „bűnorrvs halott­kém” helyére a megyei bírót (je­len esetben a 62 éves James A. Boyle-t) állítja. A bíró dolga e törvény szerint az, hogy a fellebb­­viteli bíróságnak írásban jelentse a haláleset körülményeit, meg­nevezze azt a személyt, akit a halálesetért büntetőjogilag fele­lősnek vél, s szükség esetén el­rendelje az illető letartóztatását. Formailag tehát a vizsgálat nem tárgyalás, hiszen a bíró nem hoz ítéletet. James Boyle is erre hi­vatkozott, amikor Kennedy szená­tor védőitől megtagadta, hogy az „inquest” kihallgatássorozatán a tárgyalásokon szokásos jogaikkal él­nek. Voltaképpen ez a döntés volt az, ami útjára indította az alkotmányjogi vita hólabdáját. A massachusettsi törvények le­hetővé teszik, hogy a bíró a vizs­gálatot a nyilvánosság előtt foly­tassa le. James Boyle ezt a lehe­tőséget úgy értelmezte, hogy — szeptember 2-ig — 103 riporter­nek adott állandó belépőt a tár­gyalóterembe. Gyakorlatilag ez országos, sőt, nemzetközi nyilvá­nosságot jelentett. önmagában emiatt azonban a védők aligha tiltakoztak volna, bár az amerikai alkotmány VI. függelékének hi­vatalos értelmezése szerint a nyil­vános tárgyalás joga a vádlottat (és nem a sajtót) illeti. Az alkotmány V., VI. és XIV. kiegészítése azonban még valami­ről intézkedik, és ez az úgyneve­zett „tisztességes eljárás” (due process) elve. Ebbe az is beletar­tozik, hogy a vádlottnak joga van megismerni a vád tanúit, s a vé­delem ezeknek a tanúknak ke­resztkérdéseket tehet fel, illetve tiltakozhat a csupán hangulatkeltő és lényegtelen vallomásrészletek jegyzőkönyvezése ellen. Kennedy védői arra hivatkoz­tak, hogy ügyfelük a bírói döntés folytán egyrészt az ország nyil­vánosságának ítélőszéke előtt áll­na, másrészt azonban teljesen védtelen lenne, minthogy ugyanez a bírói döntés a védelmet éppen attól a jogától fosztotta meg, hogy a tanúkihallgatásokkal kapcsolat­ban a „másik oldal” véleményét és adatait ismertesse. Hódító Vilmos óta... Az ügy külön érdekessége, hogy döntésének indokolásakor Boyle bíró arra hivatkozott: az ő vizs­gálata és egy nagy esküdtszéki ülés között nincsen elvi különb­ség — márpedig az utóbbinál a vádlott nemcsak, hogy nem véde­kezhet, hanem még jelen sem le­het. Ez az állásfoglalás ütött szö­get a kommentátorok fejében, akik most azt firtatják, hogy vajon a bíró miért nem a „grand jury”, a nagy esküdtszék megoldását vá­lasztotta. Ez tudniillik ugyan szin­tén középkori eredetű intézmény (Angliában 1933 óta nem is mű­ködik), de egy dologban feltűnően különbözik az „inquest”-től, és ez az, hogy­­ nem nyilvános. A nagy esküdtszék intézménye Hódító Vilmos idejéből öröklődött — némi történelmi vargabetűkkel — az amerikai alkotmányba, amely szerint az állampolgárnak mindmáig joga van erre az el­járásra. A „grand jury” huszon­háromnál nem több tagja egy­szerű szótöbbséggel mondja ki, hogy a vádlott „valószínűleg el­követte” vagy „valószínűleg nem követte el” a terhére rótt cselek­ményt. Minthogy a nagy esküdt­széki vizsgálatokat — az „in­­quest”-tel ellentétben — nem bíró, hanem ügyész vezeti, a „grand jury” tagjai általában a vádhatóság véleménye felé haj­lanak. Technikailag azonban a nagy esküdtszéki „tárgyalás” nem peres eljárás, a vádlott sem vé­dekezhet — és ezért a tárgyalás szigorúan zárt... A jogi kérdések szövevényében a massachusettsi legfelső bíróság­nak nem lesz könnyű járható utat vágni. Paul C. Reardon főbíró minden­esetre bekérette Edgartownból az egész eddigi vizsgálati anyagot , és vele együtt a tárgyalótermi be­bocsátást nyert tv-, rádió- és sajtótudósítók teljes névsorát. Első nyilatkozatából úgy tűnik, hogy osztja a szenátor védőinek abbeli véleményét, hogy az ügy körül „túlzott sajtókampány” bon­takozott ki. A Washington Post emlékezte­tett rá, hogy Reardon főbírónak „Fair Trial and Free Press” című, az igazságszolgáltatás és a sajtó­­szabadság viszonyát boncolgató ismert tanulmánya amerikai jo­gászkörökben afféle szakmai eti­kai kódexnek számít. Ebben a kó­dexben a főbíró élesen kikel a bírósági eljárásokat megelőző (jó vagy rossz szándékú, de minden­képpen hangulatkeltő) publicitás ellen. Nem érdektelen, hogy a főbíró, ugyancsak a Washington Postban idézett szavai szerint, rendkívül elégedetlen volt a Ken­­nedy-vizsgálattal foglalkozó „egyes hivatalos személyek” „bizonyos, az igazságszolgáltatás körén kívül eső megnyilatkozásaival”. Oly­annyira, hogy már-már eljárást akart indítani ellenük. Egy ügyész, egy választás A massachusettsi legfelső bíró­ság tagja nem mondott neveket. Tudott dolog azonban, hogy az ambiciózus Dinis ügyész az, aki érzékeny barométerként reagál a vezércikkeken mért közhangulat­ra. A Time magazin emellett még egy jellegzetes személyes mozza­natot is kibányászott: az ügyész tavaly állítólag Edward Kennedy támogatását kérte egy helyható­sági választáson, amit azonban­­ nem kapott meg ... Míg az ősz Boyle bírónak leg­feljebb paragrafus-ismeretét és értelmezését kérdőjelezik meg, Dinis esetében még a becsületsér­­tési ügyekkel tisztában tevő, is­mert nevű jogászok is a szándékot firtatják. Valóban nem világos, mi késztette a körzeti ügyészt arra, hogy az utólagos vizsgála­tot, s éppen ebben­ a formában, kezdeményezze. Herbert Packer, a Stanford egyetem jogászprofesz­­szora hozzá nem értéssel vádolja a kerületi ügyészt és szó szerint ezt olvassa a fejére:­ „Az egyet­len, amit sikerült elérnie, és azt is az önmaga számára, az a maxi­mális publicitás. Alighanem ezt is akarta ...” Az igazság kedvéért meg kell mondani, hogy ebben a Kennedy szenátor maga is segítségére volt. Az a több órás késedelem, amely­­lyel balesetét a rendőrségnek be­jelentette, természetszerűleg kí­nálta a támadási felületeket. SERÉNY PÉTER DINIS ÜGYÉSZ - TESTŐRREL Nyilvánosságot akart MAGYAR­ORSZÁG

Next