Magyarország, 1970. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)

1970-12-13 / 50. szám

A tapasztalat azt bizonyítja, hogy a nevelés eredménye nemcsak attól függ, milyen hatások érik a gyermeket, hanem attól is, hogy ő hogyan fogadja és dolgozza fel ezeket a hatáso­kat. Rubinstejn szovjet pszicho­lógus ezt így fogalmazta meg: „A külső okok (hatások) a belső feltételek közvetítésével hatnak.” Minden gyereknek már a születé­se percétől kezdve van „egyéni­sége”. Az anyák, a gyermekor­vosok és a gondozónők jól tud­ják, mekkora különbség van a látszatra oly egyforma kis csecse­mők között, mennyire másképp reagálnak hidegre-melegre, étel­re, fürdővízre, a környezetükből jövő minden ingerre. Az egyik mohón habzsol, a másikat pofoz­gatni kell szopás közben, hogy el ne aludjon; az egyik minden in­gerre harsány sírással válaszol, a másikat semmi sem zavarja, bé­késen szundikál egész napon át. A gyermek temperamentuma vele született adottság. Kilenc jellegzetes vonás Hogyan befolyásolja a kibonta­kozó személyiséget? Mennyire le­het és egyáltalán lehet-e befolyá­solni az általa meghatározott alaptulajdonságokat? Három ame­rikai orvosprofesszor, Alexander Thomas pszichiáter, Stella Chess gyermekpszichiáter és G. Birch gyermekgyógyász immár 14 éve 85 család 141 gyermekét tartja megfigyelés alatt születésük óta, hogy választ találjon ezekre a kérdésekre. A dolog egyszerűsíté­se céljából viszonylag homogén társadalmi réteget, értelmiségi családokat választottak ki, hogy a szülőktől is minél pontosabb in­formációkat kaphassanak. Gyak­ran kikérdezik a szülőket, később a gyerekeket, majd tanítóikat is, ezenkívül ők maguk is rendsze­resen megvizsgálják a gyereke­ket. A viselkedésnek 9 olyan jelleg­zetes vonását kísérik figyelem­mel, mely együttesen meghatároz­za a „viselkedési profilt”, a 2—3 hónapos korban már határozottan megnyilvánuló egyéni tempera­mentumot. Ezek a jellemzők a következők: 1. a mozgásaktivitás, 2. az életritmus, a rendszeresség mértéke (például evés, széklet, alvás-ébrenlét), 3. új személyekre vagy tárgyakra adott reakció (el­fogadja vagy visszautasítja), 4. al­kalmazkodás a környezet változá­saihoz, 5. az érzékenység- vagy ingerküszöb értéke, 6. energiaszint (az ingerekre adott válaszok in­tenzitása), 7. kedélyállapot (vi­­dám-sírós, kedves-nyűgös, barát­ságos-barátságtalan), 8. kitartás (mennyire téríthető el attól, ami­vel éppen foglalkozik), 9. a figye­lem feszültsége és tartama. Bizonyos vonások általában együtt szoktak előfordulni, s ezek alapján három fő típust állapí­tottak meg. Az elsőt a jó kedély, a testi funkciók rendszeressége, a reakciók mérsékelt erőssége, al­kalmazkodóképesség és az isme­retlen dolgok elfogadása jellemzi. (A megfigyelt gyerekek mintegy 40 százaléka tartozik ebbe a tí­pusba.) Mindennek pontosan az ellenkezője jellemzi a második tí­pust, a „nehéz gyerekeket” (kö­rülbelül 10 százalék). Rendkívül sokat sírnak, sírásuk és neveté­sük jellegzetesen hangos, har­sány. A sikertelenség élménye ál­talában heves reakciót, nemegy­szer hisztériát, dührohamot vált ki belőlük. A harmadik típust (15 százalék) azzal jellemzik, hogy lassan melegszik, oldódik fel, ak­tivitási szintje alacsony, új inge­rek elől visszahúzódik, lassan al­kalmazkodik, reakcióinak intenzi­tása csekély. Mintegy 65 százalék sorolható be tehát a három kate­gória valamelyikébe: a többi gye­reknek a tulajdonságai olyan ve­gyesek, hogy nem lehet általános jellemzést adni róluk. A környezeti hatások erősíthe­tik vagy gyengíthetik a viselke­dés alapvető vonásait. Kiépülhet­nek olyan feltételes reflexek, amelyek egyes alaptulajdonságo­kat teljesen elfednek. A legtöbb gyerek például örömet talál a für­désben, bárhogyan fogadta is eleinte a vizet. Az alapvonások azonban általában megmaradnak és új szituációkban váratlanul is­mét felbukkanhatnak. Egy példa: 10 éves korban erős szorongással küszködött egy kislány, akit ek­koriban más iskolába írattak be. Szülei nem értették a dolgot, mert a kislány ott is sok barátot szerzett és jól haladt a tanulás­ban, tehát látszólag minden rend­ben volt körülötte. Csak akkor oldódott meg a rejtély, amikor az orvoskutatók a régi feljegyzé­seket elővették: a gyerek eredeti­leg visszahúzódó volt minden új helyzetben, így viselkedett már akkor is, amikor óvodába, később pedig iskolába kezdett járni. A helyes nevelés azonban úgy el­tüntette ezt a vonását, hogy mind a szülők, mind a pszichiáterek teljesen megfeledkeztek róla. Az új rend, az új környezet, az új társaság azután ismét előhívta a korábbi negatív reakciót, amelyet most már — a múlt ismeretében — gyorsan le tudtak küzdeni. Nem tud nyugton ülni Olyan alapvonás, mint például a mozgásaktivitás szintje, az egész egyéniség alakulását befolyásolja. Az egyik kisfiúról 2 hónapos ko­rában szülei feljegyezték, hogy sokat mocorog alvás közben, és amikor tisztába teszik, kicsavarja a testét. Féléves korában: csap­kod a fürdővízben, ugrál az ágy­ban, a kutyának utána mászik. Egyéves korában: mohón eszik, mindenre felmászik. Kétéves ko­rában: kiugrál az ágyból, amikor aludnia kellene, és rengeteget kér­dezősködik. ötéves korában: szüntelenül rohangál, evés közben gyakran felugrik az asztaltól és elszalad. Tízéves korában: már többféle sportot űz, de annyi ideig sem képes nyugton ülni, amíg a házi feladatát megírja. Ugyanezek a tényezők a követ­kezőképpen alakultak egy ala­csony mozgásszintű gyereknél: 2 hónapos korában mozdulatlanul alszik, nyugodtan hagyja, hogy tisztába tegyék. 6 hónap: ágyában békésen eljátszogat, hamar elal­szik, a fürdőben teljesen passzív. 1 év: lassan eszik, ellenállás nél­kül tűri, hogy a körmét vágják. 2 év: szereti a türelemjátékokat, órákon át képes lemezeket hall­gatni. 5 év: sokáig öltözködik, hosszú utazásokon is nyugodtan ül a helyén. 10 év: nagyon las­san eszik, kedvenc foglalkozása az olvasás és a sakk. (A mozgás­aktivitáshoz hasonlóan maradan­dó alaptulajdonság a fokozott ér­zékenység, a hajlam a sírásra, dühkitörésre vagy a nyugodt, ki­egyensúlyozott kedély, az alkal­mazkodóképesség.) A megfigyelt 141 gyerek közül 42-nél voltak olyan problémák, amelyekkel pszichiáterhez kellett fordulni. Nem meglepő, hogy többségük a „nehéz gyerekek” közül került ki. E kategóriának mintegy 70 százaléka szorult ke­zelésre, míg az első típusba tar­tozó gyerekek közül csak 18 szá­zalék, csupa „könnyű eset”. Több­nyire az okozott konfliktust, hogy a gyerek az addigitól erősen el­térő környezetbe került, például az iskolába, ahol egészen más vi­selkedést vártak el tőle, mint ott­hon. A gyerek szívesen alkalmaz­kodnék, de képtelen arra, hogy viselkedése mind az otthoni, mind az iskolai mintának megfeleljen. Ez a konfliktus könnyen feloldha­tó a szülők és a nevelők együtt­működésével. A lassan feloldódó gyermek ne­velésének kulcsa: megengedni, hogy a maga módján alkalmaz­kodjék környezetéhez. Sosem sza­bad kényszeríteni vagy sürgetni, mert az csak erősíti a visszavo­nulásra való hajlandóságát. Vi­szont szüksége van bátorításra és arra, hogy alkalmat teremtsenek neki új tapasztalatok szerzésére. Egyik ilyen gyereket szülei úgy nevelték, hogy e kettős követel­ménynek csak az első felét tar­tották meg. Ha csecsemőkorában kiköpött egy addig nem kóstolt ételt, akkor azt egyszerűen levet­ték az étlapról. Ha hátat fordított a játszótéren más gyerekeknek, akkor nem vitték többé a játszó­térre. Tízéves korára a kisfiú kol­bászból, almaszószból és lágyto­jásból álló „diétán” élt, és teljesen magányos volt. Minden olyan helyzet, amelyben új emberekkel vagy új követelményekkel kel­lett szembekerülnie, szinte meg­bénította. Vele törölteti le a táblát Természetesen a „nehéz gyere­kek” kezelése okozza a legtöbb gondot. A következetlenségre, a türelmetlenségre, a büntetésre gyakran negatívan válaszolnak, olyan módszerek pedig, amelyek másoknál jó eredménnyel szoktak járni, náluk sokszor csődöt mon­danak. Az objektív, türelmes ne­velői magatartás, az egyéni tulaj­donságok figyelembevétele azon­ban rendszerint meghozza a si­kert. Ha a tanító például a pad­­ban folytonosan izgő-mozgó gye­rekről azt véli, hogy azért figyel­metlen, mert nem akar tanulni, s ennek megfelelően is kezeli, ak­kor a gyerek erre legtöbbször még rosszabb viselkedéssel „fe­lel”. De ha a tanító tudatosan igyekszik a gyerek mozgásigényét levezetni, például úgy, hogy vele törölteti le a táblát, őt küldi el a szertárba stb., akkor az esetek többségében készséges és figyel­mes tanítványra talál a fékezhe­­tetlennek látszó, dacos gyerek­ben. Bármelyik alapvető tulajdonság­gal ellentétben álló követelmény súlyos, néha elviselhetetlen meg­terhelést, feszültséget jelent a gyereknek. Az egyéniség egészsé­ges fejlődésének fő feltétele, hogy a gyerek alaptermészete és a kör­nyezeti tényezők kölcsönhatása harmonikus legyen; egyébként csaknem biztosan lehet számítani a konfliktusból eredő viselkedési problémák jelentkezésére. Ru­binstejn szerint „a temperamen­tum tulajdonságai a jellem ki­alakulásának folyamatában átala­kulva, a jellem vonásaivá lesz­nek, és tartalmuk elválaszthatat­lanul összefügg a személyiség irá­nyulásával”. Ezért fontos, hogy a személyiség alakításában részt vevő szülő, nevelő, orvos, pszicho­lógus minél jobban ismerje a rá­bízott gyerek alapvető tulajdon­ságait, hiszen tartós, jó ered­ményt csak akkor érhet el, ha nem szemben áll, hanem „együtt dolgozik” azokkal. NEUKUM LEA Gyermekpszicho­lógia Egyéni temperamentum A személyiség kialakulása Vidám—sírás, kedves—nyűgös AZ ELSŐ KANÁL TÁPSZER Csapkod a fürdővízben, ugrál az ágyban MAGYARORSZÁG 19 7 0 5 0

Next