Magyarország, 1970. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)

1970-08-02 / 31. szám

Közel-Kelet A kairói igen után A „névelő-vita” értelme Akiknek nem kell a politikai út ! A világ közvéleménye fokozott figyelemmel várja Nasszer egyip­tomi elnöknek az Arab Szocia­lista Unió kongresszusain, az egyiptomi forradalom évforduló­ján elmondott nagy fontosságú be­szédeit. A múlt esztendőben, az ASZÚ harmadik kongresszusán közölte az egyiptomi államfő, hogy az EAK katonai és gazda­sági rekonstrukciója befejeződött, s a politikai téren is stabilizáló­dott ország áttérhet az aktív vé­delemre. Az idén Nasszer elnök bejelen­tette: „Mahmud Riad külügymi­niszter William Rogers amerikai külügyminiszter tudomására hoz­ta, hogy az EAK elfogadja azokat az amerikai javaslatokat, amelye­ket a Biztonsági Tanács 1967. no­vember 22-iki határozatai maguk is tartalmaznak.” Washington még az arab állam­fők legutóbbi tripoli találkozója előtt megtörte a hónapok óta tar­tó diplomáciai szélcsendet — ép­pen úgy, ahogy a rabati csúcsta­lálkozót megelőző időszakban is tette. Az amerikai diplomácia ve­zetője Közel-Keleten olyan jel­legű tárgyalások megkezdését mondotta szükségesnek, amelyek „maradéktalanul figyelembe ve­szik a térség valamennyi álla­mának és népének jogos törekvé­seit és aggodalmait”. Az új szituáció Egy izraeli lap indiszkréciója folytán hamarosan részletek is nyilvánosságra kerültek az új amerikai elképzelésekről. Ezek pontos ismerete nélkül is kétség­telenné vált, hogy — eddigi állás­pontjához viszonyítva — az Egye­sült Államok ezúttal a tényleges realitásokból indult ki, nem pe­dig egyértelműen Izrael érdekei­nek és elképzeléseinek nagyhatalmi prókátoraként lép fel. Vajon mi­re vezethető vissza mindez? Túl hosszadalmas lenne még csak vázlatosan is áttekinteni a közel-keleti válság különböző pe­riódusaiban tanúsított amerikai magatartás egyes fázisait. Amikor a Fehér Ház­­gazdát cserélt, vala­mifajta új kurzus kialakulásának lehetőségére utalt, hogy Nixon — aki a szuperhatalmak nukleáris konfrontációjának veszélyét látta a közel-keleti konfliktusban — nem emelt vétót a Moszkva­ és Párizs­ javasolta nagyhatalmi kon­ferenciák ellen. De az a javaslat, amelyet az amerikai küldött a négyek New York-i tárgyalóaszta­lára letett, bár előrelépést jelen­tett a johnsoni koncepció merev­ségével szemben, mégis csupán a megszállt területek 98 százaléká­ról irányozta elő az izraeli csapa­tok kivonását. Másrészt Washing­ton Tel Aviv követeléseinek meg­felelően az arabok és izraeliek közvetlen tárgyalásának feltételét abszolutizálta. Rabat és Tripoli között rendkí­vül jelentős fejleményekre került sor a közel-keleti térségben. Nem­csak annak a politikai kurzusnak az eredményei kezdtek beérni, mindenekelőtt katonai vonatko­zásban, amelyet Nasszer 1969. jú­lius 23-án hirdetett meg, hanem szinte felmérhetetlen jelentőségű változásokra került sor az arab világon belül is. Az EAK a szu­­dáni és líbiai demokratikus át­alakulást követően olyan partne­rekre talált, akikkel a kapcsola­tok szorosabbra fonása után egy progresszív arab csoportosulás alapját vethette meg. Következés­képpen Washingtonban is tudo­másul kellett venni a realitást: ettől kezdve már nem az ellenté­tekkel terhes, egységes álláspont kialakítására képtelen arab vi­lággal álltak szemközt. A való­ban heterogén Közel-Keleten a politikailag és katonailag egya­ránt stabilizálódott progresszív szárny vette kezébe a kezdemé­nyezést s ez az egyre szilárdab­bá váló Kairó—Karthúm—Tripoli háromszög, amely maga mögött érezhette a szocialista világ szim­pátiáját és támogatását, bizonyos vonzerőt jelentett a többi arab ország számára is. (Ezt példázta a legutóbbi tripoli találkozó, ahol már heten határozták el akcióik egyeztetését.) Ebben a szituációban Washing­ton álláspontjának legalább is részbeni felülvizsgálására kény­szerült, még ha nem is adta fel szövetségét Izraellel. Ez jutott ki­fejezésre abban a diplomáciai of­­fenzívában, amelyet a State De­partment Tripoli előtt indított el, nyilvánvalóan e találkozó cél­ját és jelentőségét felmérve, s ta­lán azért is, hogy sikerét megtor­pedózza. Tévedés ne essék, bár Rogers terve minden korábbi amerikai álláspontnál realisztiku­sabb elemeket tartalmaz (első íz­ben állt el attól a látszólag for­mális, valójában a megegyezés diktátum-jellegét biztosító izraeli követeléstől, hogy az érintett fe­lek közvetlen tárgyalásokon jus­sanak megállapodásra s a Bizton­sági Tanács 1967 novemberi ha­tározatának megfelelően utalt az Izrael által megszállt területek visszaadására is) , de bizonyos vonatkozásokban, homályos meg­fogalmazása miatt kiskapukat, ki­búvókat is hagyott. Ezzel összefüggésben a politikai megfigyelők az úgynevezett név­elő-vitára hívták fel a figyelmet. A Biztonsági Tanács határozata szerint — ez az EAK által hasz­nált értelmezés — az izraeli csa­patokat „a” megszállt arab terü­letekről, vagyis valamennyi meg­szállt területről ki kell vonni. Ez­zel szemben Izrael úgy fogta fel a határozat szövegét, s egyes for­rások szerint így értelmezhető a jelenlegi amerikai javaslat is, hogy mindkettő csupán „megszállt területek” kiürítését írja elő. Vagyis — a határozott névelő hiánya miatt — Izraelben úgy magyarázzák a szöveget, hogy nem valamennyi megszállt arab területről kell kivonulniuk, ha­nem bizonyos határmódosítás al­ku tárgyává tehető a tárgyaláso­kon. Annak ellenére, hogy Nasszer elnök július 23-iki beszédében az amerikai javaslat elfogadását je­lentette be, azaz készségét nyilvá­nította az ésszerű kompromisszu­mokon alapuló politikai rende­zésre (s ezt a döntést az ASZÚ záróközleménye teljes támogatá­sáról biztosította), az EAK a to­vábbiakban sem hajlandó lemon­dani megszállva tartott területei­nek egyetlen darabkájáról sem. Vélemények, árnyalatok Vagyis egyáltalán nem kapitu­lációról van szó, mint egyes szél­sőbaloldali arab vélemények ezt megfogalmazták, így indokolva, hogy miért utasítják el az ame­rikai javaslatot. Nasszer bejelen­tése a hatnapos háború óta érvé­nyesülő politikai kurzus termé­szetes és logikus következménye. Az EAK ugyanis alapvetően so­hasem mondott le a politikai ren­dezéssel kapcsolatos reményeiről, csupán a különböző fórumokon előterjesztett javaslatok Izrael ré­széről történt visszautasítása miatt jelölte meg a világ rendezésének alternatívájaként a fegyveres har­cot. S bár az arab szélsőbal ál­láspontja feltétlenül gátolja a gyors kibontakozást, de a helyzet kulcsa mégis Egyiptom pozitív reagálása. Az egyiptomi kormány ez idő szerint egyébként beható ta­nácskozásokat folytat különböző arab országokkal, hogy megnyer­je támogatásukat e reálpolitikai platformhoz. S mint ismeretes, Jordánia és Szudán el is fogadta és helyesli Kairó állásfoglalását. Rendkívül figyelmet érdemlő kö­rülmény az is, hogy — amikor a történtek ellen tiltakozó palesztinai partizánok felvonultak Amman utcáin — az El Fatah fegyveresei a jordániai reguláris katonaság­gal együtt igyekeztek fenntartani a rendet, noha a Palesztinai El­lenállási Szervezetek központi bi­zottsága nyilatkozatban utasította el a Rogers-tervet, s Arafat kül­döttségeket is menesztett az arab fővárosokba a palesztinai kérdés­sel kapcsolatos támogatás meg­szerzésére. Amíg a frontvonal egyik olda­lán elhelyezkedő arab fél véle­ménye rövid idő alatt ismeretes­sé vált, a válságot kirobbantó iz­raeli kormány hivatalos állásfog­lalása késik. Kétségtelen azonban, hogy a szélsőjobboldal mereven szembehelyezkedik a Rogers-terv elfogadásával. Az elodázott felelet­ re a Tel Aviv-i kormány nem­csak a jobboldal, a héják fenye­getőzései miatt odázta el a vá­laszt. Nem kizárt az a feltevés, hogy bizonyos washingtoni körök eredetileg próbaléggömbnek szán­ták akciójukat, esetleg éppen az arab nem­mel szándékozták fe­dezni újabb, Izraelbe irányuló fegyverszállítmányaikat. Ilyen kö­rülmények között Izrael kétség­telenül arra játszott, hogy az arab félre­­­hárítsa az elutasítás ódiu­mát. (A halogató taktika termé­szetesen nemcsak stratégiai meg­fontolásokra vezethető vissza. Mindenképpen összefügg azzal is, hogy Tel Aviv elodázta elképze­léseinek pontos megfogalmazását. A világ csupán az egyes izraeli politikusok nevéhez fűződő elkép­zeléseket ismeri, így legutóbb az Allon-terv röppent fel, de a hi­vatalos izraeli állásfoglalás a li­berális körök által oly sokat bí­rált közvetlen tárgyalások formu­lájának hangoztatására szorítko­zik.) Ebben a szituációban a kairói igen, mindenképpen meglepetést, sőt zavart keltett. A helyzet nyo­mását a Tel Aviv-i propaganda bizonyos fenntartások hangoztatá­sával igyekszik enyhíteni. Így a többi között arra hivatkoznak, hogy Nasszer, úgymond, teljesen figyelmen kívül hagyta a Rogers­­terv legfontosabb pontját, amely szerint Egyiptomnak, Jordániának és Izraelnek ki kellene jelölni képviselőit a Jarring irányítása alatt lebonyolítandó tárgyalások­ra. Egyidejűleg annak az ag­godalmuknak adtak kifejezést, hogy a korlátozott fegyverszünet az EAK katonai potenciáljának zavartalan továbbépítését szolgál­hatja. Vagyis az amerikai kormány lényegében abba a kínos hely­zetbe került, hogy kezdeményezé­sének sikerét elutasító álláspont­jával saját pártfogolja, Izrael veszélyeztetheti. Éppen ezért ne­hezen is feltételezhető Tel Aviv végleges és egyértelmű nem­je a Kairóban elhangzott igen után. Viszont a politikai megfigyelők egyöntetű véleménye szerint gyors, illetőleg egyértelmű és gyors válasz nem várható Tel Avivtól. Az izraeli kormány lát­hatóan időt igyekszik nyerni. Szá­mítása kétségtelenül arra irányul, hogy az amerikai javaslat elfo­gadása körüli ellentétes arab ál­láspontok esetleges kibúvót te­remthetnek. De az alkudozások, manőverek, diplomáciai csatáro­zások jellegét Nasszer július 23-iki bejelentése részben már egyértel­művé tette. Más vonatkozásban pedig feltétlenül az határozza meg a további fejleményeket, hogy a közel-keleti válság ren­dezésében érdekelt nagyhatalmak egymáshoz ez idő szerint igen kö­zel álló elképzeléseit az arab vi­lág leghaladóbb, az események­ben kezdeményező szerepet ját­szó csoportja elfogadta és meg­valósítását a térség jövőjének ér­dekeit figyelembe véve elenged­hetetlennek ítéli meg. ÓNODY GYÖRGY ARAFAT NYILATKOZIK Küldöttségeket menesztett MAGYARORSZAG _________­ 19­7­0/3 IJSM

Next