Magyarország, 1970. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)

1970-08-02 / 31. szám

Eppler, a bonni kormány fej­lesztésügyi minisztere, aki a „harmadik világhoz” fű­ződő kapcsolatot tartja kézben, így kiáltott: „Végre van egy kis leve­gőnk.” Schiller gazdasági miniszter kommentárja: „Újra cselekvőképe­sek vagyunk.” A legutóbbi tartományi vá­lasztások megmutatták: mecha­nikus lenne úgy felfogni a hely­zetet, hogy a Brandt-kormány rea­lisztikusabb nemzetközi politikája és józan hangvétele mintegy „automatikusan” taszítja a válasz­tók egy meghatározott rétegét. Brandt szakértői azt az álláspon­tot foglalták el, hogy a választók óriási tömegeit elsősorban a gaz­dasági helyzet foglalkoztatja, s voltaképpen külpolitikailag kö­zömbös választók körében az „új keleti politika” nagyvonalúbb lé­péseinek elfogadása is függ a bel­ső gazdasági helyzettől. Július ele­jén Mainzban, az SPD pártelnök­ségének ülésén, ahol a legutóbbi tartományi választások eredmé­nyeit vitatták meg, Brandt maga is elismerte, hogy — úgymond — az áremelkedések több szavaza­tába kerültek az SPD-nek, mint az új keleti politika. Túlfűtött konjunktúra Július közepe után a döntéseket már nem lehetett tovább halogat­ni. Az alapvető problémát volta­képpen ugyanaz jelentette, ami annak idején a márka 8,5 százalé­kos felértékeléséhez vezetett. Ne­vezetesen: a konjunktúra túlpör­­gése, a beruházások és a társadal­mi össztermék emelkedésének túl­ságosan magas színvonala, az ál­landó exportfelesleg. Joggal ve­tődik fel a kérdés, hogy ezek a célok, amelyeknek elérésére any­­nyi állam törekszik, miért jelent­­tenek gazdasági problémát a Né­met Szövetségi Köztársaságban? A válasz már annak idején is az ará­nyokban, a mértékben volt kere­sendő. A konjunktúra túlságosan erős pörgése s ennek előbb emlí­tett következményei nemzetközi­leg és az ország belső gazdasági élete szempontjából is káros ki­hatásokhoz vezettek. Nemzetközi­leg a legfőbb gondot az okozta, hogy a nyugatnémet márka túlsá­gosan erős volta szívó hatást gya­korolt a nemzetközi devizapiacra, nagy mennyiségű deviza áramlott az NSZK-ba, s ez egyik tényezője lett a tőkés pénzügyi rendszer bi­zonytalanságának. Ugyanakkor a márkának a dollárhoz viszonyítva oly sokáig alacsonyan tartott ár­­szintje még versenyképesebbé tet­te a nemzetközi piacokon az egyéb­ként is versenyképes nyugatnémet exportot. Ez volt a magyarázata annak, hogy komoly nemzetközi nyomás nehezedett az NSZK-ra, amely végül is a márka felérté­kelésének egyik kiváltó oka lett. Belpolitikai szempontból a kon­junktúra túlfűtöttségének követ­kezménye jóval egyszerűbben, egyetlen szóval fejezhető ki: ár­emelkedés. Amikor a nyugatnémet márkát felértékelték, ezzel drágábbá tet­ték a nyugatnémet exportot és ol­csóbbá az importot. Ettől azt re­mélték, hogy a konjunktúra for­gásának üteme lelassul, szilárdab­bá válik az egyensúly a nemzet­közi tőkés devizapiacon. Már akkor voltak azonban olyan hangok, amelyek úgy vélték, hogy a márka felértékelése túlságosan későn és túlságosan alacsony mér­tékben következett be. Úgy tűnik, hogy maga Schiller is ezen a vé­leményen volt, miután eredetileg a 8,5 százalékos felértékelés he­lyett ő is 11—12 százalékos érték­­növelést tartott volna szükséges­nek. 1970 első felének nyugatnémet gazdasági fejlődése azokat igazol­ta, akik szerint a márka felérté­kelését később és nem eléggé me­részen hajtották végre. A lénye­ges következmény az volt, hogy a nyugatnémet konjunktúra várt lehűlése nem következett be. Nemzetközileg ennek legjellegze­tesebb és legárulóbb jele az volt, hogy tovább folytatódott a külön­böző devizák beáramlása az NSZK-ba. Ez egyik tünete volt annak, hogy a nemzetközi deviza­piac a márkát továbbra is alulér­tékeltnek tekinti. A második és belpolitikai szem­pontból döntő tünet az inflációs nyomás erősödése volt. A kiske­reskedelmi árak az NSZK-ban az év első felében 4 százalékkal emelkedtek, s ezzel Bonn „nyu­gat-európai rekordot” állított fel. Hármas csomag A szükséges intézkedések meg­hozatalát nagymértékben késlel­tette, hogy a Brandt-kormány kü­lönböző tagjai — nagyrészt poli­tikai és választási-taktikai meg­gondolásokból — maguk sem vol­tak azonos véleményen. Schiller pénzügyminiszter már márciusban megkongatta a vészharangot, ki­fejtvén, hogy az infláció a leg­főbb veszély, amely belpolitikailag is meggyengítheti a Brandt-kor­mány helyzetét. Ezzel szemben Möller pénzügyminiszter nem utolsósorban a (teljesen más kö­rülmények között végrehajtott) amerikai stabilizációs intézkedé­sekre hivatkozva azt az aggodal­mát fejezte ki, hogy a konjunktúra lefékezése a gazdasági élet stag­nálásához, visszaeséshez vezethet, s ez nagyobb veszély, mint az inf­láció. Schiller és Möller felváltva fenyegetőztek lemondással. (Az előbbi már márciusban faképnél akarta hagyni a kabinetet. Möller pedig július első napjaiban ötöd­ször jelezte lemondási szándékát.) Brandt kancellárnak minden rá­beszélőképességére és személyes tekintélyére szükség volt, hogy a kabinetet együtt tarthassa. Möl­ler így is a stabilizációs törekvé­seknek teljesen ellentmondó, ex­panziós költségvetést terjesztett elő, amelyben a szövetségi kiadá­sok 12 százalékkal emelkednének, meghaladnák a 100 milliárd már­kát, a társadalmi össztermék pe­dig 1971-ben több mint 7 száza­lékkal nőne. A különböző gazdaságpolitikai irányzatok közötti harc végül is Schiller győzelméhez vezetett, és a gazdasági miniszter javaslatára a Brandt-kormány újra „rátette a lábát a fékre”. A Schiller által bejelentett fé­kező intézkedések lényege, hogy a gyárosok és vállalkozók esetében csökkentik a beruházási tevékeny­séget. A fogyasztók esetében pe­dig megsoványítva a pénztár­cát, csökkentik a keresletet, s így — legalábbis elméletben — az ár­emelkedést is korlátok közé szo­rítják. Némileg pontosabban és szak­szerűbben csoportosítva az intéz­kedéseket, voltaképpen hármas „stabilizációs csomagról” van szó. Először: hatályon kívül helyezték, pontosabban 1971. január 31-ig felfüggesztették azokat az értékle­írási kedvezményeket, amelyeket a vállalati beruházások eddig élvez­tek. Ez a becslések szerint azt je­lenti, hogy körülbelül hárommil­­liárd márka értékű beruházás ha­lasztódik későbbre. (Ami a teljes nyugatnémet beruházások mind­össze 2 százaléka.) Másodszor: a fizetések és jövedelmek után fi­zetendő adó után 10 százalékos adópótlékot kell fizetni. Ezt­­ az összeget a központi bank zárolt számláján befagyasztják és ké­sőbb, gazdaságilag megfelelő idő­pontban viszatérítik. Harmadszor: a munkavállalók jövedelmi adójá­val kapcsolatos könnyítéseket és juttatásokat felfüggesztették, illet­ve 1971. július 1-ig elhalasztották. E két utóbbi adóintézkedés kö­rülbelül 5,4 milliárd márka külön­­jövedelmet hoz majd a szövetségi államnak. Ez azt jelenti, hogy a stabilizációs intézkedések teljes pénzügyi hatása (a beruházási ked­vezmények megvonásával együtt) nem éri el a 10 milliárd márkát. Magától értetődően az intézke­dések eredményét csak a jövő mu­tathatja meg. Maga Schiller a je­lek szerint tisztában van a stabi­lizációs program korlátozott érté­kével. Az intézkedések nyilvános­ságra hozatala után tett nyilatko­zatában azt mondotta: „A stabi­litást nem tudjuk garantálni. Ah­hoz túlságosan bele vagyunk ágyazva a nemzetközi árrendszer­be. A most hozott intézkedésekkel azonban belátható ideig nyugod­­tabb áramlatban hajózunk.” Kettős felzúdulás Annyi máris bizonyos, hogy a mostani stabilizációs program, no­ha gazdasági értelemben szüksé­gesnek tűnt, komoly politikai szen­vedélyeket is felkavart. Minde­nekelőtt igen nagy a felzúdulás nyugatnémet szakszervezeti körök­ben, miután a stabilizációs prog­ram terheinek elosztását egyen­lőtlennek tekintik. Az adópótlék fizetése tízmillió munkavállalót érint, s az alól csak a legalacso­nyabb bérkategóriák mentesek. Az ideiglenes adóemelés mértéke (5,4 milliárd) mennyiségileg is na­gyobb a tisztán a vállalkozókat terhelő invesztíciós kedvezmény­megvonásnál (3 milliárd). Az IG Metall szakszervezet elnöke, Otto Brenner úgy nyilatkozott, hogy a stabilizációs intézkedések „sértik a társadalmi szimmetriát. Korlá­tok közé szorítják a piac lehető­ségeit”. A társadalmi barikád másik ol­dalán, a gyáriparosok szövetsége persze az adóemelést helyesli és az invesztíciós korlátozások miatt panaszkodik. A nyugatnémet GYOSZ, a Bundesverband der Deutschen Industrie (BDI) „egy­oldalúnak” nevezte a programot és „megrendülésének” adott kife­jezést. Az első jelek szerint tehát a sta­bilizációs program sorsa nem tű­nik különösebben rózsásnak. A szakszervezetek elégedetlensége miatt fokozódhat a szociális fe­szültség és gyengülhet a Brandt­­kormány belpolitikai bázisa. Pusz­tán gazdasági szempontból nézve pedig a program nem tűnik eléggé hatásosnak ahhoz, hogy megfékez­ze az inflációs irányzatot. A kieli egyetem gazdaságkutató intézeté­nek álláspontja szerint a nyugat­német márkát 4,5 százalékkal is­mét fel kellene értékelni ahhoz, hogy a kormány stabilizálási po­litikája tartós sikerrel járjon. Nagy kérdés, hogy a bonyolult bél­és külpolitikai feladatokkal terhelt Brandt-kormány vállalkozhat-e egy ilyen feladat végrehajtására. Világgazdaság Későn keveset? Díj stabilizálási program az NSZK-ban ! MINISZTERTANÁCS, GAZDASÁGI ÜGYEKRŐL Komoly politikai szenvedélyeket is felkavart MAGYARORSZÁG 193| 1970/31 |

Next