Magyarország, 1977. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1977-01-09 / 2. szám

Közel-Kelet Nyitány több hangra Mi várható 1977-ben? A szaúdi árnyékok A Közel-Kelettel kapcsolatos diplomáciai tevékenység rendkí­vüli megélénkülése azokat látszik igazolni, akik az 1977-es eszten­dőtől az általános rendezést, vagy legalábbis annak kezdetét várják: e hónap elején Kairóba látogat Khaled szaúdi uralkodó, őt követi a hónap második felében Tito ju­goszláv, majd Giscard d’Estaing francia elnök, Waldheim, az ENSZ főtitkára, végül pedig Cyrus Vance, Kissinger utóda az amerikai kül­ügyminiszteri poszton. Maga Carter is bejelentette, hogy találkozni kíván a közel-ke­leti vezetőkkel. Minél később, annál jobb ? A neves amerikai Brookings Institution, amely elsősorban kül­politikai prognózisokkal foglalko­zik, leszögezi, hogy a Carter-ad­­minisztráció külpolitikai feladatai között első helyen szerepel az ál­talános — természetesen a wa­shingtoni érdekeket szolgáló — külpolitikai rendezés. Az intézet prognózisa ugyanakkor megálla­pítja: noha az Egyesült Államok érdeke a közel-keleti rendezés, nem érdeke a gyors rendezés. Eszerint a kissingeri villámdiplo­máciát felváltja majd a lassú, óvatos tapogatózás, a hosszú és bonyolult ügyrendi előkészület, s lehetséges, hogy az egész rende­zési folyamat lezárása már Carter utódjára vár, amennyiben a négy év elteltével nem választják meg újra. Mire alapozza a Brookings Ins­titution ezt a minél később, annál jobb elvet? Az elemzésből érde­mes kiragadni két pontot: 1. A genfi értekezlet korai meg­tartása elkerülhetetlenné tenné a Szovjetuniónak mint társelnöknek jelenlétét és szerepének megnöve­kedését. A kissingeri „kis lépések” politikának egyik célja éppenség­gel az volt, hogy a békés egymás mellett élés játékszabályainak be­tartásával ugyan, de csökkentse, korlátozza a Szovjetunió szerepét e térségben. E politika eredménye­képpen megromlott a szovjet— egyiptomi kapcsolat, hűvösebbé vált a szovjet—szíriai viszony, s bár időközben erősödött a szov­jet—iraki és megalapozódott a szovjet—líbiai kapcsolat, e két utóbbi ország — gazdasági jelen­tősége ellenére — mégiscsak pe­riferikus szerephez jut a rende­zésben. A Szovjetunió megkerü­lése különben az izraeli tervekben is szerepet játszik, Rabin minisz­terelnök éppen a minap jelentette ki, hogy a genfi értekezlet össze­hívása „méltánytalanul nagy sze­rephez” juttatná a Szovjetuniót. 2. Amennyiben a közeljövőben Washington fáradozásainak ered­ményeképpen ülne össze a genfi értekezlet, s kudarcba fulladna, úgy a sikertelenségért az Egyesült Államokat okolnák, ami súlyos csapást mérne az ország tekinté­lyére és befolyására. Tehát: nem érdemes erőlködni, ha az érett gyümölcs előbb-utóbb magától is Washington ölébe hull. Az intézet prognosztikai tanulmá­nya megállapítja: amióta az Egye­sült Államok aktív politikát foly­tat a Közel-Keleten, még sohasem voltak ilyen kedvező pozíciói. A jelenlegi helyzet három fő jellem­zője ugyanis: — Teljesen valószínűtlen, hogy kirobban az új — immár ötödik — arab—izraeli háború. Az egyipto­mi hadsereg aligha nyeri vissza korábbi ütőképességét, Szíria az utóbbi időben nem növeli katonai kiadásait, Izraelben még csak gon­dolni sem mernek egy új katonai kalandra. Megszűnt a korábbi fe­szítő tényező.­­ Az Egyesült Államoknak nem kell tartania az új olajembargó­tól, amely immár komolyan veszé­lyeztetné gazdasági életét. Wa­shington ugyanis titkos megálla­podást kötött Rijáddal, amelynek értelmében stabil áron hozzájut az olajhoz, s ennek fejében vál­lalja Szaúd-Arábia protektorának szerepét.­­ A térségben megyöngültek a radikális erők, elsősorban a Pa­lesztinai Felszabadítási Szervezet. Ugyanakkor megerősödtek azok, amelyek az eddiginél szorosabb együttműködést óhajtanak az Egyesült Államokkal. Az olajdollárok súlya Mennyire fogadható el a Broo­kings Institution elemzése? Meny­nyire válik az Egyesült Államok javára az általános rendezést ha­logató politika, pontosabban az az elképzelés, hogy előbb-utóbb auto­matikusan beérnek a radikális tár­sadalmi változások útját eltorla­szoló Pax Americana feltételei? Az elemzés kétségkívül reális elemeket is tartalmaz. Új helyzet van kibontakozóban, amelyre a szaúdi petrodollárok nyomják rá bélyegüket. Elegendő arra utal­nunk, hogy az 1973. évi olajár­­robbanás eredményeképpen Szaúd- Arábia a térség legnagyobb se­gély- és pénzforrása. Az ország 1980-ig 150 milliárd (!) dollárt óhajt fejlesztési célokra fordítani, s ebből 18 milliárd dollárt szán az arab országoknak. Szaúd-Arábia roppant gazdag­sága, s a Washingtonnal kialakí­tott véd- és dacszövetsége módot nyújt arra, hogy Rijád az Egye­sült Államok vezérképviselőjeként lépjen fel a Közel-Keleten. Az Egyesült Államoknak is sokkal kellemesebb, hogy helyette egy reakciósabb arab állam vállalja a tömörítő, összefogó tényező sze­repét a washingtoni intencióknak megfelelően. Októberben Szíria mögött tulajdonképpen Szaúd- Arábia támogatása hozta tető alá Rijádban a libanoni békét, decem­berben ugyancsak Szaúd-Arábia békítette ki Egyiptomot Szíriával. Pontosabban: rákényszerítette a két országot külpolitikájának egyeztetésére. Khaled királynak ez annál is könnyebben ment, mint­hogy jelenleg ő Egyiptom és Szí­ria első számú hitelezője, s mind­két ország tőle várja a gazdasági fejlődéséhez szükséges milliókat. A szaúdi irányító szerep, illetve a szaúdi—amerikai együttműködés azonban távolról sem mentes az ellentmondásoktól. Míg az Egye­sült Államok megengedheti magá­nak a kivárási politikát, Rijád irányító és vezető szerepének kulcs­kérdése a hatékonyság. Khaled ki­rály, a szent városok őre (az or­szág területén van az iszlám há­rom szent városa közül kettő: Mekka és Medina; a harmadik Je­ruzsálem) nem fordulhat szembe nyíltan azzal az egyiptomi köve­teléssel, hogy már tavasszal meg kell rendezni a genfi konferenciát. A kényszerű egyiptomi—szíriai együttműködésnek is alfája és ómegája a rövid távú eredmé­nyesség. Szadat elnök ennek ér­dekében a legutóbb már odáig ment el, hogy a gyors rendezés jegyében felkínálta Izraelnek a teljesen szuverén palesztin álla­miság eltemetését. Amennyiben Izrael gyors ütemben kiüríti a megszállt területeket, úgy Egyip­tom (és szövetségesei) gondoskod­nak arról, hogy ne legyen Izrael és Jordánia között egy harmadik állam — az eljövendő palesztin állam valamilyen formában Jor­dániához kapcsolódjék. Míg a gazdasági és társadalmi gondoktól gyötört Egyiptom jelen­legi rezsimje számára szinte a lét­kérdéssel rokon presztízskérdés a gyors közel-keleti rendezés, ter­mészetesen igen aktív kairói rész­vétellel, Szíriát kevésbé gyötrik a gazdasági és társadalmi gondok. Szíria nincsen annyira ráutalva Szaúd-Arábiára, s — bár ez Ri­­jádnak kevéssé tetszik — s to­vábbra is igényt tart a szocialista közösség országainak gazdasági és katonai támogatására. Damasz­kusz, amely Jordánia, Libanon és a palesztin mozgalom összefogásá­val új, regionális tömörülés meg­teremtésére törekszik, a gyors rendezés híveként nagyobb nyo­mást gyakorolhat Szaúd-Arábiára, mint Egyiptom. Szaúd-Arábiának azzal is számolnia kell, hogy a rendezési folyamat elhúzódásával Kairó és Damaszkusz egyaránt sürgetheti a Szovjetunió aktívabb részvételét a genfi konferencia előkészítésében. A jelek tehát arra vallanak, hogy bár a Közel-Keleten valóban nem fenyeget egy új háború ki­robbanásának veszélye, Washing­ton tényleges és potenciális arab szövetségesei aligha lesznek haj­landók a magukévá tenni a ren­dezés elodázásával kapcsolatos ál­láspontot. Az elodázási politika jegyében új válsággal terhes az Egyesült Államok és Izrael kapcsolata is. Szaúd-Arábia szerepének növeke­dése, a kissingeri politika egyip­tomi és részben szíriai eredményei szükségszerűen devalválták Izrael szerepét az amerikai politikai ter­vezésben. Norman Podhoretz, a Commentary, a befolyásos ameri­kai cionista folyóirat szerkesztője már arról cikkezik, hogy az Egye­sült Államok magára hagyja Iz­raelt, s rendezési terveivel előké­szíti a „közel-keleti Münchent”. Erről természetesen szó sincs, de kétségtelen, hogy Izraelnek mind kisebb szelet jut az amerikai se­gélykalácsból. Az a washingtoni elképzelés, amely Izraelt a köl­csön- és hitelpolitika korlátozásá­val szeretné lépésről lépésre ösz­­szebékéltetni az immár „mérsé­kelt” arab rezsimekkel, nem jár a várt eredménnyel. Izrael gondjai Távolról sem lehetetlen, hogy a májusi választásokon a labouris­­ták közel fél évszázados hegemó­niáját megtörve az a jobboldal győz, amely az Egyesült Államok enyhülésellenes erőivel összefogva szembefordul a megszállt terüle­tek kiürítését célzó rendezéssel. Ez a jobboldal hivatkozhat akár Allan külügyminiszterre is, aki szerint mégis a Jordán folyó völgye az ideális határ Izrael és Jordánia között. Visszatérve a Brookings Insti­tution tetszetős elemzéséhez: az biztos, hogy az Egyesült Államok­nak a legjobban a hosszadalmas, s a Szovjetuniót lehetőleg kizáró rendezési folyamat felelne meg, de az is biztos, hogy a Közel-Ke­leten végbemenő politikai-társa­dalmi mozgás nem mindenkor haj­landó tekintetbe venni Washing­ton óhajait. MAKAI GYÖRGY A FŐSZEREPLŐK RIJADBAN: SZADAT, ASSZAD, KHALED, ARAFAT Az elodózási politika új válsággal terhes MAGYARORSZÁG 1 1 9 7 7 2

Next