Magyarország, 1977. július-december (14. évfolyam, 27-52. szám)

1977-11-27 / 48. szám

Városiasodás Az autó helyet kér Terelőutak a garázshoz Sorshúzással döntenek Hivatalos becslések szerint ha­zánkban ma legalább 650 000 ma­gángépkocsi fut az utakon, közü­lük 180—200 000 a­ fővárosban. Óriási méretű a gyarapodás, fő­leg, ha visszagondolunk arra, hogy az ötvenes évek közepén ez a szám országosan a 20 000-et sem haladta meg. S hogy az útnak még ma is csak az elején járunk, arra a nyilvántartott újabb gépkocsi­igénylések félmilliót meghaladó száma a bizonyíték. Ha pedig megvan a gépkocsi? Nos, akkor beállítják az udvarra, máshol a keskeny utca járdája mellé, esetleg fél kerékkel már a járdára, a gyalogosok bosszantá­sára, ismét másutt a lakóház kö­zelében kijelölt füves, betonos sávra. Takarják ponyvával, alu­mínium sátorral; azok a kevesek pedig, akik garázshoz jutnak, va­lamilyen módon már „igazi” fe­delet is tudnak a kocsi „feje” felett. Kocsik az udvaron A Kerepesi úti lakótelepen ma még egyetlen garázs sincs. Van viszont szépen füvesített, kifeje­zetten a gépkocsik odaállítására megtervezett sáv minden lakóház előtt; jelenleg elegendő ezek nagy­­­sága is, szépen elférnek a kocsik. Öt év múlva már alighanem kö­zelharcra fog kerülni a sor, hogy egy-egy újonnan vásárolt gépko­csi helyet szoríthasson itt ma­gának. Milyen igénye lehet manapság egy autótulajdonosnak, épülje­nek-e garázsok a lakótelepeken? Sűrűn lakott, nagy forgalmú ut­cákkal szabdalt belső kerületek­ben hol tárolható egyáltalán ma­gángépkocsi? A Fővárosi Tanács Ingatlankezelési Főigazgatóságán még élénken emlékeznek a há­rom-négy éve zajlott, jószerivel késhegyig menő vitákra. Igen sok autós akkoriban úgy vélekedett, hogy kocsijának elhelyezése első­sorban a lakóházakban képzelhető el. A megoldás különböző útjait is ennek megfelelően javasolták. A ma is érvényes rendelkezés ka­varta tulajdonképpen a vitákat. Ez a tanácsi rendelet kimondja például, hogy műemlék épületben (ennek udvarán) egyáltalán nem állhat gépkocsi, 200 négyzetméter­nél kisebb területű udvarban szintén nem, ennél nagyobb ud­varban is csak bizonyos feltéte­lekkel. Ma már csöndesedőben vannak a viták. A rendelet egyértelmű, be kell tartani. Most már az a kérdés, hogyan? Itt van mindjárt a tárolásra alkalmas nagyságú udvarok kérdése. Ki állíthatja be oda a kocsiját? Aki a házban la­kik? Netán a szomszéd házból is valaki? A hivatalos álláspont: azé legyen az elsőbbség, aki helyben lakik. Bármi történhet tárolás közben egy autóval, folyhat be­lőle az olaj, stb. Van arra is né­mi lehetőség ezeknél a régi épü­leteknél, hogy használaton kívüli tüzelőtárolóból, ha utcáról vagy udvarról nyitható, garázst alakít­sanak ki. Bérgarázsok Ami az új lakótelepeket illeti: általában úgynevezett parkolótér­séget alakítanak ki a házak kö­zött. Kell is, ez, szükség van rá, s már a tervezőknek kell számol­niuk­­vele. Jobbára meg is teszik, a lakótelep elkészültekor még el­férnek itt a kocsik. Van rendelet, amely módot ad arra, hogy állami ingatlanhoz épüljenek garázsok, oly módon, hogy az építtetők saját költségü­kön húzzák föl ezeket, majd bér­­beszámítást kérnek, s a garázsok tulajdonjoga végső soron vissza­száll az államra. Tehát az autó­­tulajdonosok ily módon bérlői lesznek a maguk építette gará­zsoknak. Ez azonban az IKV szá­mára egyáltalán nem elfogadható megoldás. A lakóházak felújításá­ra szánt — amúgy is szűkös — pénzügyi keretekből kellene ugyan­is fedezniük a költségeket, s vég­ső soron a garázsok fenntartási gondjaival is számolniuk kell. Másféle az új lakótelepeken épí­tendő emeletes garázsok problé­mája. Ezek az egyik legjobb jö­vőbeli lehetőségnek ígérkeznek, ha csak az ésszerűséget és nem a pénzügyi kihatást vesszük figye­lembe. Kis területet foglalnak el, bennük korszerű és biztonsá­gos lenne az autók elhelyezése. Előre meg lehetne tervezni min­denütt a helyüket, a befogadóké­pességüket, feltehetően még azt is, hogy az állam az építés költségei­ből mennyit és mennyi idő alatt tud visszanyerni a kocsihelyek el­adásával, illetve bérbe adásával? De milyen gépkocsielhelyezési lehetőségük van azoknak a tu­lajdonosoknak, akik nem állami bérlakásokban laknak, akik szö­vetkezeti lakást mondhatnak ma­gukénak, vagy akik arra kívánnak lehetőséget kapni, hogy saját erő­ből garázsszövetkezetet hozzanak létre? A 15/1970. ÉVM-rendelet a garázsépítés legfontosabb kér­déseit szabályozza. A rendelet szabályai az irányadók például abban, milyen feltételekkel épít­hető garázs bérház udvarán, ki­zárólag az IKV hozzájárulásának birtokában; továbbá: üres állami telken, ha az beépített, illetve be­építetlen. Beépítettre ideiglenes vagy állandó jellegű garázs épít­hető, területbér, illetve helyiség­bér fizetése árán; esetenként meg­szabható az is, hogy a garázs könnyen lebontható legyen. Mi a helyzet a lakásszövetke- - zeti ingatlanoknál? Ha van ud­varuk, a kérdés egyszerű. Általá­ban azonban nincs udvara az ilyen házaknak. Úgynevezett úszó­telken épülnek, tehát csak a ház körüli, körülbelül egyméteres sáv tartozik hozzájuk. Ahol saját te­rület áll rendelkezésre, ott a tag a szövetkezet hozzájárulásával építhet, ez esetben köteles a te­rületet megfizetni. Ha viszont a szövetkezet kíván építeni, akkor a terület is, a garázs is szövet­kezeti­­tulajdon lesz, a használó az arányos üzemelési és fenntartási költségeket fizeti. (A fő gond és a bőséges alkalom a vitákra az, vajon ki legyen a garázs szeren­csés gazdája? Sokszor sorshúzás­sal kell dönteni.) Előfordul olyan eset is, hogy valamelyik új állami vagy szövet­kezeti épületbe már eleve tervez­nek garázst. Tanácsi épületnél a tulajdonjog egyszerű: a gazda a tanács, annak adja, akinek a rá­utaltságát a munkája alapján leg­inkább indokoltnak tartja (orvo­sok például). A boldog „kijelölt” kifizeti az igénybevételi díjat — ez négyzetméterenként általában 500—1000 forint —, majd a bér­leti szerződés szerinti bért. Ha tanácsi értékesítésű az épü­let, akkor több változat lehetsé­ges. (Végső cél, hogy a tanács pénze gyorsan visszatérüljön.) Ér­tékesítheti a garázsokat a tanács a szövetkezet részére és minden lakó fizeti az összeg bizonyos há­nyadát , vagy értékesítheti kü­­lön-külön is, esetleg eladhatja „házon kívül”. Az OTP — jó ezt tudni — semmilyen garázsépítke­zésre nem folyósít kölcsönt. A 40—60 000 forintot — ennyi ma a legenyhébb becslés szerint emele­tes házban egy garázs ára — a lakónak, illetve a garázs megvá­sárlójának kell kifizetnie. Az OTP- értékesítésű lakásoknál a garázs árát külön meg kell fizetni.­­ Akinek kedve, lehetősége — ne­tán saját udvara — van, részt vesz a „Csináld magad” mozga­lomban és összeeszkábálja ma­gának az autója fölé a tetőt. Ki­sebb pénzűek, magánházban la­kók, sokszor magánházakban la­kást bérlők is ezt az utat vá­lasztják. Ki is adhatja a háztulajdonos a garázsát. Mérvadó e tekintet­ben bér szempontjából a 8/1971. sz. rendelet. Akad, aki betartja, akad — a többség —, aki a keres­let nagyságához igazítja a garázs­bért. (Manapság egy „jó helyen levő” garázs havi bére megha­ladja egy három szoba összkomfor­tos lakás lakbérét.) Ne a parkok rovására ! Mi lehet garázsügyben a jövő útja? Elsősorban: az emeletes garázs. Modern, jó előre megtervezhető, hazánknál sokkal több magán­autóval rendelkező országokban eléggé gyakori. De méregdrága: 80—100 000 forintba kerül egyetlen kocsi számára a hely, tekintettel a szükséges­ különleges gépi be­rendezésekre. Járható út továbbá garázsszövetkezetek alakítása, biz­tatás számuk megszaporítására. Vidéken több mint 100 garázsszö­vetkezet működik már, 10 000-nél több taggal. Budapesten egyetlen­egy sincs. Igaz, a garázsszövetke­zet helyigényes, s ez korlátozza a létrehozás lehetőségeit. Ezenkívül van még mód — a városrende­zőknek előbb-utóbb ezzel is szá­molniuk kell — könnyűszerkeze­tes elemekből építhető sorgarázsok vagy háromszintes emeletes gará­zsok megteremtésére, elsősorban az új lakótelepeken. Úgy — s ez ta­lán a legfontosabb szempont —, hogy ne a zöldterület legyen ki­sebb miattuk, ne a lakótelepek levegőjét óvó kis erdősávokat rit­kítsák meg, ne a pihenésre, játék­ra, felüdülésre szánt területeket zsugorítsák össze. Másrészt még sok évig számol­ni kell azzal, hogy a „csillagga­rázs”, a szabad ég alatt való ko­csitartás az, amire az emberek túlnyomó többsége kényszerül. A gépkocsi értékes volta és egyre növekvő mennyisége viszont arra int, hogy a „csillaggarázsok” he­lyét is a lehetőségekhez­­ mérten tervezzék meg. Nem zavarva az ember pihenését, levegőzését — de megóvva a lehetőség szerint az autónak, ennek a sokak számára nagyon kedves vagyontárgynak a „testi épségét” is. VÁRKONYI MARGIT LAKÓTELEPI SORGARÁZSOK Úgynevezett úszótelken épülnek MAGYARORSZÁG politikai és társadalmi hetilap Szerkesztőség: 1085 Budapest Vili., Gyulai P. u. 14. Telefon: 137-660. Telex: 6351 redmo. Postacím: 1396 Budapest, Pf. 634. Szerkeszti: DR. PÁLFY JÓZSEF főszerkesztő, GARDOS MIKLÓS h. főszerkesztő. Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat, 1959 Budapest Vill., Blaha Lujza tér 3. Telefon: 343-100, 142-220. Felelős kiadó: CSOLLÁNY FERENC igazgató. 77.2310/2048. Zrínyi Nyomda, Budapest F. u. BOLGÁR IMRE vezérigazgató. Index: 25 606 HU ISSN 0464-4956 1977. NOVEMBER 4 27.

Next