Magyarország, 1978. január-június (15. évfolyam, 1-26. szám)

1978-03-12 / 11. szám

ókai emlékművét, Szervá­­tiusz Jenő alkotását avatják Pápán március 15-én. A té­ren, ahol a fiatal Petőfi ércalak­ja, Somogyi József alkotása áll, most elfoglalja méltó helyét a Jó­­kai-emlékmű is, hogy ne csak a város, de az ország közvéleményé­nek is együtt hirdethessék: jelen vannak ők e városban s világunk­ban. Írott kő Szervátiusz Jenő alkotása monu­mentális látványosság. Több mint három méter magas, tizenkét ton­nás kőoszlop, amelynek négy ol­dalán a szobrász megidézi a fia­tal Jókai alakját, és szigorú szel­lemi szerkezeti rendben, balla­­disztikus tömörséggel, a kő lelkét megszólaltatva előhívja az író re­gényhőseit, „A kőszívű ember fiai” forradalmas alakjait, akik szem­­beszállva az apai elhatározással, végrendelettel és parancsolattal, anyjuk és szívük sugallatára hall­gatva a szabadságharc, a forrada­lom hőseivé váltak. Itt található az „Egy az isten” főhőse, Adorján Manasse, a to­­rockói hős, aki a nagy történelmi viharok közepette is megőrizte tisz­ta hitét, szenvedélyes igazságszere­­tetét, majd „A jövő század regé­nyeinek hőseire siklik a szem, s ha jól szemügyre vesszük a külö­nös csoportot, a kezdetleges heli­kopterre figyelő öreg tekintetében felfedezhetjük a szobrász arcmá­sát is, amint világra csodálkozó, a látomástól mámoros tekintettel néz fölfelé a magasba. S aztán megelevenedik „A lő­csei fehér asszony” világa, művészi alakban lép elénk a szép Korpo­­nayné legendája; így válik, alakul át plasztikai látványossággá a Jó­­kai-mitológia. A mű elkezdi élni önnön életét, írott kőnek nevezte a művész al­kotását, ezzel a formálás módját is meghatározván, hiszen a kő felüle­tére írta rá Jókai mondanivalóit. Ez a formálási mód illik Jókai vi­lágához és Szervátiusz Jenő stí­lusához. A balladisztikus hangu­lat szinte a hősi legendák nyelvén szóló Jókai-világ; gyakran érezzük, hogy az elképzelés kigondolásában, a hangvételben van valami a nép­mesék, balladák, hitregék apoteó­­­sra, felfokozott drámaiságra hat­­ó szemléletéből. Mindez szeren­­csésen találkozott Szervátiusz Jenő stíluseszményével, hiszen ez a for­makultúra nemcsak a tekintetet i vonzza, a fantáziát igényli és tit­kokat kínál, hanem egyenesen meg­követeli, hogy a néző előhívja ön­jön emlékeit is a Jókai-olvasmá­­nyokról, a Jókai-hősökről alkotott képzeteit. Ily módon a szobrászi lá­tomás az érzelmi, gondolati együtt­­rezgés feltételeit is megteremti. A szobor fő nézetében a fiatal Jókait látjuk, mintegy a város vi­lágának szemszögéből. A szobrász vésője felidézi azokat a városképi motívumokat, amelyeken Jókai te­kintete is végigkalandozhatott, amelyek beépültek nemcsak az emlékezetébe, hanem szellemiségé­be is. Ez a fiatal Jókai-arc Jókai maga készítette ifjúkori arcké­pére emlékeztet; azt a tiszta arcú fiatalembert idézi fel, akinek már tekintetében is kifejeződött szelle­misége, aki itt, ezen a színtéren, Pápa világában sorsdöntő szelle­mi-emberi metamorfózison ment keresztül. Amikor Jókai ideérkezett, magá­val hozta a pedáns, zárkózott ko­máromi család otthoni hangulatát. Leveleiben, amelyeket haza kül­dött, még a félszeg, bátortalan, szor­galmas és gyermeki szívvel, bátor­talan óvatosságal élő és minden rendhagyó lépéstől tartózkodó fia­talember szól, aki a sérelmekre legfeljebb siránkozással, szomorú­sággal felelt. Még szállásadójának, Klára uramnak „csempészkedései­re” sem mer tiltakozással válaszol­ni. Megvárta, míg a bátrabb szo­batárs, Kerkápoly Károly, a ké­sőbbi filozófus, közgazdász, pénz­ügyminiszter lett szószólója és vé­dője. De a Hosszú utca, ahol akkor lakott, nagyon messzire vezette őt. Az ősi Református Kollégium mel­lett élt ugyanis Orlai Petrich Somai­s diákszobájában talált otthonra, menedékre Petrovics Sándor, aki­ből itt, Pápán született meg Petőfi Sándor. Petőfi és Jókai Ebben a kis szobában találko­zott ez a különös triumvirátus, és itt szövődött közöttük az a barát­ság, amely mindhármuk életében sorsdöntő volt. Két ellentétes vi­lág került egymás mellé, mégis va­lami titokzatos elemi vonzás kap­csolta őket össze. Ebben annak is része lehet, hogy mindketten sors­­üldözöttn­ek érezték magukat: Pe­tőfi Sándort a nyomorúság, a sze­génység mellett a betegség is meg­gyötörte, a fiatal Jókai pedig ha­lálfélelmektől szenvedett. Szorongó fájdalommal gondolt az elmúlásra, fanatikus erővel kötődött az élet­hez, szinte légszomjas szenvedél­lyel vetette magát a tanulásba. Emellett tájképet festett, portrékat rajzolgatott, s titokban a Tapolca partján szedett gyógyfüvekkel kú­rálta magát. Petőfi tanítással, az elmulasztott vizsgák pótlásával próbálta utol­érni önmagát, és tudatosan készült a művészi pályára. Együtt építget­ték az eljövendő művészi tevékeny­ségről szóló ábrándokat, Petőfi szí­nészálmait ápolgatta.­ Jókai festő­nek, Orlai pedig írónak készült. A sors azonban merészen átosztotta a szerepeket, a triumvirátus tag­jait más-más csillagpályára térítet­te. Már-már azt hihetjük, valami­lyen elemi-történelmi törvények szervezték ezt a találkozást,­ mert egymás sugárzásától, biztatásától tehetségük felizzott; nemcsak meg­szerették, éltették, hanem ösztö­nözték is egymást. Ebben persze jelentős szerepe volt a képzőtársa­ság megalakulásának. Tarczy Lajos 1841 tavaszán he­lyes ösztönnel ismerte fel a tár­sasági mozgalom jelentőségét. Meg­sejtette, hogy ebben a formában tanítványaira olyan újszerű felada­tok, a közéleti szereplés olyan le­hetőségei és alkalmai várnak, ame­lyekre az oktatás megszabott ke­retei között nincs lehetőség. Ami­lyen központi szerepet játszott a kollégium a város életében, olyan erjesztő, mozgósító hatása volt a képzőtársaság tevékenységének a fiatalok sorsára. Szavaltak, szóno­koltak, értekeztek, idegen nyelvből fordítottak. Bár iskolai keretek között is a reformkor nagy programjának megvalósításán gondolkoztak, itt tanulták meg a nyilvánosság előtt való szereplés fegyelmező, öntuda­tot adó jelentőségét. Ez a kis kör volt tehát Petőfi és Jókai első nyil­vános fóruma, a tetszésnyilvánítás-­­ ra és szigorú bírálatra egyaránt kész hozzáértő közösség. Úgyszól­ván minden készségüket próbára tették. S talán nem túlzás, ha azt mondjuk: Petőfi barátsága, bizta­tása nemcsak önbizalmat adott szá­mára, hanem igényt is támasztott benne, világlátást, közéleti érdek­lődést ébresztett lelkében. A haj­dani szelíd komáromi fiúcskából ta­lán Petőfi nélkül is lehetett volna művész, föltörhetett volna festői ihlete, de nem biztos, hogy az a Jókai Mór épült volna fel, aki a közéletben, a politikai harcokban, a sajtóvitákban, a társadalmi moz­galmakban egyaránt helytállt. (Itt, Pápán, amikor Petőfi verse, a „Bo­rozó” megjelent, a hagyomány sze­rint a költő ekként biztatta fiata­labb társát: „Most már te se nyu­godjál, míg tőled is meg nem jele­nik valami.”) Petőfi mindenesetre erősebb, ke­ményebb, zordonabb egyéniség volt, Jókai lágyabb, hajlékonyabb. Ezt a találkozást ezért is tekinthetjük a sors ajándékának, hiszen Petőfi Sándor nemcsak bátorította, fel­hangolta őt, hanem egész életét is meghatározta. Amikor már Pesten a Tízek Társaságában mindenre el­szánt csatát vívtak az egész mara­di irodalmi és társadalmi közélet ellen, Petőfi Jókaiból épített esz­ményt magának, dacos szenvedély­­lyel hirdette beléje vetett hitét: „Fölléptél. Ez engem megújít / Hogy a sorompók közt ketten ál­lunk / Most, barátom, küzdjünk, hadd legyen / Győzedelmünk vagy vitéz halálunk.” Ekkor már mindketten tudták, hogy nemcsak a hajdani barátsá­got ápolják, hanem mozgalmat is teremtenek; a márciusi ifjúság, a forradalom vezérkara szerveződött. Érezték, hogy a nép nemcsak a költészetben kap szerepet, de rö­videsen „uralkodni fog majd a po­litikában is”. Hiába próbálták el­lenük ingerelni a közvéleményt, ők szinte egymásra licitáltak merész­ségben, vitában, sajtóharcban, ami­kor később egy szálláson laktak, szinte a pápai évek harmonikus művészi atmoszférája tér vissza életükbe. Együtt álltak a márciusi ifjak közt is, ott voltak a tizenkét pon­tot megfogalmazók körében. Jókai keze is ott volt a nyomdagépen a sajtó felszabadításának jelképes pillanatában. Az már természetes, hogy a szabadságharc megannyi merész vállalkozásában nemcsak tanúként, az események jegyzője­ként voltak jelen, hanem harcos­ként is. Volt Kossuth testőre, hír­nöke, kísérte őt toborzó útjain, kö­vete Bécsben, ha Petőfitől szemé­lyes sérelmek el is választották, szellemük együtt lobogott, s Jókai sosem vált méltatlanná arra az esz­ményképre, amit mitológiai túlzás­sal Petőfi monumentálissá emelt hozzá írt verseiben. Egymás mellett Most, hogy Pápán újra egymás mellé kerültek, személyiségük és szellemiségük szoborrá válva is küldetést teljesít. Mikszáth Kál­mán emlékeztetett rá, hogy „Jókai millió és millió emberben tartotta fenn írásaiban a honszerelmet, mi­dőn azt minden felől oltogatták, elénk tárta az ország múltját, lán­goló lelkesedéssel, fönnséges ihle­tével kirajzolta jövőjét, neki élt, neki dolgozott, szíve vérével, min­den porcikájával”. Azokért az eszményekért, ame­lyekért annak idején Petőfivel együtt szállt síkra, először is Pá­pán kapott ösztönzést. „Áldott le­gyen az a láng, mely az utamra rá­világított” — írta a városra emlé­kezve. Az emlékét idéző mű fel­avatásának pillanatában jóleső ér­zéssel mondhatjuk: a fény ma is változatlan erővel sugárzik művei­ből. ILLÉS JENŐ Irodalom Szobor Pápán A város világára támaszkodva Egy barátság forrásvidéke | A MŰVÉSZ ÉS SZOBRA Előhívja önnön emlékeit

Next