Magyarország, 1978. július-december (15. évfolyam, 27-53. szám)

1978-12-24 / 52-53. szám

Színészotthonok Hulló csillagok Az íratlan házszabályzat Színészetünk megőrzőhelyei Harmincéves a Magyar utcai Já­szai Mari színészotthon. Színészek és artisták alapították, csakúgy, mint Lendvay utcai ikerpárját, amely a magyar színészet másik óriásának, Ódry Árpádnak nevét viseli. (Ez utóbbi egyébként fiata­labb fivére, mindössze huszonnyolc­­ éves.) A két otthon közös irányítás alatt áll. Mi volt a kezdet, az alapító­­gondolat, amely ezt a páratlan in­tézményt világra segítette? A negy­venes évek elején nálunk is be­mutatták a francia Julien Duvivier „Hulló csillagok” című filmjét, amely az idős színészek életével, pontosabban utóéletével foglalko­zott. Azt a pillanatot ragadta ki, amikor az egykori népszerű és ün­nepelt színészcsillagoknak búcsút kell venniök a színpadtól; hátra­maradó éveiket már csak a szociá­lis gondoskodás teheti elviselhető­vé. Ezt a megragadó filmdrámát Gobbi Hilda is látta, sőt az volt a benyomása, hogy a film valódi színhelyen készült: Párizsban léte­zik ilyen színészotthon. Tévedett. A „Hulló csillagok” írói fantázia terméke. Sokféle forrásból Mégis, ez a félreértés adta meg számára a végső lökést: nálunk talán sikerül megvalósítani az idős, munkából kihullott színészek gon­dozását. Gobbi Hilda átérezte sor­sukat, és védtelen, kiszolgáltatott színésztársai érdekében tenni akart valamit. A felszabadulás előtti Ma­gyarország társadalmi viszonyai között azonban egy ilyen kollektív lépés szóba sem jöhetett. A felszabadulás után, amikor minden megváltozott, Gobbi kése­delem nélkül hozzáfogott dédelge­tett, humánus tervének megvalósí­tásához. Segítségül hívta az egész magyar színésztársadalmat. Az első gondolattól a Jászai Mari színész­otthon megnyitásáig persze évek teltek el. Nehéz esztendői voltak ezek, amikor az első hazai szí­nészotthont szinte a semmiből kel­lett elővarázsolni. A két legneme­sebb kötőanyag, a fantázia és az eltökéltség szerencsére rendelke­zésre­­ állt, végül is ez vezetett a megvalósításig. 1946-ban, alig hogy befejezték a főváros újjáépítését, Gobbi Hilda máris elindította társadalmi moz­galmát. Maga köré gyűjtötte a kor legnépszerűbb színészeit: Bajor Gi­zitől Honthy Hannáig, Latabár Kálmántól Ajtay Andorig; fiatalok és idősebbek vállalták, hogy segéd- * * Gobbi Hilda fogadja Zala Ka­rolát, a Jászai Mari színészotthon első lakóját 1948. február elsején. keznek, anyagi és szellemi eszkö­zöket teremtenek elő. Vége-hossza nem volt az ötleteknek: megalakí­tották például a Jászai Mari otthon baráti körét, aztán előadásokat szerveztek. Major Tamás javasla­tára az ínyenc, színházbarát mecé­násoknak külön színházi főpróbá­kat tartottak, ahol az eredeti hely­ár tíz-hússzorosát kellett fizetni egy-egy jegyért. Az akkori Angol (ma Vidám) Parkba kivonult az egész fővárosi színésztársadalom: egy látványos, színes karnevál keretében emlék­tárgyakat árusítottak a neves szí­nésznők és színészek, minden lehet­séges eszközt megragadtak, hogy megsokszorozzák a szépen gyara­podó összeget. Ugyanezzel a céllal rendeztek díszelőadást a városligeti Nagycirkusz arénájában, majd he­teken át, késő este az Emke kávé­házban is. Bajor Gizi folytatta a felszabadu­lás előtt megkezdett népszerű kép­zőművészeti aukcióját, amelynek az volt a lényege, hogy időről idő­re felkereste a legjobb magyar képzőművészek műtermeit, ahol vásárlással egybekötött sorsolást rendeztek. A leendő színészotthon javára — többek között — Pátzay Pál szobrai kerültek kalapács alá. Sokféle forrásból származott te­hát az a két és fél millió forint, amely az első magyar színészott­hon alapítására összejött. A tár­sadalmi alapot állami támogatás egészítette ki: kiutalták számukra a Magyar utca 34. szám alatti há­zat, ahol mindaddig úgynevezett vörös lámpás „intézmény” műkö­dött. Lugossy Bálint építészmérnök vezetésével hozzákezdtek a nagy munkához. Az otthon bútorait ve­zető magyar színészek adták össze. Bajor Gizi volt az első, aki teljes szobát rendezett be idős sorstár­sainak, Ajtay Andor napi jöve­delmének bizonyos százalékát aján­lotta fel. De szívesen segített min­denki. 1948. február elsején volt az ünnepélyes megnyitó, a ház homlokzatára Borbereki Kovács Zoltán szobrászművész Jászai Ma­rit ábrázoló portréját helyezték el. Elfelejtett lakók Az első magyar színészotthon felavatása nagy társadalmi ese­mény volt; a megnyitón a kor­mány akkori miniszterelnöke, Dinnyés Lajos is ott volt, aki ma­ga is jelentős összeggel segítette a munkálatokat. Ortutay Gyula kultuszminiszterrel az élen a ha­zai kulturális és szellemi élet sok vezető alakja gratulált a páratlan teljesítményhez: a világon először nálunk sikerült megoldani a mun­kából kiesett idős és beteg színé­szek szociális problémáit. (Azóta, éppen a mi példánk nyomán, szá­mos szocialista országban, elsősor­ban a Szovjetunióban ugyancsak létrehozták a hulló csillagok ön­álló otthonait.) Kik voltak az első lakók? Pon­tosan az első 32 lakó, hiszen eny­­nyi idős színésznőt és színészt tud­tak a Magyar utcai otthonban el­helyezni. Zala Karola, a régi Ma­gyar Színház művésznője, aki 1970- ben halt meg, tehát több mint két évtizedig volt a Jászai otthon la­kója; Sarkadi Aladár, a régi vidéki és fővárosi színházi világ népszerű komikus színésze; Hegedűs Gyulá­nak, a Vígszínház nagy színészének felesége, Berzétey Ilona, aki maga is színésznőként kezdte a pályát, továbbá olyan régi-régi feledésbe merült nevek, mint Batitzfalvi El­za, Békefi Lajos, Berényi Gábor, Gardi Karola, egy híres nagyvára­di színésznő a századforduló ele­jéről. Lohner Olga, akit Ady Endre is megbámult. Napjainkra a kép természetesen megváltozott: idén, 103 éves korá­ban hunyt el Kürthy Sári, aki ugyancsak a régi lakók egyike volt. S a mai legidősebbek: dr. Török Istvánná,­­Török Erzsi Kossuth­­díjas énekesnő 96 éves édesanyja, a fiatalon elhunyt kiváló színmű­vész, Pálos György édesanyja. Itt él Hamvay Laci, a vidéki szín­házak egyik ismert művésznője, Szilágyi Marcsa, volt népszerű szubrett. Barna Sári, aki kétszázszor ját­szotta vidéken a „Csárdáskirálynő” címszerepét; Fehér Tivadar; Tóth Péter, akinek két mestersége is volt: színész és bűvész. S itt talál­ható a két világháború közötti színházi élet egyik ismert figurája, Erdélyi Mihály színigazgató is, aki 1934-től három úgynevezett kültelki színházat vezetett Budapesten. Az ő igazgatása alatt állt a József­városi, az Erzsébetvárosi és az óbudai Kisfaludy Színház. Erdélyi különösen nyári sikerdarabjairól volt nevezetes. Minden nyáron ősz­,­szegyűjtötte a főváros legnépsze­rűbb színészeit, Honthy Hannától Jávor Pálig, Csortos Gyulától Rát­­kai Mártonig, és velük játszatta azokat a darabokat, amelyeknek szövegírója és zeneszerzője egy személyben ő volt. Színészotthonainknak külföldön is híre van. Nemrégiben például a tengeren túlról érkezett haza egy házaspár: Budai Imre, egykor nép­szerű táncoskomikus, és felesége, akik négy évtizeden át éltek Ko­lumbiában, s onnan vágyódtak haza az egykori pályatársak közé. (Gyermekeik jelentős összege tette számukra lehetővé, hogy idős nap­jaikat pesti színészotthonban tölt­sék.) A két otthonba való felvétel ügyében bizottság dönt, amelynek Gobbi Hilda az elnöke, tagjai: Pápay Erzsi, Rátonyi Róbert, Ud­­vardy Tibor, Őze Lajos és a Nem­zeti Színház főkellékese. A kérel­mezőket felkeresi az otthon igaz­gatója és a bizottság egyik tagjá­val környezettanulmányt végez­nek. Akinek lakása van, annak le kell adnia a tanácsnak, a lakás azonban nem feltétele a bejutás­nak, hiszen olyan lakók is vannak, akiknek nem volt önálló lakásuk. A bizottság javaslata alapján a Kulturális Minisztérium illetékes szervei döntenek a felvétel ügyé­ben. Az első évektől fogva a minisz­térium jelentős anyagi összeggel támogatja a két fővárosi színész­otthont, amelynek azonban önkén­tes, társadalmi támogatói is van­nak. Számtalanszor megtörtént, hogy elhalt színészek jelentős ösz­­szegeket vagy ingóságaikat hagyo­mányozták a színészotthonokra: Darvasi Lili például pénzt, Dajbu­­kát Ilona értékes képgyűjteményét hagyta végrendeletileg hátrama­radt pályatársaira. Gobbi Hildának arra is van gondja, hogy idős színészeknek ne csak meleg lakása, jó kosztja le­gyen, jó lelki „ellátásban” is ré­szesüljenek. A két otthon lakói három évtizeden át rendszeresen megjelennek a színházakban, a mozivásznon vagy a televízió kép­ernyőjén. A statisztálás vagy a ki­sebb szerepek betöltése mint első­rendű létszükséglet szerepel az íratlan házszabályzatban. Ilyenkor nem csupán a szerény anyagi ja­vadalmazás a fontos, hanem annak a tudatnak az erősítése, hogy szükség van munkájukra, tehetnek valamit a színház- és filmművé­szet érdekében. Nemrégiben pél­dául csaknem a fél otthon kivo­nult egy készülő újdonság forga­tására: huszonöten szerepeltek egy szociális otthonban játszódó törté­netben. Ekkor mondta egyikük kissé tréfásan: „Ez a téma nekünk különösen jól fekszik.” A karácsonyest minden évben jeles ünnep a két fővárosi színész­otthonban. Ilyenkor — ha csupán egyszer egy évben is — eljönnek a fiatal pályatársak is. Ajándék­­csomagokkal és ajándékműsorral kedveskednek jeles elődeiknek, akik sokszor igen nehéz körülmé­nyek között éltek és dolgoztak. Ezekben az emlékeket felidéző órákban kiderül, hogy a Jászai Mari és az Ódry Árpád nevét vi­selő otthonok nem egyszerűen csak szociális intézmény, jóval többek annál: a magyar színészet meg­őrzőhelyei, ahol a kegyeletnél is fontosabb az állandó és aktív ér­deklődés, a figyelem. Gaál Franciska nyomában Érdeklődésre év közben is van példa. Nemrégiben Moszkvából járt itt egy rendező, aki Gaál Francis­ka „nyomait” kereste. A Vígszínház egykori kitűnő színésznője ugyan­is közvetlenül a felszabadulás után a szovjet kormány vendégeként Moszkvába utazott, ahol óriási si­kerrel szerepelt. A moszkvai tele­vízió most dokumentumfilmet szándékozik készíteni a művésznő­ről, s itthon keresték a szemtanú­kat, Gaál Franciska egykori part­nereit. Három évtized alatt a két szí­nészotthonnak két igazgatója volt: az alapítástól 1972-ig Blum Hédy, azóta pedig Wittner Lászlóné irá­nyítja a nehéz munkát. Gobbi Hilda: „Én úgy érzem, hogy nagyon kell szeretni és min­dig kell törődni velük, a két ott­hon lakóival. A múlt nélkül ugyan­is lehetetlen a jövőt építeni.” PALÁSTI LÁSZLÓ AZ ELSŐ­ LAKÓ ÜDVÖZLÉSE* Eljönnek a fiatal pályatársak MAGYARORSZÁG mm 19 7 8 5 2 — 53 ________

Next