Magyarország, 1979. január-június (16. évfolyam, 1-26. szám)

1979-02-18 / 7. szám

Nagy tétek Latin-Amerikában TIME Pontosan egy héttel az­előtt, hogy János Pál pá­pa megnyitotta a latin­amerikai püspökök harma­dik értekezletét, „biztonsá­gi csapatok” törtek be egy El Salvador-i kegyhelyre, megölték Octavio Ortiz Luna atyát és négy fia­talt — a többieket letar­tóztatták. Carlos Humber­to Romero tábornok ka­tonai kormánya szerint a templom gerillafészek volt. Egy, az emlékükre tartott misén Oscar Arnulfo Ro­mero y Galdamez érsek — az elnök nyílt ellenzéke — hazugságnak nyilvánította a kormány vádaskodásait. Latin-Amerika, amely a világ 700 millió római ka­tolikusából 300 milliót mondhat magáénak, az egyház egyik legnagyobb bázisa. De egyben a legna­gyobb válságának színte­re is. Nagyon sok latin­amerikai országban a ró­mai katolikus egyház az egyetlen, mely szembehe­lyezkedik az elnyomó állammal, és ezért állandó támadásoknak van kitéve. A legutóbbi CELAM-ülés óta eltelt tíz évben vati­káni szakértők becslései szerint legalább ezer pa­pot és püspököt zaklattak, börtönöztek be, vagy öltek meg. A letartóztatottak kö­zött van a CELAM brazil elnöke, Lorscheider kardi­nális is. Az egyház szo­ciális stratégiája veszélye­sen megosztott egy olyan régióban, melyet a meg­döbbentő szegénység és a politikai elnyomás jelle­mez. Alig tizennégy héttel beiktatása után, II. János Pál pápa engedhetett vol­na a kísértésnek, hogy ki­küszöbölje ezt a zűrzavart, mint ahogy rövid életű elődje ezt tervezte is. Egy ilyen markáns arculatú ve­zető azonban nem tudott ellenállni a kihívásnak. A katolicizmus jövője nagy­részt e terület hívőitől függ, akik egy perui püs­pök szerint megkeresztel­tek ugyan, de nem evan­­gelizálódtak megfelelő mértékben. Egy vatikáni szakértő szerint „Latin- Amerikában él a világ ka­tolikusainak 42 százaléka, ám a papoknak csak 14 százaléka”. A pápának és püspökei­nek meglehetősen nehéz politizálniuk Latin-Ameri­kában. Amennyiben az egyház szociális politiká­jában túlzottan „jobbra” megy, kockáztatja, hogy elveszti a tömegeket és a haladó papokat. Ha „bal­ra” kormányoz, kiválthat­ja a katonai kormányzatok még erőteljesebb elnyomá­sát. A pápa leginkább hangoztatott terve, mely szerint közvetítene az Ar­gentína és Chile közötti el­­mérgesedett Beagle-csator­­na körüli vitában, csak még jobban aláhúzza azt a tényt, hogy a Vatikán jó­ban van egyik-másik ka­tonai kormányzattal. A vita jelenleg az egy­ház politikai és lelki céljai közti egyensúly megterem­tése körül folyik, arról,, hogy az egyház meddig mehet el az önkényuralom elleni nyílt konfrontáció­ban, hogy vajon támogat­hat-e marxista gazdasági célokat, forradalmi erősza­kot. Abban egyetértés ural­kodik, hogy az előző CE­LAM Medellinben 1968-ban vízválasztó volt. VI. Pál pápa személyesen is meg­jelent a konferencián, hogy hangsúlyozza a gazdasági igazságosság iránti elköte­lezettségét, de ezzel egy időben politikai óvatosság­ra, és az erőszakról való lemondásra buzdítson. A püspökök Medellinben azonban nem voltak haj­landóak kerülgetni a for­ró kását. Haladó gondolko­dású tanácsadók befolyása alatt olyan dokumentumo­kat adtak ki, melyekben a kapitalizmust „institucio­­nális erőszakként”, a „pénz nemzetközi imperializmu­sa” felé haladóként emle­gették, az egyházat pedig a „szegényekkel szembeni szolidaritásra” szólították fel. A katolikus egyház, amely valaha a gazdagok és kiváltságosak kiszolgáló­ja volt, politikailag elköte­lezte magát a másik oldal­nak. A Medellin utáni évek több pap számára bizo­nyos fogalmak értelmezé­sének forradalmát is el­hozták. Magukévá tették a „liberális teológia” eszmé­jét, azét a politikai törek­vését, mely gazdasági né­zeteit Marxtól kölcsönzi, miközben annak ateizmu­sát elveti. A Vatikán szemében túl messzire ment a liberális teológia és így Medellin is, ahol egy liberális ki­sebbség lehengerelte az érdektelen többséget. Va­tikáni körök épp ezért örömmel fogadták a CE­LAM vezetőinek választá­sát, mely 1972-ben Alfonso López Trujillót, a mereven konzervatív kolumbiai püs­pököt javasolta a főtitkári posztra. López Trujillo és a Va­tikán CELAM-mal megbí­zott fő szakértője, Sebas­­tiano Baggio kardinális már jó előre dolgozni kezdtek, hogy elkerüljék a Medellin-típusú meglepe­téseket. Egy aligha radiká­lis témát, az „evangelizá­­ciót” jelölték meg, és hely­színül Pueblát, Mexikó legtradicionálisabb, leghí­­vőbb városát választották. Úgy döntöttek, kevesebb tanácsadó kell és sokkal konzervatívabbaknak kell lenniük. A résztvevők számát is korlátozni kell, természetesen a radikáli­sabb papok kihagyásával. Egy évvel ezelőtt a CE­LAM stábja egy úgyneve­zett „előzetes dokumentu­mot” küldött szét a püs­pökök között, mely csupán langyos, militarizmus és erőszak elleni kritikát tar­talmazott. A szegényeknek a „lelki királyság boldog­ságát” ajánlotta, melytől semmi és senki nem foszt­hatja meg őket. Kiemelke­dő liberálisok az egészet Medellin elárulásának tart­ják. Brazil püspökök egy csoportja egy újabb doku­mentumot szerkesztett, mely valamivel kevésbé konzervatív. A liberális tábor azzal vádolja Trujillót és a Va­tikánt, hogy a Pueblába delegált püspökök 174 tagú listáját konzervatívokkal tűzdelte meg. A konferen­ciáról kirekesztett ellentá­bor is Pueblába érkezett, és ott egy általuk CELAM 2,5-nek nevezett ellenkon­ferenciát szervezett. A sajtó szerint ezen több mint ezren vettek részt. TIME II. János Pál pápa egy olyan mexikói repülőtérre érkezett, melyet arról a mexikói elnökről neveztek el, aki híres volt katoli­­cizmusellenességéről. A pápa azért választotta el­ső nemzetközi körútja úti­céljául éppen Mexikót, hogy Latin-Amerika püs­pökeinek döntő fontosságú találkozóját megnyissa és ezzel betekintést nyújtson újdonsült pápaságának po­litikájába. Elsőként José Lopez Portillo mexikói elnök és felesége köszöntötte. Az ország antiklerikális pro­tokollja szerint a pápa nem minősül „hivatalos” vendégnek, ezért az elnök nem forró latinos öleléssel, hanem csak kézfogással üdvözölte. Ezután a pápa a Metro­politan katedrálisba hajta­tott, hogy többször átpró­bált, hibátlan spanyolság­­gal megtartsa az első pá­pai misét Mexikó történe­tében. Előtte hetekig spa­nyol nyelvtudásának gya­­­korlásával foglalkozott. . . Látogatásának érzelmi csúcspontja az volt, ami­kor ott-tartózkodásának második napján ellátoga­tott az ország vallási köz­pontjába, a Guadalupe-i Szűz szentélyébe. A me­rész vonalú bazilikában tartott miséjét becslések szerint több mint 5 millió ember hallgatta. Ez a mise jelentette tulajdonképpen a latin-amerikai püspö­kök harmadik kongresszu­sának (CELAM) nyitó ak­tusát. (Az előző két kong­resszust 1955-ben, illetve 1968-ban tartották.) Mióta az 1968-ban Ko­lumbiában megrendezett CELAM politikai és gaz­dasági jogokért szállt sík­ra, az egész kontinensen élesedett az egyház és ál­lam közötti harc. Viták folytak az egyház megnö­vekedett aktivitásáról és néhány fiatal pap az ál­lamhatalom erőszakával szemben bontott zászlót s arra a „teológia liberali­zálását” írta fel, amely azonban többnyire marxis­ta nézeteket tükrözött. A teológia liberalizálásá­val szemben a pápa straté­giája az volt, hogy átvet­te a fogalmat és kitágítot­ta annak definícióját. Szentbeszédében a pápa a latin-amerikaiak „teljessé­gének integrált liberalizá­lásáról” beszélt. Ez a ki­fejezés nyilvánvaló utalás arra, hogy a pápa véle­ménye szerint a liberális teológia a politikai és gaz­dasági szükségleteket hangsúlyozta, az ember lelki igényeit viszont elha­nyagolta. Hozzátette még, hogy az egyháznak „meg­különböztetett, de nem ki­zárólagos szeretetet” kell mutatnia a szegények iránt. Mexikó, a pápai látoga­tás színhelye bővelkedik a történelmi paradoxonok­ban. Ebben a túlnyomó­­részt katolikus országban, ahol az antiklerikalizmus ennyire gyökeret vert, Portillo elnök erős nyomás alatt állt, hogy ne talál­kozzék a pápával, legfel­jebb csak fogadja a repü­lőtéren. A katolicizmust egy tu­catnyi ferences barát ho­nosította meg Mexikóban 1524-ben, akik segítették a meghódított indiánokat. De később a papság a spanyol hódítók egyszerű kiszol­gálójává lett. A legenda szerint 1531-ben a barna bőrű Guadalupe-i Szűz többször jelent meg az egyszerű indiánoknak, mint a hódítóknak. A naciona­lista kultusz megszületett és a mexikóiak sokszor mélységesebben imádják az ő Máriájukat, mint Krisztust. Az a két pap, aki az első függetlensé­gért vívott harcot vezette, a Szűz zászlóit vitte. Mind­kettőjüket kiátkozta a gaz­dag hivatalos, egyház, mely mindig az oligarchák párt­ját fogta, s mely elvetette a máig is tartó ellenséges­kedés magvait. Az egyház szerepe ma Mexikóban, éppúgy mint Latin-Ame­rika más országaiban, vál­tozóban van. Bár a mexi­kói püspökök nagy része még ma is konzervatív, az egyházi hierarchián belül van egy hangadó lobby, amely a szegények párt­ján áll, s ezzel a megtor­lások egész sorát kell el­viselnie. A múlt évben jobboldali terroristák meg­öltek két haladó papot, és megfizetett emberek libe­rális katolikus szervezete­ket támadtak meg. A ha­ladók ennek ellenére to­vábbra is hallatják hang­jukat. Múlt év decembe­rében kilenc püspök emel­te fel szavát a déli álla­mokban az indián parasz­tok elnyomása, üldözése, bebörtönzése és legyilkolá­­sa ellen. „Juan Pablo” pápa A PÁPA ÁLDÁST OSZT „Integrált liberalizálás” A Szentatya a politikai aktivitásról dsjc afrer fJork­ettan INTERNATIONAL EDITION Ahogy a pápa egy Mexi­kóban eltöltött viharos hét után visszatért Rómába, az egyház ügyei iránt érdek­lődő körök izgatottan vár­ták, hogy első szavai mit jelentenek majd a latin­amerikai egyház helyzete számára és miként hatá­rozzák majd meg pápasá­gának további stílusát. Az első jelentések sze­rint a pápa Pueblába, a latin-amerikai püspökök konferenciájának küldött üzenetében mereven eluta­sítja „liberális teológiát”, mely a szegények melletti politikai aktivitás jelenle­gi jelszava. Néhány szociális ügyek­kel foglalkozó aktivista felhős homlokkal hallgat­ta, hogy a pápa ragaszko­dik ahhoz, hogy a „papok nem politikai és nem is szociális ügyekkel foglal­kozó vezetők”, hanem szent kötelességükkel, a lélekkel kell foglalkozniuk. Ezzel egy időben a Szentatya kijelentette, hogy nem avatkozik bele a kon­zervatívok és a liberálisok vitájába, mely a politikai aktivitástól való visszavo­nulásért, illetve nagyobb aktivitásért száll síkra. MAGYARORSZÁG 1979/7

Next