Magyarország, 1980. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1980-10-05 / 40. szám

Ki buktatta meg a Cossiga­­kormányt? — A parlamenti ellenzék, amely­­első pilla­nattól kemény harcot hirdetett el­lene,­­vagy saját soraiból lesipus­­kás „orvlövészek” végeztek vele? A Fiattal harcban álló, sztrájkoló és gyárfoglalásra készülő torinói munkások és a szakszervezetek? Vagy ellenkezőleg, a Fiat nagy hatalmú urai, akiket a kabinet, el­len fordított hogy nem kaptak tá­mogatást elbocsátási tervükhöz, il­letve az Alfa—Nissan „házasságra” hosszas halogatás és fontolgatás után végül igent mondó miniszter­­elnöki határozat? Nem könnyű el­dönteni. Tulajdonképpen mindez­ együtt ütközött ki abban a múlt heti parlamenti szavazásban, amely 298:297 arányban végződve lemondásra kényszerítette a kor­mányt. Akár parlamenti melléfo­gásnak, balesetnek is tűnhetnek, ami történt, ha nem előzik meg baljós jelek, amelyek már napok óta fenyegetően vetették előre ár­nyukat. Rövid és dicstelen hivatali mű­ködést tudhat maga mögött az 52 éves Francesco Cossiga hárompár­ti koalíciós kormánya. Április ele­jén, alig hat hónapja alakult meg azzal, hogy a Bettino Craxi ve­zette szocialista párt hátat fordí­tott a baloldali egységnek és újra szövetségre lépett a DC-vel. Alig kapott bizalmat, a kormányfőt vád alá helyezés fenyegette hivatali ti­tok elárulása és bűnpártolás miatt a Donat-Cattin ügyben. Hajszállal, cseppet sem meggyőző módon ke­rülve ezt el, májusban túlélte a helyi közigazgatási választásokat is. A cél — felszámolni a balolda­li helyi tanácsokat — nem sike­rült ugyan, de végül is a kormány nem került ki rosszul az erőpró­bából, s így a nyáron végre hoz­záláthatott az előtte tornyosuló feladatokhoz. 85 pontból álló gi­gantikus törvényerejű rendelet for­májában előterjesztette infláció- és válságellenes gazdasági cso­magtervét.­ Ebbe, első vállalkozá­sába bukott most bele a hosszú parlamenti csata utolsó állomásán. Közben augusztus 2-án a bolo­gnai pályaudvaron 84 halálos ál­dozatot követelt egy fasiszta rob­bantás, a legnagyobb terrorcselek­mény, amelyet eddig elkövettek az országban. Szeptember elején pedig a Fiat bejelentette 14 ezer munkása elbocsátását, ami harcba szólította az egész olasz szakszer­vezeti mozgalmat, az általános sztrájk és a gyárfoglalások küszö­béig növelve a társadalmi feszült­séget. Az Olasz Kommunista Párt e kormány megalakulása percétől hangoztatja, hogy a kabinet gyen­ge, alkalmatlan az ország veze­tésére, a problémák megoldására, ezért meg kell buktatni. A szak­­szervezetek — már csak azért is, mert soraikban szocialista párti vezetők is jelentős befolyással ren­delkeznek — kezdetben nem vi­seltettek ellenségesen a kabinet­tel szemben. A gazdasági rende­letek kérdésében még szembe is került egymással az OKP és a szakszervezeti vezérkar. Berlinguer és pártja teljes sú­lyát latba vetve támadta a parla­mentben a csomagtervet, míg La­ma és társai elfogadták azt, haj­landók voltak esélyt adni a kor­mánynak. A rendeletek ugyanis nem nyúltak a mozgóbérrendszer­hez — bár egyes miniszterek előt­te fenyegetőztek bérkorlátozó in­tézkedésekkel is —, s nyilván ez is közrejátszott abban a szocialis­ták kormánypártisága mellett, hogy a szakszervezetek békülé­­kenynek mutatkoztak. A líra árfolyamesését, a 20 szá­zalék fölötti pénzhígulást, a me­gint vészesen deficitessé váló kül­kereskedelmi mérleget a Cossiga­­kormány szigorú hitelkorlátozás­sal és adóintézkedésekkel kívánta helyrehozni. 15 százalékra emelte a kamatlábat, alaposan megdrágít­va a pénzt, és 3300 milliárd lírás bevételnövelő és kiadáscsökkentő intézkedéshalmazt rendelt el. A vállalatokat azzal igyekezett ösz­tönözni és versenyképesebbé ten­ni, hogy társadalombiztosítási költ­ségeik egy részét adókedvezmény formájában az államra hárította. Nagy vitát váltott ki az a pont, amely öt éven át levonta volna minden dolgozó fizetésének 0,5 százalékát egy délvidéki fejlesztési alap javára. Amikor a parlamenti bizottsági vitában a kormány ta­pasztalta a kommunista ellenzék súlyát, visszavonta ezt a pontot, és más formában terjesztette elő a többit. Ezzel nem tette elfogad­­hatóbbá rendeleteit az OKP-nak, hitele viszont csökkent. A kapko­dás azt támasztotta alá, amit az OKP hirdetett róla: tehetetlen, képtelen hatékony kormányzásra, nincs mögötte tömegtámogatás. Cossiga és Craxi ekkor valósá­gos pókerjátszmába kezdett. Sür­gette őket az idő, a törvényerejű rendeleteket 60 napon belül jóvá kell hagynia a parlament két há­zának, különben érvényüket vesz­tik. A kommunista módosító in­dítványok és ellenjavaslatok tö­megét azzal kívánták leszerelni, hogy a vita egy-egy ügyrendi vagy érdemi szavazását összekötötték a bizalmi kérdéssel. A kormány augusztusban kétszer is bizalmi szavazást kért arról, hogy napi­rendre tűzzenek-e egy-egy kom­munista ellen javaslatot. A szava­zásokat megnyerte, de a bizalom egyre fogyott. Felütötték fejüket az ellenzéki csoportok a kormány­pártok soraiban. Minél görcsöseb­ben igyekezett keresztülerőszakol­ni a kormány vitatott rendeleteit, annál jobban fogyott tábora. A múlt hét elején egy szavazás 267:267 arányban végződött. Ilyen esetben a házszabályok szerint a kormány javaslata elfogadottnak tekintendő, de már nyilvánvaló volt a csőd: legalább harminc kormánypárti képviselő dobott el­lenszavazatot az urnába. Ettől a pillanattól Cossigának nyílt bi­zalmi szavazást kellett kérnie minden alkalommal, ha nem akar­ta kockáztatni, hogy a titkos sza­vazás névtelenségébe burkolózva „orvlövészek” megbuktassák. Az utolsó szavazást azonban nem te­hette nyílttá, nem köthette össze a bizalmi kérdéssel. A L’Afistában Alessandro Natta főtitkárhelyettes diadalittasan ki is jelentette: „A kormány zsákutcába jutott... Jo­gosan kérdezzük, milyen követ­keztetést vonnak le a miniszterek és a koalíciós pártok ebből a szavazásból. A rendeletek vitája még nem ért véget!” Véget ért két nappal később. A vita végén a kormány bizalmi szavazást kért arról, hogy pontról pontra szavazzák-e meg a rende­leteket, ahogy az OEP javasolta, vagy egyben az egészet. A tévé­kamerák előtt név szerint szólí­tották egymás után a honatyákat; a kormány 329:264 , arányban fö­lényes diadalt aratott. Majd négy perccel később titkos szavazásban arról, elfogadja-e a képviselőház a rendeleteket, ugyanazok a képvi­selők 298:297 arányban leszavaz­ták. Cossiga elveszítette a póker­játszmát. Harminchárom kormánypárti sa­ját pártja ellen szavazott. A Fiat még aznap bejelentette, hogy há­rom hónappal elhalasztja a 14 000 elbocsátást. A szakszervezetek pe­dig lemondták az október elejére meghirdetett általános sztrájkot. Felmerül a kérdés, hogy Agnel­­liék, akik heteken át hajthatatlan­nak mutatkoztak ebben a kérdés­ben a szakszervezetekkel és a kormánnyal folytatott tárgyaláso­kon, miért döntöttek így. A to­rinói sztrájkok és elbocsátások erősen élezték a társadalmi fe­szültséget. Ez természetesen nö­velte a kommunista ellenzékiség súlyát és gyengítette Cossigáék po­zícióit, hiszen szembefordultak velük a korábban jóindulatú szak­­szervezetek is. A Fiat megtehette volna, hogy kicsit enged, elfogad­ja a kormány közvetítő javasla­tait, s ezzel könnyít annak hely­zetén. Ám nem tette meg. Egyet­len magyarázat lehetséges: azért, mert ellene fordult az Alfa Ro­meo állami vállalat és a japán Nissan cég egyesülésének engedé­lyezése miatt. A Fiat piaci és értékesítési ne­hézségei nagyrészt a japán ver­senytársak félelmetes térhódítása miatt váltak fojtogatóvá. A „sárga veszedelem” ellen a torinói óriás cég nagyszabású fejlesztési tervbe fogott. Részvénykibocsátással fel­emelte tőkéjét, kooperációba kez­dett a francia Peugeot-Citroënnel energiatakarékos új kiskocsi elő­állítására, termelékenységnövelő korszerűsítéseket valósít meg, és másfél évre megszabadul 24 ezer „fölösleges” munkáskéztől úgy, hogy nagy részüket később sem hajlandó visszavenni. Ezt a tervet keresztezte és nehe­zítette az Alfa—Nissan fúzió, amely új versenytársat szabadított a Fiat nyakába hosszú távra a „ha­zai pályán”. A torinói érdekcso­port mindent megpróbált, hogy megakadályozza ezt a fejleményt. Az elbocsátásokkal és a kemény tárgyalási pozícióval a kormányra igyekezett nyomást gyakorolni, ne engedélyezze az egyesülést. Ám a kormány két tűz közé került, mert nyomta nemcsak az állami válla­latok pénzügyi csődje, amire meg­oldás kell (japán vagy más), ha­nem a szakszervezetek álláspontja is, amely a munkahelyek érdeké­ben a fúzió mellett szólt. A kü­lönböző érdekcsoportok szószólói­ként a kormány érdekelt minisz­terei két táborra szakadtak. Cos­siga döntött végül néhány nappal az utolsó parlamenti szavazás előtt. De a jelek szerint rosszul. MAGYAR PÉTER Olaszország Mindent együtt ! Mit akar Agnelli ? A kormány bukása mögött A LEMONDOTT COSSIGA Májusban túlélte Valaha nem rendezték egyértelműen külföl­diek más országokba való beutazásának kérdé­sét, de egy ideje erre nézve minden ország meg­felelő szabályozást alakított ki. Általános ta­pasztalat, hogy a külföldiek beutazását minden állam belső joghatósági körébe utalja, azaz bel­ső szabályok határozzák meg a beutazás, az országban való tartózkodás és az esetleges le­telepedés kérdéseit. Valójában nincs olyan ál­lam, amely minden korlátozás és ellenőrzés nélkül engedné be az idegeneket saját terüle­tére, de olyan sincs, amelyik teljesen elzár­kózna a külföldiek beutazása elől. A beutazó külföldinek általában rendelkeznie kell a saját állama illetékes hatósága részéről kiállított uta­zásra jogosító okmánnyal; ez lehet útlevél — ami a leggyakoribb útiokmány ma még —, _____________________________ DIPLOMÁCIA betétlap, amelyet a személyi igazolványhoz kell csatolni, határszéli úti igazolvány (főleg határ menti lakosoknak) stb. Az útiokmány (útlevél) mellett elterjedt a vízumkényszer, vagyis be­utazásra vagy átutazásra jogosító engedély be­szerzésének a kötelezettsége annak az állam­nak a hatóságaitól, amelynek területére a kül­földi belépni szándékozik. A vízumért rendsze­rint a külképviseleti hatóságokhoz kell folya­modni : nagykövetségek konzuli osztályai vagy konzulátusok adják meg a jelentkezőknek. Erre azonban nem kötelezhetők, mert olyan szemé­lyeknek, akiknek jelenlétét országa területén nem tartják kívánatosnak, vízumkérelmét el­utasíthatják. Ilyen esetek az egymással baráti viszonyban álló országok között ritkán adódnak.

Next