Magyarország, 1983. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1983-12-04 / 49. szám

V­alamelyest elcsendesedett a „taxiháború”. (Nem is há­ború ez ma már, inkább és szerencsére — verseny.) Keveseb­bet háborgunk a szerződéses üz­letek léte, működése s vezetőik — nem oly rég még horribilis­nek hitt — jövedelme miatt. Alig esik szó a szakcsoportokról, a polgárjogi társaságokról, a kisvál­lalkozások megannyi más formái­ról, ám a vállalati gazdasági mun­kaközösségek (vgmk) körüli vita csillapíthatatlan. Végletes véle­mények ütközőpontjai a munka­­­közösségek; van, aki áldja, van, aki átkozza mindazokat, akik a vgmk-formát kiötlötték, műkö­dési lehetőségeit megteremtették. Szélsőséges esetek A vgmk-k működését kommen­táló végletes véleményeket per­sze végletes példákkal igazolják. Híre jött például, hogy a nagy hírű kutatóintézet mérnökei gaz­dasági munkaközösséget alakítot­tak — intézeti jóváhagyással —, a cég szobáinak, laboratóriumai­nak, mellékhelyiségeinek takarítá­sára. Híre jött annak is, hogy az ugyancsak nagy hírű gépipari tröszt öntőműhelyének munkásai egmk­­tagokként bugaköszörülést vállal­tak, s végezték ezt olyan tempó­ban, hogy csakhamar kiderült, idejükből, energiájukból bőven futja még a csővégvágásra is. Aztán: A Hungária Műanyag-fel­dolgozó Vállalat budapesti gyárá­ban alakult gazdasági munkakö­zösség a padlóburkoló anyagot gyártó — hétközben éjjel-nappal dolgozó — gépek hétvégi működ­tetésére vállalkozott. (Miért is ne? A nagy értékű, nagy termelékeny­ségű gépek folyamatos működteté­se elemi vállalati érdek, és — ha megfizetik — személyes munka­­vállalói érdek is.) A munkaközös­ség tagjai, szombatonként és va­sárnaponként, műszakkezdés előtt fél órával már a munkahelyükön vannak, hogy előkészíthessék a munkájukat, s a műszak végén még „ráhúznak” jó félórát, hogy rendbe tehessék a munkahelyeket. Mindezt személyenként és átla­gosan műszakonként 600 forin­tért, s nemcsak ezért, mert a gyár az idén 400 000 négyzetméter­rel többet adhat a kereskedelem­nek e nagyon keresett burkoló­anyagból. Máris megkockáztatható felté­telezés, hogy a vgmk-k léte és működése nem haszontalan, s hogy ez ügyben közös vélemé­nyük lehet a munkáltatóknak és a munkavállalóknak. Másként mi­vel magyarázható, hogy 1983 első felében 2700-ról 6300-ra emelke­dett a vállalati gazdasági munka­­közösségek száma? Látványos a növekedés, ám senki se gondolja, hogy nagy tömeget érintő foglal­koztatási formáról van szó. Mind­össze hetven-valahányezer munka­­vállalóról, a vgmk-k szempont­jából elméletileg számításba jö­hető foglalkoztatottak 1,7 (nem tévedés, egy egész héttized!) szá­zalékáról. Érthető lenne e munkaközössé­gek körüli vita akkor, ha a töb­biek valóban kényszerű okok miatt lennének kívülállók, s csak azért nem juthatnak az irigyelt munkaközösségek tagjai közé, mert azok elzárkóznak előlük. Ám er­ről szó sincs. A kívülmaradtak nagy többségének esze ágában sincs belépni vagy újabb gazda­sági munkaközösséget alapítani. Vagy azért, mert más formában jutnak a számukra is nélkülöz­hetetlen mellékjövedelemhez (pél­dául háztáji gazdaság); vagy azért, mert közeledik a nyugállományba vonulás időpontja, s a vgmk-jö­­vedelem nem számít a nyugdíj­alapba (vajon miért nem?...); vagy pedig azért — s ez megle­pően nagy tömeg —, mert egysze­rűen csak a szabad idejüket fél­tik. Vannak olyanok is — és nem kevesen —, akik eleve nem lehetnek tagok, mert olyan mun­katerületen dolgoznak, vagy mert beosztásukkal összeférhetetlen a vgmk-státus. Irigység vagy félreértés? Végeredményben és mindössze a kívülállók alig 10 százaléka sze­retne belépni, de a már működő munkaközösségek elzárkóznak elő­lük. (Mondván, hogy megbízha­tatlanok, pontatlanok, lusták és képzetlenek, vagy éppenséggel tűrhetetlenül fegyelmezetlenek ...) ők, a valóban kívülrekedtek, per­sze hogy kifogásolják e munka­­közösségek létét, ám aránytalanul kis tábor ez ahhoz, hogy ilyen vihart kavarhasson a vgmk-k kö­rül. Kell ehhez némi támogatás, hogy ne mondjuk, bátorítás, pél­dául a sajtóban és más fórumo­kon is, azoktól, akik eleve félre­értették — vagy egyszerűen nem hajlandók megérteni, felfogni — a vgmk-k, s általában a kisvál­lalkozások létrehozásának valósá­gos indítékait, ideológiai-politikai veszélytelenségét, egyszersmind célszerűségét, cáfolhatatlan gaz­dasági hasznát. Igaz, a vállalatoknál működő gazdasági munkaközösségek az eredeti elképzelésektől merőben eltérő célok érdekében működ­nek. Általában semmi közük a lakossági szolgáltatásokhoz (ere­detileg főként ezt a profilt szán­ták a munkaközösségeknek). In­kább afféle sajátságos, cégen be­lüli „alvállalkozókként” tevékeny­kednek. Amire nincs ember vagy nincs — jutányos árakkal dolgozó — külső partner, ott többnyire se­gít a vgmk. Okkal gyanítható, hogy ez a szolgáltatói alapállás eredetileg sem volt átgondolt. Mert például a bugaköszörülésre és csővégvágásra szövetkezett vgmk­sok ugyan hol és mit kö­szörülhetnének és vagdoshatnának a lakosság hasznára és megren­delésére? Vagy a partvissal és fel­mosóronggyal szorgoskodó kutató­­mérnökök; a példa valóban agy­rém, de még mindig jobb, ha sa­ját intézetükben sorolnak — mert az ezért járó pénz számukra is nélkülözhetetlen (lásd a műszaki értelmiség anyagi megbecsülésé­vel kapcsolatos újabbkori vitákat és vészjelzéseket) —, mintha napi kutatómunkájuk befejeztével aján­lanák magukat a lakosság szol­gálatára ... S e ponton kell szót ejteni a megbukott munkaközösségekről. Eddig vagy 200 jutott ilyen sors­ra, mert nem mérték fel — s a működésüket engedélyező anya­­vállalatok sem mérték fel —, hogy az indulásnál adódó lehetőségek mennyire tartósak, hogy vajon hosszabb távon is gondolkodhat­nak-e a vgmk-vállalkozási for­mában? S mert e közösségek el­­­­sősorban az anyavállalat — több­­­­nyire szervezési hibákból vagy kooperációs bajokból adódó — krónikus gondjaiból élnek, e gon­dok esetleges megszűntével vagy enyhülésével céltalanná és értel­metlenné válnak. Nem így lenne, ha „két lábon” állnának. Ha nem­csak saját cégük „alvállalkozói­ként”, hanem — amennyiben er­re igény és lehetőség adódik — lakossági szolgáltatókként is mű­ködnének. S ha már itt tartunk: a bukot­tak jó része azért bukott, mert sokkal nagyobb volt a kezdeti lel­kesedés, mint a későbbi kitartás. A vgmk — még az anyavállalat megrendelései esetén is — ke­mény munkát követelő, a szabad idő nagy részének feláldozásával együtt járó, és nem kevés kocká­zati elemet magában hordozó vál­lalkozás. No, de mekkora ez a tempó? Az ÁBMH korábbi felmérése sze­rint ugyanazon a munkán ese­tenként az átlagos normateljesí­tés kétszeresét-háromszorosát pro­dukálják a munkaközösségek tag­jai. (Általában a 20—30 százalékos teljesítménytöbblet jellemző, s ez fölfogható a gazdálkodó szerve­zetek munkájának, belső munka­­szervezésének kemény kritikája­ként is. Másrészt viszont any­­nyiban kedvező, hogy e munka­­közösségek végre valóban meg­mozdították a sokat emlegetett belső tartalékokat, s végre ki­kényszerítették bizonyos elemi szervezési tennivalók elvégzését. Vagyis van némi remény arra, hogy a kisvállalkozások — s jele­sül a vgmk-k — előbb-utóbb ked­vezően befolyásolják az általános munkamorált is.) Ám ez ügyben vigyázni kell a túlzott derűlátással. Az ÁBMH újabb keletű országos vizsgálata szerint a vgmk-k gyakorta „fel­élték” a főmunkaidőben felhasz­nálandó anyagokat, alkatrészeket, s ez kíméletlen feszültségeket okozott főleg a teljesítménybérrel elszámolt dolgozók között. A gaz­dálkodás általános feltételei tehát a vgmk-tevékenységet is korlá­tozzák, ha csak nem vállalják a főmunkaidőben dolgozókkal való kínos-kellemetlen konfliktusok so­rozatát. (Igazából ez nem a vgmk-k gondja, mert az anyavállalat, bár­mely kritikus helyzetben és eset­ben, nem késlekedik a korlátozó intézkedésekkel.) A leginkább izgató, s a leg­több embert irritáló kérdés, hogy vajon mennyit lehet megkeresni egy-egy munkaközösségben, s miért annyit, amennyit? Lenti Zsuzsanna, az ÁBMH munkatársa: „A munkáltató ab­ból indul ki, hogy a vgmk-k tag- Munkaügy Vgmk-vita Vállalati háztáji­ jai minimum a törvényes munka­időben elérhető kereset kétszere­sére számítanak. Tehát, mintha a heti pihenőnapokon túlórában dolgoznának. Az óránkénti vál­lalkozási díjnak természetesen fe­deznie kell az adót, a társadalom­­biztosítási járulékot, s az admi­nisztráció költségeit is.” Olcsóbb, mint a külső Ennyit mindenesetre érdemes tudni ahhoz, hogy ki-ki megítél­hesse, végül is felháborítóan ma­gas vagy elfogadhatóan arányos az az 50—80 forint közötti órán­kénti kereset, ami egy-egy gazda­sági munkaközösségben elérhető. (Az összeg lényegében a 100 szá­zalékos teljesítmény esetén járó, egy órára jutó nettó munkabér kétszerese-háromszorosa.) Ilyen nézőpontból vizsgálódva aligha lehet túlzottan magasnak minősí­­síteni a vgmk-tagok jövedelmét. Főleg akkor nem, ha még arra is gondolunk, hogy az általuk vég­zett munka ugyan mennyibe ke­rülne a vállalatoknak, ha azt kül­ső partnerekkel végeztetnék koo­perációban? A vállalat egyébként maga is korlátok közé szorítja a vgmk­­tagok jövedelmét. Többnyire elő­írja, hogy a tagok havi 80—100 óránál többet nem dolgozhatnak; eszerint adják ki a munkát, a munkához való anyagokat és al­katrészeket, jóllehet maguk is tud­ják, hogy a munkaközösségekben még további teljesítménytartalé­kok vannak. Ám ha nem így ten­nének, akkor végül is a főmunka­helyen történő — amúgy sem fo­lyamatos — munkavégzést veszé­lyeztetnék. Alighanem sokan nem is az 50—80 forint között mozgó óra­bérek miatt háborognak, hanem azt vitatják, hogy vajon miért nem lehet ilyen béreket fizetni a törvényes munkaidőben, a fő­munkahelyen végzett ugyanolyan vagy jellegében hasonló mun­káért? A válasz egyetlen mon­datba sűríthető: azért, mert a vgmk-ban fizethető bér a vállala­ti költségeket terheli, s mint ilyen nem érinti a központilag szigo­rúan szabályozott és kötött bér­alapot. S ha valaki most tovább kérdez és további válaszokra kí­váncsi, akkor jobban teszi, ha életének néhány hetét-hónapját az évek, évtizedek óta kavargó bérszabályozási vita könyvtárnyi irodalmának aprólékos áttanulmá­nyozására fordítja. Megjegyzendő — mert a korrektség így kívánja! — erre vállalkozni kockázatos, mert nem garantálható, hogy et­től bárki is okosabb lesz ... VÉRTES CSABA FIÓKVÁLLALKOZÁSOK - SZÜR-SZABÓ JÓZSEF RAJZA Miért nem lehet ilyen béreket fizetni a munkaidőben? 25 MAGYARORSZÁG 1983/49

Next