Magyarország, 1984. január-június (21. évfolyam, 1-26. szám)
1984-06-03 / 23. szám
Kereskedelem Katalógus-áruház Hungarotex, Centrum, Quelle Csomagküldés áru ellenében Az áruházhoz jön — ez a jelszava a csomagküldő kereskedelemnek. Ezt a szolgáltatást a párizsi Au Bon Marche áruház vezetője, Aristide Boucicout alkalmazta elsőként a világon — és már egy évszázaddal ezelőtt, akkoriban azonban csak kevés sikerrel. Az eladónak és vevőnek egyaránt kényelmes forma az utóbbi két évtizedben fejlődött hihetetlen mértékűvé a nyugati államok és néhány szocialista ország áruházvállalatainak kereskedelmi forgalmában. Ahogy a kereskedelem korszerűsödött, a csomagküldés módszerei is fejlődtek: a nagy áruházak katalógusai és hirdetései lehetővé tették, hogy a vevőnek nem kell minden esetben felkeresnie az elárusító helyeket, mert a rendkívül gondosan szerkesztett, pontos, részletes és megbízható képes árjegyzékből postán megrendelheti a kívánt cikkeket, és azokat általában 2—3hét alatt, gyakran 48 órán belül az otthonában veheti át. Kezdeti próbálgatások A Belkereskedelmi Kutató Intézet munkatársa, Zalányi Sándor egy korábbi tanulmányában megállapítja, hogy a csomagküldő kereskedelem forgalmának növekedési üteme például az USA-ban, az NSZK-ban, Angliában és Franciaországban 15—25 százalékkal meghaladta a bolti kereskedelem fejlődési ütemét. A vevők lényegében három nagy kategóriába sorolhatók. Akik az áruházi hálózattól távol — hegyvidéken, erdőgazdaságban, falvakban — élnek, azoknak a katalógus szerinti vásárlás a legkönnyebb megoldás. A második csoportba tartoznak a sokgyermekes családok, ahol nincs aki őrizze a bevásárló távollétében a gyerekeket, s a harmadik csoportba sorolhatók azok, akik a katalógusok részletes leírása alapján családi körben, nyugodt körülmények között választják ki a kívánt árukat és a bolti eladó rábeszélésétől nem hagyják magukat befolyásolni. A csomagküldő kereskedelem térhódításában azonban szerepe van a bolti nyitvatartási idők szabályozásának is. (A világ legnagyobb csomagküldői az USA-ban a Sears Roebuck és a Montgomery Ward, az NSZK- ban a Quelle, az Otto Versand és a Neckermann-áruházak, Nagy Britanniában a Great Universal Stores, a Littlewoods és a Graham-áruházak.) A szocialista országok kereskedelmi forgalmában kisebb jelentőségű ez a kereskedelmi forma, jóllehet több nagy áruház, így Moszkvában a Posztborg, az NDK-ban a lipcsei V. V. W. Centrum és a karlimarx-stadti Versandhandel, Csehszlovákiában pedig a Magnet- és Prior-áruházak szorgalmazzák ezt a szolgáltatást, főként mert kisebb létszámmal és kevesebb bérköltséggel juttathatják el az árut a vevőkhöz. Viszont a csomagküldő kereskedelem csak akkor eredményes, ha az áruválaszték és a készletek folyamatosan és biztonsággal az áruházak rendelkezésére állnak. Magyarországon a katalógusárusítással történő próbálkozások a nagy áruházláncok létrejöttével sem hoztak ez ideig jelentősebb eredményt. A Luxus Áruház postán küldött áruforgalma például csak ezrelékben fejezhető ki, általában olyan esetekben, amikor a vásárlónál nincs elég pénz és utánvéttel a lakására postáztatja a kiválaszott árut, vagy karácsony előtt, amikor sokan ajándékokat küldetnek valakinek. A Skála- Coop is tervez prospektusok révén történő csomagküldő szolgálatot, de ennek még számos akadálya van, a többi között a kis készletek miatt jelentkező hiányok, az árak változásai és hasonló vevőbosszantó okok. (Talán csak a Fókusz és a Művelt Nép könyvterjesztő vállalatok érnek el jelentősebb forgalmat postázás útján. A Fókusz évi csomagküldő forgalma meghaladja a félmillió forintot, de ennek is a fele a karácsonyi ajándékküldésből jön össze.) Kamionok oda-vissza Pedig az életszínvonal javulásával a hazai közönségnél is jelentkezik a csomagküldő szolgálat iránti igény. Bizonyítja ezt a Centrum Áruházak és a Quelle Budapest belvárosában megnyílt rendelésfelvevő irodája, amely a magyar devizaszámla-tulajdonosok rendelésére szállít az NSZK- beli nagyáruház katalógusaiból kiválasztott árukat. Devizaszámlája annak a magyar állampolgárnak lehet, akinek külföldi munkájából, szerzői és más jogdíjakból konvertibilis valutában ide átutalt jövedelme van. Ha pedig valaki tartós külföldi kiküldetésből hazajövet megtakarított pénzéből a budapesti irodán keresztül a legfrissebb katalógusból kíván választani, a hazatérésétől számított 60 napon belül vámmentesen rendelhet. A vámkezelésnél egyébként a beérkezett áru belföldi értékét a katalógusban feltüntetett árak mindenkori napi DM-árfolyamával számítják ki, kivéve a videoberendezéseket és a rádiótelefonokat. Ezeket — függetlenül a márka napi árfolyamától — 25 forinttal szorozzák. Külföldről történő ajándékozásnál 500 forint értékhatárig vámmentes az áru, 5000 forintig 40, azon felül 60 százalék a vám. A Hungarotex és a Quelle-Fürth mammutvállalat között a közelmúltban létrejött megállapodás jelenleg tervezet formájában — a részletek kidolgozása és jóváhagyás végett — a Belkereskedelmi Minisztériumban van elbírálás alatt. Arról van ugyanis szó, hogy a Hungarotex rendelésfelvevő helyein a magyar vevők a Quelle mintegy 1000 oldalas, 30—40 000 különféle cikket színes fényképeken méretekkel, színválasztékkal és árakkal bemutató katalógusaiból forintfizetéssel rendelhetnek árukat és a nyugatnémet cég havonta két ízben óriás kamionokkal szállít. A kamionok persze nem üresen mennének vissza: a szállított áruk ellenértéke fejében különféle magyar termékeket visz majd a magyar fél, és ez az „áru áru ellenében” forgalom a kezdetben évi 30 millió márka értékű lenne. ősszel és tavasszal — minden évben — egy-egy vaskos katalógust ad ki a Quelle, amelyben a család minden tagja számára — a háziasszonytól a gyermekekig — bőven akad válogatni való. A Quellének 181 áruháza, 82 rendelésfelvevő irodája és 3000 ügynöksége van az NSZK-ban, azon kívül Franciaországban, Belgiumban, Olaszországban, Svájcban és Ausztriában. „Beszédes” katalógusai az áruházi eladók rábeszélőképességét és áruismeretét helyettesítik. Megtalálható bennük a teljes áruválaszték: 450 oldalon például a ruházati cikkek, 34 oldalon cipők, 90 oldalon bútorok, azonkívül több mint 100 oldalon háztartási és konyhafelszerelési cikkek, hűtőszekrények, mosógépek, kerti szerszámok, a további 200—250 oldalon a híradástechnika és a játékipar újdonságai, irodai felszerelések és még sok más, kizárólag a Quelle-áruházakban kapható áru. Árak a prospektusban Aki már forgatott a kezében Quelle vagy Neckermann, akár Otto Versand katalógust, tapasztalhatta, hogy műgonddal és felelősséggel szerkesztik. A több millió példányban kibocsátott árjegyzékekben hirdetett árukat a csomagküldő vállalatok minden körülmények között tartoznak leszállítani, mert ha egy beharangozott cikkről kiderül, hogy nincs a vállalat raktárán megfelelő színben, méretben, vagy a megrendelt modell helyett mást kell kínálni, a vevő bizalma megrendül. És ami a legfontosabb: a katalógusban kinyomtatott ár változtathatatlan, annak a következő katalógus megjelenéséig érvényben kell maradnia. („A vevőnek semmi köze ahhoz — írja tanulmányában Zalányi Sándor —, hogy a csomagküldő vállalat időközben magasabb áron szerzett be némely árut. Ezért nagyon jól meg kell gondolni, hogy milyen árat tüntetnek fel a katalógus kiadása idején. A már kinyomtatott katalógus nem alkalmazkodhat a bekövetkező változásokhoz. Az árképzésben elkövetett hiba hosszú hónapokra kihat, s az egész csomagküldő tevékenység sorsát eldöntheti. Számolniok kell számos külső veszéllyel, a posta, a vasút, a gépkocsiszállítás díjainak váratlan emelkedésével.”) E szolgáltatásnak a szakemberek további erőteljes fejlődést jósolnak. A zsúfolt áruházakban vagy boltokban a vevőnek nem kell tülekednie, kapkodnia, sorban állnia a pénztárnál vagy a csomagkiadónál. A kényelmesen kiválasztott áruházhoz szállításával a vevő időt takarít meg. RATHONYI JÁNOS KATALÓGUSCÍMLAP Az áruszállítás bizonytalansága kudarcot hoz MAGYARORSZÁG politikai és társadalmi hetilap Szerkesztőség: Budapest Vili., Gyulai P. u. 14. 1085 Telefon: 157-860. Telex: 22 6351 redmo. Postacím: Budapest, Pf. 634. 1396 Szerkeszti: DR. PÁLFY JÓZSEF főszerkesztő, GARDOS MIKLÓS h. főszerkesztő. Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat, Budapest Vili., Blaha Lujza tér 3. 1959 Telefon: 343-100, 336-130. Felelős kiadó: TILL IMRE vezérigazgató 84.2310/20-23 — Zrínyi Nyomda, Budapest F. v.: VÁGÓ SÁNDORNÉ vezérigazgató Index: 25 606 HU ISSN 0464-4956 1984. JÚNIUS 3.