Magyarország, 1984. január-június (21. évfolyam, 1-26. szám)
1984-03-18 / 12. szám
Utazás ’84 Világjelenség — itthon Évente csak egyszer Változatos hangszerelés Ki hitte volna, hogy eljön az idő, amikor az utazási irodák lebeszélnek az utazásról? Legalábbis a külföldi utazásról. A most már hagyományossá vált Utazás ’84 Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállítás és Vásár jelmondata: „Itthon otthon van”. A mottó arra buzdít, hogy fokozottan a belföldi turizmus lehetőségeit használjuk ki, megismerve szép hazánk, bizony még sokak által felfedezetlen, látványban, élményben gazdag választékot kínáló tájait. A választott jelmondat azért válhatott rokonszenvessé, mert nem járt együtt a határon túlra tervezett világjárás tilalmával, korlátozásával. Igaz, ez a fékező hatás — minden külön rendelkezés nélkül — a növekvő árak, a nehezebbé váló gazdasági helyzet következtében így is, úgy is érvényesült. Érdekes, hogy ennek ellenére az elmúlt évben 20 százalékkal növekedett azok száma, akik üdülésük, szabadságuk idején ,külföldön kerestek élményt, kikapcsolódást. A turizmus éppen ebben az évtizedben vált világjelenséggé, és ennek tudható be, hogy a gazdasági visszaesés miatt sem csökkent az emberek utazási kedve, sőt igyekezete sem. De ezzel függ össze, hogy nemcsak magyar találmány, hanem a gazdagabb országokban is, ugyanazzal a jelszóval, belföldi turizmusra csábítják az utazni vágyókat. Csábítás trükk nélkül „Az évről évre ismétlődő modern népvándorlás a legkülönbözőbb személyi indítékok alapján indul el, de egyvalami közös a motivációkban: az emberi kíváncsiság, a megismerés vágya.” Ez a bevezető mondata a kiállításra új tartalommal megjelenő „Világjáró ABC”-nek. Kétségtelen, hogy egyre többen vannak, akiknek szinte már a vérében van, hozzátartozik az életéhez az országvilágjárás. őket már aligha kell külön rávenni arra, hogy végigböngésszék az utazási ajánlatokat, hogy felfigyeljenek a hazai tájakon felfedezett vagy megteremtett érdekes látnivalókra. A hazai idegenforgalom irányítói és a kiállítás vezetői azonban tudják, hogy még sokan vannak, akiknek érdeklődését hangos, látványos „csinnadrattával” lehet csak felkelteni. Talán ezért bővítik évről évre a kiállítás szórakoztató programját. A megjelent tájékoztatóból kitűnik, hogy igazán változatos hangszerelésben igyekeznek a legkülönfélébb látogató rétegnek tartalmas programot összeállítani. Felvonultatják a televízió népszerű műsorvezetőit csakúgy, mint a nemzetközi hírű népi együtteseket. Lesz a színpadon mesejáték, divatbemutató, vásári komédia, dzsesszkoncert, és minden nap megrendezik a „Sóhaj show”-t, a Fogyasztók Tanácsának Fórumát, ahol ezúttal a látogatók „sóhajthatják” el panaszaikat, kérdéseiket — egyebek között — az útikönyvkiadásról, az ifjúsági turizmusról és a városok egyre szűkülő parkolási lehetőségéről. Kérdés: vajon ez a sokszínű, csábító program az utazásra csábítja-e a látogatókat? Vagy csak egy színes, népszórakoztató esemény a valóban színvonalasnak ígérkező Budapesti Tavaszi Fesztivál kínálatában? Börze és vásár Néhány tény a korábbi kiállítások adataiból, amelyek a tagadhatatlan érdeklődést bizonyítják: amíg 1981-ben 80 000, egy év múlva már közel 100 000, a múlt évben pedig már 110 000 látogatója volt a kiállításnak. A területi növekedés követte a látogatottságot: 1981-ben másfél ezer négyzetméteren, 1982-ben ennek kétszeresén, 1983-ban pedig már 12 000 négyzetméteren volt néznivaló. Ebben az évben a kiállítás területe nem növekszik, a kiállítók száma azonban igen. Különösen fontosak az értékesítés adatai, miszerint 1982-ben másfél millió, múlt évben már 7 millió forint értékű utazást kötöttek le a kiállításon. Mindezek azt jelzik, hogy a kiállítás rendezői a propaganda lehetőségével jól éltek. A többi — mondják — elsősorban a kiállításon és vásáron részt vevő vállalatok, idegenforgalmi szervezetek feladata. Érdekes ellentmondás fedezhető fel akiállítás igazgatójának, dr. Vadas Verának egyik nyilatkozatában. Amikor azt kérdezték tőle: Mennyiben más ez a kiállítás, mint az előző évek hasonló rendezvényei? — egyebek között azt válaszolta: „Talán nem is helyes a rendezvényt kiállításnak nevezni. Sokkal inkább utazási börzéről vagy idegenforgalmi vásárról van szó. Persze nem az elnevezés, hanem a mögötte levő tartalom a lényeg, ami ez évben már megközelíti az utazási kiállítások megálmodóinak elképzelését. Ezúttal az utazási irodák és idegenforgalmi hivatalok megismerkedhetnek egymás ajánlatával, a közönségpedig egyszerre, egyetlen helyszínen válogathat a teljes hazai kínálatból.” Végigböngészve a most megjelent sokféle kiadványban megismételt kedvezményes utazási ajánlatot — úgy tűnik — nem lesz könnyű kiigazodnia a „laikus” utazónak. Pontosabban félő, hogy a bőség zavarával küszködve éppen az összehasonlítás kuszasága miatt sokan nem tudnak majd dönteni. Anélkül, hogy bárkit lebeszélnénk a tájékozódás gyönyörűségéről, nem árt tudni, hogy a kiállításon a TOURINFORM megszervezte a központi információs szolgálatot. Ennek alapja, hogy témák szerint feldolgozták valamennyi magyar utazási iroda, idegenforgalmi hivatal kedvezményes útiprogramját. (Nem kevesebb, mint 35 gépelt oldalnyi adatmennyiség gyűlt össze.) A TOURINFORM kiállítási kirendeltségén mindenki saját ízlése, egyéni lehetősége szerint is érdeklődhet. A gépi adatfeldolgozás segítségével gyorsan tálalni tudják a kínálatot témák, kategóriák szerint: példáulhegyvidéki túrák, vízparti üdülés, nyugdíjasok kedvezménye, nászutasoknak ajánlotthelyek stb. Igaz, hogy a kiállítási tájékoztatókban hangsúlyozzák, hogy ez a rendezvény elsősorban a belföldi idegenforgalom fóruma, de természetesen azt is jelzik, hány külföldi partner jelentette be részvételét.Ezúttal 22 ország 130 vállalattal képviselteti magát. Az európai szocialista országok mellett az előzetes jelentkezés alapján Brazília, Málta, Egyiptom, Finnország, Görögország, Olaszország, Spanyolország és Törökország, Jugoszlávia és az NSZK küld képviselőket.) Mi tagadás, a korábbi hat alkalommal rendezett kiállításon — néhány kivételtől eltekintve — a külföldiek csalódást okoztak. Egyrészt azért, mert a magyar utazási irodák által előzetesen meghirdetett (és többnyire már pult alatt elkelt) legkeresettebb utakból újabbakat nem hoztak, másrészt mert kiállító standjukon sem nyújtottak újat és szép kiadású prospektusaikkal bizony nagyon takarékoskodtak. (Jellemző, hogy a múlt évben például a bolgár és olasz kiállítók a megnyitót követő második napon, üresen hagyva standjukat, hazautaztak.) A hazai kiadványok többsége az Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat gondozásában már eléri az európai színvonalat. Az már kevésbé, ahogyan sok látogató a kiadványokkalbánik. Elszomorító látvány, amikor például a tömegből kinyúlókezek azt sem tudják, miről van szó, csak szétkapkodják a drága prospektusokat, hogy aztán nemegyszer az utcai szeméttartóba dobják valamennyit. MÁV-kedvezmény Noha ez a módszer sajnos, nemcsak a gyerekekre jellemző, dicséretes, hogy a kiállítás igazgatósága előszervezésként levelet írt valamennyi hazai iskola igazgatójának, arra kérve őket, hogy elsősorban a kiállítás ifjúsági napján, március 21-én, amikor a diákok számára a belépés díjtalan, szervezetten küldjék el iskolájukat a kiállításra. A TOURINFORM vállalja, hogy az iskolai csoportok mellé vezetőt ad, és a kísérő tanárok átvehetik a kiállítás összesített tájékoztatóját. Talán ezzel is csökkenteni lehet, hogy feleslegesen hordják szét a nagy költséggel készült színes kiadványokat. Bizonyára az ifjúsági és felnőtt vidéki csoportok minden eddiginél nagyobb számban jönnek majd fel a kiállításra, mert a MÁV — ilyen még nem volt! — ezúttal megadta az 50 százalékos vasúti kedvezményt. Ugyancsak növeli a rendezvény népszerűségét, és csökkenti a „csakkiállítás” jelleget, hogy ezúttal a Belkereskedelmi Minisztérium a szokottnál jóval nagyobb mértékben tudta mozgósítani akereskedelmet a szabadidő- és sportcikkek helyszíni árusítására. PÁLOS MIKLÓS JUHÁR ZOLTÁN MINISZTER A TAVALYI KIÁLLÍTÁSON Mindenki saját ízlése szerint MAGYARORSZÁG politikai és társadalmi hetilap Szerkesztőség: Budapest Vill., Gyulai P. u. 14. 1085 Telefon: 137-460. Telef: 22 6351 redmo. Postacím: Budapest, Pf. 634. 1396 Szerkeszti: DR. PÁLFY JÓZSEF főszerkesztő, GARDOS MIKLÓS h. főszerkesztő. Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat, Budapest Vill., Blaha Lujza tér 3. 1959 Telefon: 343-100, 336-130. Felelős kiadó: TILL IMRE igazgató 84.2310)2012 - Zrínyi Nyomda, Budapest F. VÁGÓ SÁNDORNÉ vezérigazgató Index: 25 606 HU ISSN 0464-4956 1984. MÁRCIUS 18.