Magyarország, 1985. január-június (22. évfolyam, 1-26. szám)

1985-02-10 / 6. szám

Filmforgalmazás Mérleg ’84 ! A hetvenes évek nagy ameri­kai filmsikerének, a „Kabaré”­­nak népszerű betétdala szerint „money makes the World go round”, azaz a pénz forgatja a világot... Noha életfilozófia­ként alighanem cinizmus lenne ennyire túlbecsülni a pénz sze­repét, annyi kétségtelen, hogy a takarékos és olykor szűkös gaz­dálkodás kényszerű — de nem feltétlenül haszontalan — követ­kezményeként olyan területeken is előtérbe került az anyagiak kérdése, amelyeken az sokáig „illetlennek”, elhanyagolható részletnek látszott. A hatvanas-hetvenes évek ma­gyar filmművészetét itthon és külföldön sokféle szempontból elemezték és értékelték, a film­gyártás és -forgalmazás gazdasági összetevőiről azonban legfeljebb főkönyvelők, gazdasági szakem­berek értekeztek: a sikeres film­rendezőknek kis túlzással elegen­dő volt annyit tudniuk, hogy az állami pénztárca meglehetősen vastag, értékes (vagy annak hitt) filmtervekre bőven jut belőle dotáció. A­­hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján aztán, mint az élet sok más szektorában, a filmszakmában is fordult a koc­ka: a dotáció folyamatos növeke­dése megállt, a nyersanyagárak emelkedése mind szorítóbb lett, a mozihálózat üzemeltetésében és fenntartásában egyre döntőbbé vált a jegy­bevétel (tehát a lá­togatottság), s az elvont esztéti­kai értékek tisztelőinek is lassan meg kellett tanulniuk számolni. Aránytalanságok A február 8. és 12. között meg­rendezésre kerülő XVII. Magyar Játékfilmszemle alkalmából így — a MOKÉP 1984. évi adatai sze­rint — érdemes áttekinteni az új magyar filmek forgalmazási eredményeit, a filmszemlén első­sorban tartalmi értékeik alapján elemzett produkciók látogatott­ságának számait. Azt persze a filmszakma „legszőrösebb szívű” gazdasági vezetői is tudják, a magyar filmművészet sohasem válhat profitérdekelt tevékeny­séggé, a távlati eszmei-kulturális célokat nem szabad a gyors kasszasiker érdekében félresöpör­ni, a feladat nem a mindenáron való pénzbevétel, hanem az érté­kes és sikeres produkciók szá­mának növelése, a hazai film­gyártás és a nagyközönség egész­ségesebb kapcsolatának kialakí­tása. A karikatúrák és kabaré­tréfák örökzöld poénján, a „fesz­tiváldíjas” magyar filmek elő­adásain üresen ásítozó nézőtere­­ken változtatni kell — a nagy­­közönség számára is­­élvezetes hazai filmekkel. Az 1984-es adatok arról tanús­kodnak, hogy ilyen filmek is ké­szülnek — ha egyelőre elenyésző számban is, — a gyártók és for­galmazók erőfeszítései tehát nem maradtak hatás nélkül, de válto­zatlanul jelen van még a nézőt semmibe vevő, a nagyközönség­ről megfeledkező szemlélet is. Míg az európai országok több­ségében — részben a tévé és a video hatására is — évről évre csökken a mozilátogatók száma, Magyarországon 1984-ben több mint kétmillióval többen váltot­tak mozijegyet, mint 1983-ban: az összlátogatók száma az elmúlt évben meghaladta a 71 milliót. Ez a növekedés kétségkívül tisz­teletreméltó eredmény,­­ mind nemzetközi viszonylatban, mind a hazai kulturális élet más ága­zataihoz viszonyítva figyelemre méltó tény, különösen, ha hoz­závesszük, hogy ezen belül nőtt a magyar filmek látogatottsága is. (14 1­34 000-re, az előző évihez képest több mint hatszázezerrel.) Az összlátogatottságon belül a magyar filmek aránya évek óta a húsz százalék körül mozog, 1983-hoz képest tavaly valamivel nőtt is, s a magyar filmgyártás realitásait tekintve ezzel az aránnyal nagyjából-egészében elégedettnek kell lenni, hiszen az évi mintegy kétszáz filmbe­mutatón belül a húsz-egynéhány magyar film esetében lényegesen alatta marad a látogatottságban kimutatható húsz százaléknak. Szerény elégedettségre tehát van ok, de a statisztika egyes részle­tei azt mutatják, hogy az egé­szében pozitív növekedés bizo­nyos kudarcokat is takar. A több mint­­14 millió néző­nek (akik egyébként a még fel nem emelt mozijegy-árakon 89 millió forinttal gyarapították a mozikasszákat) közel 60 százalé­k a régebbi magyar filmekre, s egészen pontosan 41,4 százalék pedig az 1984 folyamán bemu­tatott új filmekre váltott jegyet. Ez az arány önmagában termé­szetes és egészséges, az arra ér­demes magyar filmek gyártási évektől függetlenül többé-kevés­­bé folyamatosan műsoron van­nak, illetve időről időre felújí­tásra kerülnek, a hazai filmkul­túra szempontjából különös je­lentősége van a régebbi alkotások jelenlétének a mozikban. Az új magyar filmekre 1984- ben jegyet váltó 5 846 000 néző érdeklődése azonban olyan figye­lemre méltó aránytalanságokat mutat, melyeket az éves mérleg elkészítésénél a filmgyártás ille­tékeseinek is érdemes megfon­tolniuk. Két film, a közel 1 200 000 nézőt vonzó „István, a király” (Koltay Gábor rendezé­se) és a 600 000-es nézőszámot meghaladó „Te rongyos élet!” (Bacsó Péter) tekinthető átütő sikernek: az előbbi a népszerű „történelmi rockopera” feldolgo­zásával, az utóbbi a tragikus emlékű kitelepítések kissé ope­­rettes hangvételű felidézésével keltette fel a közönség érdeklő­dését. A „bús tizenegy” Nem kis részben a gyerekkö­zönség jóvoltából 400 000-nél több látogatót vonzott a „Hófehér” (Nepp József), 300 000-nél vala­mivel többet a „Misi Mókus ka­landjai” (Foky Ottó) és 289 000 nézője volt Mészáros Márta „Napló gyermekeimnek” című al­kotásának, az elmúlt év tartal­milag is legértékesebbnek tartott filmjének. A „kétszázezresek klubjában” (a Naplón túl) négy film szere­pel még: a „Házasság szabad­nappal” (Mészáros Gyula, 295 000 néző), a magyar—amerikai „Bo­szorkányszombat” (Rózsa János, 277 000), az „Eszkimó asszony fá­zik” (Xantus János, 246 000) és a „Szeretők” (Kovács András, 239 000). A statisztika kevésbé kellemes lapjaihoz érve szembeötlő, szá­mokkal is pregnánsan igazolható törés következett be az elmúlt év második felében, egészen pontosan augusztusától­­kezdve. Aligha túlzás ezzel kapcsolatban a magyar filmművészet „fekete félévéről” beszélni. Vérmérsék­letüktől függően ingerültebben vagy csendesebben a hivatásos kritikusok is megfogalmazták már, hogy az elmúlt félév hazai filmbemutatóinak sorában egy­mást követték a feltűnő kudar­cok, halkabb és hangosabb bu­kások, többé-kevésbé ugyanezt a véleményét a nagyközönség a moziktól való távolmaradásával fejezte ki. Míg januártól júliusig minden hónapban magasabb volt a ma­gyar filmek látogatóinak száma, mint az előző év tárgyhónapjai­ban, augusztustól kezdve a né­zők száma hónapról­­hónapra je­lentősen elmaradt az 1983-as adatokhoz képest, vagyis az egész esztendő már említett jó eredményei az első félévben be­mutatott sikerfilmeknek köszön­hetők. Szeptember­ben és de­cemberben negyed-negyed millió­val kevesebben váltottak magyar filmekre jegyet, mint egy évvel előbb, s az augusztus elseje után bemutatott produkciók közül mindössze egynek, a Jancsó Miklós rendezte „Omega Omega” című koncertfilmnek volt száz­ezernél több (179 000) látogatója. A többi tíz premierfilm összesen sem vonzott négyszázezernél több érdeklődőt. S ha tudjuk is, hogy a látogatottsági statisztika de­cember 31-én zárul, tehát e fil­mek nézőszáma elméletileg nö­vekedhet, e szám mindenképp elgondolkodtatóan alacsony, kü­lönösen, hogy január utolsó he­tében a budapesti mozikban már mindössze két filmet vetítettek e­l.hús tizenegy” közül. Nézőszám és nézőszám között persze különbség van, egy tisz­tességes indítékú, részben szocio­gráfiai dokumentumként és ala­csony gyártási költségekért, rá­adásul keskenyfilmre készült munka (ifj. Schiffer Pál: Földi paradicsom) esetében a 9000 néző sem tekinthető tűrhetetlenül ala­csonynak, míg a nemzetközi sztárparádéval, magyar—ameri­kai koprodukcióban készített „Játszani kell!” (Makk Károly, annyi kiváló magyar film rende­zőjének alkotása) előzetes tervei­hez képest a 88 000 nézője már feltűnően kevés. A vállalt fel­adathoz, a Toldi-legendakör ani­mációs és „népszerű” megfilme­sítésének lehetőségeihez képest a „Daliás idők” (Gémes József) 91 000 nézője is a kudarcok sorát erősíti, amely mögött kullog a Szendrey Júlia és köre egy nap­ját bemutató „Mária-nap” (Elek Judit) 61 000 nézővel. A régi magyar filmek iránti nosztalgia korlátait jelzi, hogy az 1957-ben „dobozban maradt”, s most (végre?) bemutatott „Nagy­­rozsdási eset”-et, Kalmár László rendezésében és a korabeli ma­gyar színészek igazi élvonalának közreműködése ellenére is mind­össze 40 000-en nézték meg. Jeles András egyéni hangú Madách­­parafrázisa, a Madách Tragédiája nyomán gyermekekkel leforgatott „Angyali üdvözlet” igen komoly és élénk filmes és irodalmi vitá­kat váltott ki, de a mozikban csupán 43 000 jegyet váltó néző volt rá kíváncsi. Dárday István „Átváltozás”-át ennél is keveseb­ben, mindössze húszezren, az „Eszmélés”-t (Grunwalsky Fe­renc) pedig csupán 12 000-en te­kintették meg. E számok külön­­külön sem túlságosan vigasz­­talóak: rövid néhány hónapba, akárcsak egyetlen vigasztaló el­lenpélda nélküli sorozatba sűrít­ve azonban kifejezetten elkeserí­­tők. Az alkotók igyekezete, hogy az ősz a magyar filmek évszaka legyen, ez esetben visszafele sült el: ajánlatosabb lett volna talán e filmeket diplomatikusan „el­szórni” az éves moziműsorban. Az igazi megoldás persze a stú­diók munkájának javítása, a so­kat emlegetett filmgyári belső kontroll fejlesztése lenne. Ennek ellenére A filmszínházak jegybevételei egyébként a fentiek ellenére a magyar filmek esetében is je­lentősen, 22 millió forinttal emel­kedtek (jórészt az „István, a ki­rály” felemelt helyáraiból), s mi­vel a látogatószám már említett növekedése az előadások számá­nak valamelyes csökkenésével járt együtt, az egyes vetítések kihasználtsága is javult 1984-ben. Az egy előadásra jutó látogató­­szám a magyar filmek esetében 76-ról 61-re nőtt, s a hazai mozi­park nagyobbik részét ismerve ez nem kis szám: a tőkés országok­ból származó filmeknél 122 az átlagos nézőszám. A forgalmazás tehát mozgósította tartalékait, s van némi igazság abban a for­galmazói megállapításban, hogy most már a stúdiókon a sor: a még jobb eredményekhez még jobb filmekre is szükség van. HEGYI GYULA Fekete félév UDVAROS DOROTTYA A TE RONGYOS ÉLET! NŐI FŐSZEREPÉBEN Véleményét a közönség a moziktól való távolmaradásával fejezi ki MAGYARORSZÁG 1985/6

Next