Magyarország, 1985. január-június (22. évfolyam, 1-26. szám)

1985-02-10 / 6. szám

A kategóriájú iparvállalat számviteli és pénzügyi területre felvesz szakirányú képesítésű és gyakorlott főkönyvelőt, főosztályvezetőt, osztályvezetőt és osztályvezető-helyettest Előnyös feltételek. A jelentkezéseket „Belvárosi munkahely, Mo” jeligére, a kiadóba küldték. MAGYARORSZÁG _________1985/6 F­ebruár 8-án kezdődött és 12-én fejeződik be az idén a XVII. Magyar Játékfilm­­szemle Budapesten. A magyar filmművészet kiemelt seregszem­léjét felváltva hol Pécsett, hol a fővárosban rendezik (moha épp tavaly, amikor ismét Pécs lett volna a soros, az anyagi lehető­ségek szűkössége miatt — rend­hagyó módom — Budapest adott otthont a legfrissebb termésnek). A mostani, a Vörös Csillag Film­színházban és a Horizont mozi­ban zajló szemle tehát visszazök­kenti a már megszokott rendbe a majd két évtizedes „váltógazdál­kodást”. Az elmúlt, rendhagyó három év azonban mintha tükre lenne mindazoknak a változások­nak, amelyeket a filmes szakma a nyolcvanas évek elejétől kezd­ve átélt Magyarországon. Néhány röpke esztendő alatt szinte minden mozgásba jött a magyar filmgyártás hagyományos szerkezetében, strukturális és sze­mélyi változások sora zajlott le, jelezve azt a törekvést, amely a filmgyártás anyagi, technikai, szer­vezeti felépítését a nyolcvanas évek megváltozott követelményei­hez szeretné igazítani. 1980-ban például megszűnt a filmgyártás­sal és forgalmazással foglalkozó vállalatokat (a MAFILM-et, a MOKÉP-et, a Pannónia Filmstú­diót, a Magyar Filmlaboratórium Vállalatot, a Magyar Diafilmgyár­­tó Vállalatot és egy sor más cé­get) összefogó Filmtröszt, miként az ipar területén is egyre-másra szűntek meg a trösztök, s önálló­sultak a vállalatok. Ezzel termé­szetesen megváltoztak a függet­lenné­­lett egységekre vonatkozó anyagi feltételek, gazdálkodásukat az immár önálló vállalati keretek lehetőségei, s a vállalónként más­más pénzügyi szabályozók szabták meg. Az így kialakult helyzet el­lentmondása mindmáig az, hogy a filmgyártással és a forgalmazás­sal foglalkozó cégek — meglepő módon — mégsem mind és kizá­rólagosan a Művelődési Minisz­térium hatáskörébe tartoznak, van közöttük olyan, amelyre a külke­reskedelmi, s van, amelyre az ipa­ri tárca szabályozói vonatkoznak.­­Nem változott viszont a film­gyártásra évente fordítható ösz­­szeg; játékfilmekre továbbra is 225—23­0 millió forint jut minden esztendőben. A nyersanyagok árá­nak változása és a­z egyéb ármoz­gások következtében ez az összeg természetesen egyre kevesebbet ér, s ez arra vezetett az elmúlt idő­szakban, hogy a szakma és a film­irányítás választás elé került: vagy kényszerűen csökkenteni kell az évente elkészülő — a korábbi időszakban rendszeresen évi 20— 22 — játékfilm számát, vagy pe­dig olyan megoldások és források után kell nézni, amelyek a hiá­nyokat így-úgy pótolni tudják. Az egyik lehetséges és kipró­bált kivezető út a külföldi kop­rodukciók felé vezetett. Az el­múlt esztendőkben így leforgatott filmek — az Oscar-díj­as „Me­phisto” kivételével — nemigen váltották­­be a hozzájuk fűzött re­ményeket, s rendre felvetették a kérdést: egy-egy koprodukcióban hol lehet a művészi kompromis­­szumok határa. Meglehet, a mos­tani filmszemle műsorán szereplő újabb ilyen jellegű munkák (Ko­vácsi János „Megfelelő ember ké­nyes feladatra”, Szabó István „Hédi ezredes”) megnyugtatóbb választ adnak majd e kérdésre is. Ugyancsak megváltozott az el­múlt néhány esztendőben a film­szakma állami irányítása is: Kő­halmi Ferenc személyében új ve­zető került a Művelődési Minisz­térium Filmfőigazgatóságának élé­re (a korábbi filmfőigazgató, Sza­bó B. István a Hungarofilm ve­zérigazgatója lett). Az új vezetés működési időszaka alatt fejeződött be a MAFILM Lumumba utcai stúdióiban az 1978-ban megkez­dett, csaknem négyszázmillió fo­rintos felújítás, s a magyar film­gyártás birtokba vette a Fóton felépített filmes telepet, az új st­údióépületeket. Az öt játékfilmstúdió életét, gazdálkodási rendszerét is igye­keztek ebben az időszakban a nyolcvanas évek követelményei­hez igazítani: jobban érdekeltté tették az egyes stúdióikat filmjeik sikerében; a bevételek egy része visszaáramolhatott a gyártóhoz s e pénzből anyagi alapok képződ­hettek újabb filmek finanszírozá­sának anyagi racionalizálása s a rendezők által olyan gyakran — s joggal — kifogásolt magas film­­gyári rezsi csökkentése. (Egy ha­zánkban forgatott külföldi produ­cer, látva a véleménye szerint fö­lösen földuzzasztott, s persze „pénznyelő” magyar koprodukciós stábot, nem állta meg, hogy meg ne jegyezze: „Furcsák maguk, ma­gyarok. Ha egy vonósnégyesre van szükségük, akkor is egy egész szimfonikus zenekart szerződtet­nek?”) Még vajmi kevés látszata van annak a többször — legutóbb az MSZMP KIB mellett működő Mű­velődéspolitikai Munkaközösség állásfoglalásában, 1984 októberé­ben is — megfogalmazott törek­vésnek, hogy javulnia kell a belső stúdiómunkának, a forgatókönyv­­elfogadási rendszernek, élénkül­nie kell a vitaszellemnek, hogy mindezek eredményeként jobban kiérlelt, művészileg-ideológiailag tisztázott forgatókönyvekből ké­szüljenek filmek. Nem lehet minden gondot füg­getleníteni a filmgyártás egészét sújtó anyagi nehézségektől sem, hiszen egy-egy film esetében iga­zából csak annak alkotója lenne képes megmondani, hogy a szó­hoz jutás esélyéért miféle művé­szi kompromisszumokra volt kénytelen. Az évi húsz-huszon­két új magyar játékfilm „megterme­lése” az utóbbi esztendőkben együtt járt — a külföldi kopro­dukciók gyarapodása mellett — azzal is, hogy egyre több a tele­vízióval közösen forgatott vagy pedig korábbi tévéfilmről mozi­vászonra „igazított” munka, s ezeknek majd mindegyike — a két forgalmazási közeg eltérő, gyakran egymással ellentétes — követelményei miatt művészi, esz­tétikai problémák egész sorát veti rendszeresen föl. Mindinkább megnehezült — s természetesen ugyancsak nem füg­getlenül a játékfilmgyártásra for­dítható összeg reálértékének csök­kenésétől s a filmszám stagnálá­sától, esetleges csökkenésétől — a fiatal, pályakezdő filmes nem­zedékek indulása is. Nemzedékek „torlódnak” immár egymásra, s ha valaki szóhoz jut, sokszor úgy érzi: egész későbbi pályáját meg­szabja majd első filmjének sikere vagy kudarca. Ez olyan — lélek­tanilag természetesen indokolt — görcsökhöz vezet, amelyek óha­tatlanul befolyásolják a pályakez­dő filmek színvonalát, gondolat­rendszerét. A generációk mind ne­hezebbé váló indulása természe­tes módon kihat a — szándékai és alapokmánya szerint épp a pá­lyakezdést segíteni, a saját mű­vészi hangot kialakítani hivatott — Balázs Béla Stúdió tevékeny­ségére is; a rossz nemzedéki han­gulat és idegesség személyeskedő töltetű, késhegyre menő vitákban csapódik le, s fájdalmasan hiá­nyoznak azok a művek, amelyek még tíz-tizenöt évvel ezelőtt is a magyar filmművészet egyik legiz­galmasabb műhelyévé tették a BBS-t. Az elmúlt esztendőben a MA­­FILM öt játékfil­mi stúdiójának há­za táján is változás változást ért. 1984 végén nyugdíjba ment Föld Ottó, a MAIFILM igazgatója, aki­nek nevéhez a filmgyár rekonst­rukciójának, a technikai megúju­lásnak nem kis munkája fűződik. A tavaly fennállásának huszonötö­dik évfordulóját ünnepelt Buda­pest Stúdió vezetője, Nemeskürty István januártól a Filmtudományi Intézetből lett Magyar Filminté­zet igazgatójaként dolgozik to­vább. Az 1981 januárjában a doku­­mentarista törekvéseket összefog­va megalakult Társulás Stúdió éléről távozott Schlett István stú­dióvezető. A stúdió vezetésében bekövetkezett változás csupán egy állomása volt annak a folyamat­nak, amely a magyar dokumen­­tarizmus legjelesebb eredményeit integrálta a „fikciós” játékfilmek eszköztárába, illetőleg amely a stúdiót alapító dokumentumban a keményen hiteles stílus mellett hitet tevő rendezőket sorra-rendre elindította a „fikciós” játékfilm felé vezető úton. Mindezek a lényeges mozgások természetesen azt jelentették, hogy a magyar játékfilmgyártás az el­múlt két-három esztendőben sok­szor csak emberfeletti erőfeszíté­sekkel volt képes a korábbi évek művészi és gyártásbeli szintjét fenntartani. VÉRTESSY PÉTER Filmgyártás Minden mozog Hasonlat a vonósnégyesről A szóhoz jutás esélyei A LUMUMBA UTCAI FILMGYÁR ÚJ FŐHOMLOKZATA Az egyik lehetséges és kipróbált kivezető út

Next