Magyarország, 1989. január-június (26. évfolyam, 1-26. szám)
1989-02-17 / 7. szám
Repülés izomerőből DER SPIEGEL Nyakig vizesen, remegő térdekkel emelkedettki a férfi a tengerből. A sekély hullámverés műanyagtörmeléket sodort a fekete fövenyre és csillogó koszorút rakott az érkező tengervízzel teli sportcipője köré. „Milyen csodálatos módja a szigetről szigetre való utazásnak” — mondta. Aztán a repülő autogrammokat osztogatott az ünneplő tömegnek a pillekönnyű törmelékekre írva. Pedálozva, repülve és a vizet taposva érte el a 31 éves Kanellosz Kanellopoulosz április közepén Santorin vulkáni sziget strandját. A kerékpárversenyző Krétáról hajtotta a pókháló finomságú Daedalus 88 nevű repülőgépet egyedül izomerőből 120 kilométeren keresztül, mielőtt — és ez semmit sem von le a teljesítményéből — légijárműve éppen tíz méterrel a cél előtt a Krétai-tenger hullámaiban szétesett. „Élettel töltöttünk meg egy legendát” — lelkendezett, és ezzel Daedaluszra, a mitikus izomrepülőre gondolt, aki tollból és viaszból készített magának szárnyakat és így, szárnycsapkodva menekült Krétáról, Minosz király elől. Kanellopoulosz mindjárt három izomrepülő rekordot döntött meg jó 35 méter fesztávolságú szárnyaival. A görög kerékpárbajnok azt váltotta valóra, amit Steve Bussolari, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) professzora és a Daedalus 88 vállalkozás vezetője így fogalmazott meg: „Az elméleti vizsgálódások és a kísérlet példátlan összekapcsolása az izomrepülés aerodinamikai lehetőségeit új határokig vitte.” Az emberi triceps és quadriceps (három-, ill. négyfejű izom) teljesítőképességétől elbűvölve egyre több tudóst fog el a kísértés, hogy az izmokat és a technikát egy egységgé olvassza. Mint Paul MacCready amerikai aerodinamikus mondta, semmi sem „sarkallja jobban a mérnököt intellektuális szárnyalásra, mint az a kihívás, hogy érje be az emberi izommal mint hajtóerővel”. Kihívásokban a konstruktőrök és az izomemberek nem szenvednek hiányt. Jelenleg több mint 100 csapat tör új izomrekordra Európában és az Egyesült Államokban. — Meg kell dönteni az izomerővel meghajtott közúti járművek sebességi csúcsát (egyelőre ez 105,36 km/h, melyet 1986-ban a kétkerekű Gold Rushsal értek el). — Az Amerikai Helikopter Társaság Igor Sikorskydíját, 25 000 dollárt az a csapat kapja, amely egy izomerővel meghajtott helikoptert 60 másodpercig legalább 3 méter magasságban egy 10 méter oldalhosszúságú útvonal négyzet fölött végigkormányoz. 1989 júniusra Palm Beach városa víz alatti pedálozókat hívott meg a világ első tengeralattjáróversenyére. Csak kétszemélyes legénységgel „hajtott” pedálos tengeralattjárók indulhatnak. A jelenleg „legforróbb tipp” az izomerővel barkácsolók számára — mondja MacCready — azonban a szárnyas hajó. A szakértők nemrég még megoldhatatlannak tartották azt a feladatot, hogy egy szárnyashajót bőgő, nagy erejű benzinmotorok nélkül kiemeljenek a vízből és kis súrlódással siklassanak a víz fölött. Valójában — ezt bizonyította MacCready kollégája, Alec Brooks — a pedálos szárnyashajózás „átkozottul egyszerű”. A mérnök Flying Fish néven egy ultrakönnyű, propellermeghajtású szárnyashajót fejlesztett ki. Steve Hegg, 1984-es kerékpáros olimpiai bajnok a (majdnem) repülő halat a 2000 méteres evezősverseny-távon 21 km/h-ra gyorsította föl. A Sikorsky-díj is elérhető közelségbe került az első egyemberes, pedálos helikopterért. A kaliforniai állami politechnikai egyetem diákjai egy mindössze 37 kilós, több mint 40 méter fesztávolságú rotorlapátokkal felszerelt helikoptert ragasztottak össze. Ez a gép állítólag képes arra, hogy egy erős lábú kerekezőt az előírt négyzetpálya fölött vigyen. Nem úgy, mint a helikopterek esetében, a csapkodó szárnyú repülők műszakilag ismert területen mozognak. MacCready Gossamer Condorja már 1977-ben leírt egy nyolcaspályát, két évvel később egy pilóta a Gossamer Albatross-szal két óra 49 perc alatt pedálozott át a La Manche-csatorna fölött. MacCready követői azóta csak finomítanak a technikai trükkökön, így Bussolari csapata a Daedalus 88-at a bevált láncmeghajtás helyett a propeller tengelymeghajtására állította át. A szárnyakat meghosszabbították és elvékonyították, ami még nagyobb felhajtóerőt kölcsönzött neki, mint a Gossamer- modelleknek. Amikor a görög Kanellopoulosz egy reggel Krétán beletaposott a pedálba, optimistán siklott távoli célja felé: messzebbre repült mint a Gossamer-pilóták, és kb. 5 méterrel a hullámok fölött lebegve, mindjárt két másik rekordot is fölállított. Az egyenes vonalú repülését 83 kilométerrel, a szabad útvonalrepülését 60 kilométerrel javította meg. A célban a fiziológusok kiszámították, hogy három óra és 54 perc alatt mintegy két maratoni futást teljesített megállás nélkül. Az örömtől mámoros repülő ebből nem érzett semmit: „Egyre csak előbbre és előbbre tudtam siklani” — lelkendezett. ÚJ FILMET FORGATNAK WASHINGTONBAN A távozó R. R. kopogtat: Te jössz! (Die Welt) Nem csak mezítláb tilos THE WALL STREET JOURNAL A légitársaságoknak sok száz előírásuk van az utasok számára, amelyeket elástak vastag szabályzati könyvekben. Persze alig akad valaki is, aki elolvasná azokat. Pedig akad köztük nem egy furcsaság. Például az Alaska Airlines nem vesz fedélzetére olyan utast, „akinek kellemetlen szaga van, esetleg egy gennyes sebtől vagy nem kielégítő higiénia következtében.” Az utasok számára készült előírások túlnyomó többsége lidércnyomássá válhat a mit sem sejtő utazó számára. Hányan tudják, hogy a United Airlines nem vállal semmiféle felelősséget olyan csomagokért, amelyeket 30 perccel a leszállás után még nem vittek el, illetve nem kértek? Vagy pedig: sok légitársaság nem tehető felelőssé olyan teherszállítmányért, amely a társaság véleménye szerint törékeny. Ide tartozhatnak kitömött állatok is. Kétségtelenül kiborult E. A. Rehfeldt is, miután egy karib-tengeri légi útján elveszett 5000 dollár értékű sportbúvár felszerelése. Kárigénye bejelentésekor a Trans World Airlines röviden közölte vele, hogy nem tartozik neki semmivel. A veszteséget ugyanis csak a veszteség észlelését követő napon jelentette be — néhány órával a határidő letelte után. „Nekem egy olyan előírásnak kellett volna eleget tennem, amelyet sosem láttam” — így a kárvallott. Tizenhat havi pereskedés után Rehfeldt a kárát részben fedező kártérítést kapott. A Continental Airlinesnél az elveszett vagy károsult teherszállítmány-darabokat négy órán belül kell jelenteni a leszállás után. Aki csak hazatérve, a kicsomagolásnál veszi észre, hogy eltörött a váza, az bizony elkésett. A legtöbb társaságnál nem léphet a repülőgép fedélzetére senki mezítláb, továbbá fertőzéses betegségben szenvedő személy, vagy aki annyira kövér, hogy nem tudja becsatolni a biztonsági övét. Kérdés az is, hogy milyen állatok repülhetnek az utassal, így például a TWA megengedi, hogy kábítószerek kiszimatolására betanított rendőrkutyák féláron utazhastnak egy normál utasülésen. Természetesen becsatolva. Vándorlókedvű idegek pímfcf)($unDfcf)au A kifejlett madarak agyában a fiatal idegsejtek akár félcentiméternyit is el tudnak vándorolni. Ez a New York-i Rockefeller Egyetem kutatóinak vizsgálataiból derült ki. Egy ideje már rájöttek, hogy a madáragyban — a gerincesek szokásától eltérően — az emberionális fejlődés lezárulása után is folyton keletkeznek idegsejtek. Rejtély maradt, hogyan kerülnek „születési helyükről”, az agykamrák faláról rendeltetési helyükre. Kifejlett kanárik vizsgálata során most megállapítást nyert, hogy a fiatal idegsejtek óránként 28 mikrométeres legnagyobb „sebességet” érnek el. 20—40 nap alatt teljesen kifejlődnek és akkor már a kijelölt helyükön is vannak. öt világrész száz lapjából Az idézett lapok: DIE WELTWOCHE, svájci polgári liberális hetilap THE WALL STREET JOURNAL, az amerikai pénzügyi körök lapja NEWSWEEK, amerikai polgári liberális heti hírmagazin INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE, Londonban, Párizsban és Zürichben megjelenő amerikai polgári napilap HANDELSBLATT, nyugatnémet közgazdasági lap DIE WELT, nyugatnémet jobboldali, a Springer-tröszthöz tartozó napilap DER SPIEGEL, nyugatnémet polgári liberális heti hírmagazin DIE PRESSE, osztrák párton kívüli polgári napilap DIE ZEIT, nyugatnémet polgári politikai hetilap SÜDDEUTSCHE ZEITUNG, nyugatnémet polgári liberális napilap TIME, amerikai jobboldali hírmagazin FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG, nyugatnémet polgári napilap QUICK, nyugatnémet polgári képes magazin FRANKFURTER RUNDSCHAU, nyugatnémet, a szociáldemokratákhoz közel álló napilap KÖLNISCHE RUNDSCHAU, az NSZK- ban megjelenő polgári lap SAARBRÜCKEN NACHRICHTEN, az NSZK-ban megjelenő szociáldemokrata lap IZVESZTYIJA, a szovjet kormány és a Legfelső Tanács lapja IL MESSAGERO, olasz liberális lap DIPLOMATIC LIFE, a magyar külügyminisztérium folyóirata L'EXPRESS, francia képes magazin