Magyarország, 1989. január-június (26. évfolyam, 1-26. szám)

1989-05-12 / 19. szám

JÁTÉK A BETŰKKEL - OROSZUL TUDÓKNAK A demokrácia balról érkezik, a bürokrácia jobbra távozik (Ogonyok) MAGYARORSZÁG 1989/19 [ ' TT inTTÍTTi ' TU 14 TTTH I ilJHSÍUUlT I1THTT : I India érinthetetlenjeinek harcos vezetői eleve JiráriMung Mahatma Gandhi nevez­te India érinthetetlenjeit haridzsanoknak — „Isten gyermekeinek”. De éppen ez a jó szándékú elnevezés csak haragot vált ki az érinthetetlenek harcos ve­zetőiből. Úgy érzik, ez a kifejezés összefügg a templomkörzetek „Isten­nek szánt” asszonyainak szerelmi szolgálataival, amelyekből apátián gyer­mekek származnak. „Ezért — mondja Radzssekar, az érinthetetlenek fáradhatat­lan írója — a haridzsan csak szépítgető kifejezés, lényegében törvénytelen gyermeket jelent.” Egyre több érinthetetlen szíve­sebben nevezi magát da­­litnak, vagyis elnyomott­nak. A dalitok nem fogadják el, hogy „a nemzet atyját” a kasztonkívüliek legala­csonyabb szociális rétegei­vel kapcsolatosan jó szán­dékok vezérelték. Ehelyett a felsőbb kasztok fontos eszközét látják benne az igazságtalan kasztrendszer fenntartására. A dalit­ ve­­zetők dr. Babaszahed Am­­bedkarnak tulajdonítják, hogy a hindu vallásra épü­lő háromezer éves társa­dalmi rendet leépítették az indiai alkotmányban. Am­­bedkart az államalapítás­ban betöltött vezető szere­pe miatt gyakran nevezik „az alkotmány atyjának”. Ambedkar írásai minde­nekelőtt ahhoz segítettek hozzá, hogy egyes dalit ér­telmiségieknek megerősö­dött az öntudata, de nem jutottak el a 110 millió érinthetetlen nagy töme­geihez. A dalitok exponen­sei — Radzssekar is — nem látnak már hindukat a dalitokban, akiket „pisz­kos” szakmai tevékenysé­gük (a többi között a lat­­rinatisztítás) miatt szorí­tottak a társadalom pere­mére, hanem az árja hódí­tók áldozatainak tekintik őket. Eszerint a dalitok a hivatalos történelemírással szemben etnikailag eltér­nek a hinduktól, India le­­igázott őslakosságát képvi­selik. Nagy terjedelmű írásai­ban és a Dalit Voice című folyóiratban Radzssekar olyan képet alakított ki, amely hasonlóvá teszi az érintethetetlenek nyomo­rult helyzetét a dél-afri­kai és az amerikai feke­ték­ sorsához. A kasztrend­szer védelmezőit „hindu náciknak” nevezi. Külföldi utazásain keményen tá­madja az indiai kormányt. Így Kínában felszólított a dalitok felszabadításához nyújtandó segítségre. Lí­biában egy vörös köny­vecskét osztogatott Apar­theid Indiában címmel, mire bevonták az útleve­­velét. S amikor a nyilvá­nosság előtt rokonszenvét juttatta kifejezésre a szik­­hekkel, átmenetileg bör­tönbe is került. Szélsősé­ges hangvételű megnyilvá­nulásai mellett Radzssekar folytathatja harcos tevé­kenységét. Ambedkaron kívül az amerikai Fekete Párducoktól és Marxtól is kap inspirációt. Az indiai marxistákról viszont azt tartja, hogy a drámánok befolyása alá kerültek. Minden megnyilvánulásá­ból sugárzik a drámánok elleni gyűlölet. Csupán azért, mert sok hindu az iszlámban látja legnagyobb ellenségét, szövetséget kez­deményezett a dalitok és a muzulmánok között. Radzssekar és a hozzá hasonlóan harcias dalit­­vezetők elkerülhetetlennek ítélik a­­polgárháborút a felsőbb kasztok ellen. El­lenségesen fogadnak a ma­gasabb kasztbeliek részé­ről tett minden kezdemé­nyezést. Gandhi sok köve­tője azonban önzetlenül ki­áll az érinthetetlenek mel­lett. Kevésbé harcias da­­lit­ vezetők tiszteletben tart­ják ezeket a kezdemé­nyezéseket. Ők nem a brámánok elleni pusztító harcban látják a megol­dást, hanem la­dalitok és az alsóbb kasztok közötti építő munkában. A legerősebben kirajzo­lódó frontvonal nem a brá­mánok és a kasztonkívü­liek, hanem az érinthetet­lenek és a­ legalsóbb kasz­tok között húzódik. Az úgynevezett elmaradott kasztok gyakran még rosz­­szabb körülmények között élnek, mint a dalitok. Ezek ugyanis nem élvezik az indiai törvényekben az érinthetetlenek számára nyújtott előnyöket. Nekik ugyanis az őslakókkal együtt az állami szolgálat­ban és a parlamentekben népességarányuknak meg­felelően az állások és a képviselői tisztségek 23 százalékát tartják fenn. A szociálisan deklasszált da­litok gazdasági előnyben részesítése különösen a leg­alsóbb és középkasztok tag­jainak visszatetszésével ta­lálkozik, mert azok gyak­ran jobb kvalifikációik el­lenére sem kapnak meg egy-egy állást. Igaz, hogy a törvényes rendelkezések a dalitok korlátozott számának gaz­dasági fejlődést biztosítot­tak, a kasztrendszer szo­ciális kinövéseit azonban nem számolták fel. Ha az állami akár meg is két­szerezné erőfeszítéseit, a merev társadalmi rend még hosszú ideig India fejlődésének legkomolyabb tehertétele maradna. Ha egyáltalán lehetséges a da­litok békés emancipációja, a háromezer év alatt meg­gyökerezett rend súlya miatt még hosszú időnek kell eltelnie megvalósulá­sáig. Egyelőre még csak néhány harcias dalit-veze­­tő tervezi az emancipáló­­dási folyamat erőszakos meggyorsítását. Az érintett milliók viszont tűrik sor­sukat. „Rabszolgák va­gyunk, és örvendezéssel tölt el bennünket rabszol­gasorsunk — panaszolja Radzssekar a dalitok le­targikus magatartásának láttán, ő egyébként egy középkasztba született, és ha a saját szigorú krité­riumait alkalmaznák nála is, egyáltalán nem lehetne dalit-vezető. ■HMM Jenki, majd menj haza! The Economist Nyugtalanítóan fontossá válik Dél-Korea számára az Amerikához fűződő jö­vőbeni viszonya. Sok ko­reai hálás Amerikának, és hálás is marad azért, mert megmentette őket az 1950— 53-as koreai háborúban. Amerika vérrel fizetett, a legnagyobb hozzájárulást biztosította az ENSZ had­seregéhez, és katonái közül 33 729 életét adta a segít­ségnyújtásért. Későbbi ko­reai generációk kevésbé hálásak. Napirenden van­nak diákok és mások Ame­­rika-ellenes tüntetései. A Reagan-kormányzatot azzal vádolták, hogy túl közeli kapcsolatban állt az előző elnök diktatórikus rendszerével. Abszurd vá­daskodások is lábra kap­nak. Az egyik szerint az Egyesült Államok szándé­kosan meghosszabbította a Koreai-félsziget kettéosz­tottságát azzal, hogy visz­­szatartotta Dél-Koreát at­tól, hogy megállapodásra jusson Észak-Koreával. Ki­éleződtek a kereskedelmi kérdések is. Januá­rban Amerika jelezte, hogy nem tekinti többé fejlődő or­szágnak Dél-Koreát, le­veszi a preferenciális kereskedel­mi elbánásban részesülő országok listájáról. Eme a koreaiaknak kedvükre volt a preferencia. Ez az Amerika-ellenesség jóval inkább nyugtalanítja Ro Te Vu elnököt, mint parlamenti ellen­zéke, amely három tapaszt­alat­lan és egymással vitatkozó pártból áll, amelyekkel vá­ratlanul könnyűnek bizo­nyult a politikai játék. Le­het, hogy az elnök megfon­tolás tárgyává teszi a nép­szavazás megtartását arról a kérdésről, hogy marad­jon-e Amerika 43 000 kato­nából álló helyőrségi.­ az országban. Miután Észak-Korea nagy kommunista haderőt tart fenn, Dél-Kor­­ának még szüksége van az ame­rikai csapatokra. De ez nem marad így örökre. Dél-Korea gazdasága már­is az északinak valószínű­leg négyszerese. Körülbe­lül egy évtizeden be­lül — amennyiben az elnök to­vábbra is bruttó nemzeti termékének 6 százalékát költi védelemre — az észa­kiak számszerű katonai fö­lénye kevésbé fenyegetőnek tűnik majd. Mindezek­en fe­lül olvadás tapasztalh­ató a két Korea viszonyában. Igaz, hogy ez a folyamat időnként megtorpan­t, de Dél-Korea egyre barátibb viszonyba kerül Észa­k-Ko­­rea kelet-európai ba­rátai­­val. A Szovjetunió, d­­e Kí­na sem tűrne el egy újabb inváziós kísérletet az észak-koreaiak részéről. Két kezdeményezési tör­tént a múltban Amerika koreai jelenlétének leépíté­sére. Richard Nixon és Jimmy Carter egyaránt megfontolás tárgyává tette Amerika katonái eg­y ré­szének vagy valamennyi­nek a kivonását. Nix­on át­fogóbb hadászati meggon­dolásokból mérlegelte, ezt a lépést, Carter viszont tilta­kozásképpen a d­él-ko­reaiak emberi jogok elleni túlkapásai miatt. Fh­eagan nem változtatott a helyze­ten. Amennyiben Ammerika végül is tengerentúli kato­nai kötelezettségvál­lalásai csökkentése mellett dönt, akkor a legvalósz­ínűbb, hogy ez Ázsiát érint­­i. Eb­ből a szempontból Korea az egyik fő célpont, egy fenntartással. Valószínűleg csökken Dél-Korea igénye az amerikaiak támogatásá­ra, de az amerikai katonák túl hirtelen távozása meg­ingathatja a déliek fejlődő demokráciáját, és alááshat­ja a lassú közeledés­t Dél- és Észak-Korea között.

Next