Magyarország, 1989. január-június (26. évfolyam, 1-26. szám)

1989-02-17 / 7. szám

Hosszú időn át a tömegtájé­koztatás úgy érzékeltette: Rakowski (a lengyel mi­niszterelnök-helyettes) és Walesa (a volt s vélhetően leendő Szoli­daritás elnöke) ádáz ellenfelek, akik személyileg is ki nem áll­hatják egymást. A mindkét rész­ről ismételten el-elhangzó nyilat­kozatok tiszteletkörei viszont azt érzékeltetik: a hatalomnak és az az ellenzéknek a nemzeti közmeg­egyezés kerek asztalához leült képviselői között kisebb az eltérés — a gyakorlati cselekvés lehető­ségeinek és korlátainak megítélése tekintetében —, mint a tárgyaló felek és saját „hátországaik” kö­zött. Walesát diadalainak színhe­lyén, Gdanskban, a Szent Brigitta templom előtt ellentüntetők fo­gadták. A fütyörésző és harcias fiatalok nem birtokolják a hetve­nes évek végének és a nyolcvanas évek kezdetének tapasztalatait, az illegalitással kacérkodó romanti­kus tettvágy és a karhatalmat bosszantó, magamutogató dac megfelelő irányítókra lelt: az Andrzej Gwiazda körüli, s a ve­zetés monopóliumáért Walesával már 1981-ben keményen vetélkedő mag mélységesen elítéli Walesa kompromisszumkészségét. Azt, hogy ha távolabbi célokért i­s, ha részben taktikázva is, d­e leül tár­gyalni, elfogad feltételeket, s ma­ga javasol a konferencia idejére hathetes sztrájkszünetet. (Annak idején, 1981 februárjában az ak­kor újdonsült kormányfő, Woj­­ciech Jaruzelski kért az országtól kilenc nyugodt hetet. Neki akkor ez a nyugalom nem adatott meg.) önmérsékletre várva Walesa maga utazott el Belcha­­tówba lecsendesíteni a bányászo­kat. Bár akciója sikeres volt, újabb bonyodalmakat támasztott. Hiszen a hivatalosan elismert OPZZ szakszervezet háta mögött adta kézjegyét egy olyan egyez­séghez, amelyhez a még nem reaktivált, jogilag nem is létező Szolidaritásnak nincsen felhatal­mazása. Az OPZZ a saját legiti­mitásáért, tekintélyéért is harcol, amikor inkább elnyújtana egy vadsztrájkot, csakhogy ő állít­hassa le. A csiklandós valóság azonban az, hogy a tiltakozásokat, az ellenkezéseket, a bizalmat nem lehet politúros asztalnál aláírt egyezségekkel, rendeletekkel, akár törvényekkel végleg mederben tartani vagy csak befolyásolni is. („A kerek mondatokba formált el­mélet szócséplés marad, ha csak a szándék, és nem a valóság a fedezete” — fogalmazta meg az egyik aktivista.) Nem kevésbé érzékeny Rakow­ski helyzete sem. Az NSZK-ba és Franciaországba tett látogatásai során többször is nyilatkozott a sajtónak a lengyelországi plura­lizmusról, amely a lengyel viszo­nyok között nem egyszerűen csak több párt létezését jelenti. Eleve van ugyanis három párt, és a legújabb hírek szerint a törvényes szabályozást meg sem várva már alakulóban vannak másfajta párt­formációk is. Döntőnek ígérkezik a szakszervezeti pluralizmus elis­merése, s ma még megállapítha­tatlan, hogy egészséges vetélkedés, testvérgyilkos szakadás vagy az OPZZ többé-kevésbé erőszakos bekebelezése lesz-e a következ­mény. Még lényegesebb kérdés azon­ban az: hogyan őrzi meg az al­kotmánytól szavatolt vezető szere­pét a Lengyel Egyesült Munkás­párt. Mieczyslaw Rakowski inter­júiban világgá röpítette a hírt, amely a LEMP számára legalább akkora megrázkódtatást okoz, mint hazánkban az 1956 értékelése kö­rül fölbuzgott vita. (Szerencsé­jükre a lengyelek a közelmúlt történelmi eseményeit már tisz­tázták, s az értékelések ezért már nem okoznak sokkot. Így például az 1956. júniusi poznani esemé­nyek is csak a magyar szakmun­kákban szerepelnek — érthetetle­nül még ma is — ellenforradalmi lázadásként. Edward Ochab alig négy hónappal később történt le­váltása óta a hivatalos értékelés is munkástiltakozásként tartja szá­mon , amelybe azonban rend­­szerellenes és lumpenelemek is belekeveredtek.) Rakowski nem kevesebbet kockáztatott meg, mint azt, hogy a LEMP várhatóan nem tartja meg monopolhelyzetét. (Egyes számítások szerint egy al­kotmánymódosítást követő szava­zás után a szavazatok 20 száza­lékára számíthat, a Szolidaritás, ha pártként indul, hasonló számú szavazót szerezhet.) A párt belső vitája: megenged­hető-e a hatalom megosztása? Ha­­ez­­ bekövetkezik, milyen követ­kezményekkel kell számolni ? Van-e valós alapja a szocializ­museszménynek ? A hatalom gyakorlásának kér­dései nem kevés aggályt keltenek a LEMP-en belül , és Lengyel­­országon kívül is. A szövetségesi érdekek sértése valós veszély, er­re utalt Jerzy Trurowicz i­s a Ma­gyar Televíziónak adott interjú­jában, mondván, nagy lehetősé­gek nyílnak hangjuk hallatására az eddig adminisztratívan kire­kesztett irányzatok számára, de figyelembe kell venniük a geo­politikai körülményeket. Eszerint az ellenzék önmérsékletén, önkor­látozásán múlik, hogy a társa­dalmi konszenzus megvalósul-e, illetve, hogy föl nem borul. (Tu­­rowicz, a katolikus Slowo Pow­­szechny főszerkesztője, a Prímási Társadalmi Tanács tagja részt vesz a kerekasztal-konferencián is.) Munkacsoportviták A LEMP központi bizottságá­nak legutóbbi ülésén határozat­ban körvonalazta tárgyalási fel­tételeit és saját elképzeléseit. A leglényegesebb pontokon azonban a határozat nem merev álláspon­tot tükröz, hanem vitát indítvá­nyoz — ezzel érthetően vitát és ellenkezést váltva ki a párton belül is. („Az, hogy milyenek le­gyenek a pluralizmus intézményes formái, elvei és működési gyakor­lata, nyitott kérdés, amely a mun­kásosztály, a dolgozók, az egész társadalom akaratától, valamint az ország életének konkrét társa­dalmi, gazdasági és politikai fel­tételeitől függ.” Az álásfoglalás kimondja: „A politikai pluraliz­mus képletének tükröznie kell az érdekeknek és politikai orientá­cióknak, valamint az egyes tár­sadalmi csoportok és körök né­zeteinek változatosságát és sok­féleségét, elő kell segítenie az el­lentmondások és viták olyan meg­oldását, amely nem károsítja a nemzet alapvető érdekeit, ugyan­akkor a törvényes keretek között — az állami struktúrák keretei között, nem pedig azok ellenében­­ történik.” Konstruktív ellen­zékről szólván a KB állásfogla­lása a jelenlegi feltételekkel össz­hangban az egyesület, a politikai klub, a társadalmi és politikai vitaközpont létezését tartja elkép­zelhetőnek, a pártokról nem tesz említést. Mindamellett a szejm képviselői helyeinek koalíciós alapon történő elosztása kimon­datlanul is pártérdekeket tükröz­ne. A szakszervezeti pluralizmus­sal kapcsolatban az álláspont azt az elvet ismétli meg, hogy „a szakszervezetek olyanok lesznek, amilyen szakszervezetekre a dol­gozók igényt tartanak. Ez az elv jutott kifejezésre az 1982. október 8-án elfogadott szakszervezeti tör­vényben. Ezen elv érvényesülésé­nek korlátozása az 1980—81-es események miatt előállott politi­kai és gazdasági helyzetből adó­dott.” A határozat szerint a köz­ponti bizottság most fontosnak tartja ezeknek a korlátozásoknak a megszüntetését.) Az Alfred Miocowicz vezette (és ma hétmilliós taglétszámú) OPZZ szakszervezet különvéle­ményét fejezte ki a központi bi­zottsági határozat után (s hogy ennek nem csupán felületi jelen­tése van, mutatja, hogy Mioco­wicz 1986 óta a Politikai Bizott­ságnak, tehát a LEMP legfelső, operatív irányító testületének is tagja). Az OPZZ elnöke a kerek­asztal-tárgyalások megkezdése után viszont azért is tiltakozott nyilvánosan, hogy a Szolidaritás igyekszik kisajátítani az összes szakszervezeti jogosítványt és az egész társadalom képviselőjeként lép fel­­ a hatalommal szemben. A különféle nyilatkozatok és megnyilvánulások mellett sokat­mondó a konferencia munkarend­je, a munkacsoportok és albizott­ságok megoszlása is. A valamikori gdanski 21 pont helyett száznál is több kérdésről tárgyalnak. Az albizottságok áttekintik a mező­­gazdaság, a bányászat, a jogi és bírósági reform, az egyesülés és helyi önkormányzat, az ifjúság, a tömegtájékoztatás, a tudomány, az oktatás, a műszaki fejlődés, az egészségügy, az ökológia és a la­káspolitika problémáit, a három fő munkacsoportban — az elnöki tisztet ezekeben közösen látják el a hatalom és az ellenzék kép­viselői — a gazdaság és a társa­dalompolitika (Wladyslaw Baka és Witold Trzeciakowski és Ro­­mald Sosnowski) valamint a po­litikai reform kérdéseivel foglal­koznak (Bronislaw Geremek és Janusz Reykowski). A káplán kutyája A LEMP központi lapja, a Try­­buna Lada egy teljes oldalán is­mertette a konferencia 57 repre­zentáns résztvevőjének rövid élet­rajzát. A szekciók munkájában, sőt azok irányításában azonban olyanok is részt vesznek, akik ezen a „szőkébb” 57-es listán nem szerepelnek. (Ilyenek például Baka és Reykowski, ők a kormány tag­jaiként nyertek áttekintést az ügyekről.) A magyar sajtóban rit­kábban olvasható nevek közül: Sosnowski az OPZZ alelnöke, Kwiasniewski miniszteri rangban a Társadalmi Gazdasági Bizottság elnöke, Mazowiecki a Solidarnosc — illegálisan ma is megjelenő — hetilap főszerkesztője, Trzecia­kowski közgazdász professzor, a Prímási Társadalmi Tanács tagja. A látványos összecsapásokkal, szókimondóan kezdődött konfe­rencia most nem teljes ülésen, hanem a bizottságokban folytatja munkáját. A részletkérdések mi­­niciózus megmunkálása kevésbé szenzációkeltő. Az utóbbi napok­ban a világsajtóban szinte több szó eset egy titokzatos módon elhunyt pap tragédiájáról, mint a konferenciáról. Vád érte Jerzy Urban kormányszóvivőt, hogy tu­datosan hamisan tájékoztatja az újságírókat. Egy nyugati tudósító keresztkérdése: „Mi lett a káplán kutyájával?” (Ugyanis a kutyát is holtan találták.) Urban válasza: „Felboncolták, szén-monoxidmér­­gezés áld­ozata lett.” ALAKSZA TAMÁS Lengyelország Hat nyugodt hét? Nyitott határozatok Monopólium és pluralizmus A SZOLIDARITÁS A TÁRGYALÓASZTALNÁL „Az állami struktúrák keretei között, nem pedig azok ellenében” MAGYARORSZÁG 1989/7

Next