Magyarország, 1989. július-december (26. évfolyam, 27-52. szám)

1989-12-22 / 51. szám

r O­peraénekeseink mindig szí­vesen látott-hallott vendé­gei a világ szinte valameny­­nyi jelentős dalszínházának. Nagy hírű énekkultúránk számos ki­emelkedő művészt adott eddig a világnak, s ebben elévülhetetlen érdemei vannak énekpedagógiánk­nak, azoknak a világszínvonalon tanító mestereknek, akikről ér­demtelenül ritkán esik szó, így a háború utáni hazai ének­pedagógia jórészt dr. Sipos Jenő nevéhez fűződik. Hat énekes ge­neráció legjobbjait tanította, ne­velte művésszé, segítette át olykor igen nehéz buktatókon, s mentette meg némelyiküket a zeneművészet számára. A nyolcvanadik életévé­hez közeledő, ma is aktívan tanító mester, a szakma doyenje 1941-ben fejezte be tanulmányait a Zene­­akadémián, az ugyancsak neves énektanár és zenei szakíró, Molnár Imre irányítása alatt. Egy ideig maga is ígéretes lírai tenor volt. A háború azonban kettétörte pá­lyáját. Ezt megelőzően, még har­madéves főiskolai hallgatóként dí­jat nyert a genfi énekversenyen Ugyanabban az esztendőben, 1939- ben, itthon, egy zeneakadémiai oratórium koncerten — Lichten­berg Emil felkérésére — már olyan művészekkel együtt léphe­tett pódiumra, mint Báthy Anna, Rosier Endre, Koréh Endre, Basi­­lides Mária .. . — Igaz, csupán nyolcütemnyi szerepem volt, a hírnöké — emlé­kezik Sipos Jenő. — Olyan szegény voltam akkoriban, hogy arra az estére Komor Vilmostól kaptam kölcsön egy frakkot. De az az 1940 es koncert is emlékezetes maradt számomra, amelyen Gyurkovics Máriával együtt adtunk dalestet, s amelynek plakátját féltve őrzöm. Zongorakísérőnk Forrai­­Miklós volt. 1941-ben azután, alig hogy el­végeztem az akadémiát, behívtak katonának. Két évvel később flekk - tífusszal hoztak haza a frontról, mialatt a hangszálakat mozgató iz­maim teljesen elfagytak. Felépülé­sem után próbáltam még énekelni. Fél évig tanultam Riccardo Strac­­ciarinál, a világ akkor legismer­tebb tanáránál, a híres bassz-bari­­tonnál (Svéd Sándor is nála ta­nult), de ő sem tudott rajtam se­gíteni. Pedig mindent megpróbált velem, annyira a barátságába fo­gadott. — Mi késztette arra, hogy nem, sokkal később tanítani kezdjen? — Rövid kitérő után munkás énekkarokkal kezdtem dolgozni. Sokan felhívták a figyelmemet, hogy jó pedagógiai érzékem van. Az első tanítványaim a munkás­kórusokból, illetve az Állami Népi Együttes és az opera énekkarából kerültek ki. Akkoriban sokat ol­vastam a feltételes reflex s a ref­lex-kondíció elméletéről, amelyet összekapcsoltam korábbi anatómiai ismereteimmel. Rájöttem a feltéte­les reflex és a hangszálakat moz­gató izmok működése közötti bizo­nyos összefüggésekre, amelyek fel­­használhatók a hangképzésnél. Eszerint kezdtem tanítani, s hama­rosan komoly eredményeket értem el. 1961-ben a Zeneakadémia ta­nára, majd egyetemi tanára let­tem. Innen 1983-ban mentem nyug­díjba. Közben kurzusokat tartottam Ausztriában, az NSZK-ban, Svájc­ban, Iránban, Japánban . . Tokió­­ban például két évig tanítottam, 1981—1983 között, fiatal énektaná­rokat s az operatanszak énekeseit. Ez idő alatt ugyanott tanított fele­ségem is. Frankfurtban négy éven át voltam az opera énekmestere, mialatt megtartottam az itthoni, zeneakadémiai óráimat is. És hív­tak jónéhányszor Norvégiába is, Japánból való hazatérésünk után az Operaház akkori igazgatója, Mi­hály András meghívott a színház­hoz. Azóta vagyok az Állami Ope­raház énekmestere. Mindent egybevetve, négy évti­zednél is hosszabb időt töltöttem el énektanárként, s ezalatt, rövi­­debb-hosszabb ideig, a legtöbb nagy magyar énekest tanítottam. Sokszor eldicsekedtem: első ki­emelkedő tanítványom Osváth Jú­lia volt, akitől magam is sokat ta­nultam. Ő az ötvenes évek elején keresett fel, amikor már Kossuth­­díjas, érdemes és kiváló művész volt, s egy komoly hangszálvérzés veszélyeztette a hangját. Egy évre el volt tiltva az énekléstől. Fél év eltelte után kérte, hogy hallgas­sam meg. Úgy láttam, bizonyos, gyógyító gyakorlatok után rendbe jöhetnek a hangszálai, s elvállal­tam a tanítását, amiért azután Tóth Aladár, Oláh Gusztáv és dr. Láb László, a színház orvosa, na­gyon megszidtak. De amikor az évadnyitó Bánk bán-előadáson, immár tökéletesen gyógyultan, Os­váth gyönyörűen elénekelte Melin­da szerepét, Tóth Aladár gratulált nekem. — Ön évtizedeken keresztül köz­vetlen szemtanúja, de jelentős mértékben részese is volt a hazai énekkultúra alakulásának. Milyen minőségi változásokat érzékel az egymást követő énekes generációk művészetében? — Volt egy időszak, amikor igen komoly rangot jelentett operaéne­kesnek lenni, bekerülni az Opera társulatába. Mert a színház csak a legjobbakat vette fel. Napjaink zenei élete — az is­mert, részben gazdasági, de egyéb okok miatt is — sajnos, egyre ke­vésbé kedvez az énekeseknek, egy­re kevésbé biztosítja a feltételeket a jó produkció létrejöttéhez. Leg­jobb énekeseink külföldi szerződé­sekkel kárpótolják magukat... Ennek a kérdésnek számos össze­tevője van. Egyebek között az, hogy miközben ez a végtelenül te­hetséges nemzet sok zeneművészt, énekest (is) ad a világnak, éneke­seink itthon nem tudnak megélni, még akkor sem, ha a jövedelmük jóval több, mint például a prózai­­ színészeké. Egy énekesnek sokkal id­­erjit A mester ! Elfogyott hangszálak több kiadása van önmagára, mint másoknak. A korrepetitortól kezd­ve az egészségét védő, megkülön­böztetett öltözékig sok mindenre kell költenie, nem beszélve arról, hogy a pályája viszonylag rövi­­debb időhöz kötődik, s neki ennyi idő alatt kell egész életére bizto­sítania a megélhetést. Ugyanakkor féltem a mai fiatal, tehetséges ge­nerációt, hogy bele fog bukni a pénzkeresésbe, a külföldre való ka­csintgatásba, abba, hogy sokan idő előtt vállalják a megterhelő fősze­repeket, s többet is a megengedett­nél. A fiatal szervezet sokat elbír, de ha rosszul használja fel az ide­jét, tönkreteszi magát, s korábban kell befejeznie a pályát. Ilyen ve­szélynek sok fiatal énekesünk van kitéve, mert a hazai viszonyok nem teszik lehetővé számára, hogy fo­kozatosan, a megfelelő követelmé­nyek szerint fejlődhessen. De nem kedveznek a körülmények magá­nak az egész zenekultúrának sem. Hadd utaljak egyebek közt csak az iskolai zenei nevelés gondjaira Nekünk ismét alulról kell elkezde­ni a tömegek kulturális, zenei ne­velését, a fejlődés csak így bizto­sítható. Nyolcvanadik évemhez közeled­ve is nyugodt lelkiismerettel meg­ismételhetem, amit Tóth Aladár­nak mondtam, amikor Osváth Jú­lia szép Melinda-alakításáért gra­tulált: csak addig szeretnék taní­tani, ameddig az énekesképzés so­rán nem kapok olyan feladatot, amelyet már nem tudok megolda­ni... SZOMORY GYÖRGY Fotó: Mezey Béla TANÍTVÁNYAINAK EGYIKÉVEL, TOKODY ILONÁVAL A háború azonban kettétörte pályáját __________________________________________________ Nem gyakori eset, hogy azonos időpontban két, egymástól eltérő, ám azonos forrásra támasz­kodó mű jut el ugyanahhoz az olvasó-, illetve nézőtáborhoz. S ha ez a szerencsés egybeesés két olyan, egymástól eltérő, de azonos művel történik, mint jelen esetben is, fokozott érdek­lődésről beszélhetünk, hiszen arra is alkalom kínálkozik, hogy az olvasó-néző dramaturgiai is­meretekre tegyen szert. Az eredeti mű: Pu-Ji­­nak, az utolsó kínai császárnak életrajza, illet­ve a belőle készült, kilenc Oscar-díjjal jutal­mazott film. Bertolucci filmjét már hetek óta vetítik a hazai filmszínházak, s most kézhez kaptuk a film alapanyagául szolgáló eredeti írói művet is.* Az összehasonlítás tehát kézenfekvő. Berto­lucci hatalmas körképet rajzol egy világbiroda­lom csaknem háromnegyed évszázadáról, amíg Kínában megdől a régi rend és helyébe egy új, szocialista társadalom lép. Hogyan éli­ élte át ezt a grandiózus folyamatot az a férfiú, akit még a régi tanok neveltek, az egykori kivált­ságok kényeztettek el, s aki túlélte saját tör­ténelmi szerepét? Ezekre a kérdésekre keresi és adja meg válaszait az olasz rendező, aki az utóbbi évtizedek egyik legpompásabb történés­ BÖNGÉSZŐ mi filmjével ajándékozta meg az e témakörre leginkább ráhangolt nézőket. Bertolucci a ha­gyományos filmkészítés szuggesztív iskolájának egyik utolsó s alighanem mesterségbeli min­­dent-tudásával legkiválóbb képviselője, akinek minden beállítására, a szereplők mozgatásának legaprólékosabb részletére is oda kell figyelni. Nem könnyű követnie közel kétszáz perces filmpannót, de aki fegyelmezetten odafigyel, életre szóló élménnyel távozhat a vetítés után. Merőben más indíttatású a könyv, amely csak alapanyagul szolgált Bertolucci hatalmas történelmi tablójához. Itt a történések idő­rendbeli sorrendjükben bontakoznak ki, aho­gyan egy serdülő gyermek a saját sorsának ala­kulását egy bonyolult, történelmi folyamatba ágyazva adja elő. Pu-Ji 1908-ban, hároméves korában Hszüan Tung néven lépett trónra és a második világháború befejezéséig, mindad­dig, ameddig szovjet fogságba nem került, en­nek a hatalmas birodalomnak hol első számú embere, hol pedig bukott, száműzött exuralko­­dója volt. 1950-ben lépte át újból Kína határát és haláláig, 1967-ig előbb egy átnevelő intézet foglyaként, majd az utolsó éveiben már a Kí­nai Népi Politikai Tanácskozó Testület képvise­lőjeként olyan ismeretre, élet- és élményanyag­ra tett szert, amelyek birtokában életrajzi kö­tete nemcsak remek olvasmány, de korunk egyik fontos dokumentuma is. * Pu-Ji: Az utolsó kínai császár voltam. Láng Ki­adó, 1989.

Next