Magyarország, 1993. január-június (30. évfolyam, 1-26. szám)

1993-02-12 / 7. szám

MAGYARORSZÁG „Kiikapu” típusú családi társasjáték Társasági vaksakk Kellékek: 3 teljes sakk-készlet. A játékosok, résztvevők száma: 3 (2 egymás ellen küzdő já­tékos és egy bíró, vezető játékvezető). A játék lépésszabályai és célja, menete a sakkéval azo­nos, de egyik játékos sem hallja és látja az el­lenfele egyetlen lépését sem. A játékvezető előtt lévő táblán van a tökéletesen pontos (mind a sötét, mind a világos lépéseit tartalma­zó) állás. A játékosok egymásnak és a köztük lévő játékvezetőnek egyaránt háttal foglalnak helyet. (A két játékos a világos és a sötét bábu­kat a sakk szokásos sorsolása szerint választja. Előttük külön sakktábla van, melyen a saját lé­péseiket megteszik.­ A játékvezető indítja a já­tékot a „Világos következik!” felszólítással. A világos bábukat mozgató játékos lépése után a játékvezető a világos lépését a saját tábláján megteszi, majd felszólítja a sötét figurákat mozgatót: „Világos lépett, sötét következik!” A játékvezető alkalmanként a következő megjegyzéseket teheti: 1. „Világos lépett, ütött (!), sötét követke­zik!” Ilyenkor sem az ütő, sem az ütött figurá­ra semmiféle támpontot nem kap a sötét. A já­ték későbbi szakaszában a figuráinak feléről sem tudja biztosan, hogy megvannak-e még (csak a darabszámot tudhatja). Gyakran előfor­dul, hogy maga a világos sem gondolta, hogy ütni fog, mert egy nagy bástyamozgás útjában nem tudott róla, hogy volt ellenfél-figura, de most sincs fogalma, hogy mit ütött ki. .. „Sötét lépett, sakk (!), világos követke­zik!” Ilyenkor a világos valamely kilépési, ki­védési kísérletére — amely a sakkot nem szünteti meg, azaz a király kiütésének lehető­ségét hagyja meg, a sötét számára — a követ­kező megjegyzést teszi: „Nem lépés!” Ilyen­kor a világos akár más figurával való lépéssel is próbálkozhat. Ha egy ilyen „Sötét lépett, sakk, világos következik!” levezetésre a vilá­gos olyat lépett, amire a király már nem ma­rad sakkban, akkor a játékvezető „Világos lé­pett!” hangos közvetítéssel válaszol és rögzíti ezt a lépést a játékvezetői tábláján. III. „Ez a sötét lépés nem lehetséges!” játék­vezetői utasítás után a sötét először ezzel a fo­gott figurával máshová, vagy más figurával kí­sérelhet meg lépést. Másrészt ez a játékveze­tői megjegyzés jelentheti azt, hogy a sötétnek ezt a figuráját a világos már kiütötte. De a gya­log előrehaladását vagy a futóét, bástyáét, a vezérét a kívánt mezőig egy kézben lévő el­lenséges figura is gátolhatja. Egy lépés azért sem lehetséges, mert a figura elmozgatása egy ellenséges figurának a királya elleni táma­dását fedi föl, önsakkot okozva 8-10 lépés után már nagyon eltér a játékosok tábláján lévő képzelt állás a játékvezetőén lévő való­sággal. A játék a játékvezetői táblán pontosan követhető „matt”-tal ér véget. Iyenkor a játé­kosok megnézik a játékvezetői táblát, és gyak­ran csak akkor válik nyilvánvalóvá, hogy mi­lyen figurák maradtak meg. A játékvezetői — „A lépés nem lehetséges!” — közlés sorozatá­ra a játékos esetleg azt gondolhatja, hogy azt a figuráját, amivel sehova sem léphet, előzőleg az ellenfél leütötte. Ekkor a játékos — az átte­kinthetőség kedvéért — leveszi a figuráját a saját táblájáról. Ez „A lépés nem lehetsé­­ges!”-sorozat azonban más okból is létrejöhet. Például az ellenfél figurái és egy fedett sakk akadályozza a figura mozgását. Egy ilyen té­vedéslevétel után a saját figurák mozgását aka­dályozó, ellenfélnek hitt figura leütése nem le­hetséges („Nem lépés!”), s további bonyodal­mas, tréfás félreértelmezésre ad alkalmat a já­tékosnak. Rejtvény: 1. Lehet-e biztos matt-támadást irányítani a társasági voksakkal egy király és egy bástya segítségével egy árva király ellen? 2. Lehet-e egy futópár és egy huszár támogatá­sával egy huszárral védett király ellen biztos mattot levezetni? 3. Lehet-e egy vezérrel biz­tos mattot adni egy árva király ellen? A megfejtéseket a 30. oldalon megadott címre kérjük!­ ­­­AtW­ $­­V 30 • 1993. február 12. HETI MAGYARORSZÁG

Next