Magyarország, 1993. július-december (30. évfolyam, 27-53. szám)

1993-09-17 / 38. szám

KÜLPOLITIKA Kína meghatározó hatalom lesz Interjú Mészáros Klára nagykövettel Túláradóan kedves írszetter fogadja a vendéget. A remek háziállat ugyan­úgy hozzátartozik Mészáros Klára ott­honához, mint egy sor élettelen tárgy, a csendes zuglói utcában megbújó, nagyapáink kényelemszeretetét őrző terjedelmes családi ház, vagy a Storno házból származó faszobrászt dicsérő székek, a puritán, díszítetlen asztallap, vagy a falakon lógó Szőnyi-, Kutas-, Gy. Szabó-művek, s a könyvtár duzza­dó helykövetelése. Különösen árulko­dó műalkotások: „A hely szelleme” (kolozsvári bábosok alkották ittlétük­kor), egy kisplasztika, a gyaloghintót cipelő kínaiak, s egy kéthúrú távolkele­ti hangszer. A kívülálló számára természetesnek tűnik, ahogy mostanában a ház asszo­nyának sorsa alakul. Gyerekkori von­zalma a Kelet, s különösen Kína iránt; az ELTE Kína-szakának stúdiumai, majd a Pekingi Idegennyelvű Főiskola egy 68 tájéki, nem személyre szóló ha­­zazsuppolással; húsz év gazdaságkuta­tó munka a Világgazdasági Kutatóinté­zetben Kínára és a csendes-óceáni tér­ségre szakosodva: ez a Magyar Köztár­saság kínai nagykövet asszonyának elő­élete. A háromgyerekes nő — első lá­tásra szórakozott professzor férj mel­lett — rengeteg tehetséget, s főleg szí­vósságot koncentrál magában. Talán kis megszállottság is kell hozzá, ami ra­gályos. Luca, a 21 éves nagylány a kí­nai gyógypedagógiai gyakorlatból írja szakdolgozatát, Gergő másodikos gim­nazistaként immár kínai nyelvű iskolá­ban tanul. Csak a geofizikus visiting professzor férj tanít, s a 12 éves Janka tanul angolul. Utóbbi pakisztáni isz­lám (sic!) iskolában. Meghatározó a pragmatizmus — Milyen a mai Kína? — kezdjük a beszélgetést Mészáros Klárával. — Olyan folyamatok indultak el, hogy belátható időn, tehát egy-másfél évtizeden belül Kína a világ meghatá­rozó gazdasági, politikai tényezője lesz. Hozzá kell tennem, van egy meg­szorító , ha”. Ha a társadalmi stabilitást meg tudják őrizni. — Brazíliához, Argentínához hason­ló meghatározó szerepkörről beszél, vagy Japánéhoz és az USA-éhoz? — Természetesen az utóbbi kettő­höz hasonlítható szerepköre lesz. Ezt a képet árnyalhatja a Japánnal kapcsola­tos történelmi rivalizálás, az, hogy Ja­pán miként viszonyul hatalmas szom­szédjához, a gazdaságilag mindenkép­pen versenytárshatalom gyors felemel­kedéséhez. A felemelkedést csak az akadályozhatja meg, ha a belső stabili­tás megbillen. Most mindenesetre fan­tasztikus fejlődés tapasztalható.­­A népi kohók már nem léteznek, de a biciklikorszak még igen. Lehetsé­ges, hogy valami egészen új modell alakul ki: biciklin járó számítógépfej­lesztők, biciklis hadsereg? — A hadsereg természetesen nem bi­ciklis. Jelcin látogatása után megindult a volt szovjet katonai technológia kínai felvásárlása. Az sem titok, hogy a kínai élelmiszerekért és közszükségleti cikke­kért az oroszok többnyire haditechniká­val tudnak fizetni. A politikai, ideoló­giai rendszerközösség megszűnt. A Szovjetunió széthullását követő rövid ta­nácstalanság, ideológiai zavar után a kapcsolatrendszer új alapokra való he­lyezését a kínai politikai-gazdasági veze­tés pragmatizmusa határozza meg. A fejlődés és a problémák — Ez az idősebbekre vagy inkább a fiatalabbakra jellemző? — A fiatalítás után is hetven év fö­lött van az átlagéletkor a vezetésben. Az más kérdés, hogy rendkívül fris­sek és bölcsek. Hosszú távon képe­sek gondolkodni. —A világszervezet statisztikája Kí­nában 10-12 százalékos évi fejlődést jelez, ami a legmagasabb a világon. Az ipar fejlődik ennyire vagy a mező­­gazdaság? — Itt van a probléma gyökere. A fejlődés nem kiegyensúlyozott. 1979 után, amikor a kommunák felszámo­lását követően az egyéni felelősségi rendszerre tértek át, s érdekévé vált mindenkinek a termelés, a mezőgaz­daság húzóágazattá vált. Az új rend­szer azonban a földmagántulajdont nem érintette, csak bérlemények jöt­tek létre. A hagyományos ázsiai ter­melési mód a földközösségre épült, s ez gyakorlatilag ma is létezik. Ma azonban már a továbblépés gátja, az extenzív fejlődés lehetősége ugyanis gyakorlatilag kimerült. Az intenzív fejlesztéshez pedig olyan hatalmas tőkeinjekcióra lenne szükség, amely­re valószínűleg a gazdasági szuper­­hatalmak sem képesek. A népesedés­­politika kudarcot vallott. Újra felme­rülhet a kérdés, hogyan tudják majd élelmezni a hatalmas népességet. — Nem áll mindez újfent ellent­mondásban az ön Kína-víziójával? Japán például aligha lesz egyértel­mű támogatója Kína szuperhatalom­má válásának. — Ezek azok az ellentmondások, amelyekre utaltam. Figyelemre mél­tó tény, hogy az eddigi fejlődésben meghatározó volt a japán segítség, s az is, hogy erre a hatalmas piacra szükségük van. Az is tény, hogy a környező országok, főleg a „kis tigri­sek”, félnek Kínától. Ott nagyon je­lentős, számarányát lényegesen meg­haladó a kínai származású migráció gazdasági befolyása. A bankszférát szolgáltató szektort gyakorlatilag ők tartják kézben a Fülöp-szigeteken, Thaiföldön, Indonéziában. Csak Dél-Koreában nem az övék a vezető szerep. A nemzeti érzés szerepe — Mennyire erős ma Kínában a nemzeti érzés, a nacionalizmus? — Az utóbbi időben az ideológiá­nak nem ez volt a fő eleme. Ma azon­ban a gazdaság túlfűtöttsége, a kény­szerű fékezés idején, amikor számos probléma van, a városokban húsz százalék körüli inflációtól a vesztesé­ges nagyvállalatokon át a munkanél­küliségig, egyre inkább hivatkoznak a nemzeti érzésre. Nem nehéz, hi­szen a lakosság 94 százaléka ma is kínai, erős kötődésük a hagyomá­nyokhoz külföldön is megfigyelhe­tő: generációk múltán sem asszimilá­lódnak. —A Tibettel kapcsolatos politiká­nak van támogatottsága? — Egyöntetűnek mondható. — Hongkongnak az anyaország­hoz történő visszacsatolása mennyi­ben befolyásolja a tajvani kapcsola­tok jövőjét? A Tajvannal folytatott tárgyalások mennyiben helyezik új megvilágításba ezt a kérdéskört? — Szingapúrban a tárgyaló felek alapvetően más-más céllal ültek le tárgyalni. Kína már az egyesülésre tekint, Tajvan önállósága elismeré­sét helyezi előtérbe. Sok múlik azon, hogy Hongkong státusa mi­lyen lesz valójában 1997, az anyaor­szághoz való visszatérés után. Ez modellértékű lesz. —Lehet, hogy az ötven év türelmi idő után Hongkongnak nem is kell rendszert váltania, mert Kína válik tőkésországgá? — Ezt nem mondanám. Minden­esetre abban a közvetlen környezet­ben, amely Honkonggal határos, a pi­acgazdaságban már most előbb van­nak, mint Magyarország. Ez segíthe­ti a további közös fejlődést. — Kik azok a kínaiak, akik Ma­gyarországon megjelentek, terjesz­kednek? — Valószínűleg a legmozgéko­nyabb városi rétegből kerülnek ki. Azt, hogy milyen tőkével vannak je­len, nem tudjuk. Magánvállalkozás­ként jelentkeznek, ám ha megkapar­juk kicsit a felszínt, kiderül, hogy ilyen-olyan formában kínai állami vagy banktőke van mögöttük. Ta­valy májusig, a vízumkényszer beve­zetéséig, senki nem tudja, hányan, milyen szándékkal jöttek hozzánk. Azóta személyesen leülünk minden vízumigénylővel beszélgetni. Tájé­kozódunk és tájékoztatunk egyszerre. — Köszönjük a beszélgetést. HALÁSZ LAJOS Mészáros Klára HETI MAGYARORSZÁG 1993. szeptember 17. • 23

Next