Magyarország, 1997. július-december (1. - új - évfolyam, 17-43. szám)

1997-11-16 / 38. szám

EGÉSZSÉG A haspókság története Minden eddigi társadalom történe­te - a táplálkozás története. Rövi­den így lehetne összefoglalni Massimo Montanari professzor né­zeteinek lényegét, ám valójában ennél többről van szó. A neves kö­zépkorkutató a Magyarországi Olasz Kultúrintézet meghívására látogatott Budapestre, hogy szemé­lyesen mutassa be Éhség és bőség címmel megjelent legújabb köny­vét. Az „Európa újjászületése” so­rozat köteteit hat ország kiadói egyszerre hozzák forgalomba, és a kezdeményezés védnöke az olasz köztársasági elnök. A könyv nem száraz tudományos fej­tegetések gyűjteménye, hanem színes és olvasmányos. Alapos vizsgálatnak veti alá Európa történelmét, és végül azt állapítja meg, hogy a táplálkozás története minden civilizációban meg­határozó fontosságú. Elmélete szerint mindössze két kultúra létezik e tájon; a sör és a bor kultúrája­ Magyaror­szág éppen e kettő metszéspontjában fekszik, konyhaművészete ezért is vi­lághíres. A szembenállás már az ókorban megkezdődött. A latin népek inkább ke­nyér- és bor-, a germánok hús- és sör­­fogyasztók voltak. A vallásháborúk szinte eltörpülnek a sör és bor csatái­hoz képest. Európa népeit nem a politi­kai nézetek, hanem a sör és a bor men­tén húzódó törésvonal választotta el egymástól. A rómaiak táplálkozásának alapját az olaj, a bor és a kenyér képezte. Mindez a földművelésből származik. A germán-szláv táplálkozási szokások az erdőhasználathoz, a pásztorkodáshoz kötődtek. Náluk nagy szerephez jutott és egyben az erő jelképévé is vált a hús. A hódító rómaiak a saját étkezési szo­kásaikkal ellenkezőt barbárnak tekin­tették. Birodalmukban más népek is megkedvelték a búzát, az olajat és a bort, míg végül a kereszténység mind­hármat fontos jelentéstartalommal ru­házta fel. A nagy kiterjedésű erdőségek kezdetben a vadászatnak, az állatte­nyésztésnek kedveztek. Az erdők érté­két sokáig a makkoltatható sertések számával jelölték meg. A sertéshús el­terjesztésében ismét csak a keresztény­ségnek volt meghatározó szerepe, hi­szen a másik két nagy vallás - a zsidó és az iszlám - tiltotta fogyasztását. Fo­kozatosan egy új kultúra jelent meg, amelyik már a kenyeret, a bort és a (sertés)húst tekintette a táplálkozás alapjának. Összehasonlítva a XII-XV. század szakácskönyveit, Európa külön­böző országaiban igen sok közös elemet találunk. Szembetűnő a bőséges fűszer­­használat, amely a korabeli gondolko­dás szerint az emésztést segíti, és egy­ben a gazdagság fokmérője is. Erre az időszakra jellemző még az édes-sava­nyú ízek előtérbe kerülése. Az új szempontok szerint tanulmá­nyozva a történelmet, kiderül, hogy a kenyér és a hús hajdani szembenállása egyre inkább szociális választóvonallá válik. Az észak-dél (római-germán) el­lentét helyébe a szegény-gazdag elkülö­nülés lép. Az egységes táplálkozási kul­túra válságba kerül, amikor létrejönnek a nagy nemzetállamok és a reformáció megosztja az emberek gondolkodását. A református területeken ugyanis nincs nagyböjt, kevésbé kötnek a szigorú ha­gyományok. Amerika felfedezése új fejezetet je­lent a táplálkozás történetében. A ma embere hajlamos megfeledkezni arról, hogy akkor kétirányú csere zajlott, mindkét földrész gazdagodott. A hódí­tók nemcsak a lovat vitték magukkal, velük együtt jelent meg a búza, a szőlő, a bor, az olaj, a cukornád, a kávé, a ser­tés, a szarvasmarha. Az őshonos ame­rikai népek táplálkozási kultúrája ezál­tal tejesen felborult. Európába - többek között - a pulyka, a paradicsom, a burgonya, a kukorica, a paprika érkezett. Hatásukra jellemző, hogy ma már nehéz volna elképzelni Olaszországot paradicsom, Németorszá­got burgonya, Magyarországot paprika nélkül. A kukorica és a burgonya az éh­ség ellenszerévé vált. A kukorica a ká­sát adó gabonaféléket helyettesítette, a burgonya pedig a répát szorította ki az étrendből. A xvi-xvii. században kezdődő íz­lésváltás kiindulópontja Franciaország volt. Az ekkor megjelenő olaj-vaj alapú mártások a mai napig őrzik helyüket a konyhaművészetben. Enyhébb, lágyabb ízekkel váltották fel az erősen fűszere­seket, az ételek természetes ízét hang­súlyozták. Korábban, amíg a fűszer drága volt, a társadalmi elit ezzel is megkülönböztette magát. A kereskedel­mi hajózás, a szállítás olcsóbbá válása után a kiváltságos rétegek elhagyták azokat az ételeket, amelyek addig a fényűzés jelképei voltak. Egy új ízvilá­got hoztak divatba. A táplálkozási kultúra legjelentősebb változását az élelmiszeripar megjelené­se okozta. A tartósítás új módszerei le­hetővé tették, hogy bizonyos étkezési formák az egész földön elterjedjenek. Magunk is tapasztalhatjuk, hogy ez a kezdetben lassúnak ígérkező folyamat éppen az elmúlt évtizedekben gyorsult fel. Következményeként két, egymás­nak ellentmondó jelenségnek lehetünk tanúi. Az egyik vélemény szerint a fo­gyasztási szokások világméretű egysé­gesedése azzal fenyeget, hogy eltűnnek a jellegzetességek. Komolyan tartani kell attól, hogy a nemzeti konyhák sa­játossága elvész a „hamburger-áradat­ban”. A másik nézet bizakodóbb, de­rűlátását történelmi elemzéssel tá­masztja alá. A középkorban, amikor kevesebb le­hetőség volt a szállításra, mindenki azt fogyasztotta, ami a közelében megter­mett. Amint a tehetősebbek igényei nőt­tek, azon igyekeztek, hogy asztalukon a világ különböző tájairól származó ter­mények minél nagyobb választéka je­lenben meg. Ma ennek az ellenkezőjét látjuk. Az egységes - és ezért viszony­lag olcsó - tömegtáplálkozás fenntartá­sa érdeke az élelmiszeriparnak. A kíná­latra pedig készségesen jelentkeznek a fogyasztók. Ugyanakkor a jobb módúak a helyi táplálkozási szokásokhoz nyúl­nak vissza, mert azt már nem a szük­ségjelének tekintik. Fontos, megőrzésre érdemes hagyományként kezelik. A nemzeti jellegzetességek tehát felérté­kelődnek. Bármennyire is meglepő, a politikát, a háborúkat, a nemzetek sorsát tanul­mányozó történészek figyelme mosta­nában egyre inkább a konyha felé for­dul. Elfogadott tétellé vált, hogy az étel fontos jelképi tartalom hordozója. A fo­gyasztás módja­­ és mindaz, amit meg­eszünk, árulkodik az ember kultúrájá­ról. Révay András 21

Next