Magyarország, 1901. március (8. évfolyam, 52-78. szám)

1901-03-22 / 70. szám

letekkel roppant benyomást tett a nézőkre. Ez a zenész nagy művész lesz, mert együtt van benne érzés, érteleim, tűz és világosság. A közönség viha­ros tapsai Prielle Kornéliával együtt őt idézték szám­talanszor a színpadra. — Innen kezdve a hatás ro­hamosan esett. A harmadik darab rokokó figurái, erőltetett versei, unalmas és semmis meséje senkinek sem kellettek. A színészek sem igen buzgólkodtak lehetetlen feladataikért. Se Láncey Ilka, a királynő, se Császár, a festő, nem ra­jonghattak nagyon Sz­dermannért, mert a mai­nál bizonyára többet produkálhattak volna. Az udvaronczok seregét maga a szerző jellemezte ta­lálóan Császár ajakon : Micsoda állatsereglet! Csak­ugyan e vízrogogve, ez artikulálatlan hangok, e féktelen tublás úgy tetszett, mint a színházak rette­gett konfeurrensének «előre­veteti árnyéka». Végre is rájuk unt a közönség s nem a legdiszkrétebbül távozott. — Igen ajánlatos volna a Friczikét kisza­kítani abból a­ béklyóból, mely elől gót história, bálát unalmas udvari szósz Sivárság képében nyű­gözi le, és játszani magát, mint bármely egyföl­­vonásost. Küldőiben félő, hogy a többivel ez is bu­kik. Pedig magáért a darabért is kár s azért a két nagy művészi sikerért is, melyet benne a Nemzeti Színháznak legtiszteletreméltóbb és legfiatalabb tagja aratott, s. K. •— (Filharmóniai hangverseny). Felér Teréz, a német sconczer­énekesnő, kellemes meglepetést szerzett a tegnapi est közönségének. Ismeretlenül jött hozzánk és mint olyan művésznő távozott kö­rünkből, a­ki rohamban hódította meg fővárosunk közönségét és azt a benső óhajt ébresztette fel mindnyájunkban, hogy Tele kötött ismeretségünk bárcsak állandó kötelékké válna. Már dalelő­adásainak első számánál, Beethoven «Inquesta Tamba» kezdetű mélységes áriájánál tisztában voltunk azzal, hogy nagystílű énekesnővel állunk szemben, a­kit az isteni gondviselés nemcsak fényes képességekkel, hanem rendkívül meleg, bénonyonha orgánummal áldott meg. És ha nem is vesztegeti meg fülünket valami kü­lönös érzéki varázszsal, annyira szivünkhez tud szólalni mesterileg képzett oh-jával, ne­mes felfogásával és előadásának keitős szárnyalá­sával, hogy a bennünk felkeltett csodálatot nem ki­sebbítheti az a jelentéktelen ellenvetés, a­melyre legfeljebb a művésznő felső skálájának kissé éles hangzása indíthatna bennünket. Ám itt is csak a nyílt hangvételnél tapasztalhatjuk a jóleső csöngésnek valamelyes hiányát, mert a fejhangok alkalmazásá­nál, különösen a fedett piánok­nál egész tökéletes­ségében élvezhetjük Bekr Teréz perfekt énekművé­­szőetét, a­mely Gerster Etelka és Stohl­ausen híres iskolájában izmosodva, a mesteri frazírozásban és az kiválóan értelmes szövegkiejtésben nyilatkozik meg egész nagyságában. A művésznőt lelkes tapsokkal ünnepelte a hangverseny közönsége, sőt a Czajkovszky hangulatos szép dalát meg is ismétel­tette vele. Szabados Károly nyitányát kegyelettel "hallgattuk mindannyian és teljes szépségében élvez­tük Bach d-dur suite-jének antik melódiáit is, a­melyet a zenekar Kerner gondos vezetése alatt iga­zán stílszerűen adott elő. Sven K­sen szimfóniájánál már megoszlottak a vélemények, abban azonban egyet­értettünk mindnyájan, hogy a norvég zasepoéta munkája minden izében érdekes és színes zenealko­­tás, ha hiányzik is belőle az a klasszikus szimfóniás lendület, a­mely a régi mesterek hasonló fajú alkotá­sait minden időkre maradandó becsűvé teszi. (m. a.) (Kairkusz-élet.) A Népszínház újdonságának lunapesti bemutatója teljesen igazolta az angol operettről tegnapi c­ikkünkben kifejtett aggodal­mainkat, mert a darab a közönség itélőszéke elé kerülve —­ fényes sikert aratott. Hja, a mi közön­­ségünk sohasem marad el, a­hol Montesquieu arany­igazságát egy újabb bizonyítékkal kell megerősíteni, hogy a «többségnek soha sincsen igaza.» És most félre téve minden privát keserűséget, a felett, hogy korunk ízlése odafajult, hogy ilyen darabok nem­csak óriási tapsviharokat képesek kiváltani, de még éppen a legizléstelenebb momentumot, mi­dőn Küry direkt neki dülleszkedik, hogy Kovács átugorjék rajta, háromszor megismételik és pedig olyan teljes sikerrel, hogy az ellenpárt klakkja is lefegyverezetten, álmélkodva, elfelejtett pisszegni — igyekszem krónikási hűséggel a zajos sikerű est eredményeiről beszámolni. Kuny Klára elemében volt. Bájosan énekelt, jókedvűen tánczolt, csupa pajzánsággal és vígsággal töltötte be a színpadot. Mellette Kovács Miska érvényesülhetett csak, ki­nek clownszerű komikuma éppen angol ope­rettekben olyan szi­szenn­ is, mintha csak annak a levegőjében nőtt volna nagyra. Nélküle igazán képtelen volna a Népszínház hasonló zsánerű dara­bokat sikerrel előadni. Bojár Teritikéről, fájdalom, nem sok jót mondhatunk. Tánczát még valahogy elrejtette, hanem a szerepét egészen elejtette. Egy körülrajongott, diadallal ünnepelt czirkuszkirálynőt bizony másképpen szoktunk elképzelni. Szirmai, Basilő ügyesen versenyeztek egymással két egy­másra ütő tánczkupléban. Solymosi, Kiss Mihály, Újvári kis szerepeikben igen,jól érvényesítették ko­mikai tehetségüket. Kápolnai Irén tánczolt. A bal­­letkar szintén. A fordítás Fái F. Béla ügyes mun­kája, a dalszövegek, jól csengő sorok Faragó Jenőt dicsérik.­­ (Jászai Mari utolsó felléptei a Vígszín­házban.) Jászai Mari, a­ki tudvalevőleg április el­sején visszatér a Nemzeti Színházhoz mint annak örökös tagja, még kétszer lép föl a Vígszínház szín­padán. E hó 25-én hétfőn délután Gerhart Haupt­mann rég­neket adott megrázó szocziális tragédiájá­ban, a 7 u.’,.’csontban játszsza el utoljára Lujza szere­pét, a­melyben oly fényes bizonyságát adta annak, hogy lehet, nagy művészettel egy kis terjedelmű sze­repet is nagggyá varázsolni. Utolsó föllépte a Víg­­szinbárban azután márczius 30-án lesz, a­mikor a színház vezetősége, tagjai és a nagy tragika barátai lelkes ovációkkal akarják ünnepelni a távozó mű­vésznőt, a­ki ezen az estén Verga érdekes népdrá­­májában, a Farkasban fog a Vígszínház közönségé­től elbúcsúzni.­­ (Gróf Zichy Géza Szeged­en.) A szegedi Fehér-Kereszt-Egylet által rendezett nagy zeneestély minden pontjában fényesen sikerült. A színház zsú­folásig megtelt előkelő közönséggel, a mely lelkese­déssel ünnepelte Zichy Géza grófot, a kiváló mágnás­­művészt, a ki új zongoraversenyét adta elő zenekari kíséret mellett. Perczekig tartott tapsvihar követte a gróf virtuóz játékát s vége-hossza nem volt az ová­­cziónak, a melyben az est folyamán részesült. De nemcsak a szerzőnek és művésznek, hanem a kitűnő dirigensnek is szólt ez a lelkes elismerés. Zichy Géza gróf olyan temperamentumosan, annyi elánnal és szabatossággal forgatta a karnagyi pálczát kar­művének , a Dolores /or/á/a-nak előadásánál, hogy elért nagy sikeréért sok hivatásos karmester meg­irigyelhette volna. A dirigens­ gróf babérkoszorút ka­pott a Fehér-Kereszttől, Szeged városától, a szegedi hölgyektől babérágat és nagy értékű ajándékot, a zenelegendában közreműködők pedig, nevezetesen Leddnyi Mariska, a­ki a magánszólamot énekelte, továbbá a szegedi műkedvelőkből álló vegyes karós a 46-dik aryalogened zenekara, szűnni nem akaró tap­sokat. Kitűnően bevált a többi száma, is az estnek, melynek rendezése körül özv. Vorszkovszkyné, az egylet áldozatkész, lelkes elnöknője szerzett elévül­hetetlen érdemeket. Az ő buzgalmának köszönhető, hogy a Fehér­ Kereszt-Egylet az estély jövedelméből olyan tekintélyes összeghez juthatott. — (Franciaa színészek a Vígszínházban). A Schurmann imprezárió által alakított nagy franczia staggione, a­mely egy éven át körutat tesz egész Középeurópában: első állomáshelyére, Budapestre, ma reggel 7 órakor saját különvonatán megérkezett. A társulatnak 26 férfi és 14 nőtagja van. A Cyrano de Bergerach­oz, a­melylyel előadásukat meg­kezdik, saját díszleteket és jelmezeiket hozták el, a­melyeket az eredeti párisi minták után 160.000 frankért készített egy elsőrangú ottani ez ég. A társulat stárja, Joanne Rolly kisasszony, a Royalba szállott, hol a délutáni órákban már seregeitől várták az intervievrolók, ki­ket azonban a művésznő, hogy az uta­zás fáradalmait kipihenhesse, nem fogadott. Így te­hát csak esti 7 órakor — mert akkorra rendelte őket — fog­­a elmondani, hogy mennyire el van ra­gadtatva Budapest szépségeitől, a­melyhez hasonló gofigverű várost még nem látott a kontinensen. Kü­lönösen pedig az érdekli nagyon, hogyan fogja Budapest műértő közönsége az ő művészetét fogadni.­­ (Új zenemüve'«.) Az r.rabban megjelent zene­művek sorozatából előnyösen válnak ki a Jules Egghrad kedves, elegáns szalondarabjai, a­melyek a Le Bigoux de Salons gyüjtőczim alatt kerülnek a nyilvánosság elé. Három rövidke piéce-ből : Int­­parapin-ből, Réverie-ből és egy Caprice-ből áll a füzetbe, a­melyet bátran kófatartójára tehet mindenki, aki a Czerny­ etüdjeinek két füzetén szerencsésen túl­esett. A szalon­zenét kedvelő ifjúságnak melegen ajánlhatjuk. — A könnyed kupié-zene hívei még mindig örömüket lelik a Piosa Domino népszerű melódiájában. Igazolja ezt az a körülmény, hogy a már eddig elkelt tízezer példány után ismét újabb kiadást rendezett a Rózsavölgyi czég. Desroeh­es bájos kupiéja, tehát tartani fogja magát továbbra is a műkedvelők repertoárján. Ugyanez várható a New-York­ szépé­nek keringő­jé­től is, melyet a Rosen­­zweig Armin ügyes összeállításából ismerünk. A Magyar dalok és Népdalok antológiája újabban há­rom számmal szaporodott. Kiválnak ezek közül úgy dallamosságuk, mint zamatos magyarságukért­ fogva Medveczky Kornélné dalai: «Emeld reám édes kin­csem.» «Álmodott az én szivem» és a «Ne i­igyj nekem­», a melyek máris közkedveltségnek örven­denek. »­ (Népéleti Színház.) Már megírtuk, hogy Miskolczi Henrik színész etnográfiai színházat léte­sít a Városligetben. A vállalat részére úgy a belü­gy-, mint a kultuszminisztérium kilátásba helyezte a tá­mogatását és így a színház május hó elején okvet­len megnyílik. Az igazgatóság azon lesz, hogy úgy a darabok irodalmi színvonala, mint a kiállítás, úgy­szintén a vidékek eredetisége, igaz formában kerül­jön a színpadra. Az első előadás programmjául ezt tűzte ki : 1. Ünnepi kar, Liszt Ferencztől (csoportozat: magyar, szerb, román, tót és sváb népviseletben.) A kar végén a királyi család nagy élőképlete. 2. Hajdu-táncz. 8 nővel és 8 férfival. 3. Vasárnap a FerenczVárosban. Tréfákkal, dalokkal és tánczokkal. 4 Tót néptáncz. Tót népdal által kísérve. 5. Hogyan mulatnak Budapesten? fi. É­lőképlet. 7. Verbunkos táncz összes személyzettel. 8. «Falu végén» Petőfi népfestő költeménye darab formában. 9. Hunyadi-induló. Dallal, tánczczal és zenével.­­ (Benczúr kartonjai és Salviatti mozaikjai.) A lipótvárosi Bazilika belsejében, Benczúr Gyula festőművészünk kartonjai alapján, pompás mozaik­­képeket helyeznek el, a melyeket Salviatfi velenczei mozaik gyáros készített. Mind a ketten azt kérték a tanácstól, hogy engedjé meg a kartonoknak, vala­mint a mozaik-képeknek a budapesti tavaszi mű­­tárlaton való kiállítását. A remekművek a párisi nemzetközi kiállításon is nagy elismerést arattak. A tanács az engedélyt megadta.­­ (Kezdete 7 órabor.) A franczia szintársulist, mely holnaptól kezdve a Vígszínházban vendégszerepel, előadásait, mint rendesen fél nyolcz órakor kezdi. Kivételt egyedül, a Cyrano de Bergerac képez, a melynek ugy a holnapi, mint a későbbi előadásai — a­ darab hosszúságára való tekintettel — már 7 ómkor kezdődnek.­­ (Növendékek hangversenye.) Sikerült hang­verseny keretében mutatta be növendékei hala­dását Weinreb Adél zongoratanárnő. A 17 pontból álló műsor minden egyes száma nagy tetszést ara­tott a Continental-fogadó nagytermét zsúfolásig megtöltő közönség előtt, és különösen nagy elisme­résben részesítették Weinreb Adél tanárnőt, kinek kiváló sikerű tanmódját ez a’halommal is a legszebb siker igazolta. — (A VII. szer. polgári fiaiskola) tanári kara márczius 26-án, d. u. 4 órakor, az Itvánia­ Szinházban jótékernyezésű hangversenyt rendez. — (Magyar Skírszínkör. A Városn­zet kedvelt mulatóhelye, a Magyar Műszinkör, szombaton kezdte meg előadásait zsúfolt nézőtér előtt és nagy tetszés mellett. A változatos, mulattató és minden izében mstivar műsor számait zugó tapsokkal honorálta a hálás publikum s különösen a Petőfi halála ezt mű tabb­an keltett frenetikus hatást.­­ (Az Auróra) irodalmi és művészeti kör jól si­került hangversenyt rendezett tegnap este a belvá­rosi Saskor dísztermében. Az est műsora a követ­kező volt: Magyar népdalokat czimbalmon játszott Kleiner Agnes: Lina-dalok, írta és fölolvasta Tö­möri Stamsits Jenő: «Lammermoori Lucia» ábránd, zongorán előadta Bahnert József, ária a Csempé­­szek-ből, énekelte Bahnert Giordano Marietta; Ist­ván­fy Gyula festőművész fölolvasást tartott a Mű­vészetről : Márkus Aranka egy románczot énekelt Zsalévy Zsidónő­jéből. Hubay Csárdajelenetét he­gedűn előadta Sió Aladár és verseit szavalta el Szente­ssy Gyula. A műsort táncz követte. — (Vidéki színészet.) Kiss Pál színtársulata­­ január hó óta Eperjesen működik a közönség nagy 1­ 00 MAGYARORSZÁG Budapest, 1901. péntek, márc­ius 22

Next