Magyarország, 1914. október (21. évfolyam, 246-276. szám)

1914-10-04 / 249. szám

Budapest, 1914. vasárnap, október 4. MAv írja Krúdy Gyula Pogrom a gyávák ellen !" A sajtó háborús hivatásáról már eleget beszéltek: hallgatni és csak jó hírt inni. El­hallgatni az álmatlan éjszakák gyötrelmes képeit, elhallgatni a jóhiszemű hazugságo­kat és a gonosz tréfacsinálók kitalálásait. Ez az i­­ő, amikor a kapanyél is elsül és a bé­kés idők bot-fantáziái megmozdulnak, lom­hán szárnyra kapnak, mint az elhullott lo­vakra induló dög­madarak. Mindenki oko­sabbnak akar látszani, mint amilyen. Nin­csen olyan ostoba fráter Pesten, akinek ne volna valamely új hire, drága, szentséges Harcos fiainkról. Nincsen olyan alacsony­­rendű agyvelő, — amely azelőttiben sárka­paró­ volt a népszálló előtt, — amely bikiétát ne váltana a képzelődés tehervonatára. És a gyávák, a nyúlszivűek, a roggyant nadrágo­­sok, a fülbesugdosók, a térkép­szakértők, a följelentők, a pesti ember minden aljasságá­val megáldott kávéházi terroristák, most futják ki legjobb formáikat, mint sportnyel­ven mondani szokták. Ez az idő, amikor „minden forma“, minden lelki és emberi ér­ték, minden nagyszerű és imádható emberi tulajdonság, a bátorság, a nagylelkűség, a Hit­­és a Hazaszeretet teljes egészében bemu­tatkozik a városban. Nagyon ügyes gyerek az, aki mostanában is álarcot tud ölteni, mi­kor „Az Est“ kirakatában azt olvassa, Hogy Ung megyében betörtek az oroszok! . . . A kávéházi Konrád! Egy rossz pesti vicc, amint hogy a legtöbb vicc és úgyneve­zett móka, humorka és sok-sok hírlapi el­mélkedés mélyen lesülyedt nívójában, mi­óta a háború kitört és a francia és angol új­ságokat kitiltották az országból. (Hisz már a budai részekben is divatját múlta az a paj­kos férfiú, aki délután a „Fliegende“ ötleteit tanulja be az Alagút-kávéházban.) „A kávé­házi Konrád“ Pesten született és itt forog keserű levében. Ez a fontoskodó, orcátla­­nul hangos, majd émelygősen titkolódzó figura, aki szegény, nem létező vezérőrna­gyokat tesz felelőssé híreiért és értesülé­seiért. Ez a rosszszagú, teliszájú, értéktelen, pesti dudva tavaly ilyenkor a versenylovak­kal beszélt — az idén Hofferrel. És azok az úgynevezett legravaszabbak, pesti nyelven szólva : a turisták, akik Ischlben, Salzburg­ban és Wienben béreltek éves­ lakásokat eb­ben az esztendőben, ahová majd kényelme­sen elmenekülhetnek (míg mások messzi idegen országokból, nehéz viszontagságok között hazájukba visszatérnek), vájjon nem érdemelnék-e, hogy­ az újságba kiírjuk a ne­vüket ? Jellemző erre a városra, a helybeli hit­ványokra, hogy éppen az az osztály, amely „intellektuel“-nek szokta magát nevezni, amely télen az operai páholyában mutogatja tollait és ékköveit és Gypet és Marcel Pré­­vost-t már csak a nagymamák olvassák a háznál, mert a fiatal hölgyek olyan író mun­kájában gyönyörködnek, akinek a nevét még mi, szegény lateinerek nem is tudják, ez az osztály, amelynek a kedvéért drága külföldi szőrmékkel és csemegékkel szerelik föl boltjaikat a kereskedők, párfémmel és új ruhával a kokott (amelyet majd utánoz­nak), szép színésznőkkel a lipótkörúti szín­ház és Zerkowitz és Debussy új melódiák­kal, a modern írók új színdarabokkal, Ste­fánia útja olajjal és az ősz enyheséggel és sárguló fasorral, ahol a nők mind tudják a divatot és az ápolónői ruhát már föl is vet­ték egyszer-kétszer odahaza, akiknek énekel a drága külföldi koncert-énekes, akik egytől­­egyig mind kultur­emberek, de az igazán kultur mégis csak az közöttük,, amelyiknek a legtöbb pénze van . — éppen ezen a he­lyen mutatkozott legkirívóbban az a rémü­let, amely a részeg katonáktól megvert rin­­gyókat és ellenség közeledésére kincseikkel menekülő uzsorásokat elfogja. Azt hiszem, akad sajtó Pesten, amely csokorba köti majd a névsorát a helybeli szökevényeknek, akiknek neveit oly gyak­ran olvashattuk a téli bálok és ünnepélyek bokrétájában.­­ Gyönyörűséges, bibliai időket élünk, idejét megérte a régi­ mondás, hogy egyéb nem vagyok, mint kortárs, de ez éppen elég nekem. Ha majd vége lesz a háborúnak, legyőz­tük ellenségeinket, drága korai tavaszi na­pokon milyen nyitott szemmel láttunk majd mindent Budapesten. Mintha a mostani idő­ben az örök természet,­­ amely télen fehér bundával ruházza föl az ezüstrókát és bo­zontos szőrrel az ágyús­ lovat,­­ a pesti em­bereket csendesen megjelölgetné, mint a ru­tének a Kárpát fenyőfáit. Ez a derék közöt­tük, amaz a hitvány. Ennek van igazi arany­értéke, a másikon hamis a próba. És most már előre meg lehet becsülni a háború ter­mését a derék emberekben. Jó termés lesz az idén. Sok az igazgyöngyöt rejtegető búza­­kalász az emberek nagy rengetegében. Az üszők, a dudva, a talmi ember azonban csak kipiroslik a pipacs kérkedésével az emberi­ség rétjeiről. Nagy szerencsénkre szolgált e háború­ban, hogy olyan szövetségesünk van, mint a németség. Akitől példát, rendet, nyugodt­ságot és önbizalmat tanulhattunk a megpró­báltatások esztendejében. Szinte minden ember tudja Magyarországon, hogy Berlin­ben éppen olyan rendesen folyik a polgári élet, mint tavaly ilyenkor. Hja, a németek ! — sóhajtunk, — ők nagyon gazdag embe­rek. Mintha csupa milliomos lakna Berlin­ben. Mintha a császár tyúkot tenne minden dologtalan ember fazekába ! — Az igazság pedig az, hogy az úgynevezett nemzeti erő, amelyről politikusaink annyit álmodoznak és amelyhez nem kellett érteni a polgárság­nak, mert hisz a politikusok dolga, s a né­metek nemzeti ereje hatalmasabb a mieink­nél. Az ő szívós, masszív és tökéletes nem­zeti egységük a brandenburgi kapu erejével felfog és kivéd minden hazafiatlan csügge­­dést, gyengülést, árulást. Az ő hitük sere­geik győzelmében olyan vaserejű, mint a feketeerdei ősgermán hite volt isteneiben. Az ö börnadrágos, szegetl, csizmás, mázsányi kékhuszárjaik, ijesztően vállas bajor vadá­szaik, szakállas hannoveri óriásaik legyőz­hetetlen hősökként állanak a nemzeti ideálban. Hogyan merészeljük mi azt gondolni, hogy minket megverhetnek ? Hát nincs ne­­­künk somogyi bakánk, alá a tizkörmével fojtja meg a komitácsit, —: nyírségi huszá­runk, aki Zaboldi vezértől tanult lovagolni és az oroszországi mezők még a honfoglalás idejéből ismerősökként tűnnek föl előtte, —•: kassai hadtestünk, amelynek gyalogsága Rá­kóczi és Guyon félelmetes tótjaiból való és váljon az alföldi falvak félelmetes vasárnapi verekedői, a hajdú-községek Bocskay-iva­­dékai, az Ipoly mentéről az őskorból itt ma­radott palócok, Gábor Áron székely bakái, a pesti fiaink, lakktopános, pepitanadrágos héroszaink, akiknek dicséretét a múltkor küldte haza a parancsnok, nincsenek-e ott a végeken, hogy idehaza nyugodtan végezze kötelességét minden magyar ember ? Ebben a háborúban ha valaki szégyelni fogja magát, az itthonmaradott polgár­,­ság lehet az, aki kételkedni merészelt nemzetünk hősi férfiasságában. Egész nemzeti múltúnkat, történelmünket, al­­­kotmányunkat, életben maradásunkat, kultúránkat és hitünket jövendő hiva­tásunkban arra a tündöklő magyar vitéz­­­ségre építettük, amely ezer esztendeig ön­tötte vérével határainkat Gyermekeink ne­­velése, irodalmunknak háromnegyede, ősi hagyományaink, anyatejjel szivott regéink, pásztortüzek mellett mélázó meséink és drága magyar népünknek álmai, mind-mind nemzetünk önfeláldozó vitézségét zengi. És a nemzet most is hallgat, vár és bízik ! Bízik a magyar karban lévő magyar kardban. Bízik a magyar anyától szült, napsugár nevelte, tavaszi szél növesztette, délibáb látta, Tisza vize ringatta, ősi hagyomány ta­nította fiaiban. Bízik a Mátyás-templom orgonarúgásai­­ban, a kálvinisták zsoltárában, a zsinagógák hosszúnapi könyörgésében fegyvereink győ­zelméért. Bízik püspökében és rabbinu­sában. Bízik szentséges öreg királyában­, aki­nek bölcsesége majd átalvezeti a megpróbál­tatások vöröstengerén. És bízik a magyar öreg Úristenben! Az ördög vigye el a gyávákat és a kishi­­tüeket. A szél mindig a bátraknak fújta nó­táját a nyeregben, a napsugár mindig azokra szállott legszívesebben, akik fölemelt hom­lokkal, égbenéző tekintettel, dalolva mentek a vándorlás országútján. Ha egyszer orosz­ mintára pogromot csi­nálhatnánk a gyávák, kétkedők és bujkáló lelkiismeretű morális gonosztevők között, akik lesunyitott fővel, gúnyos mosolygással vagy görbejárású okoskodással állanak a háború Vérvörös csillagzata alatt, a hitetle­nekben gázolhatnánk, őszi hidegjárta, hi­­deges, verte drága véreink hősiességében kételkedőket számon kérhetnénk, ha meg­­krétázhatnánk azokat a házakat, ahol isten­tagadók laknak, ha megjelölhetnénk társa­dalmi köröket és kasztokat, ahol szentséges és hallatlan erőfeszítésünket, amellyel délen és északon e háborút vívjuk, kigúnyolják és lenéző okos mosollyal elintézik. — hej, bőgne ez a város, az üvöltés az égig hang­zana és a sikoltás katonalány­ módjára visí­tana.

Next