Magyarország, 1921. február (28. évfolyam, 25-47. szám)
1921-02-23 / 43. szám
Budapest, 1921. szerda, február 23. MAQTAROBSS 183 Giesswein Sándor hatalmas beszéde a féőzszabadtságoképt, az amissémitizmus, a gyűlölködés és az erőszakosság ellen Szál Bálint a balÜgyminisztenr átságinál —tt a kisgazdapárt több békát lm nem , nyel, avlszlostr’ata bet'ílgymi.nisz.eem nem. akan4* - j® szabadforgalomépt és a pekvipálusok ellen — A nemzetgyűlés ülése Budapest, február 22. (A Magyarország tudósítójától.) A nemzetgyűlés mai ülését délelőtt stél órakor nyitotta meg Rakovszky István elnök s a jegyzőkönyv hitelesítése után Orffy Imre, a pénzügyi és igazságügyi bizottság előadója beterjesztette a bizottsági jelentést a fegyveradóról, a gyufaadóról és a magánalkalmazottak nyugdíjalapja javára tett adományok illetékmentességére vonatkozó törvényjaavaslatokról. A kormányprogram fölötti vitában első szónok (Stesswein Sándor, aki kifejti, hogy neki nem elég a keresztény gondolat, a keresztény tettre van szükség, amelyet eddig a parlament működésében nélkülözött. Ha visszatekint az elmúlt évre, nem látja a keresztény tettet. Talán a botbüntetés? Ezt hál Isten, nem igen alkalmazzák. A földreform? Ad meg nem akarják végrehajtani. A trianoni béke? Erről pedig kívánjuk, hogy ne hajtsák végre. Keresztény és szociális tetteket akar. Az alkotmányos élet felvirulását (Taps). Magyarország betegségen ment keresztül, a beteget hát ápolni kell. Tétlenséggel nem segítünk. Schandl Károly: Ezért tartott előadást a Galilei Körben. Girsjweín Sándor: Azok dolgoztak és ha mi keresztények úgy dolgoztunk volna, nem jutottunk voltra ide. Felkiáltások: Azok romboltak!■ Glesavrein Sándor: Ma oly könnyen használják ezt a skót, forradalmár és destaiktiv. En aktive a forradalomban nem véttem v.'Vszt, még a királykérdésben sem foglaltam állást és itt az a szempont vezet, hogy a király van az országért és nem az ország a királyért. (Helyeslet.) Bajaink nagy része onnan van, hogy hiányoznak a közszabadságok. .. közszabadságokat kérni és követelni peddig nem forradalmiság, hanem a haza szeretete. Nem engedjük azt, hogy mikor egy progresz- szív irányt akarunk megteremteni, ezt forradalmiságnak nevezzék. Hiszen valmikor azt is forradalmiságnak nevezték, midőn itt a Kossuth-nótát énekelték. Követeljük elsősorban a sajtószabadságot. A cenzúrának az a módja, amely ma nálunk dívik, valósággal nevetséges. Felolvas egy cikket, amelyet ő írt a keresztény és nemzeti székemről. Ebben szerepelt ez a szó „nemzetközi “. Ezt a szót a cenzúra törölte. Hát analiaisták végzik a cenzúrát. Ilyen módon igazán nem számíthatunk arra, hogy bennünket művelt népek közé zárnitskenunk ( Zaj.) Azok a fehérségek a lapokban nem válnak a mi dicsőségünkre. Raniflka páter azt írja könyvében, hogy tanulnuukkelt a bolsevizmustól a tőzsde és a bankok tárgyában. Ezt a cenzúra nem látta. Hát hiszen helyes volna, ha tanulnánk a bolsevizmustól, de úgy látom, csak a rossz dolgokat tanultuk el tőlük, a jókat nem. Az igazi keresztény gondolat nem érvényesíti Magyarországon. Ami az abszolutizmus...ellen vall, azt mindjárt destruktívnak hirdetik.. Hegedűs Tórándnak, aki magát nyíltan liberálisnak romlott?., sikerült egy csapásra meghódítani a keresztény női tábort. Ő a liberalizmusnak ama fajtája ellen, amely az erős szabadsága a gyönge ellen, ellensége. Pedig ez a liberalizmus most is él. Haller István:. Ugyanúgy él, mint élt. Giessweín Sándor: De akarnak önök küzdeni Eötvös József liberalizmusa ellen is. Haller István: Csak a gazdasági liberalizmus ellen. Giessweín Sándor: Az a lap, melyet Zichy János alapított, mindennap egy tatai zsidót megeszik. Hiszen van a zsidókon is kritizálni való, de nem ilyen durva hangon. Mert ez a hang beleéli magát a telkekbe, eldurvítja a gyermeklelkeket. Egy szomorú dolgot mond, midőn a szülök elmentek otthonról, a kis gyermek otthon maradt. A gyermekhez eljöttek kis pajtásai és játszottak. Mikor a szülők hazajöttek, a gyermek halott volt. Kiderült, hogy szünet volt. Szünet után a jegyző Rásság Károlyt hívja föl szólásra, aki azonban eláll a szólás jogától. Szily Bálint fia a kormányprogramot okosan és tapintatosan végrehajtják, akkor a konszolidáció már be is következett. Vigyázni kell arra, hogy exisztenciákat tönkre a gyermekek Héjjasdit játszottak, a többiek a kisgyereket kommunistának vagy zsidónak nevezték és felakasztották. Felkiáltások: Nem Hijjasd, de Szamuelyesdi volt! A kommunisták kezdték! ne tegyenek, mert ha a vidéki és a kisezisztenciákat tönkreteszik, akkor hiába jön a konszolidáció. Pénzügyi konszolidációról ma, amikor az állami kiadások összege meghaladja a húszmilliárdot, Giesaweth Sándor: De mi ne folytassuk. Appony.i .szavait idézi, elég legyen már a megtorlásból! Az internáld, terén nagyobb humanizmust kíván. A bíróság felmentette őket és mégis internálták. Ismét Apponyira hivatkozik, — ilyen nagy ember szavát nem elég egyszer ismételni — aki azt mondotta, hogy az internáltak, ha eddig nem voltak kommunisták, elégedetten lélekkel kerülnek ki. A kiutasítás terén is inifumanizmus van. A kerületében számos keresztény munkást, akik külföldi származásúak, de már harminc-negyven éve itt élnek és magyar asszonyt vettek feleségül, kiutasítanak. Tudja jól, miért. Azért, mert nyíltan mertek őrá szavazni. (Nagy zaj.) Az a liberalizmus, ami ellen mi együtt küzdöttünk, nem múlt el. Sőt ma is virágzik, talán jobban, mint azelőtt. Nagy tévedés az, midőn a nemzeti eszmét a fajkérdéssel keverik össze. Hol van Európában tiszta faj? Rátér arra, hogy az első keresztények a zsidók voltak. Hamis felfogás az, midőn a zsidókérdést mint faji kérdést állítják be. Igenis van zsidó-kérdés, de ez gazdasági kérdés és ennek nemcsak a zsidók az okai, hanem a keresztények is, akik bizonyos életpályákat elhanyagoltak. De elvből faji kérdést suimmi antichristianismus. Alá a múlt században is ki akartak volna toloncolni minden nem magyar fajbelit, akkor ma nem volnának itt sem Wekerlék, sem a Tari-Tillmann Béláki sem a Huszár Károlyok, no meg csekélységen) sem. Az a mozgalom, amely a zsidókat külön fajként állítja Ide — és ez a mozgalom megvan a zsidók egy részélen — nagy hiba, mert ezzel a zsidók maguk készítik elő maguknak teyhettót. A nyugati gondolat éppen az, hogy az országnak különböző fajait egymáshoz közel hozzák. Foglalkozik a munkakérdéssel. Ez nem egy a szocializmusnak A munkáskérdést a keresztény szeretet és igazságosság jegyében kell megoldani. Nagy hiba. Hogy mi a munkások életkérdéseit nem méltatjuk kellő figyelemre. Furcsa például, hogyCsizmadia Sándort itt meg sem akarták hallgatni. A munkásoknak meg kel adni a gazdasági szervezkedés szabadságát, mert enélkül a rabszolgaság egy új alakja fenyeget. És emellett szükséges a szabadság a sajtóban és egye sületi jogban is. Nálunk szükség van a demokratikus szabadságra, mert a külföldön éppen a demokrata és munkáskörök azok, akik a trianoni béke igazságtalanságát hirdetik. Az integritás kérdése tehát a demokrácia Minden jó magyar embernek fáj a hant megcsonkítása. de még nagyobb fájdalom alkotmányunk megcsonkítása. Mert demokratikus alkotmányunkkal vissza tudjuk szerezni elvesztett országunkat. De ha lemondunk Széchenyi, Kossuth alkotmányosságáról, akkor nem remélhetjük a régi Magyarország feltámadását. A mostani kormány nem egyéb, mint a régi kormány némi szerepcserével. Azokban a dolgokban, amelyeket a kormány a köz, a baza érdekében cselekszik, támogatni hajlandó, de ha olyasmit cselekszik, ami az ő elveivel ellenkezik, akkor benne ellenzékre talál. (Taps a Ház jobboldalán.) Gieszmein Sándor után általános feszült figyelem és érdeklődés közepett Andrásnn. Gyula gróf állott föl szólásra, akinek beszédét lapunk első és második oldalán közöljük, ellenben a bevételek nem érik el a tizet sem, beszélni sem lehet. Az állam kiadásait a bevételekhez kell szabni. .A kigazdatársadalom nevében üdvözli a pénzügyminisztert takarékossági programjáért és a szabadforgalom megnyitásáért. A szabadforgalom az éltető eleme mindennek. Ez megszünteti a táncosokats-. majd produktív munkára kényszeríti őket s ezenkívül megszabadul az állam is egy csomó kullancstól, akiket ma a kötött forgalom következtében alkalmazni kénytelen. Ezek drágítják meg horribilisan a fogyasztási cikkek árát. Ha a közélelmezési miniszter csodát akarlátni, próbálja meg, nyolc napon belül térjen át a szabadforgalomra. Meg fogja látni, hogy mindenkinek jut kenyér, mégpedig nem olcson, mint amilyent most lát Budapesten. Hiszen bizonyos az,, hogy az emberek nem abból a hatkilogrammos kvótából élnek, hanem abból, amit ezenfelül illegitim uton szereznek. Ha megszüntetik a kötött forgalmat, akkor ezt a hat kilogrammot is mteg tudják szerezni ugyanonnan, ahonnan a többletet megszerzik. A kisgazdák, akik hozzá vannak szokva a szabadsághoz, hét év óta a legnagyobb megkötöttségben élvek. A párt nevében felhívja a kormányt, hogy a jövő gazdasági évben a gabonatárolást szüntesse meg, mert ha ez nem következik be, akkor a Kisgazdapártot akár már most törölje a kormányttámogató pártok sorából. Felhívja a miniszterelnök figyelmét arra, hoogy mennél előbb oldja meg a belügyminiszterválságot, mert a közigazgatás reformjára égető szükség van. Ha ezt meg nem oldják, t.atkor a földbirtokreform nem valósítható meg. E.-: pedig nagy baj, mert ha a földbirtokreformot nem oldják meg, akkor könyítgen megtörténhetik, hogy a szegény néposztály behódol annak a veszedelemnek, amelytől annyira félnek, amellyel terr asszal fenyegetnek: a keleti veszedelemnek. A kisgazdapárt már sok békát lenyelt, de azt nem fogja lenyelni, amit most híresztelnek, hogy az arisztokrácia körében keresnek belügyminisztert. Addig nem lehet nyugalom és rend, míg a szabadforgaloaira át nem térnek. Addig, amíg az állam tűzzel-vassal rekvirál, itt kommunizmus van, amely annál veszedelmesebb, mert csak részleges. A katonaságot ás a „tisztviselőket tényleg ál kel látni. A kisgazdapárt eddig is meghozta a. tingr. áldozatát, aminthogy ajövőben is meghozza a magáét, de ezeknek az ellátása az egész állam terhe, méltányos tehát, hogy ehhez a városi lakosság is hozzájáruljon. Elnök indítványára elhatározza a Ház, hogy a holnap délelőtt tíz órakor tartandó ülés napirendjére az indítány- és interpellációs könyvek felolvasását és a kormányprogram fölötti vita folytatását tűzik ki. Az ülés vége két órakor, Andrássyi beszéde után Pápis és London vezető divatkelmeküzönlegességei BIMMMEn IV, Koronaherczeg utca 20. (első emelet) Filvárosierfesifii Még csak néhány napig a szenzációs februári vereté-műsor ______________ Kezdete fél 7 órakor ____ K.'TI,K? HAMIS FOSAT S SO K , BRILLIÁN SÓT, GYÉMÁNTOT * Aranyat 137 K-tól följebb napi arb»« _ földszint 2. vezetnek vVIUCft sStttSÍS Don-utva 23 ■iudvvrben 2-3000 Koronáig fizetek Két ágyas bútorozott szó fáért Közvetítői dijam!: „NapkSz nem használjuk* jeligére Leopold Cornel hirdetőjébe Teréz-kurut 3. Telefon 7-73 Minden hirdetett árnál többet fizethet és 11-et is Siflanisforrts Dol’- tf Hívásra kiküldünk w te H Sí b U utca rfvlt Szint lei.: Josef 05-16 Aranyat.. platinát csak az eladó lakásán veszünk