Magyarság, 1926. október (7. évfolyam, 222-248. szám)

1926-10-03 / 224. szám

Váljunk el!­ — Új betanulással a Kamara Színházban — Nem hisszük, hogy­­a mai, nagyokat ka­cagó közönséget bármily csekély mértékben is zavarta volna a darab szatirikus élének elmúlt aktualitása. Ez a valamikor oly forró aktualitás tulajdonképpen sohasem is volt fontos, mert bemutatóján sem az vitte si­kerre, hanem a földbe épített kitűnő víg­játék. Ma — és ezentúl mindig — már csak az lehet a rendező feladata, hogy pillanatra se éreztesse ez aktualitásnak a mai közön­séggel való kapcsolatát, de annál forróbbá tegye a színpadon az ott mozgó figurák agyában. Külsőségekkel ezt igen könnyű elérni; elég hozzá a nyolcvanas évek viselete és bútora; a mai rendezés azonban jóval tovább jutott, s magukat a lelkeket vará­zsolta vissza tizenkilencedik századbeliekké. Ez a darab rendezésének fényes sikerrel megoldott problémája. A Váljunk el leve­gőre még csak a közelmúlté, de már a múlté; a huszadik század Párisának szörnyű nő­­típusát, a „La Gard­onne“-t már pedzi, de még csak a tűzzel játszó gyerek ártatlansá­gával s Sardou és Najac vígjátékét Victor Margueritte regényétől egy világfelfordulás szakadéka választja el. Bajor Gizi mai alakításának legtündök­­lőbb érdeme, hogy egy megrezzenése sem volt huszadik századbeli. Tökéletesen kivetkő­zött a mai kor levegőjéből, ami jóval nehe­zebb dolog, mikor közelmúltról van szó, mint amikor segít már a századok patinája is. A mi hisztérikáink egyetlen mozdulata — és vége Cypriennenek, aki csak ártatlan, leányos hamvasságában poétikus és igaz. Gyönyörű, kristálytiszta művészi alakítás volt ez a hamvából hamvasan újraéledett, buksifejjel álmodozó, bájos kicsi asszony, aki megérzi a „la gardonne“ rémét, egy pil­lanatra rá is veti a szemét arra az óriási árnyékra, amelyet ez a benne fölcsi­rázott gondolat a mi századunkra vet, hogy meg­rettenve tőle, annál édesebb örömmel bújjék meg azután az ura biztonságos ölében. Ódry bámulatos biztonsággal mintázta meg Des Prunelles alakját, még­pedig jele­netről jelenetre. Előttünk gyúrta, előttünk finomodott ki a vaskos férj-fő a szellemes visszahódító fölényesen mosolygó profiljává. Szürkén indította el, azután elkezdte szí­nezni, s bizonyos, hogy ilyen skálán még nem futott végig Des Prunelles arca, míg eljutott az igazi, a diadalmas, őszintén bol­dog mosolyáig. Petheő Attila, komikumának egyéni ked­vességeivel méltán egészítette ki a pompás triászt Adhemár szerepében. Az átfutó sze­replők közül különösen­ kivált Hajdú László (a pincér), Nagy Teréz, Bosos Gizi, Kelemen Mária és Losoncy Zoltán. A rég nem látott kedves darabot igen szí­vesen fogadta a közönség, hálás volt a kitűnő előadásért, s igen jól mulatott. Még a végső jelenetek poéziséhez sehogysem illő bohózati végét is elfogadta, ami pedig igen lehangoló, bárha egyetlen, fogyatkozása a rendőrök megjelenéséig ragyogóan szellemes vígjá­téknak. H. K. * A Kisfaludy­ Társaság október 6-án, szerdán 5 órakor tartja rendes havi felolvasó ülését a Magyar Tudományos Akadémia kis üléstermében a következő tárgysorozattal: 1. Hevesi Sándor rendes tag székfoglalóul meg­emlékezik Zichy Géza grófról, majd A népdal titka című tanulmányát olvassa fel; 2. Né­­methy Géza rendes tag bemutatja Az új Faust címü költeményét) 3. ifjabb Hegedűs Sándor rendes tag részletet­ olvas fel Az ígé­ret földje­ címü vígjátékéból. Ez ülésre meg­hívók nem adatnak ki. A bemenet mindenki­nek szabad. uraamtisfa 1926 október 3. vasárnap ———HE—— Szeretek egy színésznőt ! — Bemutató a Magyar Színházban. — Takács Éva nagy színésznő, aki szenvedélye-­­sen szeret levetkőzni színpadon és színpadon kívül, ami nagy színésznőknél egy csöppet sem hátrányos tulajdonság. A nagy színésznőbe ennek következtében beleszeret egy bizonyos pesti fiatalember, olyan csodálatos nagy mér­tékben, hogy hónapokig jár utána bevásárló körútjain és a legkülönbözőbb haszontalansá­­gokat vásárolja össze a kedvéért, mint például haj­tűt, vagy toalettszappant, amelynek a már­kájára már nem emlékszem, pedig alighanem azt is megmondják a darabban. A nagy színésznő jó ideig teljesen levegőnek, nullának nézi a szenvedélyes pesti fiatalembert, aki erre csodálatos Vakmerőséggel betör a művésznő svábhegyi villájába, imponáló kezdő sebesség­gel küzdi át magát a legveszedelmesebb aka­dályokon, amilyenek a szobaleány, a háziorvos és a színházi mama és sikeresen eljut a mű­vésznő elé. A művésznő először arra kéri, hogy takarodjék a házból, később azonban mégis meghívja az estélyére, még később pedig a háló­szobájába is bebocsátja. Ezt a tényt igen ügyes és hatásos jelenet során titkolja el komoly udvarlója, a tiszteletreméltó bankár előtt, aki a jelenet során kérőjévé is avanzsál, majd az autóját hivatja és otthagyja a hálószobában bebörtönzött hevesvérű udvarlóját. Másnap azután el akar utazni bankárjával Olasz­országba, a pályaudvaron azonban megjelenik a pesti fiatalember és némi sikamlós viccekkel tarkított lírai vallomásokkal lebeszéli a mű­vésznőt az utazásról, akivel együtt igen erköl­csös és elismerésreméltó módon beeveznek a házasság révébe. Amint mindebből látható, Fodor László új vígjátéki hősnőjének, Takács Évának, nem a legerősebb oldala a következetesség. Ez persze nem nagy baj, annál is inkább, mert udvar­lója viszont annál jobban ragaszkodik feltett szándékaihoz. Ha kidobják az ajtón, vissza­jön az ablakon, általában ismeri az összes tervrajzokat, be- és kijárásokat és teljesen kidobhatatlan és lerázhatatlan. Mindez nem éppen valószínű, nem is valószerű, hiába di­vat mostanában, slágervígjátékokban egy bi­zonyos reális színezet, a talán kissé erőszakol­tan és túlzottan pestieskedő lokális kolorit. Minden mondaton megérzik a mesterkéltség, a kitalálás és számítás, talán még az a laza kapocs is hiányzik a darabból, amely az iro­dalmi babérokra egyáltalán nem pályázó kasszasikereket is össze szokta fűzni a való élettel. Sok-sok ügyeskedés, számítás és trük­kös fordulat tölti ki a négy meglehetősen hosz­­szú felvonást, amelyek azonban a maguk cél­jának elég jól megfelelnek. Fodor László legalább abban különbözik sok más konkur­­rensétől, hogy ügyesen ügyeskedik és eltalálja azt, ami az idén kell a közönségnek, nem azt, ami tavaly kellett. Különös elismerést érdemel ügyes és ötletes dialógusa, amelynek csak va­lamivel finomabbnak kellene lennie. Fodor László ugyanis az utolsó időkben erősen uta­zik a sikamlós kis tréfákra, egy-egy poén el­helyezéséért néha nyolc-tíz kérdésből és fele­letből álló párbeszédeket is lefolytat a szín­padon. Ez éppen , feltűnő erőszakosságánál és kiszámítottságánál fogva nem rokonszen­ves, néhány különösen ízléstelen megjegyzést és jelenetet pedig, mint például a nászutasok jelenését az utolsó felvonásban, végleg el kel­lene hagyni a darabból. , A Magyar Színház előadása egy kevéssel talán jobb a szokottnál. A női főszerepet Titkos Ilona játssza. Gombaszögi Ella kedves és mulatságos, amit Forray Rózsiról nem igen lehetne elmondani. A férfiak között, ter­mészetesen, Törzs Jenő vezet, aki egész szí­nészi intelligenciáját érvényesíteni tudja a * Bemutató a Belvárosi Színházban. Ma este egy eddig nálunk ismeretlen nevű szín­padi író, Julius Berstl háromfelvonásos víg­­játékát, a Calais-Dover-t mutatta be a Bel­városi Színház. Harmad-negyedrangú író és harmad-negyedrangú színmű, jobban mondva fordulatos, bár részleteiben nem túlságosan eredeti, dialógusokban megírt riport. Egy hajó fedélzetén peregnek le az események: az Ulysses nevű yachton, amelyen összegyűlt né­hány élettől meghasonlott furcsa ember. Egy nőgyűlölő milliomos, aki húsz év alatt sem tudta elfelejteni csalódását, lelógó bajuszú, mozgó vén tengeri medve, akinek alakját fö­lényes színészi tudással eleveníti meg Hege­dűs Gyula. Ott van a hajón a különc figurák közt a sztoikus hajóorvos (Sugár Lajos), a rumot szerető kapitány (Harsányi Rezső) és a tengerészhadnagy, aki önként vállalta a ha­jón való rabságot (Kertész Dezső), természe­tesen ő is nőgyűlöletből. A yacht, mely ezt a társaságot viszi, kifog egy fuldokló nőt a vízből, akiről kiderült, hogy újságíró és min­dent kockáztatva közelítette meg a hajót, mely a riporterek számára hozzáférhetetlen. A darabban csak annyi történik, hogy a me­rész riportomé az egész különc társaságot magába bolondítja, közben maga is szerelmes lesz a szép hadnagyocskába. Amikor a yacht tulajdonosa, Sandercroft, magához akarja kényszeríteni feleségül a szép Gladys O’Hal­­loran-t, az tengerbe vetve magát, kiúszik a partra, azonban nem egyedül, mert a fiatal hadnagy is utána ugrik. Ez a szórakoztató jelentéktelenség az ügyes előadásban szép sikert aratott. A női fősze­repet, amely sok virtuózkodó fogást követel, ilyen effektusok nélkül játszotta végig sok finom részletjátékot produkálva Gombaszögi Frida. Az említett szereplőkön kívül az együt­tes többi tagjai is jelentékenyen hozzájárul­tak a darab sikeréhez, anélkül azonban, hogy az előadás meggyőzte volna a publikumot a Calais-Dover bemutatásának szükségességé­ről. (Té­ka.) * Olcsóbb lett a Nemzeti Színház. A sze­zon kezdetén a pengőszámítás miatt a háború­­előtti idők helyáraihoz arányosították a béke­paritáson aluli jegyek árait és a helyek be­osztását. Minthogy azonban úgy a sajtó út­ján, mint magánemberektől, seregszámra ér­keztek felszólalások, különösen tanárok, taní­tók, bírák, egyéb köztisztviselők és ügyvédek, meg orvosok részéről, a színház figyelembe­­véve ezeket az óhajokat, a jövő szerdától kezdve visszaállítja a tavalyi helyárakat. Bár a színházra nézve ez megterhelést jelent, az igazgatóság úgy látja, hogy honorálnia kell a középosztálybeli közönség e kívánságát, s a Nemzeti Színház, mely­­Budapest színházai között eddig is a legolcsóbb volt, ezentúl még jobban szolgálhatja a műveit közönség mű­vészi érdeklődését. A keríngőkirálynő fÄ'Ä­rnap te a kezdődnek. Párisi patkány gAi2­rín1,az 4 pesti fiatalember szerepében. Csortos Gyula szintén mindent megtesz a sikerért. Az epi­zód szerepekben Abonyi Tivadar és Z. Molnár aratnak sok tetszést és derültséget, Dénes György örökké egyforma és most már kissé unalmassá válik. Az előadás tempója jó, a rendezés és a díszletek kifogástalanok. Thury Lajos Ma délut­án 3 órakor a Városi Színházban utoljára énekli T E 1 H ! V A Pillangó kisasszonyt Helyárak 8-tól 79 ezer K-ig * A bélyegpályázat eredménye. A székes­­fővárosi hatósági díjak és illetékek lerovására szolgáló bélyegek terveire tudvalévőleg a fő­város bélyegpályázatot hirdetett. A pályázat eredménye a következő: A bírálóbizottság Buzáth János alpolgármester elnökletével ma döntött a beérkezett pályaművekről és dön­tése alapján a három első díjat a következők kapták: ifj. Pálinkás János Fórum jeligéjű pályamunkája, Göndör Sándor Róma jel­igéjű pályamunkája és Kovács Erzsébet He­­raldik­a jeligéjű munkája. A két második dí­jat Haranghy Jenő G. jeligéjű pályamun­kája és Gróf József Halott múzeum jeligéjű munkája kapta. A két harmadik díjat Kovács Erzsébet Alagút és Szürke jeligéjű pálya­munkás kapta. A bizottság ezenkívül megvá­sárolta a pályaművek közül Buday István Budavár jeligéjű pályamunkáját. * Méhes Gyula dí.­tanár, vasárnap délelőtt 11 órakor Csodálatos átalakulások a természet­ben címen folytatja a Természet csodás ismer­tetését. Előadását eredeti álló- és mozgófény­­képek illusztrálják. * Akácfavirág első jubileumának küszöbén ma, vasárnap este, kedden, csütörtökön, szom­baton és vasárnap este kerül színre a Városi Színházban. * Október 6-án, szerdán: Az Ember Tragé­diája a Városi Színházban. Dr. Szabó és dr. Lédény jogi szemináriuma Tanulmányi ügyvben díjtalan tanácskozás. Jegyzetbér­­let. Előkészítés­ bármelyik egyetemre és főiskolára, jogi és ügyvédi vizsgákra államszámvitelre, államvizs­gákra, kettős könyviselre is. 10 havi részlet. Központi intézet IV., Károly-körút 4. Telefon L. 963—50. * Elkészült Bibó Lajos és Csomorkányi Pál mesejátéka. Bibó Lajos, a Juss kiváló szerzője és Csomorkányi Pál, a jeles költő, a napokban fejezte be új háromfelvonásos mese­játékát „A halhatatlan királyfi“ címen. A mesejátékhoz már készíti a zenét Balázs Ár­pád, az országos nevű dalköltő. A szerzők a mesejátékkal az új magyar zenés játék alapját akarják megvetni. A színmű felfogásában tel­jesen újszerű és eredeti s mint költői alkotás is teljesen egész. A darab bemutatója télen lesz, amely elé nagy várakozással tekintenek színházi és irodalmi körökben egyaránt. * A KÚT Rippl-Rónai száma. Abból az al­kalomból, hogy Rippl-Rónai József bevonul az Offici-Múzeum halhatatlanjai közé, a KÚT művészeti folyóirat, mely Rózsa Miklós és Gyöngyössy Nándor szerkesztésében jelenik meg, legújabb számát teljes egészében a mester művészetének méltatására szentelte. Az artisz­­tikusan előállított folyóiratot számos illusztrá­ció és két egészoldalas rajz díszíti. A KÚT folyóiratot a Képzőművészek Új Társaságának minden tagja díjtalan illetményként kapja. Évi tagsági díj 125.000 K. Kiadóhivatal: V., Csáky­ utca 49. * A Magyar Tudományos Akadémia III. osztálya október hó 4-én, hétfőn délután 6 órakor az Akadémia heti üléstermében elő­adóülést tart. * Haraszti Andor tánciskolájában külön órákon és csoportban tanítja az eredeti Charles­­tont, Fox­trottot, Bluet, Tangót és az ismét di­vatos valcert. Erzsébet-körút 19. József 89—53. * Frigyes főherceg és kísérete a Royal-Or­­femában. Illusztris vendégei voltak szombaton este a Royal-Orfeumnak, ahol Frigyes főherceg és kísérete nézték végig a kitűnő előadást. A fenséges vendégeket Tarján Vilmos művészeti igazgató fogadta és vezette a páholyokba. A főhercegüknek különösen The Four Piano Kity­­tyes zongoraművészek virtuóz játéka és Fiszter és Standley angol táncosnők groteszk és köz­vetlen táncprodukciója tetszett. ■ * Plank Bella dr. tánctermében, Andrássy­­út 12., ma nyolckor össztánc, kedden nyolckor az úri társaság Charlestown és tangó tanfolyama kezdődik. Telefon: József 52—33. * Modern tánc, ballet, ritmika, Gyenes Fi­vérek tánciskolájában. Gyermek, bakfis és fel­nőtt csoportok. Kigyó­ u. 4. és József-körút 8. Telefon: József 102—17. * A Noszty-Su esete Tóth Marival — min­den este — a Vígszínházban. * Fed­ák ,tári ma délután is fellép az An­­drássy-úti Színház remek műsorában. Olcsó helyárak. * Fedák Sári az Andrássy­ úti Színházban! Fedák Sári a jövő héten is minden este föllép a diadalmas sikerű Madame Riza címszerepében. Az utolsó évek leggrandiózusabb műsora! * Jedermann. Hugó von Hoffmannsthal misz­tériumának, a Jedermann-nak költői szépségei az előadások folyamán egyre jobban bontakoz­nak ki a szereplők nagyszerű előadásában. A pénteki bemutató közönsége számtalanszor szó­lította függöny elé orkánszerű tapsok között a főszereplőket, az előadás végén még a vasfüg­göny lebocsátása után sem távozott a közönség és tombolva szólította a lámpák elé az előadó­kat, Gellért Lajost, Molnár Arankát, Könyves Tóth Erzsit, Kondrát Ilonát, Lázár Máriát, Verébit és Bársony Aladár rendezőt. A Jeder­mann ma és minden este fél 8 órakor színre ke­rül a fővárosi operettszính­ázban a bemutató ki­tűnő együttesével. * A Hamburgi menyasszony, Kulinyi Ernő és Vincze Zsigmond kitűnő operettje kerül ma délután színre mérsékelt helyárakkal a Fővárosi Operettszính­ázban. és ír Brit, skót szövetkülönlegességek Leitersdorfer D. * Fia csász. és kir. udvari szállító Budapest, IV., Szervita-tér 5. flfáan­gs minőséib­en vezet ifj. Nagy t­estvérek harisnya, keztyű és finom kötöttáruk üzlete BELVINOS, HAJÓ-UTCA 12—14. szám. .Hibátlan francia selyemharisnya 79.000 Francia fátyolharisnya...................49.000 Flórharisnya jó minőség 29.000—39.000 Duplatalpú férfi zokni külföldi . . 20.000 Flór reformnadrág minden színben 45.000 Príma női svéd keztyű . . 19.000—33.000 Női és férfi Pulloverok, Intézeti harisnyák, vala­mint elsőrangú női és férfi bőrkeztyűk nagy választékban és olcsó árakban.

Next