Magyarság, 1926. december (7. évfolyam, 273-298. szám)
1926-12-30 / 297. szám
14 Az értékpiac árfolyamai ezer koronákban (1. a mai, IL a legutóbbi záróárfolyamok) Azok a mulasztások, amelyeket a vasút elkövet s amelyek miatt a közönség az autószállításhoz fordul, elsősorban az áruszállítások lassú elintézésében és a személyszállító vonatok olykor lehetetlenül rossz menetrendjében állapíthatók meg. A személyszállítóvállalatoknak általában háromféle fajtájával találkozunk: az egyik fajta valamely a vasútállomás és a távolabb fekvő község, vagy községek sorozata között létesített összeköttetés, a másik oly helységeket köt össze, melyek bár vasútállomásokkal bírnak, de vasúttal csak időveszteséggel közelíthetők meg, a harmadik pedig két párhuzamosan futó vasútvonalat köt össze. Az első csoport a vicinális Vasutak szerepét vette át s így a fővasutak szempontja GOODRICH PNEU AZ UTAK KIRÁLYA SZILÁRD BÉLA VL. Lázár ucca 14. fata Optra vogSti) Telelem T. 104- ból föltétlenül előnyös, mert oly vidékeket kapcsol be a nagy vasúti hálózatba, amelyekből eddig csak nagy pénzáldozatok árán lehetett a vasutat megközelíteni. A tapasztalat azt mutatja, hogy az ily vidékek lakosai inkább lemondanak az utazásról, mintsem hogy megfizessék a magas fuvardíjakat. A második csoport létjogosultsága már a rossz menetrendekben rejlik, melyek teljesen figyelmen kívül hagyják a közönség érdekeit. Csak egy példát említünk meg, a Túrkeve és Kisújszállás közötti szakaszt, Kisújszállásról, ha az automobilszállítást is. Bármennyire igyekszik is a közönséget a vasút részére visszahódítani, ez az igyekezete csak kevés sikerrel jár a fent említett előnyök miatt. Hogy tehát a csatát mégis megnyerje, a vasút maga is berendezkedik személy- és teherautomobil-szállításra, amely igyekezete mindenesetre jótékony hatással fog lenni a teherszállítás árainak kialakulására. Mindenesetre a Duna— Száva—Adria vasúttársaságnak tekintettel kell lenni majd azokra az exisztenciákra is, akiknek már birtokukban van hasonló iparengedély, nehogy több exisztenciát tönkretegyen. Az ország szempontjából mindenesetre előnyös lesz, ha minél több autóvonalat állítanak üzembe, mert ezáltal az idáig forgalomból kikapcsolt kisebb-nagyobb községek belekerülnek a nagy országos vérkeringésbe s ez csak haszonnal járhat részükre. Eckhardt Emil Mit kell csinálnunk, hogy az autóhűtőnkben ne fagyjon be a víz. Rövid ideje csak, hogy az erős hidegek beköszöntöttek, máris igen sok esetben történt különböző defektus, amelynek oka a hűtőben lévő víz befagyása volt. Természetes, ezek igen nagy károkat okoznak, mert vagy a henger víztömlőjében vagy máshol különböző bajokat okozna. Rendes körülmények között, ha nincs nagy hideg, elég ha a hűtőbe 2—3 kilogram konyhasót öntünk, miközben a motor egész lassan jár. Ezt a sóoldatot azonban mihelyt csak lehetséges, a hűtőből leengedjük s azt erősen kiöblítjük, biztosabb azonban, ha az alábbi táblázat szerint alkohollal vegyítjük a vizet. 1 rész alkohol és 9 rész viz véd 5 C 2 rész alkohol és 8 rész viz véd 10 C 3 rész alkohol és 7 rész viz véd 15 C 4 rész alkohol és 6 rész viz véd 20 C 5 rész alkohol és 5 rész víz véd 30 C Sanfcqk. 1200 Aoc.-M. B. Aniol-ÜsiU. , i B. Aurar ,% « » Iparbaok • • • • Fabank , *«. v Földhitelbank • Hazai › i . ■ i ■ Hermes « « * « • Hungária tt ‚ Agrár t m«* Sslaror lel«, • › Lloyd-Baok , . Magyar Hitel , Ingatlan . . . » M.-Cs. luarb. * Forgalmi ,ni Jelzálog is « « Kar. Hitel «teleszámítoló « « Általán. Bank , Amer. Bank « Magyar-Német ■ Olasz Bank , « , Közti. Jesz. nt Városi Bank , , Merkur , , , ■ ■ Nemzeti .,,■ Osztrák Hitel 6 3 £30 00 li 140 Kereskedelmi 180 Verkehrsbank . — Wiener Bankr,„ ** Nemzeti Bank .2149 Nagybátonyi « % 291 Bakó 4 * 1 • • • , fc‘5 ULakt ,, m 1 14L Unió bánya « , 10 Urikányi « « « , 16S5 Vasművek és gépgyárak. Bródl tagon . % 70 Kóburg .., m — 1 Corvin gép • • « 2 Csáky m,.m U Gazdasági gép t 246 Fábián , , , . » n Fegyver i , , , ,1060 Fémkeresk. « , 19 Franki A. NI. 26 Ganz-Danubius .2*60 Danz-TlUz a i (14*5 Kistarcsal • « tLli3 Iliit I I M I '«•■Bt íl»1> •14 11 acél « % Győrffy-Wolff Hoffher Kaszab K18811QS KübDe Láng . Liptók Mák * , Magyar Mechanikai . « . Helga Jéni , ■ Mérleg ,,,n Motor humalom . 11 M t Citaudokr Mtt Vegyipar , u • • K^yár , ■i Palágyi « • » • Rex Lloyd « » # Rima .t ii Koessemann « * Rothraüller « * Schlicktribuller Tendloff Unica* Vulkán Werner Lámpa *•.%!. t Ml . « * 1 * X * * 8 fc «’.«■« (Ilii 7 7 I tj Nyomaik. üukorgy£ ik, Délm. cukor , Horvét cukor — 27 6 cá 20á 21 X b7 217 ctí 17 146 245 20 kO 19 4 2li cá 4 110 21 506 64 11 kö 481 140 1350 Öt 2225 Takar^tartórak, Biztosítók. , Belvárosi . , « , 48 43 Lipótvárosi II , 8 8 Kőbányai tp, ■ , 11 10 Főváros , , , 26 23 Általános • • ■ • 170 Izö Alektár iiiii 193 198 Hazai ,...,,27 10 2625 Törekvés , , . • . — — J. M. Bist. . . .7 50 700 Fonelére , , , , SGi 166 Magy.-Francia — Jég . . .... . 44 45 Pannónia blit — Pátria .1,11 34 Nemzeti ■ • ,, — Malmok. back-malom . , 43 Borsod-Miakolcs 146 Concordia .... 12 Békéscsabai . . 120 Budapesti ... l*6 Töröksztm. ... 26 Gizella iii.i, 61 Hungária .... 875 Királymalom . . — Pesti Viktoris 46 Transdanubia . 80 Unió ,,,,,,, — BányíUra téglagyárak. Gáz- és vtz.moss&gl •^Halatok. Alt. gázlzsó , s , 8 8 Alt. rrszesz « , “ — Egyesült Izzó 1*65 1250 Jnst Izzó . . ., — — Gázizzó ■ , s « • — — PhObUS 7 « , s , V ~ Vasmegyei , « ■ NO Olajmüvek Maros! petr. . « — Olajipar . ... Chinolo lilH Lanica mit Diana « * * * ■ impellum mim Flora null Hung. OaQtr. « % Keleti mm Klein .«««*•* Klotild t«t 9 • Pharmada * » * Szikra ,mim Török , «. . • a Wander « • « « « ■ízénkéne* m 1 übor unit 19 bö15 69 61 159 120 34 ia 2 80 19 24 4 tél -különféle vállalatok. Bárdi 9 Bóni 4 11 : 11 i 82 Brácsai . « « ■ • c-56 Corvin-film « * — Dorogi — Dunánt. ne~tér , — Betűöntődé « • * «Papír , hmm 45 Fel ten 09N1 — Győri bőr , m . 26 Hangya ipar ■ t 80 ■tűéi .1,111 — 6 Eo 567 közlekedési vállalatok. 28 26 Sörgyárak és szeszipari vállalatok, Bárót -e Részvénysör , . 900 Te-iesi desz , . 564) Főváros) sör • 159 Gschwindt ,■, Keglevick , , , Királysor , , , , Polgári sör , , — Krausz szesz ■ « 192 Pannónia sör v Temesi nőn . 6.0 8 91 45 210 676 860 Ibi 6828 8V 8.0 10, 45 210 Szállodák, gyógy fürdő’!. Hungária . , , 7200Royal ■■•■■■ “ ~ Égisz Z v v v t I 150 Liget Exan&te ~ — Schwartzer • » • “ Lukács-fürdő » *• Textilipari vállalatok. Werost. termn « —Gyapot ujgobó ■ « 08 82 Szüvö-Kötö . • ** JOhtberger « • *40 2*8 Győri textil . . 68 M Juta •»««■«« Karton 7 , s 1 » 86 Kender z.ssa ~ ~ Pamat .»,,»« 388 Szegedi kender 250 «90 Untó textil ■ —Jaquard szövő .Vegyipari vállalatok Magyar cukor ,?470 Georgia ,, , , , BIS Mezőhegyest e., 583 stummer , , ■ TM Élelmiszervállalatok. Cslrver szál. , 4560 Fiumei rizs , , — Fructus , ■ , s , — Halkeresk, . ■ s ,4 Or-^á- . 7 v « , . 6 PRapökl , 7 , , , 0 Tokaji « Vill. pezsgő I . . 22 n. 2471 814 565 850 4500 14.0 850 ŐFELSÉGE ALFONZ SPANYOL KIRÁLY EGY CSODASZÉP WILLYS-KNIGHT KOCSIT KAPOTT WibbYS-KNIGHT «MINDEN mm bOl/áGJA» * BEMUTATJA: AUTOMOBIL BEHOZATALI RT. IV., KOSSUTH LAJOS UTCA 3. TELEFON: J. 159-23 Athenaeum , . Főv. nyom. a Franklin . . • Globus . ,,, « truluday v ■ » r- Pállá. , , , , , r M kfinvvny. Révai Rigler .«,,,, Stephaneum « 01- e szem . , , Wodláarr , . 74 0.7 tf.6 441 0 59 46 16 00 16 1187 76 8 2» 133 17 71 0.7 66 -2 442 16 69 44 16 17 16 256 43 14011 ICO ICOa 56 570 47 33 Asztalt-kátr, , , — — Bauxit tr. , , .1750 1770 Beocanit , , , ,1.00 Borsodi szén , 58 Szentlörinc! , . Hl Csepeli tégla , , — Cement « , ■ , , 496 Északmagyar . _ Császsár) ,, , , — Köbé. i , • « , « t .45 István tégla , . 24 Kőbányai gazL. — Draache , . 870 363 Magnezit „,1690 18,6 Aszfalt 4 . , ■ « •* Alt. Kőszén • ,5040 49E5 Kerámia . , , , 165 15c Móri szén . , , 22 — 57 105 480 240 240 hd 450 bt 060 312 280 5 1025 2926 24fc0 Hfc6 l2 bz 204 70 1 67 19 40 1? It5 236 7O 170 iti fct 4 X96 el 4 11* *0 fcc 6 64 JO 1616 *20 17 7 79 115 1.05 b 10 iO 20 c? itt tó 51 16? Já 0 84 Királyautd • •*. —0. Őstermelő , , ,m ZOj Gummi « • ■ «, 600töt »i mezős*— — Vasút! forfi, v, 680d 101*8 I I t Star-film v B , t. — Telefon , , , , t 217 Túr jí cipó ■ . i — Szólnoki t,iM “ Pdllfalval tj«t W Turul Temear. “ Faipari vállalatok Merkúr fa mi. — Cserző . . x • v v ■■ Dunaharaszti . 2 Kgyee. fa »x • — Fournier « « « i 10 0UtDQr Oil ««■. •“ Hazai In .ti ^ Honia mu 9 Korpabányai . % — Kronberger •« 1 Lignum « * ■ ■ t 6 Hl teli a mmi 2 Amerikai M . . “ Erdő i i 4 % i ■ \ “ Magyar Lloyd »•Maloijisokf i i * . ® Nemz. (a , » ■ s Lichtig v « « rs Ul 05« .... .IO*« Rézbánya! mi “ Szlavónia mm lben bútor , • • “ Union N&ald • „ Vikt.-bútor v * • "J Zabolal , ( mi Zentat . « • ■ « “ Erdőbirtok • « « •“ iOL 1* 6 471 1060 kO be 17 t2^ Adria••••§ Atlantika * « » Dunagőz mm Városi . « t » ^ Búr i v • t Déli vasút . * MFTR M H ford V Levante w * ? * Miskolci vili Nov 8ka « Allamvasut « « ^ Tröszt «(Mit 18 18 ikO 210 2c? 180 k 0 J5 4i9 401 455 4U 214 v69 lfet M 46. 4 t 46j i A legkitűnőbb fémből, zeneileg tökéletes összhanggal és művészi kivitellel csak a 60 Berliná-tér 1 2 készít harangokat a fegyestremei fizetési ?sité-©ek malért, szakértő díjtalan kiküldésével. Kérjen okvetlen árajánlatot. n & miLGW Mmn^ 1926 fecember “30, rtfflftffl. AllTOMQBK A vasút és a teherautószállítás Az automobilizmus ma már Magyarországon is a fejlődés meglehetős magas fóliát érte el, amely fejlődés magával hozta azt a versenyt, mely minden országban kialakult, az automobil és a vasúti teherszállítás között. Ha az automobilszállítás előnyeit a vasúti szállítással összehasonlítjuk, a következő körülmények tűnnek föl: Autóval az utas kiindulási pontjától egész a legtávolabbi céljáig, vagyis háztól-házig szállítható, vagy legalább valamely lakott hely középpontjából a másik helység középpontjáig szállítható, mig ez az előny már a vasútnál nem található föl. Az áruszállítás ugyancsak kedvezőbben bonyolítható le teherautófuvarozással, mert a csomagok megvannak kímélve a többszöri átrakodástól s igy sokkal kisebb százalék megy veszendőbe, mint a vasúti szállításnál. utas Túrkevére akar menni, egy egész délelőttöt kell vasúton utaznia, míg célhoz ér. A távolság azonban csak tizenhárom kilométer, mely távolság húsz perc alatt is kényelmesen futható be autóval. A harmadik csoport egyesíti magában az első és második csoportot, mert egyrészt a vasutat tápláló kis vonat szerepét viszik, másrészt azonban elveszi a vasúttól azokat az utasokat, akik átszállással és nagy kitérővel bár, de eddig mégis utaztak az egyik vonalon fekvő állomástól a másikon fekvő állomásig. A teherszállítás terén nem lehet ilyen határokat megállapítani, mert a szállítóvállalatok általában véve mindenfelé szállítanak, ahová csak rendeléseket adhatnak, tekintet nélkül arra, hogy az árufuvarozás a vasútvonal mentén, vagy ahhoz történik. A vasút is belátja már és féltékenyen tekint az automobilizálatás terjeszkedése elé s igyekszik bekapcsolni a MÁV kötelékébe az rugózásban tartósságban olcsó üzemköltségben . B ÁRDI Kossuth La|os-u. & itass ziji'iíxaigas’flssEBHg^íssBaaaitaaia inas Ha alkohol helyett glicerint használunk, úgy a fenti fagyáspontok helyett kettő, hét, tizenkettő, tizenhét és huszonhét fok null alatti hőmérséklet értendő. Az alkohol sokkal gyorsabban párolog el, mint a víz, ezért tehát az időnkint pótolni kell. A hűtővíz alkoholtartalmát sűrűségmérő segítségével állapíthatjuk meg. E méréseket a hűtővíz 12—18 C fok hőmérséklete mellett foganatosítjuk. Az alkohol beöntésénél vigyázni kell, hogy ne Legjobb a GOODYEAR APART AUTO RT. VI., Andrássy Bt 87. [Telefont 89—44. tv.: a nyitás mellé öntsük azt, mert a lakkozást tönkreteheti. A kereskedelemben található glicerin sohasem savmentes. Hogy a savas hatását ellensúlyozzuk, kevés szódát adunk az oldathoz, mely megakadályozza, hogy a hűtőben kazánkő keletkezzen. Ha a motort hoszszabb időre forgalmon kívül helyezzük, vagy pedig melegebb helyen áll a gép, akkor a hűtővizet le kell ereszteni Kieresztés alatt azonban a motor lassan járjon, hogy a pumpa is kiürüljön és a meleg falak a zugokban maradt vízmaradványokat előgőzöltethessék. Sohasem szabad télen a motort sebesebb mozgásba hozni, míg fel nem melegedett, mert az a veszély fenyeget, különösen sikeres motoroknál, hogy a még hideg, tapadós olaj elégtelenül jut a surlódó felületekhez. személyautók Osztrák Autóm T 1?#?vár Rt. ez lett Ausro-Físít teherautók, autóbuszon motorkerékpárok, kerékpárok gyári eladási központja: Budapest, VL szt Fe ese-tét 9 Telefon: 50 72