Magyarság, 1926. december (7. évfolyam, 273-298. szám)

1926-12-30 / 297. szám

14 Az értékpiac árfolyamai ezer koronákban (1. a mai, IL a legutóbbi záróárfolyamok) Azok a mulasztások, amelyeket a vasút el­követ s amelyek miatt a közönség az autó­­szállításhoz fordul, elsősorban az áruszállí­tások lassú elintézésében és a személyszállító vonatok olykor lehetetlenül rossz menetrend­jében állapíthatók meg. A személyszállító­­vállalatoknak általában háromféle fajtájával találkozunk: az egyik fajta valamely a vasút­állomás és a távolabb fekvő község, vagy községek sorozata között létesített összekötte­tés, a másik oly helységeket köt össze, melyek bár vasútállomásokkal bírnak, de vasúttal csak időveszteséggel közelíthetők meg, a har­madik pedig két párhuzamosan futó vasút­vonalat köt össze. Az első csoport a vicinális Vasutak szere­pét vette át s így a fővasutak szempontja­ GOODRICH PNEU AZ UTAK KIRÁLYA SZILÁRD BÉLA VL. Lázár ucca 14. fata Optra vogSti) Telelem T. 10­­4- ból föltétlenül előnyös, mert oly vidékeket kapcsol be a nagy vasúti hálózatba, amelyek­ből eddig csak nagy pénzáld­ozatok árán lehe­tett a vasutat megközelíteni. A tapasztalat azt mutatja, hogy az ily vidékek lakosai in­kább lemondanak az utazásról, mintsem hogy megfizessék a magas fuvardíj­akat. A máso­dik csoport létjogosultsága már a rossz me­netrendekben rejlik, melyek teljesen figyelmen kívül hagyják a közönség érdekeit. Csak egy példát említünk meg, a Túrkeve és Kisújszál­lás közötti szakaszt, Kisújszállásról, ha az automobilszállítást is. Bármennyire igyekszik is a közönséget a vasút részére visszahódítani, ez az igyekezete csak kevés sikerrel jár a fent említett előnyök miatt. Hogy tehát a csatát mégis megnyerje, a vasút maga is be­rendezkedik személy- és teherautomobil-szál­­lításra, amely igyekezete mindenesetre jóté­kony hatással fog lenni a teherszállítás árai­nak kialakulására. Mindenesetre a Duna— Száva—Adria vasúttársaságnak tekintettel kell lenni majd azokra az exisztenciákra is, akiknek már birtokukban van hasonló ipar­­engedély, nehogy több exisztenciát tönkre­tegyen. Az ország szempontjából minden­esetre előnyös lesz, ha minél több autóvona­lat állítanak üzembe, mert ezáltal az idáig forgalomból kikapcsolt kisebb-nagyobb köz­ségek belekerülnek a nagy országos vérkerin­gésbe s ez csak haszonnal járhat részükre. Eckhardt Emil Mit kell csinálnunk, hogy az autóhűtőnk­ben ne fagyjon be a víz. Rövid ideje csak, hogy az erős hidegek beköszöntöttek, máris igen sok esetben történt különböző defektus, amelynek oka a hűtőben lévő víz befagyása volt. Természetes, ezek igen nagy károkat okoznak, mert vagy a henger víztömlőjében vagy máshol különböző bajokat okozna. Ren­des körülmények között, ha nincs nagy hi­deg, elég ha a hűtőbe 2—3 kilogram konyha­sót öntünk, miközben a motor egész lassan jár. Ezt a sóoldatot azonban mihelyt csak lehetséges, a hűtőből leengedjük s azt erősen kiöblítjük, biztosabb azonban, ha az alábbi táblázat szerint alkohollal vegyítjük a vizet. 1 rész alkohol és 9 rész viz véd 5 C 2 rész alkohol és 8 rész viz véd 10 C 3 rész alkohol és 7 rész viz véd 15 C 4 rész alkohol és 6 rész viz véd 20 C 5 rész alkohol és 5 rész víz véd 30 C Sanfcqk. 1200 Aoc.-M. B. Aniol-ÜsiU. , i B. Aurar ,% « » Iparbaok • • • • Fabank , *«. v Földhitelbank • Hazai › i . ■ i ■ Hermes « « * « • Hungária tt­ ‚ Agrár t m«* Sslaror lel«, • › Lloyd-Baok , . Magyar Hitel , Ingatlan . . . » M.-Cs. luarb. * Forgalmi ,ni Jelzálog i­­­s « « Kar. Hitel «te­leszámítoló « « Általán. Bank , Amer. Bank «­­ Magyar-Német ■ Olasz Bank , « , Közti. Jesz. nt Városi Bank , , Merkur , , , ■ ■ Nemzeti .,,■­ Osztrák Hitel 6 3 £30 00 li 140 Kereskedelmi 1­­80 Verkehrsbank . — Wiener Bankr,„ ** Nemzeti Bank .2149 Nagybátonyi « % 291 Bak­ó 4 * 1 • • • , fc‘5 ULakt ,, m 1 1­4L Unió bánya « , 10 Urikányi « « « , 16S5 Vasművek és gépgyárak. Bródl tagon . % 70 Kóburg .., m — 1 Corvin gép • • « 2 Csáky m,.m U Gazdasági gép t 246 Fábián , , , . » n Fegyver i , , , ,1060 Fémkeresk. « , 19 Franki A. NI.­­ 26 Ganz-Danubius .2*60 Danz-TlU­­z a i (14*5 Kistarcsal • « tLli3 Iliit I I M I '«•■Bt íl»1> •14 11 acél « % Győrffy-Wolff Hoffher Kaszab K18811QS KübDe Láng . Liptók Mák * , Magyar Mechanikai . « . Helga Jéni , ■­­ Mérleg ,,,n Motor hum­alom . 11 M t Citaudokr Mtt Vegyipar , u • • K^yár , ■i Palágyi­­ « • » • Rex Lloyd « » # Rima .­t ii Koessemann « * Rothraüller «­­ * Schlick­tribuller Tendloff Unica* Vulkán Werner Lámpa *•.%!. t Ml­­ . « * 1 * X * * 8 fc «’.«■« (Ilii 7 7 I tj Nyomaik. üukorgy£ ik, Délm. cukor , Horvét cukor — 27 6 cá 20á 21 X b7 217 ctí 17 146 245 20 k­O 19 4 2li cá 4 110 21 506 64 11 k­ö 481 140 1350 Öt 2225 Takar^tartórak, Biztosítók. , Belvárosi . , « , 48 43 Lipótvárosi II , 8 8 Kőbányai tp, ■ , 11 10 Főváros , , ,­­ 26 23 Általános • • ■ • 170 Izö Alektár iiiii 193 198 Hazai ,...,,27­ 10 2625 Törekvés , , . • . — — J. M. Bist. . . .7 50 700 Fonelére , , , , SGi 166 Magy.-Francia — Jég . .­­ .... . 44 45 Pannónia blit­ — Pátria .1,11 34 Nemzeti ■ • ,, — Malmok. b­ack-malom . , 43 Borsod-Miakolcs 146 Concordia .... 12 Békéscsabai . . 120 Budapesti ... l*­6 Töröksztm. ... 26 Gizella iii.i, 61 Hungária .... 875 Királymalom . . — Pesti Viktoris 46 Transdanubia . 80 Unió ,,,,,,, — BányíUr­­a téglagyárak. Gáz- és vtz.moss&gl •^Halatok. Alt. gázlzsó , s , 8 8 Alt. r­rszesz « , “ — Egyesült Izzó 1*65 1250 Jnst Izzó . . ., — — Gázizzó ■ , s « • — — PhObUS 7 « , s , V ~ Vasmegyei , « ■ NO Olajmüvek Maros! petr. . « — Olajipar . ... Chinolo lilH Lanica mit Diana « * * * ■ i­mpe­llum mim Flora null Hung. OaQtr. « % Keleti mm Klein .«««*•* Klotild t«t 9 • Ph­armada * » * Szikra ,mim Török , «. . • a Wander « • « « « ■ízénkéne* m 1 übor unit 19 bö15 69 61 159 120 34 ia 2 80 19 24 4 tél -különféle vállalatok. Bárdi 9 Bóni 4 11 : 11 i 82 Brácsai . « « ■ • c-56 Corvin-film « * — Dorogi — Dunánt. ne~tér , — Betűöntődé « • * «­­Papír , hmm 45 Fel ten 09N­1 — Győri bőr , m . 26 Hangya ipar ■ t 80 ■tűéi .1,111 — 6 Eo 567 közlekedési vállalatok. 28 26 Sörgyárak és szeszipari vállalatok, Bárót­ -e Részvénysör , . 900 Te-­iesi desz , . 564) Főváros) sör • 159 Gschwindt ,■, Keglevick , , , Királysor , , , , Polgári sör , , — Krausz szesz ■ « 192 Pannónia sör v Temesi nőn . 6.0 8 91 45 210 676 860 Ibi­ 6828 8V 8.0 10, 45 210 Szállodák, gyógy fürdő’!­. Hungária . , , 7200­­Royal ■■•■■■ “ ~ Égisz Z v v v t I 150 Liget Exan&te ~ — Schwartzer • » • “ Lukács-fürdő » *• Textilipari vállalatok. Werost. termn « —­­Gyapot ujgobó ■ « 08 82 Szüvö-Kötö . •­­ ** JOhtberger «­­ • *40 2*8 Győri textil . . 68 M Juta •»««■«« Karton 7 , s 1 » 86 Kender z.ssa ~ ~ Pamat .»,,»« 388 Szegedi kender 250 «90 Untó textil ■ —­­Jaquard szövő .Vegyipari vállalatok Magyar cukor ,?470 Georgia ,, , , , BIS Mezőhegyest e., 583 stummer , , ■ TM Élelm­iszer­vállalatok. Cslrv­er szál. , 4560 Fiumei rizs , , — Fructus , ■ , s , — Halkeresk, . ■ s ,4 Or-^á- . 7 v « , . 6 PRapökl , 7 , , , 0 Tokaji « Vill. pezsgő I . . 22 n. 2471 814 565 850 4500 14­­.0 850 ŐFELSÉGE ALFONZ SPANYOL KIRÁLY EGY CSODASZÉP WILLYS-KNIGHT KOCSIT KAPOTT WibbYS-KNIGHT «MINDEN mm bOl/áGJA» * BEMUTATJA: AUTOMOBIL BEHOZATALI RT. IV., KOSSUTH LAJOS­ UTCA 3. TELEFON: J. 159-23 Athenaeum , . Főv. nyom. a Franklin . . • Globus . ,,, « truluday v ■ » r- Pállá. , , , , , r M kfinvvny. Révai Rigler .«,,,, Stephaneum « 01- e szem . , , Wodláarr , . 74 0.7 tf.6 441 0 59 46 16 00 16 1187 76 8 2» 133 17 71 0.7 66 -2 442 16 69 44 16 17 16 256 43 14011 ICO ICOa 56 570 47 33 Asztalt-kátr, , , — — Bauxit tr. , , .1750 1770 Beocanit , , , ,1.00 Borsodi szén , 58 Szentlörinc! , . Hl Csepeli tégla , , — Cement « , ■ , , 496 Ész­akm­­agyar . _ Császsár) ,, , , — Köbé. i , • « , « t .45 István tégla , . 24 Kőbányai gazL. — Draache , . 870 363 Magnezit „,1690 18,6 Aszfalt 4 . , ■ « •* Alt. Kőszén • ,5040 49E5 Kerámia . , , , 165 15c Móri szén . , , 22 — 57 105 480 240 240 hd­ 450 bt 060 312 280 5 1025 2926 24fc0 Hfc6 l­2 bz 204 70 1 67 19 40 1? It5 236 7O 170 iti fct 4 X96 el 4 11* *0 fcc 6 64 JO 16­­16 *20 17 7 79 115 1.05 b 10 iO 20 c? itt tó 51 16? Já 0 84 Királyautd • •*. —0. Őstermelő , , ,m ZOj Gummi « • ■ «, 600töt »i mezős*— — Vasút! forfi, v, 680d­ 1­01*8 I I t Star-film v B , t. — Telefon , , , , t 217 Túr jí cipó ■ . i — Szólnoki t,iM “ Pdllfalval tj«t W Turul Temear. “ Faipari vállalatok Merkúr fa mi. — Cserző . . x • v v ■■ Dunaharaszti . 2 Kgyee. fa »x • — Fournier « « « i 10 0UtDQr Oil ««■­. •“ Hazai In .ti ^ Honi­­a mu 9 Korpabányai . % — Kronberger •« 1 Lignum « * ■ ■ t 6 Hl teli a mmi 2 Amerikai M . . “ Erdő i i 4 % i ■ \ “ Magyar Lloyd »•­­­­Maloijisokf i i * . ® Nemz. (a , » ■ s Lichtig v « « rs Ul 05« .... .IO*« Rézbánya! mi “ Szlavónia mm lben bútor , • • “ Union N&ald • „ Vikt.-bútor v * • "J Zabolal , ( mi Zentat . « • ■ « “ Erdőbirtok • « « •“ iOL 1* 6 471 1060 k­O be 17 t­2^ Adria­­••••§ Atlantika * « » Dunagőz mm Városi . « t » ^ Búr i v • t Déli vasút . * MFTR M H ford V Levante w * ? * Miskolci vili Nov 8­k­a « Allamvasut « « ^ Tröszt «(Mit 18 18 ikO 210 2c? 180 k 0 J5 4i9 401 455 4U 214 v69 lfet M 46. 4 t 46j i A legkitűnőbb fémből, zeneileg tökéletes összhanggal és művészi kivitellel csak a 60 Berliná-tér 1 2 készít harangokat a fegyestreme­i fizetési ?sité-©­ek mal­ért, szakértő díjtalan kiküldésével. Kérjen okvetlen árajánlatot. n­ & miLGW Mmn^ 1926 f­ecem­ber “30, rtfflftffl. A­llTOMQBK­ A vasút­ és a teherautó­­szállítás Az automobilizmus ma már Magyarorszá­gon is a fejlődés meglehetős magas fóliát érte el, amely fejlődés magával hozta azt a versenyt, mely minden országban kialakult, az automobil és a vasúti teherszállítás között. Ha az automobilszállítás előnyeit a vasúti szállítással összehasonlítjuk, a következő kö­rülmények tűnnek föl: Autóval az utas ki­indulási pontjától egész a legtávolabbi cél­jáig, vagyis háztól-házig szállítható, vagy leg­alább valamely lakott hely középpontjából a másik helység középpontjáig szállítható, mig ez az előny már a vasútnál nem található föl. Az áruszállítás ugyancsak kedvezőbben bo­nyolítható le teherautófuvarozással, mert a csomagok megvannak kímélve a többszöri át­rakodástól s igy sokkal kisebb százalék megy veszendőbe, mint a vasúti szállításnál. utas Túrkevére akar menni, egy egész dél­előttöt kell vasúton utaznia, míg célhoz ér. A távolság azonban csak tizenhárom kilomé­ter, mely távolság húsz perc alatt is kényel­mesen futható be autóval. A harmadik csoport egyesíti magában az első és második csoportot, mert egyrészt a vasutat tápláló kis vonat szerepét viszik, másrészt azonban elveszi a vasúttól azokat az utasokat, akik átszállással és nagy kitérő­vel bár, de eddig mégis utaztak az egyik vonalon fekvő állomástól a másikon fekvő állomásig. A teherszállítás terén nem lehet ilyen határokat megállapítani, mert a szállító­vállalatok általában véve mindenfelé szállí­tanak, ahová csak rendeléseket adhatnak, tekintet nélkül arra, hogy az árufuvarozás a vasútvonal mentén, vagy ahhoz történik. A vasút is belátja már és féltékenyen tekint az automobilizálatás terjeszkedése elé s igyekszik bekapcsolni a MÁV kötelékébe az rugózásban tartósságban olcsó üzemköltségben . B ÁRDI Kossuth La|os-u. & itass ziji'iíxaigas’flssEBHg^íssBaaaitaaia inas Ha alkohol helyett glicerint használunk, úgy a fenti fagyáspontok helyett kettő, hét, tizenkettő, tizenhét és huszonhét­­ fok null alatti hőmérséklet értendő. Az alkohol sok­­kal gyorsabban párolog el, mint a víz, ezért tehát az időnkint pótolni kell. A hűtővíz al­koholtartalmát sűrűségmérő segítségével álla­píthatjuk meg. E méréseket a hűtővíz 12—18 C fok hőmérséklete mellett foganatosítjuk. Az alkohol beöntésénél vigyázni kell, hogy ne Legjobb a GOODYEAR APART AUTO RT. VI., Andrássy Bt 87. [Telefont 89—44. tv.: a nyitás mellé öntsük azt, mert a lakkozást tönkreteheti. A kereskedelemben található gli­cerin sohasem savmentes. Hogy a savas ha­tását ellensúlyozzuk, kevés szódát adunk az oldathoz, mely megakadályozza, hogy a hűtő­ben kazánkő keletkezzen. Ha a motort hosz­­szabb időre forgalmon kívül helyezzük, vagy pedig melegebb helyen áll a gép, akkor a hűtővizet le kell ereszteni Kieresztés alatt azonban a motor lassan járjon, hogy a pumpa is kiürüljön és a meleg falak a zugokban ma­radt vízmaradványokat előgőzöltethessék. Sohasem szabad télen a motort sebesebb moz­gásba hozni, míg fel nem melegedett, mert az a veszély fenyeget, különösen sikeres motorok­nál, hogy a még hideg, tapadós olaj elégtele­nül jut a surlódó felületekhez. személyautók Osztrák Autóm T 1?#?vár Rt. ez lett Aus­ro-Físít teherautók, autóbuszon motorkerékpárok, kerékpárok gyári eladási központja: Budapest, VL szt Fe ese-tét 9­­ Telefon: 50 72

Next