Magyarság, 1928. július (9. évfolyam, 147-172. szám)

1928-07-01 / 147. szám

1928 július 1. vasárnap Tisztviselő-kinevezések, előléptetések és reaktivá­­­­lások a MÁV-nál 1928. évi julius hó 1-től a főiskolás tisztviselők státusában. Az V. fiz. osztály B) fiz. csoportjának 1-sö fiz. fokozatából ugyanazon fiz. osztály A) fiz. csoportjának 1-sö fiz. fokozatába: Miskovits Já­nos felügyelő előlépek; az V. fiz. osztály B) fiz. csoportjának 2-ik fiz. fokozatából ugyanazon fiz. aszály A) fiz. csoportjának 2-ik fiz.­fokozatába: Dömek Ri­chard és Dörre Jenő felügyelők előléptek; a V­. fiz. osztály B) fiz. csoportjának 1-iő fiz. fokozatából ugyanazon fiz. osztály A) fiz. csoportjának 1-sö fiz. fokozatába: Berzselus­ Károly dr. Dob­okay Árpád dr., Soós András, N­agy Béla, Beitmayer Rudolf dr. titkárok és Csont Adolf főmérnök előléptek; a VII. fiz. osztály A) fiz. csoportjának 1-sö fiz fokozatából a VI. fiz. osztály A) fiz. cso­portjának 3-ik fiz. fokozatába: Marsovszky Gyula mérnök* főmérnökké kineveztetett; a VII. fiz. osztály B) fiz. csoporjának 1-Sö fiz. fokozatából ugyanazon fiz. osztály A) fiz. csoportjának 1-sö fiz. fokozatába: Berkovics Bernát, Varga Bálint, Schabata István mérnö­kök, Bálint Sándor dr., Ocsovai József dr. se­­gédtitkárok, Illyés Endre mérnök, Rabóczky Dezső dr., Várady-Szakmáry Tihamér dr. és Kolonfy Gyula dr. segédtitkárok előléptek; a VIli. fiz. osztály A) fiz. csoportjának 1-ső fiz. fokozatából a VII. fiz. osztály A) fiz. cso­portjának 3-ik fiz. fokozatába: vitéz Lajthay Jenő mérnök, mérnökké, Watt-Eysén Rezső dr fogalmazó, segéditkárrá kineveztetett. A középiskolás tisztviselők státusában: Ai V. fiz. osztály B) fiz. csoporjának 1-sö fiz. fokozatából ugyanazon fiz. osztály A) fiz csoportjának 1-sö fiz. fokozatába: Rádics La­jos felügyelő előlépett; az V. fiz. osztály B) fiz. csoporjának 2-ik fiz. fokozatából ugyanazon fiz. osztály A) fiz. csoportjának 2-ik fiz. fokozatába: Németh La­jos, Virágos Lajos, Bárdosi Gyula, Vadászi László, Matlaszkovszky Károly, Varasdís Géza Kálmán és friedenlieci Fritz Pál László felügye­lők előléptek; a VI. fiz. osztály A) fiz. csoportjának 1-ső fiz. fokozatából az V. fiz. osztály A) fiz. csoport­jának 3-ik fiz. fokozatába: Simon Géza Gyula, Vadnai Dávid, Gaál Lajos főintézők, felügyelők­ké kineveztettek; a VI. fiz. osztály B) fiz. csoportjának 1-ső fiz. fokozatából ugyanazon fiz. osztály A) fiz. cso­portjának 1-ső fiz. fokozatába: Schuszter Já­nos, Toegel Norbert, csébi Pogány István Zoltán és Somogyi József főintézők előléptek; a VI. fiz. osztály B) fiz. csoportjának 2-ik fiz. fokozatából ugyanazon fiz. osztály A) fiz. csoportjának 2-ik fiz. fokozatába: Be­né József,­­Bertalan­, Szendrey Pál, Papp Jenő, Drucker Dávid Léb, Hamar József, Nahóczky Miklós, Polgár Kálmán, Hoffmann Ödön, Tá­k­ács János, Kopeczky Odó, K. Szabó János, Stróbl Joachim Gábor és Osváth Béla főintézők előléptek; a VII. fiz. aszály A) fiz. csoportjának 1-ső fiz., fokozatából a VI. fiz. osztály A) fiz. cso­portjának 3-ik fiz. fokozatába: Kallós Pál, nyár­­egyházi Nagy Pongrác, Windecker Konrád, Pa­taki Imre, Bicker József, Scherreneder Kálmán, Nelszer János és Varga K. János intézők, főin­tézőkké kineveztettek; a VII. fiz. aszály B) fiz. csoporjának 1-ső fiz­. fokozatába­ ugyanazon fiz. aszály A) fiz. csoporjának 1-ső fiz. fokozatába: Popper Mór, Hartl József, Vörös József, Pék János, Petrás­­spprys Béla, Hitter Győző, Óriás Ernő, König Aladár, Fekete Sándor, Szobotka Jenő, Nagy László és Szászka János intézők előléptek; a VII. fiz. osztály B) fi.. csoportjának 2-ik fiz. fokozatából ugyanazon fiz. osztály A) fiz. csoportjának 2-ik fiz. fokozatába: Darabont Ist­ván, Horváth József, Sipos Jakab, Szűcs Dávid, Vár­ady Dezső, Hetlinger József, Klein Jenő és Erit Ödön intézők előléptek; a Vili. fiz. osztály A) fiz. csoportjának 1-ső fiz. fokozatából a VII. fiz. oszály A) fiz. csoport­jának 3-ik fiz. fokozatába: Grusz Géza*, Kó­­czián Károly főtisztek* intézőkké kineveztettek; a Vili. fiz. osztály A) fiz. csoportjának 2-ik fiz. fokozatából a VII. fiz. osztály A) fiz. csoportjának 3-ik. fiz. fokozatába: Horváth Pál* főtiszt, inté­zővé kin­evezteted; a Vili. fiz. osztály­­4) fiz. csoportjának 3-ik fiz. fokozatából a VIl. fiz. osztály A) fiz. csoportjá­nak 3-ik fiz. fokozatába: Schmidt István *, Lehr János * főtisztek, intézőkké kineveztettek; a Vill. fiz. osztály B) fiz. csoportjának 1 sö­­fiz. fokozatából ugyanazon fiz. osztály A) fiz. csoportjának 1­ sö fiz. fokozatába: Kleinmann Ármin, Császy Mihály, Dobronyi István, Prack Sándor, Drencsényi Sándor, Hajas Gyula, Rleisz Lajos, Kappenstein Antal, Kosztcs Szilárd, Oroszi János dr., Bálint Béla, Bród Ferenc, Filep Géza, Molnár Károly, Takács Lajos, Tóth László, Wágh­er Jenő és Kasza Zoltán főtisztek, előléptek a IX. fiz. Osztály A­ fiz. csoport­jának 1-10 fiz. fokozatából a Vili. fiz. osztály A ) csoportjának 3-ik fiz. fokozatába: dara Károly*, Tóth Géza*, Salya Lajos * tisztek, főtisztekké kineveztektek.. . IX. fiz. osztály A) fiz. csoportjának 2-ik fiz. fokozatából a Vili. fiz. osztály A) fiz. csoportjá­nak 3-ik fiz. fokozatába: Schiefer Ferenc.*, Rónai Sándor * tisztek, főtisztekké kineveztették. A *-gal megjelöltek hadi szolgálatuk miatt nem tudták megszerezni a tisztviselői képesítést és ez októl kortársaiktól elmaradtak. d­j kinevezések 1928 július hó 1-től kezdődő hatállyal a főiskolát végzett tisztviselők státu­sában: 4 Vili. fiz. osztály A) fiz. csoportjának 3-ik fiz. fokozatába: Iváncsics Jenő, Nemes József, Zala János, Lán­ts János és Zoványi Miklós mű­szaki gyakornokok, (Vit­tez Andor tiszt, Bérsi István, Gera Béla, Greilinger Jenő és Hajós Ta­gság műszaki gyakornokok, Kopasz Károly okle­ veles gépsérmérnök, strabéres, mérnökké kine­­veztettek; A középiskolát végzett tisztviselők státusában: A VIli. fiz. osztály A) fiz. csoportjának 2-ik fiz. fokozatába: Lami Gyula állomáselöljáró és tisztté kineveztetett; a IX. fiz. osztály A) fiz. csoportjának 1-ik fiz. fokozatába: Lami Gyula állomás elöljáró és Szabó Ödó állomás felvigyázó üzemi segédtisztek, Virág Ödön irodasegédtiszt, Szászi Ferenc és Gön­­dös György állomásfelvigyázó, üzemi segédtisz­tek, tisztekké kineveztettek; a IX. fiz. osztály A) fiz. csoportjának 3-ik fiz. fokozatába: Horváth Lajos és Ángyán Jenő for­galmi dijnokok, Kovács Birkás István állomás­felvigyázó, üzemi segédtiszt, Majzler Imre dr., Bittchen Géza, Szalay Gyula, Nagy Bence, Mintai Sándor, Beniczky Árpád, Kocsányi Miklós, Kreszl­­bauer Ferenc, Schoda János és Szigeti Imre for­galmi dijnokok, Szentandrássy Tibor dijnok, Hor­váth György és Budai Lajos hapibéres, segéd­­tisztjelöltei­, tisztekké kineveztettek. Középiskola négy osztályát végzett és tisztvi­selői képesítő vizsgával bíró tisztviselők státu­sában: a VIII. fiz. osztály 1-ső fiz. fokozatába: Békefi Lajos irodasegédtiszt, Pásztor Lajos főművezető, müsz. stiszt, Kiss András áll. elöljáró és Jászay Sándor főtávirász, üz. stisztek, hivatalnokká; a Vili. fiz. osztály 2-ik fiz. fokozatába: Kronori László áll. elöljáró, Pásztor István főszertárnok, üz. stisztek, Glász Béla és Tóth Lajos irodasegéd­tisztek, Zakariás Ferenc áll. elölj., üz. stiszt, Füzy Sándor János k­. stiszt, Géczy István, Nieszel Fe­renc áll. elöljáró és Cserpes Gyula főraktárnok, üz. stisztek, Nagy Lajos k­. stiszt, Márton Aladár áll. elölj., üz. stiszt, hivatalnokká, a VIII. fsz. osztály 3-ik fiz. fokozatába: Borza József Mihály k­. stiszt és Páljános Lajos áll. elölj., üz. stiszt, hivatalnokká kineveztettek. Reak­ti­válások. Szolgálatbalépésük napjától kezdődő hatállyal a tényleges szolgálatba visszahelyeztelek: 4 főiskolát végzett tisztviselők státusába: a VI. fiz. osztály B) fiz. csoportjának 3-ik fiz. fokoza­tába: Lingauer István dr. nyugdíjas titkár C. III. osztályba. A középiskolát végzett tisztviselők státusába: a VII. fiz. oszt. B) fiz. csoportjának 1-fő fiz. foko­zatába: Jakab Sámuel nyug. intéző, Nyíregyháza állomásra; a VII. fiz. oszt. B) fiz. csoportjának 3-ik fiz. fokozatába: Baricz Gergely nyug. intéző, Szeged állomásra; a VIli. fiz. osztály B) fiz. csoportjának 1-fő fo­kozatába: Fenyvesi György nyugd. főtiszt, Nagy­kőrös állomásra, Lengyel Andor nyugd. főtiszt, Miskolc állomásra; a IX. fiz. osztály A) fiz. csoportjának 3-ik fiz. fokozatába: Juhász Nagy Ferenc nyugd. tiszt, Sajószentpéter állomásra. Beszélgetés Citroennel, aki minden embernek adna gépkocsit Páris, június ha Fürge kis kocsijai citromsárga foltokkal szórják b­e Páris minden utcáját. Házak fala, hírlapok hasábjai, világító­ kirakatok öles betűi ellenállhatatlan erővel kalapálják agyadba a mágikus szót. Citroen és a rózsás, mámoros párisi éjszaka közepén, mint for­radalmi fárosz lángol fel minden második percben az ég tetején a Citroin-szó az Eiffel­­torony vaseresztékein. Bűvszó, jelmondat, fogalom, szimbólum talán, vagy Sphinx ta­lányának válasza. Csak most, hogy tapint­­hatólag szembenállók vele, kezdem tudomá­sul venni, hogy ezek a belük egy embert jelöltek eredetileg, ötvenéves embert, André Gustave. Citrom­, háromgyerekes nagyipa­rost a­ki cyikkere ,rálögül rám szegezi hideg, átható, kemény szemét, hogy belepirulok szinte és az a kellemetlen érzésem van, hogy ezek a szemek, mint megvesztegethetetlen becsüs, keresztül látnak rajtam és már tud­ják, hogy mennyit érek az életben. Az áb­rándjaimat szégyellem e pillanatban, a pénz­ben ki nem fejezhető im­ponderábiliákat, mi­ken zavaros életem alapult s mikért most bocsánatot kérnék alázattal ettől a rózsás mivoltában kemény arctól, amelyen nincs egyetlenegy ránc vagy szöglet, mint ahogy egész boltozatában ifjú e kopaszodó hom­lok is és nem akad ősz szál gyér hajában. A nyitott bajusza valahogy elzárja a száját és valósággal megkönnyülök, hogy beszélni­­kezd és hogy egy tréfával kezdi. — A telefontól jövök —­ mondja.­­— Egy idegen telefonált és megkérdezte, igaz-e az, hogy az ittjáró amerikai szakembereknek megmutattam, hogy hét és fél perc alatt gyártok egy kocsit. Azt feleltem neki, hogy igaz. Erre azt mondta, hogy mindjárt gon­dolta és hogy azt, is fölteszi, hogy ő a tulaj­donosa ennek a kocsinak. És hogy a hét és fél perc meglátszik a kocsin ... Viccnek jó. Rossznéven nem­ veszem — mert az évi ko­csim jobb, mint az Ő vicce. — Igen, Am­erikát utánzom. Amerika ve­zet És­e ezt a módszereinek köszönheti. Mindenekelőtt maga a reklám. A reklám fontos. Roppant költséggel megszerveztem a Citroén-utat a Szaharán keresztül. Kifi­zette magát. Megtettem az Eifel-tornyot plakátoszlopul. Külön lapot adok ki, a Citroën-újságot. Tizenötmillió példányt min­den számból. Paris kedvencei az énekes Monis Chevalier és a táncoló. Mistinguere esténként skeccseikben és tréfáikban szór­ják nevemet a tömeg közé. — Mert egyedüli fontos a tömeg. Csak mennél tömegesebb termelés tehet lehetővé folytonos technikai javításokat egyre ol­­csóbbá amellett. Standard-termelés, mint Amerikában. Ma négyszáz autót gyártok naponta, a közvetlen probléma az, hogy na­ponta ezret gyártsak. — Huszonhétmillió autót hordói­nfóst a föld. De egyedül az Egyesült Államokban van ebből 22 millió. Egy-egy millió van Ka­nadában, Angliában, Franciaországban. A maradék kétmillió, másféltucat országra oszlik el. Az Egyesült Államokban minden öt lakosra esik egy kocsi. Kanadában 10-re, Ausztráliában 16-ra, Franciaországban 43-ra, Angliában 45-re. Ez a néhány szám egy­magában megvilágítja már hogy az autó­gyártásban még mennyi a tennivaló, mily rengeteg a téri Minden embernek van ruhája, van ágya, kell hogy autója is legyen! Az automobil nem luxus, hanem elsőrendű szükséglet . Még 1918-ban mindössze 100.000 kocsi volt Franciaországban. Ma már közel egy millió. De ennek tíz éven belül három millióra kell emelkedni. Ez a belföld. Ha­nem mindez még nem elég! — Az egész világot el kell látnunk még automobilokkal. Franciaország évente két­százezer automobilt exportál, Anglia száz­­kilencvenezret, de már Olaszország csak 64.000-ret és Németország 54.000-ret. A ki­vitelben utol kell érnünk Amerikát.­­Hogy a többi országot messze el kell hagynunk, arról nem is beszélek. Amerikán kivüli egye­dül Anglia konkurrens. A német autóipar oly szervezetlen még, hogy maga Németor­szág is behozatalra szorul, a többi ország­ban pedig egyáltalán nincs számbavehető automobilipar.) De mi, franciák, igenis el­érhetjük az amerikai termelést és kivitelt. Igaz, hogy Amerika maga termeli az autó­gyártáshoz szükséges nyersanyagokat és az amerikai gyáros sem adókkal, sem vámok­kal nincs úgy handicappelve, mint a fran­cia. Ezzel szemben, azonban sokkal előnyö­sebbek a munkabérek nálunk, mint Ameri­kában. Csak az, a nagy baj, hogy ezek az olcsó munkabérek a mai francia termelés­ben még távolról sem jutnak kellő kifeje­zésre. Az Egyesült Államokban az autómun­kás fs­api­ó dollárt keres és az átlag­ típusú kocsi 500 dollárba kerül, vagyis a kocsi ára egis munkás kéthavi bérével egyenlő. Ná­lunk hasonlíthatatlanul előnyösebbek a munkabérek, de egy kocsi ára egy munkás 300 napi bérének felel meg. Ennek a kiáltó ellentétnek az oka, hogy a mi gyártásunknál a munkabéren kívü­l eső költség még arány­talanul magas. Ezt kell szorítani, akkor akár emelhetjük is a béreket!­­— Hanem az ily gazdaságosabb termelés egyetlen útja: minél több kocsit gyártani! Amerikai módra, standardszerűen, egy típusra. Nekem úgyszólván már most is csak egy modellem van. — Persze a francia közönség más, mint az amerikai. Az nem veszi be a standard­­gyártást minden további nélkül. A francia ember individualista. Neki külön kívánságai vannak és minden vevőm más kocsit akar. Van olyan, aki például egy különleges ülést kíván a kutyája számára. És ez csak egy példa ezer közül. De az átlagmodell sem le­het franciáknak ugyanaz, mint amerikaiak­nak. Az amerikai gyors és praktikus kocsit akar, a tetszetősség nem fontos neki. A fran­cia nem rohanásra és üzletre, hanem vidám sétára, kényelmes életre veszi a kocsit: csi­nos, színes, olcsó kocsit akar mindenek fölött. Olyan kocsit, melynél nincs benzinpazarlás. Ezért a francia kocsinak állandó kapcsolga­tásra kell berendezve lennie, ami megnehezíti a standardgyártást. Amerikában az üzlet­ember a legfontosabb vevő, Franciaország­ban a luxus­asszony. A nők a leghálásabb vevőim, ezért belföldön a nők ízléséhez iga­zodom, így Franciaországban az autógyáros­nak, még ha standard­ra, tömegcikket gyárt is, mindig és mindenekfölött az egyénire kell tekintettel lennie és a jó pszichológia üzleti követelmény.­­ A világ autóipara a következő évtized­ben legalább három-négyszeresére fog emel­kedni. Nekünk, franciáknak, évente három­millió kocsit kell gyártanunk. Naponta ezer­négyszázat . Ez a cél! A nagybankok, jöven­dők finom megérzői, már tudják, hogy textil és vas mellett az automobil a legfontosabb iparág. Már érdeklődnek, már keresik a kö­zeledést. Meg kell indulnia a hitelüzletnek egész nagy arányokban, ahogy az Ameriká­ban már régóta folyik — és ahogy már én is megkezdtem, szerényen, részletre adott gép­kocsijaimmal. Cotroen elhallgatott. Nem beszélt pátosszal eddig sem. Nem emelte fel a hangját és nem hallottam tőle egyetlen hasonlatot, vagy reto­rikai figurát. Mégis mintha a jövő fantasz­tikus országainak emelte volna fel függönyét: egy változott világba láttam szavai nyomán, melyben a gyalogjárás kivételes területekre száműzött ritka luxus: minden ember gép­kocsit vezet. Millió és mililárd gépkocsit, mik megették­ a távolságokat s legázolták a vám­­sorompókat ... 13 Meglepő olcsó CIPÓ. HARISNYA árusítás veszi kezdetét, 1928 július hó 2-án, hétfőn I. Krisztina­ tér 3. sz. üzletében Legjobb gyártmányok. Az árusítás rövid ideig tart Drága pénzéért a tisztelt Hölgyközönség­nek senki sem nyújthat többet, mint a mi julius 2-án, hétfőn kezdődő utóidény selyemvásárunk Olvassa el néhány tájékoztató árunkat s győződjön meg mihamarabb azok olcsóságáról és kiváló minőségéről • A ki • . Mosó-selyem legújabb minták .. Elsőrangú nyersselyem. sz minden szintén .. .. ..4.50 -tőlSfi- francia foulard, legújabb párisi minták 4.00-tól Szerepe de chine maradékok, nagy választék 5.­és a többi számtalan, legjobb minőségű selyemáruk tömegét még nem létezett olcsó áron vásárolhatja selyemáruházunkban Fényű és Klein KPISlOMÍP 7

Next