Magyarság, 1932. február (13. évfolyam, 26-48. szám)

1932-02-02 / 26. szám

ELŐFIZETÉSI ÁRAK: FÉLÉVRE 24 PENGŐ, NEGYEDÉVRE 12 PENGŐ, EGY HÓRA 4 PENGŐ, EGYES SZÁM ÁRA HÉTKÖZ­NAP 16 FILIÓ, VASÁRNAP 32 FILL. AUSZTRIÁBAN HÉTKÖZNAP 30 GARAS, VASÁRNAP 40 GARAS FELELŐS SZERKESZTŐ: MILOTAY ISTVÁN SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL: BUDAPEST, V. KERÜLET, ARADI­ UTCA 8. SZ. TELEFON: AUTOMATA 294—31, 294—32, 294—33 LEVÉLCÍM: BUDAPEST 62, POSTAFIÓK 129 MEGJELENIK HÉTFŐ KIVÉTELÉVEL MINDEN NAP BUDAPEST, 1932 FEBRUÁR 2. KEDD XIII. ÉVFOLYAM, 26. (3278.) SZÁM Széchenyi nélkül (M. I.) Lehetetlen bizonyos megrendü­lés nélkül olvasni Bethlen István pohár­köszöntőjét, mellyel a Nemzeti Kaszinó hagyományos lakomáján Széchenyi szel­lemét ünnepelte. Az őszinteség, azt le­hetne mondani, a beismerés olyan heve csap ki ezekből a szavakból, amely min­den jobb lelket megállásra kell, hogy kényszerítsen egy pillanatra. Bethlen ezt mondja többek között, hogy politi­kai iskolázottság, műveltség, látókör, vagyoni függetlenség, erkölcsi arravaló­­ság dolgában még mindig az arisztokrá­cia és a jobb birtokú középosztály ke­zébe volna letéve a nemzet és az ország vezetése. Sajnos, tegyük hozzá mind­járt, hogy ennek a vagyoni, politikai és erkölcsi függetlenségnek csaknem a maradékai is elvesztek a konszolidáció alatt, pedig ezek az osztályok azért tá­mogatták ezt a rendszert, mert azt hit­ték, hogy ez az utolsó és ez az egyedül lehetséges nemzeti és konzervatív po­litika. S végeredményben aztán ez te­tőzte be a már régebben megindult folyamatot, mely őket a valódi függet­lenségtől szinte minden irányban meg­fosztotta. Tíz év múltán szinte proleta­­rizálta őket is, miután már előbb függő­ségre és mozdulatlanságra kárhoztatta, hogy még ha akarnának is, ne fordul­­hassanak­ szembe­­vele a nemzeti meg­újhodás új útjait keresve. Bethlen beismeri, hogy az a termé­kenység, amely a negyvennyolc előtti reformkorszak élére a politikai és tár­sadalmi vezetés annyi ragyogó tehetsé­gét állította sorompóba, az utóbbi év­tizedekben majdnem teljesen elapadt. A régi nagy nevek, nagy vezéregyénisé­gek nyomában nincs utánpótlás, nincs folytatás, nincs új, tetterős, fiatal generá­ció. „Ebben — mondja Bethlen — mi is hibásak vagyunk, mert fiainkat gyakran élvezethajhászatra és munkátlanságra neveltük Már­pedig abból a fiatalság­ból, amelyik dologtalanságban és élve­­zethajszolásban nő fel, kihal a nagy feladatokkal megküzdeni képes férfias kitartás.“ Milyen kemény és milyen igaz szavak ezek s milyen felzúdulás tá­madna rájuk, ha nem a Nemzeti Kaszinó megszentelt falai között s nem a Széchenyi-serleg grany nektárja mel­lett hangzanának fel. Az a nemzedék, a Széchenyi nemzedéke azonban, amelyet Bethlen idéz, azért volt oly nagy, azért támadt soraiban annyi kiváló lélek, annyi önzetlen áldozatkészség, a vér­padig és a börtönig helytálló hazafiság, mert megtalálta érintkezését a korszel­lemmel és a nemzeti társadalom nagy, alsó rétegeivel. Az egyéni nagy képes­ségeken, az egyéni kiválóságokon felül a vezető osztályoknak ez a történelmi ösztöne és hivatásérzéke emelte ezt a Széchenyi-féle nemzedéket olyan ma­gasra. Ebből a megérzésből s ebből a kettős súrlódásból, egyrészt a korszel­lemmel, másrészt a tömegekkel való kapcsolatból termékenyültek meg any­­nyira, hogy csodákat voltak képesek művelni. Ez a kapcsolat, ez az egymásra­utaltság, s ennek öntudata ragyog oly éli én állhatatla­n­ul annak a nemzedéknél arculatán s ez emelte ki közülük még a közepes tehetségeket is a tsemkélsigfelt s ennek intenzitása sokszorozta meg még a szellemileg gyarlóbbaknak képes­ségeit is. Zrínyi Miklós mondja a Török áfium bevezetésében, hogy ő úgy érzi magát, mikor iszonyú szorongattatások között a nemzet, az ország végveszedelme előtt szóra nyitja száját, mint Krőzus király néma fia, aki, mikor apját or­gyilkosok akarták megölni, a fiúi sze­retet és a kétségbeesés kínjai között rájuk kiáltott: Ne bántsd a királyt! A negyvenes évek nagy nemzedéke is így szólalt meg, annak lelkéből is így sza­kadt fel a kétségbeesés, az élniakarás szava, mikor látta, hogy nála nélkül, az ő tettereje, elszántsága, áldozatkész­sége nélkül a magyarság és Magyaror­szág sorsa a halálnak jegyeztetik el. Ez az érzés és ez a tetterő Széchenyinek néma, a magyarságtól már-már elide­genedett lelkéből tört fel leghatalma­sabban, szíveket és velőket megrázó módon s ő jelölte ki először számára a célokat és a hozzájuk vezető eszközö­ket. De egymagában Széchenyit is csak egy árván maradt, meghasonlott próféta sorsa kisérte volna, ha ezekben az osz­tályokban akkor ott nem szunnyad az Isten és a történelem előtt való felelős­ség érzete. S ha Bethlen István gróf azt mondja, hogy uj Széchenyire volna szükség, aki uj tüzeket gyújtson minden magyar úr lelkében a nemzet önzetlenebb szeretetére, félünk, hogy egy uj Széchenyi ma hiába, vagy sokkal reménytelenebből appellálna erre az áldozatkészségre. A magyar arisztokrá­­tia* Trianon nagy tanulságai se eszmél­­őkk rá erre az uj hivatásra, és ezekre­z uj kötelességekre, pedig azok talán Szécthenyi szavainál­­is megrázóbbast be­széltek. Ezek az osztályok, sajnos, talán azért, mert uj Széchenyijük se akadt, mindenben ott akarták folytatni, sőt — mindig tisztelet a kivételeknek — ott is folytatták az életet, ahol a háború elött hí iw a1 n—n),u i у1 abbamaradt. A latifundiumnak, a nem­zet sorsától való elzárkózásnak az a szelleme, melyet Széchenyi annyit ostro­molt, megmerevítette őket. A nagy össze­omlás képei és tanulságai az önzetlenség helyett az elzárkózás és a csenevész osz­­tályönzés hajlamait erősítették "meg ben­nük, vagy a minden mindé­­nságát és lelkiismeretlenségét. Azt h.-ek, csak úgy és akkor menthetik meg magukat, ha megpróbálják érdekeiket a proletár­sorsra ítélt magyarság érdekeitől még­­inkább különválasztani. Holott, ehelyett, a nagy változás minden ujjmutatása a tömegekkel való politikai és anyagi azo­nosulásra intette volna őket. Ezt nem érezték meg s ezért nem nyúltak a ma­gyar föld elevesedett nagy problémáihoz, ezért nem álltak élére annak az evolúciós földpolitikának, amely Széchenyi szelle­mében új egyensúlyt teremthetett volna a földbirtok nincsetlenei és a történelmi vagyonok urai között. Azt a nyomorult, elidétlenedett reformot, azt az áldozatot is, amelyet a Nagyatádi-féle törvény rótt ki rájuk, elégedetlen aprevencióval vi­selték, ahelyett, hogy már születése előtt félredobták volna s másat, nagyobb sza­­básút, egészségesebbet diktáltak volna helyére. De ezért álltak szembe oly ide­genül azzal a mozgalommal is, amely a keresztény és nemzeti megújhodás jel­szavaival ugyancsak egy új reformpoli­tika számára jegyezhette volna el őket s amely ugyancsak azért nem tudott bol­dogulni, mert a legerősebb, anyagiakban még legfüggetlenebb és legtehetősebb osztályok szellemi és gazdasági tartalék­erejét nélkülözte az első pillanattól fogva. Ezért ilyen mulasztásokon keresztül mélyült el és mélyül még egyre jobban a szakadék a magyar társadalom nagy Romlott magyar vér Ъléhnek van fullánkja, hangyának van mérge; Kit ahogy tipornak, megfizet az érte! Mi meg csak csengünk, csak könyörgünk, kérünk: Beh keveset érünk! Ebnek van tartása, fának van abrakja, Bárgyú birka is a juhszállását lakja; Kekünk jár a vackunk, rúgás csak a bérünk: Beh keveset érünk! Farkasnak van foga, rókának furfangja, Satnya sakálnak is élriasztó hangja; Mi már semmi harcos virtust nem ösmerünk: Beh keveset érünk! Hivatkozunk váltig ősi dicsőségre, Fogadkozunk jövő jókedvre, bőségre S közben zsidónak jut maradék fillérünk: Beh keveset érünk! Csúszkálunk has iránt, mint az elesettek, Kiknek szive csak a fölkeléstől retteg; Kurta csapóajtó alatt is eltérünk: Beh keveset érünk! Kik még e világon erőnek örülnek, Bongy magunkkal bezzeg tányért se­m törülnek: Mosogatólének se jó nemes vérünk: Beh keveset érünk! Jászay-Horváth Elemér Ne ismerd meg magadat! Írta: Csomorkányi Pál Moziban voltam a feleségemmel. A riport-képek között Budapest legforgal­masabb pontjait is bemutatták s amikor éppen a Calvin-tér reggeli életét perget­ték a vásznon, feleségem izgatottan megszorította a karomat: — Nézd ... nézd csak — mondta. — Ott... ott, jobbra, a rendőr mögött... — Mit? — kérdeztem meglepődve. — Mit? Hát azt a raglános gavallért, aki ott halad, a Múzeum-körút felé. Ott! Azt — Aha! Látom már. Az a szivaros. — Az, az!... Hát nem ismered? — Nem. — Emberi Dehát nézd meg jobban! Megnéztem. A raglános ember hátul­ról látszott. Haladt, ment f elfelé, a moz­gókép hátterében gomolygó tömeg felé. Alakja tisztán és tartósan látható volt. Lomhán mozogva haladt, görnyedt hát­­ta. A válla széles volt, a dereka gyengén hajlékony, lábai fáradtak, öreg ember lehet már — gondoltam —, de ki lehet, hogy Marika ismeri? Mert én nem is­merem, nem én ... Idegen, idegen em­ber. Marika pedig már fel is nevetett mel­lettem. — Hát mégsem ismered? — Nem ... Idegen. — Ó, hát nem ismered fel magadat? — Kicsodát? — Téged! Te magadat! Meghökkentem. Magamat? És most már felismertem. A ruhám­ról, a kalapomról, a botomról. Én lát­szottam ott a képen, háttal­ mentem el­felé. Én voltam az. Én? De hiszen az egy egészen, egé­szen idegen ember volt. Ha csak egy kicsit is láttam volna az arcából, a mel­léből, él mb­ől valamit az alakjából,­­ akkor persze mindjárt láttam volna, hogy én vagyok az, de igy, igy, hátul­ról, ahogy még soha nem láttam maga­mat, igy ... fölismerhetetlenül idegen volt az, akiben mégis meg kellett ismer­nem magamat. . . . Napokig nem bírtam szabadulni annak a szörnyű idegennek az emléké­től. Szívemben félelemmel éreztem, el­mémben megütődve állapítottam meg, hogy mily kevéssé ismerjük önmagun­­kat,hogy önmagunk felől mennyire egy­oldalúak az ismereteink. Mindenki, a kávéház sarkán posztoló hordár is, töb­bet lát belőlünk, mint mi magunk. Talán még a szívünket is, az elrejtőzött belső énünket is jobban látja bárki más . . . Istenem, milyen szomorú ez, ha így van. S miért ne lehetne? Hiszen én is láttam már embert, akinek magatartásán a finom előkelőség, a gyengéd nobilitás fénye lengett — s én a szeme mélyén egy óvatlan pillanatban megláttam a gonoszság megvillanó tüzét... Szomorú voltam é s mintha féltem volna is ... mintha féltem volna félig ismerős, félig­ idegen magamtól. A hónap végén bementem a borbé­lyomhoz, hogy megnyilatkozzam. Raj­tam kívül más vendég nem volt a kis műhelyben. Ültem a forgatható, kerek borbélyszéken s újságot olvastam, míg a Figaró a hajammal foglalkozott. Kissé oldalt fordított a székkel, úgy alakítgatta deresedő „fejdiszemet“... Megszólalt: — Elég rövid lesz így? Fölnéztem, bele a tükörbe — s egy­szerre a torkomig dobbant a szívem. Mert amint belepillantottam a tükörbe, észrevettem, hogy mögöttem, háttal fe­lém, egy néma idegen ül, néma idegen, ugyanolyan hökkent mozdulatlanságban, mint én. Szájamon kibuggyant az ijedt kérdés: — Ki van itt? Hirtelen megemelkedve a széken, hátrafordultam. — Senki — szólt ámulva a mester s csakugyan, nem volt ott mögöttem senki. A magam koponyáját, a magam tar­ kóját láttam meg a keskeny műhely át­ellenes falairól összenéző tükrökben, a magam koponyájának vad, tüskés, is­meretlen hátsó felét, ezt a roppant ide­­gen féltekét s alatta az esett, félénk nya­­kát, a soha még nem látott tarkót. Ijesztő látvány volt s én röstelkedve, perc alatt egészen kimerülve hanyatlot­tam vissza a karosszékbe. Elhatároztam, hogy közelebb férkő­zöm magamhoz. Mert mit ijedezze­­ magamtól­? Hiszen ez már neuraszté* nia! Megállj, te suta koponya! Leleplez* lek, mihelyt hazaérek!... Otthon bevittem a hálószobába a bo­rotválkozó tükrömet. Bezárkóztam. Le­ültem a feleségem toalett-asztalkájához , belenéztem annak tükrébe. A magam kistükrét a fejem mögé tartottam. És megláttam a koponyám tüskés vadon*­ját és megláttam bus, ferde tarkómat* Láttam, hogy hátul még deresebb a fe­jem, mint elől, hogy kemény hajszálaim meredten állanak s közöttük fehéren látszik a fejbőr. Imitt-amott hiányzik is egy-egy kis csomó hajszál, foltos а ко* ponyám — óh, csúf és idegen, idegen!..* Hát még a nyakam gerince, ez a kés* kény, sovány tarkó, amely függőleges árokból ered s púpos csigolyában végző* dik. Szörnyű látvány ez a tarkó! Két ol­­dalán, a lejtőkön, ritkás hajszálak üt­ köznek ki, mint a kopár szik csenevész sarjai. Itt a bőr halvány, igen, halott­halvány. És merev, mozdulatlan. Nincs itt játéka az izmoknak, a bőrnek. Élet­telen vidéke ez a testnek, — csúf, idegen Á­ra 24 fillér

Next