Magyarság, 1934. szeptember (15. évfolyam, 197-221. szám)

1934-09-16 / 209. szám

20 AI igazi tokaji fogyasztóinak figyel­mébe. A Tokajhegyaljai Bortermelők Pince­­szövetkezete állami kezelés mellett kezelt világhírű borai megrendelhetők a szövetke­zet budapesti kirendeltségénél, mely a Ma­gyarság Utazási Osztályában (IV., Eskü­ül 6) működik. Budapesti és vidéki olva­sóinknak a megrendeléseket házhoz küld­jük, árjegyzékekkel és minden felvilágosítás­sal készségesen szolgálunk. Megrendeléseket telefonon (*888—66) is felveszünk. —­ Megmérgezte magát egy tízgyermekes családapa. Pestszenterzsébeten a Virág Bene­­dek­ utca 36. számú lakásán ópium-tink­túrá­­val megmérgezte magát Henz Béla magán­­tisztviselő. A 49 éves tisztviselő az utóbbi hó­napokban több ízben kísérelt meg öngyilkos­ságot, súlyos nyomora miatt. Tíz gyermeke van és havi fizetése mindössze 120 pengő, úgyhogy otthonában állandó volt a gond és a nyomor. Az öngyilkosságot az egyik gyer­mek vette észre, aki sírva szaladt édesanyjá­hoz. A kétségbeesett asszony azonnal ki­­hivatta a mentőket, akik a magántisztviselőt életveszélyes állapotban a Rókus-kórházba vitték.­­ Vád alá helyezték Harriman A. ame­rikai bankárt, Roosevelt elnök barátját. Newyorkból jelentik. Az amerikai politikai és pénzügyi körökben a legnagyobb szenzá­ció erejével hatott a hír, hogy az ügyészség vádat emelt Slarriman A. vezérigazgató és a Newyork Title and Marquet Company tíz igazgatója ellen. Harriman A. édesapja a Federal Reserve Board kormányzója. A fiatal Harrimant és a többi igazgatót az ügyészség azzal vádolja, hogy a csődbejutott vállalat összeomlása előtt hamis mérleget készítettek és a vállalat üzletmenetéről szóló jelentéseket meghamisították. A fiatal Harriman is igen nagybefolyású bankár hírében áll, akinek nagy szerepe volt az NBA működésében és úgy tudják róla, hogy jóbarátja Roosevelt elnöknek. A tizenegy tekintélyes bankár ellen kiadott vádirat a kongresszusnak arra a ha­tározatára támaszkodik, amelyet a tőzsdei spekuláció túlkapásai ellen hozott. — Nemzetközi kutyakiállítás a Nemzeti Lovardában. A Magyar Ebtenyésztők Országos Egyesülete szeptember 16-án, vasárnap rendezi a Nemzeti Lovarda helyiségében (Vill., Eszter­­házy­ utca 32. sz. a.) nemzetközi ebkiállítást. A kiállítás csak egy napig tart. — A Shell Kőolaj rt. helyiségeit V., József­­tér 5. sz. alá helyezte át. (Telefon: 83-8­60.) шмттжс 1934 szeptember 10, vasárnap Grófi színház — fanrasztszínház írta Galamb Sándor Hyenek is voltak —, boldog Magyar­­országon! A múlt század utolsó évtizedeinek szín­házi­ lendülete termelte ki ezt a két érde­kes intézményt. Az egyik Tatán működött, az Esterházy grófok kastélyában — a má­sikat a végtelen magyar Alföldön, Békés vármegyében alapította egy demokrata nagyúr. Az 1889-ben, amely dátum a pesti né­met színház leégése és a német színészet­nek a fővárosban való megszűnése miatt olyan jelentékeny a magyar színészet tör­ténetében — nyílt meg Tatán Esterházy Miklós gróf várszínháza. A gróf maga egyike volt a magyar arisz­tokrácia legérdekesebb egyéniségeinek. Közpályáját mint lovasbravúrjairól híres huszártiszt kezdte, majd a katonaságot odahagyva, nagyszerű istállót alapított. Lovai futottak minden magyar versenyen s a legkiválóbb külföldi futtatásokon. A sárga-kék Esterházy-dressz összeforrott a A Szózat és a Gotterhalt Valóban úgy tessék érteni *— lezajlott! ,A magyar hírlapok egy része pár hónap­pal előbb már úgy harangozta be a nagy eseményt, mint ahogy régen faluhelyen ha­rangoztak a pusztító vihar elé. A tatai színházban a magyar közvélemény nem­zeti veszedelmet látott. Azt hirdették, hogy az új intézmény nem a magyar művésze­tet fogja istápolni, hanem a német Múzsá­nak lesz hajléka. A dologban volt is va­lami, de persze nem ebben a rémítő for­mában. A gróf vendégeinek jórésze az osztrák-német arisztokráciából került ki — köztük volt Ferenc Ferdinánd, Ottó, Jenő magyar lótenyésztés dicsőségével. A gróf másik szenvedélye a vadászat volt. Falkájára százezreket költött, ő ren­dezte a gödöllői nagy, királyi vadászatokat, ahol aztán Ferenc József és Erzsébet ol­dalán lovagolt. Meg is kapta ebbeli érde­meiért a királytól a master of the hounds címet. A daliás huszártiszt, a híres istállótulaj­donos, ez a kitűnő kutyatenyésztő, a ma­gyar színé­szettörténetnek is nevezetes alakja. Esterházy Miklós, hogy a tatai lóverse­nyeken vendégül fogadott magyar, osztrák és egyéb külföldi arisztokratákat szellemi szórakozásban is részesítse, kastélyában színházat építtetett. Művészei először egy gabonaraktárból átalakított helyiségben játszottak, majd az akkor legjelesebb szín­házépítőkkel, Fellner és Helmerrel emelte­tett számukra díszes külön épületet. A megnyitási ünnepség 1889 október 4-én zajlott le, az őszi futtatások idején.­ ­ — zeneileg Leszeolvasztva főherceg, a braganzai herceg is — termé­szetes tehát, hogy a pusztán magyar nyelvű előadásokat nem értették volna meg. Es­terházy gróf a műsort ezért úgy állíttatta össze, hogy magyar és német nyelvű elő­adások váltakozzanak. A megnyitó ünnepség programjának egyik groteszk ötlete még csak fokozta a majdnem országos felháborodást. Az első szám ugyanis egy zenei kompozíció volt, amelyben a Szó­zat és a Gotterhalte melódiái vegyültek ösz­­sze. A hirlapok egy része megbotránkozott, másik része meg­ékelődött, ráfogta a grófra. Vígszínház újdonsággal nyit Szombate is, szájszemtser 22-én Sinclair Lewis Nobel-dlfas müve D ODSWORTH A Vígszínház szeptember 22-én, szombaton kezdi meg új szezonját. Bemutatóval nyit a színház. Először kerül színre a Nobel-díjas Sinclair Lewis világhírű munkája, a Dodsworth. A dramatizálást Sidney Howard végezte, a fordítás Harsányi Zsolt munkája. Az újdonság, amelynek Amerikában tavasz­­szal volt a premierje s amelynek sikere túltesz Az orvos sikerén, Európában most kerül elő­ször színre. Tizenöt kép, nyolcvan szereplő, nagy technikai felkészültséget igényel. Ameri­kából indul el a cselekmény, egy nagy óceán­járón folytatódik és elvisz Londonba, Párisba, Berlinbe/ Svájcba és Olaszországba. Korunk egyik legkiválóbb remekműve, kétségtelenül legnagyobb könyvsikere, tökéletes színpadi feldolgozásban. A Dodsworth-házaspárt Makay Margit és Somlay Artur játssza, a harmadik főszerepet Tőkés Anna. Fontos szerephez jutottak: Rajnai Gábor, Jávor Pál, Somló István, Vértesi Lajos, Mály Gerő, Makláry Zoltán, Kovács Károly, Tassy Mária, Tolnay Klári (első fellépés), Márkus Margit, Kürthy Sári, Ladomerszky Margit, Pártos Erzsi, Peéry Piroska, Péczely Mária (első fellépés), Pogány Irén, Sitkey Irén, Szász Lili, Szendrey Julia, Zala Karola, továbbá Ajtay, Bárdi, Balassa, Bernáth, Bondy, Dávid, Dózsa, Gárdonyi, Horváth, Justh, Kerekes, Kédly, Kézdy, László, Lengyel Mátray, Pálóczy, Papos, Peti, Pethő, Bubinyi. Díszlettervező: Vörös Pál. Rendező: Hegedűs Tibor. Az első előadások jegyeit már árusítják. Váltson bérletet a Vígszínházba. Kétféle bérlét. — Filléres bérleti árak. гошгах óriási meglepetések az Andrássy-uti SzisiSiSziim Csütörtökön nyit az Andrássy-úti Színház. Páris idei legnagyobb zenés sikere, a Békebeli boldogság kerül bemutatóra, melynek roppant mulatsá­gos, szellemes szövegét Francis de Croisset írta, gyönyörű zenéjét Christine, a világhírű zeneszerző szerzetté. A darabot Vaszary János fordította és rendezte, verseit Szenes Andor írta. Csupa meglepetés lesz ez a darab, mely 1900-ban játszódik és cselekményével, pazar zenéjével, pompás előadásával, békebeli kiállí­tásával, a Párisban készült korabeli ruhákkal óriási feltűnést fog kelteni. Törzs Jenő, Gombaszögi Ella, Fejes Teri, Romár Juliska, Fodor Klári (az Universal új filmsztárja), Boross Géza, Ihász, Pethes, László, Bilicsi és egy néger színész a főszereplők. A zenekart Losonczy vezényli. Díszlettervezői Gara Zoltán. Meglepetés lesz a színház — újonnan készült­­— bárja, ahol a szünetben báritalokat szolgál­nak fel. Új, olcsó helyárak. Este a legdrágább zsöllye 5.80 — délután 4 pengő.­­ Nyilvános főpróba szerdán este 9 órakor. hogy üres óráiban valami osztrák-magyar nyelvet fabrikál össze színházának és az összmonarchia népeinek használatára. A do­log még a képviselőházban is visszhangot vert, amikor a belügyminiszterhez,­­­ide- 7 m­­agyar művészét is helyet Pedig a dolog nem volt ilyen veszedel­mes. Igaz, hogy a tatai várszínház műso­rán osztrák- német szerzők és osztrák mű­vészek sűrűn szerepeltek, igaz, hogy az osztrák arisztokrácia egy pár dilettáns szó­­tagjának szellemi termékét is bemutatták, de az is igaz, hogy a gróf magyar művésze­ket is kellőképpen foglalkoztatott. Színhá­zát magyar piktorokkal festette ki, inten­dánsa Pállik Béla, a híres magyar festő volt, akit fejedelmi módon pártolt. Azon­kívül színpadán neves magyar énekesek és színészek léptek fel (Hegedűs Ferenc, Rá­­thonyi Ákos) s gyakran adtak egyfelvoná­­sos magyar operetteket, vígjátékokat és operákat, köztük egy Szinán basa című­ kis operát (szövegét Zöldi Ernő írta), amely azután innen került fel az Opera szinpa­tartottak akkor még a színészeti ügyek, am a szenvedélyes interpelláció hangzott el. Ko­márom vármegye közigazgatási ülése egy­hangúlag tiltakozott a területén létesített német színház ellen, hajnalt a tatai színpadon háza is. A gróftól különben sem kellett félteni a magyar kultúrát. Tehetséges fiatal énekese­ket, énekesnőket külföldön képeztetett ki, nagyrahivatott festőknek tanulmányutakra ösztöndíjakat adott. Tata városában a leg­különbözőbb kultúrintézményeket létesí­tette s végül 40.000 forintos adományával ő tette lehetővé, hogy a bécsi színészeti kiál­lításon, 1892-ben a hamburgi színtársulat vakító pompában ismertesse meg a külföld­del Az ember tragédiáját. A sajtótámadások lassanként el is csen­desedtek s a magyar közvélemény nem ta­lált aztán megbotránkozni valót azon, hogy a tatai lóversenyek alkalmával a grófi szín­házban egyfelvonásos német apróságok is szerepelnek. Esterházy Milks gróf és a női Nagyon hozzájárult a magyar közvéle­mény megszelidüléséhez az a hir is, hogy a gróf rendkívül lekötelező modorú ember s a leereszkedés árnyéka nélkül is szives­nek sem igyekszik politikai meggyőződését befolyásolni. Még saját alkalmazottaiét sem, úgyhogy az egyik képviselőválasztáson megtörtént, hogy Tatán fellépő unokatest­vére elbukott, mert a nemes gróf nem volt hajlandó a tőle függő tatai szavazópolgárok politikai lelkiismeretét presszionálni. De a dúsgazdag gróf a közvéleményt egyébért is érdekelte: váltig találgatták, hogy várjon miért maradt agglegény. Szék­­ében kolportálták azt a választ, amit a szellemes gróf Metternich hercegnőnek adott, amikor ez megkérdezte, hogy jó­­kedélye és kitűnő megjelenése ellenére miért nem nősült meg. — Tudja, hercegnő* — volt a válasz — ebben a dologban min­dig a mások ízlése volt az akadály. Még eb­ben nem találtam olyat, aki atyámnak tet­­szett volna, most meg már olyat nem talá­lok, akinek én tetszeném. Pedig ekkor még nem is volt öregember. Sőt a halál is aránylag java erejében ra­gadta el, alig 58 éves korában, 1897-ben. Halála után a színházat lebontották, a grófi család a berendezési tárgyakat iskolák és múzeumok között osztotta fel. A szenttornyai ... A másik színház, a békésmegyei pa­­rasztszínház is egy nagy úr művészetked­­velésének köszönheti léte­sülését. A puszta­­szenttornyai Justh-kastélynak nagyművelt­­ségű ura, Justh Zsigmond, a kiváló regény­író, a politikus Justh Gyula testvéröccse a magyar paraszt iránt érzett szeretetétől ösztönözve létesítette. A szenttornyai magyar ur Párisban vé­gezte tanulmányait s egész lelkesedéssel szítta magába a francia műveltséget. Be­járatos volt a legelőkelőbb párisi szalo­nokba s olyan barátai voltak, mint Taine és Anatole France. Egyik munkájának, A puszta könyvének francia fordításából tízszerannyi példány kelt el, mint magyar eredetijéből. S a nagykoncepciójú regényíró, a rend­kívül széles műveltségű világfi rajongója volt a magyar parasztnak. Tőle várta a magyar fajnak regenerációját. A gentryt, az arisztokráciát halálra kórjult osztályok­ éli ere, Shales fie are, Plautue De a magyar paraszt tehetségében határ­talanul hivő Justh Zsigmond nem állott meg ezeknél a daraboknál. Akármilyen furcsa is, de hozzá mert fogni parasztjaival Moliére, Shakespeare, meg Plautus művei­hez is. Az egykorú híradások különösen valami Molnár Jánosné nevű menyecskét emlegetnek, aki nagyszerűen játszotta A képzelt beteg-ben Toinette-et és A mak­rancos hölgy-ben a bősz Katát. Petrucchio szerepében Rajka Pista kertészlegény „je­leskedett“. A társulat komolyabb fajtájú szerelmes színésze egy Kulcsár Pál nevű népköltő, akit éppen Justh Zsigmond figyelme és oktatásai tettek színjátszóvá. Megható az a szeretet, amellyel színészei irán viseltetett ez a kiváló író. Színházáról a fővárosi lapoknak egy híradást ő maga írt meg. Nem olcsó reklám ez, nem is hi­­valgó öndicséret, hanem szeretetteljes ellá­­gyulás a magyar föld és a magyar nép iránt. „És ha kijövet az egyszerű kis szín­házból — írja — elterül a puszta síkja előttem s felgyulladnak körültem az anya­­föld csillagai, a pásztortüzek, önkénytele­nül feltekintek a nagy égboltra, amely olyan fényes csillagkoszorúval övezi a föl­ parasztszinház­ nak érezte (ezt a kérdést tárgyaló regényé­nek címe is: Fuimus), de a magyar paraszt tehetségében és életerejében rendületlenül hitt. S az Európát, Indiát, Szaharát megjárt új parasztszinházat építtetett a birtokán, ahol béreseit, munkásait, árendásait meg­tanította a színjátszásra. Dóroszlopokkal ékeshomlokzatú kis színházának színpadán parasztszínészek — ma azt mondanék: „ős­tehetségek“ — mulattatták a messze föld­ről idesereglett magyar és külföldi műbará­­tokat. Az 1893-iki megnyitón itt volt A Feszty-pár, Czóbel Minka költőnő és fivére, Czóbel István, a francia konzul, egy-két francia festő, meg egy csomó újságíró. Az előadott darabok egy részét maga Justh Zsigmond írta. Kis egyfelvonásos, népies darabok ezek. Van közöttük tra­gikus, vígszomorkás, vidám, kinek-kinek a gusztusa szerint való. Egyikük-másikuk ma is megérdemelné a felújítást. falusi műkedvelős előadásában het, hálát adok annak, aki az életet és ha­lált dobta a mindenségbe, hogy itt élhetek, hol oly szép, szép az élet s hol, ha a nép filozófiája szerint élünk, oly természetes és könnyű a­­ halál!“ A halál említése a parasztok direktora ajkán nem volt hangulatkeltő szóvirág, vagy írói kokettéria, — mint ahogyan ak­kortájt egyesek ráfogták — hanem sötét sejtelme annak, hogy az ő számára közel a vég. Fajtájának ez a szerelmes imádója , a tehetségnek messze földön hirdetője gyó­gyíthatatlan beteg volt. Tüdőbaja ellen hiába keresett orvosságot Indiában, vagy a Sza­hara oázisai között. Alig 31 éves korában, 1891-ben a francia tengerparton „sújtotta az örök álom". Nem francia legények s fejkötős, komoly francia leányok eresztették holttestét vörös bárkára, hanem itthon, Pusztaszenttornyán nyolc daliás legény, csupa volt színésze vitte koporsóját s nyolc magyar paraszt­leány talpig fehérben, citromba szúrt roz­­tud lenni, főképpen pedig az, hogy senki­­maringgal kezében lépkedett sírva a ko­porsója után...

Next