Magyarság, 1943. április (24. évfolyam, 73-96. szám)

1943-04-04 / 76. szám

14 S­ZÍNHÁZ —mmmmm———1— % Henschel fuvaros Ünnepi Hauptmann-felújítás az Új Magyar Színházban Az élő drámaírók legnagyobbika és nesztora, Gerhardt Hauptmann nyolcvana­dik születésnapját a múlt novemberben Európa-szerte ünnepelték a színházak s a német nép bécsi nagy ünnepségen hódolt nagy költőjének, akit Hitler is kitüntetett s akit elhalmoztak a szeretet és megbecsü­lés ezernyi külső jelével. Tüneményes írói pályát futott be az 1862. nov. 15-én a szilézia üdülőhelyen, Salzbrunnban szüle­tett Hauptmann, akiről mint beteges, az iskolával küzködő gyerekről alig merték volna remélni szülei, hogy ilyen magas kort ér el s ilyen magasba jut. A művészet vágya, keresése közben elő­ször szobrásznak indult, de aztán irodal­mi sikerei végkép kijelölték útját. 1889- ben bemutatott első drámájában a natu­ralista irány képviselőjeként jelentkezett. Nagysikerű drámáiban — elsősorban kü­lönösen az 1892-ben bemutatott „Taká­csok’ című darabjában, amelyet nemrég ii­nen is viszontláttunk, — a szociális gondolat, sőt maga a szocializmus jelent­kezett a színpadon, amiért nem kerülte el a támadásokat sem. Szokatlanul bátor hangot ütött meg, amikor a kizsákmányolt, nyomorba döntött sziléziai takácsok for­radalmát megírta. Későbbi színműveiben a naturalizmus mellett szívesen kalandozott el a költői mesevilágba s misztériumaival is hasonló sikert ért el. A világ legnagyobb költői sorában emelkedett, egymásután nyerte el a legnagyobb díjakat, ismételten a Gril­­parzer-díjat, 1912-ben a Nobel-díjat, 1932- ben a Goethe-díj­at és azóta is sok babér övezte ősz fejét. A megújhodó Európával együtt a ma­gyarság is meleg szeretettel ünnepelte. A nemzet első színházán kívül különösen egyik magánszínházunk tett ki magáért, amely korábban „Naplemente előtt” című drámáját játszotta, —a­ költő öreg korának époly nagysikerű darabját, mint amilyen ifjúkorában a „Napfelkelte előtt” volt, — majd a berlini Schiller-színház vendégjá­tékával ülte meg a nevezetes évfordulót. Az ünneplésből nem maradtak ki vidéki színházaink sem. Az Új Magyar Színház annak reményében halasztotta a költő ün­neplését, mostanra, hogy tavaszi időben talán eleget tehet az ősz mester annak az ígéretének, hogy ellátogat Budapestre. Ez a remény sajnos nem vált be. A színház a Henschel fuvarost tűzte műsorára, amelyet Hauptmann 1898-ban írt. Azon túl, hogy a Takácsokkal együtt a legkiemelkedőbb naturalista irányú da­rabjai közé tartozik, talán még az is sze­repet játszott a darab kiválasztásában, hogy a költő sziléziai lakóhelyén, nyolc­vanadik születésnapján a Henschel fuva­rost adták elő műkedvelők s a rendezést az agg költő irányította. A darabot több, mint három évtizede nálunk is bemutat­ták. A színház a darabot nem az akkori Molnár­ Neumann indításában hozta színre, hanem Fodor József új fordításá­ban. A Henschel fuvaros, mint minden klasszikus alkotás, időálló, s négy évtized után is olyan frissen hat, mintha csak ma született volna. Örök emberi indulatok, szenvedélyek viharzanak a történetben, amely egyszerű emberek egyszerű életé­nek drámája és mégis mindvégig lebilin­cseli az érdeklődést. Az író csiszolt művé­szettel, mély bölcsességgel, a lélekrajz megkapó finomságával tárja elénk a be­csületes, józan Henschel átalakulását és tragikumát. Súlyos beteg asszonya apró jelekből is észleli, inkább megérzi a mindennél ha­talmasabb szenvedélyt, amelyet a fiatal cseléd keltett benne és megesketi, hogy halála után nem veszi el. Az eskü elle­nére se tud lemondani róla, elveszi a cé­da, számító nőt és még akkor se eszmél, amikor rövid idő alatt kislánya is elpusz­tul. Csak akkor kezd éessre kapni, amikor tapasztalja, hogy a romlott, bestiális lelkű némber saját kislányával is milyen ke­gyetlen. Mikor aztán felnyitják szemét s megtudja, hogy az asszony megcsalja s hogy első felesége és kislánya gyors el­múlta se volt egészen természetes, rádöb­ben, hogy az ördög hálójába került. Lel­­kiismeretfurdalás mardossa és az üldöző árnyak elől a halálba menekül. Hauptmann alakjai hús-vér emberek, aminthogy a történetből is az élet ereje árad. A dráma fő és népes mellékalakjai­nak jellemrajza tökéletes. A drámát iro­dalmi értéke teszi függetlenné kortól és időtől és a színház ünnepi alkalom nélkül is rendkívül érdekes, klasszikus értékű darabbal gyarapította volna műsorát, így pedig ezenfelül méltóan ünnepli a költő­fejedelmet. Az előadás is méltó a nagy költőhöz, nemcsak a főszereplőit, hanem az egész együttes is dicsőségére válnék a nemzet első színpadának is. " Kiss Ferenc ál­l a darab gyújtópontjá­ban, mint Henschel fuvaros. Most ismét bebizonyítja, hogy a legnagyobb magyar színész és klasszikus drámát, tragikus hőst senki sem tud ma jobban játszani, mint ő. Mélyen emberi és igaz minden gesztusa, hangja, érzelmeket kifejező arcjátéka. Mindezek pedig igen fontos szerephez jut­nak Henschel alakjának megmintázásá­ban, legalább olyan mértékben, mint a szerep szövegrésze. És mennyi mindent tud kifejezni egyetlen szó nélkül is ez a kiváló művész. Amellett nagy mérsékle­tet tanúsít. Sose esik túlzásba, amire pe­dig néha csábít a szerep. Elhisszük, hogy a szenvedély akaratán kívül, sőt akarata ellenére keríti hatalmába és hogy hiába küzd ellene, erősebbnek bizonyul. A csen­des, jó emberből előttünk alakul át a csa­pások és csalódások súlya alatt, amelyek a félőrületbe és a halálba kergetik. Egy­­egy nagy jelenetében megrázza és nyílt­­színi tapsra készteti a közönséget Az elő­adást nem a főpróbán, hanem a péntek esti ünnepi bemutatón néztük meg és ta­núi voltunk annak, hogy a közönség meg­érezte: rendkívül élményszerű művészi alakításban részeltette. A felvonások vé­gén, még az utolsón is, vasfüggöny elé hívta és tombolva ünnepelte, tapsolta, él­jenezte Kiss Ferencet Ebből a hatalmas sikerből s term­észe­­tesen rész jutott kitűnő szereplőtársainak is, hiszen mint mondottuk, az egész elő­adás nemzeti szí­nházi színvonalú. Kiss Ferencnek méltó partnere a női főszerepben Dajka Margit, akit régóta nem láttunk ilyen neki való, jó drámai szerepben. Hanne különös nyers, vad, szenvedélyes alakját elhitetővé teszi és nagyszerű alakító művészetével döbbene­tes hűséggel formálja. Többször kellene budapesti színpadokon hasonló szerephez juttani. Kétségtelen, hogy Kiss Ferencen kívül a sikerből a legnagyobb rész őt il­leti. Kardoss Géza a háziúr szerepét ala­kítja rutinos művészettel, Földényi Lász­ló a sógor, Pethes Ferenc a pincér, Sugár Lajos a színészből lett vendéglős, Halassy Mariska az első feleség, Szép Ilonka a kocsmároslány szerepében kitűnőek. Al­szegi Lajos, Gárdos Lajos és Juhász Gy. János pompás epizódfigurákat eleveníte­nek meg. Az előadás érdekessége Zsindelyné Tü­dős Kára rendezése, aki mint iparművész­nő és ruhatervező dolgozott korábban több színháznál, sőt az operánál is, most ez az első rendezése. A gondos rendezés, a jól pergő előadás és a hű kiállítás is egyik tényezője a sikernek. Az ünnepi bemutatón a kormány több tagja, számos katonai, művészi és polgári vezető egyéniség vett részt a közönség so­raiban és a szereplőkön és a sikeres elő­adáson túl lelkesen ünnepelte a 80 éves Gerhardt Hauptmannt. A nagysikerű Hen­schel fuvaros műsoron marad. A színház felváltva játssza vígjátékával. Somody István. ÚJSÁGÍRÓK montsze MŰVÉSZESTJE ápr. 17. szombat este Vipdó Szenzációs műsor! Budapest sztárjainak fellép­tével Fejes Teri, ifj. Latabár Kálmán, Karády, Jávor Pál, Tőkés Anna, Pethes, Latabár Árpád, Sárdy János. Jegyek korlátolt számban 3—12 P. Koncert jegyirodájában, IV., Váci­ u. 23. és az Újságírók Szanatórium Egyesületében (Andrássy­ út 101.). Operaház: Vas. d. u. a Mfsv. Házában Rigo­­letto (V. 2 ó.); este: Bohémélet. Minden jegy el­kelt (Bsz. 6 ó.); hétfő: nincs előadás; kedden: A nürnbergi mesterdalnokok (A. 41i); szerda: Ní­lusi legenda, A köpeny, Csárdajelenet (B. 6 ó.); csütörtök: Tannhauser (B. 5%); péntek: Tosca (C. 6 ó); szombat: Hegyek alján, Álomjáték; (Bsz. 6 ó.); Vas., d. e.: A fából faragott ki­rályfi, Pesti karnevál, Pozsonyi majális (o. h. 11 ó); este: Aida (Bsz. 514); Nemzeti Színház: Vas. d. u. (1 40): Az igazi passió; este (147): Az igazi passió I. béri.; hétfő (’147): Az igazi passió II. bérl.; kedd (1/47): Az igazi passió III. bérl.; szerda (%7): Az igazi passió IV. bérl.; csüt. (%7): Az igazi passió V. béri.; péntek (%7): Az igazi passió VI. bérl.; szombat (%7): Az igazi passió VII. bérl.; vas. d. u. (%3): Az igazi passió; este (%7): Az igazi passió VIII. bérl. Nemzeti Kamaraszínház: Hétfőtől minden este (147) és vas. d. u. (3) is: A bolond Asvayné. Vígszínház: Vas. d. u. (3): Atyai ház; este (14­7): Jákyak R. béri.; hétfő (117): Jákyak F. béri.; kedd (147): Az atyai ház H. béri.; szerda (11): Jákyak S. béri.; csüt. (147): Jákyak M. béri.; péntek (147): Az atyai ház; szomb. d. u. (3): Jákyak (Szombat d. u. béri. I. sorozat); este (147): Az atyai ház; vas. d. u. (3): Az atyai ház; este (Viz): Jákyak V. béri. Pesti Színház: Egész héten minden este (147) szomb. és vas. d. u. (3): Méreg. Madách Színház: Minden este (147); vas. d. u. (3): Képzelt beteg. Fővárosi Operettszínház: Egész héten minden este (6): Mária főhadnagy. ifj Magyar Színház: Vas. d. u.­ és este: Ud­varolni felesleges; hétfő: Henschel fuvaros; kedd: Udvarolni felesleges; szerda, estü., pén­tek és szombat: Henschel fuvaros; újr. d. u. és este: Udvarolni felesleges. (3 és Andrássy Színház: Egész héten minden este (147) és vas d. u. (3): Egy nap a világ. Vidám Színház: Egész héten minden este (147) és vas. d. u. (144: Patyolatkisasszony. Royal Revűszínház: Egész héten minden este (147): Férfiak nélkül. Csat., szomb. és vas. d u. 144-kor is. Magyar Művelődés Háza: Vas. d. u. (10): Kas­sai polgárok (Bsz.); d. u. (2): Rigoletto „V. III.“’; este (Vf7): Vigoperm­est; hétfő (7): Requiem. (Márciusi jegyek érvényesek 23-i.); kedd d. u. (4 és (147): Negyediziglen; szerda d. u. (4 és 2 7): Negyediziglen; csat. d. u. (4 és 147): Sziriusz; péntek (147): Sziriusz; szombat este (6): Mami íz­est; vas. d. e. (1411): Népzenészek hangver­senye; d. u. (3): Evangéliumi Mukásszövetség műsoros délutánja; este (6): Vidám est. Toborzó rendezés. Nemzeti Bábszinjáték. Hétfő: Az ember nin­csen fából; kedd: Toldi; szerda, csütörtök: Az ügyvéd és a férje; péntek, szombat, vas este: Panoptikum; szombat, vas. d. e. és vas. este: A rókacsinálta király. (II. és 1411). Erzsébetvárosi Színház: 545, 148. V. és O. */1 3, 5, 148. Egy csók és más semmi. Józsefvárosi: 545, 148. V. és V. *03, 5, 148. Egy bolond százat csinál. Kisfaludy: 545, 148. V. és 0. */13, 5, 08-kor: Vedd le a kalapod a h­onvéd előtt. Magyar Műszarkör: (csak vasárnap) 3, 5, 7. Három huszár. BEMUTATÓ FILMSZÍNHÁZAK: Atrium (153-034, 154-024). H.: 144, 146, 148. Sz., V. és V. 142-kor is: Fruska (Lilia Silvi, Hans Stüwe.) — Magyar és Ufa Híradó. Corvin (138-988 és 339-584). Előad. kezd.. H.: 143, */«5, 7. A tigrisek ura. — Híradók. — 2-ik hétre prolongálva! Deák—Décsi (121-343, 125-952). 142, %4, 146, V»8. Csalódás. (Karády K., Hajmássy M. — Híradók. Fórum (189-707.) H.: 144, 146, 148. V. és II. li­kőr is: Házassággal kezdődik. — Híradó. 2-ik hétre prolongálva! Kaszinó (185-329). H.: 144, 16 148. Szomb. 142- kor is, vasár- és ünnepnap 11-kor is: Csalódás. Karády. Korzó (182-818). H.: 144, 146, 148. V. és O. d. e 11-kor is: A leányintézet hősei. (Maria Mer­­cader, Leonardo Cortese). Nemzeti Apolló (Royal Apolló) (222-002). H: 144, 146, 148. Sz. 142. V. és U. 11 és V.2-kor is: Az éjszaka leánya. — Híradó. — 3-ik hétre prolongálva!!! Omnia (130-125). H.: 144, 146, 148. 3z. 142-kor is. V. és U. 11, 142-kor is: S­udani szerelem. Radius (122-098, 120-564.) 144, 146, 148. Sz. 142, V. és V. 11-kor is: Négyarcú asszony (Főszerep: Francoise Rosay.) — Híradók. — 5-ik hétre prolongálva! Sca'.a (11-44-11). (V»4, 14«. */««. Sz.. V. és V. Hi­ke­ is: Ópiumkeringő. (Karády—Jávor) — Híradók. Szittya (City) (111-140.) 144, 146, 148. Házassággal kezdődik. — Híradó. Uránia (146-146.) H.: */1 3, 5, 148. V. és VI. 1-kor is: A nagy per. (Heinrich George.) — Híradó. UTÁNJÁTSZÓ FILMSZÍNHÁZAK: Barlang (422-722). V.2, 144, 146, 148. Első mérsé­kelt. A kútásó leánya. (Raimu.) — Magyar Híradó. Beleznay-Studió (225-276). 10, A412, 12, 144, 146, 148. V. és U. 11, 142, 144, 146, 148. Ellopott titok. — Híradó. Prolongálva II. hétre. — Hétfőtől: A férfi is ember. Capitol (134-337) H.: 142, V4, 146, 146. V. és U. 11-kor is: Az úszó város. — Híradó. Csaba—Savoy (146-040). H.: 14, VI­. 148. Sz. és V. és V. 142 kor is: Szakítani nehéz dolog. — Vas. d. e. 11-kor matiné: Balkezes angyal. Duna-Lloyd (111-994). H.: 144, 146, 148. V. és U 142-kor is: Keresztúton. — Híradó. — 2-ik hétre prolongálva! Kamara (423-901) 11, 142, 144, 146, 148. Első 2 előadás olcsó, a 3-ik mérsékelt helyárakkal! Fények az éjszakában. — Híradó: Mesevár (Elit). H.: 144, 146, 148. V. és V. 142-kor is: Egy asszony visszanéz. Pátria: D. e. 10-től 1-ig folyt, előadások, mérsé­kelt árak. 142, 144, 146, 148. V. 11-kor is: A láp virága. Pest-Palace (221-222). 11, 142, 144, 146, 148. Első két olcsó, harmadik mérs. Emberek a havaso­kon. — Híradó. Tiszti Kaszinó: 145, */47. Apr. 4-én: A dicsőség ára. Apr. 6-án: Szélvészkisasszony. Apr. 8-án: Hajsza a tengeren. Apr. 11-én: Gömbös Gyula emlék vívóversenye. Apr. 13-án: Egy asszony vissza­néz. Ápr. 15. és 18-án: Legény vásár. Ápr. 20-án: Csókolj meg. Ápr. 22-én: Moziszünet. Ápr. 25-én: Bengázi. Apr. 26. és 27-én: Katyi. Újbuda-Simplon (268-999). H.: 144, 146, 148. V. U. 11 és 142-kor is: Egy asszony visszanéz. — Híradó. TOVÁBBJÁTSZÓ FILMSZÍNHÁZAK: Adria-Admiral (353-707). H.: 'M, Ü6, 148. V. és U. 11, 142-kor is: Házasság adagolva. — Híradó. Alkotás (355-374). H : 144, 148. Vi8. Sz. V.2-kor V. és U. il és W.­.kor is: Alkalom. — Híradó. Anna (T.: 225-238.) H.: 144, %6, 148. Szombat, V. és U. LS-kor is: Tűzördög.— Híradó: Budai Apolló (351-500). H.: %4, 146, 146. V. 142- kor is: A harmincadik. — Vas. d. e. 11-kor matiné: Damaszkuszi Oroszlán. Glória. (427-521). H.: 144, 146, 146. V. és 0. 142-kor is: Harmincadik. — Premier Ufa és Magyar Híradó. Körönd-Orient. (114-926). H.: 3, 5, 7. Sz., V. és ui. 1-kor is: A harmincadik. — Híradó. — Vas. d. e. 11-kor: Európa nem válaszol. Kultur (188-120). H.: 144, 146, 148. V. és V. 142- kor is: Szerelem a vérpadig. Otthon (146-447). H.: 144, 146, 148. V. és V. 142- kor is: A harmincadik. — Vas. d. e. 11­.Kor­matiné: Miniszter úr barátja. Osbuda (363-165). H.: 44, 146, 146. V. és O. 142- kor is: Harmincadik. — Hétfőtől: H­irmö­c... k. petőfi-Odeon (428-478). H.: 144. 146, 148. V és V. 142-kor is: A harmincadik. — Híradó. — Vas. d. e. 11-kor matiné: Madridi kém. Tinódi-Tivoli. H.: 144. 146, 148, szomb. 142-kor és V. és V. 11-kor is: A harmincadik. Tisza-Eldorádó (133-171). H.: 1 4, 146, 148. V. és V %2-kor is: A falu rossza. — Híradó: Vas. 11-kor matiné: A kegyelmes úr rokona. Toldi-Rialtó (224-443.) 10, 5412, 142, 144, 146, 148 V. 11, 1, 3, 5, 148. Fekete liliom. Túrán (Tel.: 120-003). 11, 142, 144, 146 és 148-kor: Titkos parancs. — Híradó. Ugocsa-Astra (154-422). H.: 144, 146, 148. Szombat 142. V. és V. 11-kor is: A király bolondja. — Kultúrfilm. — Híradó. — Vas. d. e. 11-kor matiné: Utolsó mohikán. — Bőrharisnya. Zuglói (297-093.) 142, 144, 146, 148. V. és V. 1412-kor is: A harmincadik. — Híradó. Belvárosi Híradó Filmszínház (T.: 181-244.) A jó vásár (kultúrfilm). — Rajzos híradó a budapesti gyorsvasútról. — Magyar-, Ufa-, Luce- és Külön híradók. — Folytatólagos egy­órás előadások 10—21 óráig. / Híradó Filmszínház (Erzsébet­ krt. 13. T.: 222-499 ) A jó vásár (kultúrfilm). — Rajzos híradó a budapesti gyorsvasútról. — Magyar-, Ufa-, Luce- és Külön híradók. — Folytatólagos egy­órás előadások 9—21 óráig. SZÍN­H­ÁZ-MOZIMŰSOR jw&CTmslo Vasárnap, 194S. április 4. Böszörményi Nagy Béla zongoraestje Ebben ez idényben már második zongoraest­jét , tartja Böszörményi Nagy Béla, a fiatal zon­­goristenemzedék egyik legtehetségesebb tagja, aki megérdemelten jutott a Zeneművészeti Fő­iskola tanári székébe. Vigadói hangversenyén Bach három preludium és fugájának előadásá­val mintaszerű bemutatást produkált Utána Haydn C-dúr fantáziáját és Brahms f-moll szo­nátáját hallottuk, a szünet utáni részben pedig Liszt-, Ba­rtók- és Debussy-műveket. Egyformán dicsérhetjük mindenkiben az átélés teljességét, párosulva nagyszerű technikával. Lírai megnyi­latkozásra kevés alkalom adódott úgy látszik, inkább a technikai problémák érdeklik a kiváló fiatal művészt, ezért választotta Debussynek is a négy etűdjét lirikusabb művei helyett KACAGÓ TAVASZI 11-én vasárnap 6-kor a Magy. Művelődés Házában a tavasz kimagasló eseménye. Közt.: KARÁDY, JÁVOR, LÁZÁR I., TÁROL­­CZAY GYULA, CSELÉNYI JÓZSEF, GIUSEPPE MORETTI Kazal László, Misoga, Ehn Marietta, Borbirs Andrea, Rátonyi Róbert, Hegyi-Magyari, Rom­­váry Gertrud, Barna Anci, Szamossy testvérek, a Táncpalota attrakciója, Vékony Zoltán, Németh Judith, László Magda, Konferál: tiszaujhelyi dr. Keönch István, az 54 tagú Szimf. Rendőriend, Kart Bánfalvi (Beck) Miklós vezényli. Jegyek 18 50-től Toborzónál, Kossuth E. u. 11. telem. Tel.: 189-554. a Magy. Mát. Házában és jegyirodákban. MARNITZ TÁNCPARÁ­DÉ szombaton este Művelődés Háza. Tánc! Dali Humor! Romantika 150 szereplő! 20 sztárt 4 zene­kar. | Jegyek 1.— P-től Marnitznál József-körút Sz.

Next