Magyarság 1944. május-december (25. évfolyam, 107-284. szám)

1944-05-14 / 109. szám

14 ­gáti színház művészét A Fatornyok Kiss-Kriegs Ottója a berlini előadáson elválik zsidó feleségétől Érdekes nyilatkozat a német nyelvű Fatornyok­ról és a Reichben megjelent kritikáról Néhány napig Budapesten tar­tózkodott egy neves német kultúr­­politikus, akivel a Magyarság fő­­munkatársa számos érdekes és idő­szerű irodalmi és művészeti kérdés­ről folytatott beható beszélgetést.­­A beszélgetés egy része valószínűleg élénken érdekli a nyilvánosságot is, különösen az a rész, amelyben Zilahy Lajos Fatornyok című szín­művéről van szó. A budapesti napi­lapok egy részében röviddel ezelőtt hír jelent meg arról, hogy a Reich című hetilap elismerő kritikát kö­zölt a Zilahy-darabról, amelyet ed­dig több német színház kötött le előadásra. Ezzel a hírrel kapcsolat­ban informátorunk a következőket mondotta:­­— A Reich kritikusa Zilahy La­jos színművével főként irodalmi és estétikai alapon foglalkozott. El­ismerte a színmű irodalmi és szín­­­padművészeti értékeit,­ a darabban rejlő világnézeti és faji kérdésekhez viszont azért sem szólhatott hozzá behatóan, mert hiszen ,nem tud magyarul és sok jelentős részlet­­hatást talán nem érzett át a maga teljességében. •­ Valóban szó van arról, hogy a Fatornyokat Németországban is bemutatják. A budapesti színházak idei magyar újdonságai közül a­ német igazgatók a Homokpadot és a Fatornyokat óhajtják lekötni. Zilahynak számos tinive jelent meg német fordításban s így Német­országban is egyike a legismertebb magyar íróknak. A Fatornyok ter­mészetesen csak némeei változtatás­sal kerülhet színre német szín­­padon.­­ — A szükséges változtatások végrehajtására Zilahy­ Lajost kérik majd fel. A darab lényegében né­met szempontból alig esik kifogás alá, hiszen a műben éppen arról van szó, hogy a Magyarországon élő rajnaföldi mérnök a hívó szóra visszatér hazájába s erejét és tudá­sát Németország rendelkezésére bo­csátja. Komoly kifogásunk csupán az ellen merülhet fel, hogy Kriegs Rudolf mérnök öccse, a jobban asszimilálódott Kiss-Kreigs Ottó gyógyszerész bátyjának, illetve ha­zájának hívására sem megy szülő­hazájába, mert nem tud elszakadni zsidó feleségétől. A német előadás­ban Kiss-Kriegs Ottónak el kell válnia zsidó feleségétől, vagy pedig gyenge jellemét kell az írónak sú­lyosabban bonckése alá venni. Az a férfi ugyanis, aki a haza hívó szavára sem tud elszakadni a zsidó hitvestől, csak hangsúlyozottan gyenge, befolyásolható jellemű le­het. Emberileg talán megérthető, hogy Kiss-Kriegs Ottó mindent fel­áldoz a darabban vázolt érzelmi mozzanatért, jellemileg és társadal­milag azonban feltétlenül meg kell bélyegezni ezt az alakot. Eddig a beszélgetésnek az a része, amely g Fatornyokra vonat­kozik. A közelmúlt keserű emléke: Hang­versenyrendezés — a szabadkőműves szervezetek mintájára A konfekciós hangversenyrendezés Sírszéli dzsungelját is felszámolják végre! A magukat jobboldalinak ki­kiáltott zsidóbarát hangversenyrende­zők valóságos börzespekulációvá al­­jasították a magyar nemzeti kultúra magasztos szolgálatára rendelt alkal­makat. Minden jóérzésű magyar ember még ma is felháborodik azokon a hirdető­­oszlopokon felejtett" szennyes plaká­tokon, amelyek ordítva bizonyítják néhány tehetségtelen, de önkinevezett hangversenyrendező üzelmeit, a „Tar­kabarka parádét“, a „Tavaszi bolond­ságot“ és a hasonlókat, mint a leg­­szembeszökőbb bizonyságait annak, hogy kik is voltak a legutóbbi hang­versenykon­junktúra kihasználói, kik voltak a galíciai művészekkel és fél­vérekkel szövetkezett „zenei közpon­tok“ irányítói és szereplői. A levitézlett közelmúltnak ezek a hangversenyrendező gengszterei mű­vészeti egyesületeket hívtak életre időszerű jelszavak hangoztatásával. ’Jelszavakkal teremtették meg maguk­nak a rendezési és szereplési lehető­ségeket. Ezek a hangversenyrendezők és megfizetett csatlósaik kiskirályokká váltak a hozzájuk tódult és szere­pekért sóvárgó „művészjelöltek“ sze­mében. Élet és halál uraiként tetsze­legtek ezek a tehetségtelen, önkineve­zett akarnokok, akik csak az üzleti lehetőségeket nézték és ilyen szándék­kal használták is ki a köréjük sereg­lett „tehetségek" művészi ambícióit. Ezek a szerencsétlen „művészjelöl­tek“ nem vették észre, hogy tulajdon­képpen a hangversenyiroda közönsé­ges ügynökeivé váltak; szorgalmasan eladták a rájuk kényszerített belépő­­­jegymennyiséget, mert elsősorban ettől a „sikertől“ függött a hangversenyen való szereplésük is. A hangverseny­­rendező persze valamennyi jegy el­adása esetén gyakrabban rendezhette a koncerteket, mert meg volt a hasz­na, viszont a „művészeknek“ jegyek eladására történt felhasználása esetén semmiféle üzleti kockázatot nem kel­lett vállalnia. Mi sem természetesebb, mint hogy az ilyen előadásokon elsősorban az érdekcsoport tagjai szerepeltek, aztán következtek csak sorra a többiek, a kis, szürke tagocskák. Ez a hangver­­senyrendezési forma kitűnő lehető­ségnek bizonyult a pénzszerzésre. Ezek a könnyed lelkiismeretű irodák lepték el az ország majdnem minden hangversenytermét és az egyesülésben rejlő erejük szinte olyan volt, mint valaha a szabadkőművesek szerveze­tének ereje. Következetesen hozták pódiumra a maguk zenei és prózai „nagyságait“ s nem volt olyan hang­versenyük, amelyen Gobbi Hildával, Major Tamással, Góth Sándorral, Pol­gár Tiborral, Hidassi Évával, Rát­honyi Róberttel, Szendi­­Lajossal és a többi liberálissal ne találkoztunk volna, aki­ket rogyásig szerepeltettek és ünne­peltettek minden lehető alkalommal. Igazán ideje, hogy a hangverseny­­termek dobogói megtisztuljanak a zsidó pénzzel és a zsidó szellemiség népszerűsítéséért dolgozó vállalkozók­tól és szereplőktől, reméljük, hogy helyettük az igazi magyar zenei és művészeti kultúra képviselői és zászló­hordozói térnek majd vissza az iro­dalmi és zenei művészet ápolásának nagy szolgálatába. B. Gy. A császárnő otthagyta bunkerjét ... Fedák Sári cikket írt az őfelsége, a mama sikerével kapcsolatban a színész mai kötelességéről. Fedák cikkéből idézzük a következőket: — Darabunk egész egyszerűen át­törte a frontot. A mai nehéz, sőt leg­nehezebb időkben az őfelsége, a mama előadásait estéről estére pót­­székes házak kacagják és tapsolják végig. Mi ennek az oka ebben a szörnyű dekonjunktúrában? Nagyon egyszerű: szőlőből kell sajtolni a bort!" Valódiak a brokátok, mint ahogy a szívek és a lelkek is való­diak, amelyekből ez a siker fakadt. Jómagam a jó öreg császárnő szere­pét játszom a darabban. A császár­nő­nek nemrégiben készült el a finom, jó kis bunkerje az Orbánhegyen. És ő mégis otthagyta! Otthagyta, mert úgy érzi, hogy itt van az idő, amikor a dolgokat vállalni kell. Amikor mindenkinek minden tudását, erejét, kemény akaratát szolgálatba kell állí­tania. Olyan szolgálatba, aimely leg­jobban megfelel a tehetségének. Rg&GTMLSK­* VASÁRNAP, 1944 MÁJUS 14. Ezt sem lehetett megírni... Ez volt az igazság a­­­arádi ellenes tüntetések és a Karádi-klubok körül A Sajtókamara újságírói főosz­tályának ez idei közgyűlésén, már­cius idusán szó esett arról, hogy a letűnt rendszer idején a cenzú­rát egyes személyek védelmére is felhasználták. Felszólamlásomban, amelyben szociális kérdésekről volt szó és a német szövetséges mellett a közös ellenség elleni kemény harc követeléséről, megjegyeztem, hogy például még Karádi Katalin­ról és a válságba került filmgyár­tásról se lehetett megírni köz­érdekű dolgokat. Az olvasó mostanság nyilvános­ságra került dolgokból csodálkozva állapíthatja meg, mi mindent nem lehetett megírni a letűnt rendszer idején Az alábbiakban ismét szol­gálunk ezirányban egy kis ízelítő­vel. Egy évvel ezelőtt, a Magyarság 1943 május 23-i vasárnapi szá­mába cikket irtami Blöff, mint bu­meráng főcímmel és Jelenségek, mementók a válságba jutott film­művészet körül alcímmel. A cikk­ből, amelyben pedig — korábbi tapasztalatok alapján — óvatosan írtam a filmkérdésről és név nél­kül foglalkoztam a zsidó titkára miatt elítélt, zsidókkal körülvett Karádi Katalin ellen országszerte lezajló tüntetésekkel — egy sor sem jelenhetett meg. A cikkben röviden összefoglalva erről volt szó: Nem egészen az eltanácsolt film­gyártás volt a hibás abban, hogy elmaradtak a korszerű probléma­filmek és helyettük burleszkeket kaptunk. Abban azonban már ők a hibásak, hogy ezek közt egészen silány és a zsidó szellemiséget érzé­keltető filmeket is láttunk. A kér­déssel kapcsolatosan olvasóink azt kívánták, ismertessük nyíltan azt, hogy miért nem okolhatók a film­­gyártók? Akkor virágnyelven csak annyit válaszolhattunk erre, hogy rajtunk kívül álló okból nem ismer­tethetjük a kérdés részleteit. Azóta már megmondhattuk, hogy a letűnt rendszer urai elsüllyesztették, rész­ben betiltották a nagysikerű pro­bléma­filmeket, másrészt pedig a filmgyártóknak nem engedték meg ilyen filmek gyártását. Ezek az aggasztó jelenségek szé­les körben keltettek kínos feltűnést és a sajtó mellett a közönség is hal­latta szavát. Azzal az ellenhatással kapcsolatban, amely a búgóhangú filmszínésznő Karádi Katalin körül mutatkozik, a főiskolás ifjúság és a magyar közönség országszerte megnyilatkozik az irányban is, hogy milyen filmeket kíván. A nagyobb kérdés mellett a művésznő elleni megnyilatkozásokat — mindenesetre a túlhajtott amerikai és zsidóízű reklámmal és furcsa jelenségekkel szemben az egészséges gondolkozás megnyilatkozásait — mellékzöngé­­nek tartjuk, de egyúttal intő figyel­meztetésnek, amire fel kell figyel­­niök mindazoknak, akiket illet. Általában a filmgyártás által kö­vetendő feladatok szempontjából fontosak az ezzel kapcsolatban nyil­vánosságra került állásfoglalások. A soproni főiskolások az egyes fil­meken megnyilvánuló zsidó szelle­miség ellen tiltakoztak és a nemzet ■érdekeit szolgáló magyar problémák­kal foglalkozó színvonalas filmeket kívántak. A székesfehérvári ifjúsági szervezetek tiltakoztak az ellen, hogy színésznők nevével klubokat alapít­sanak, követelték, hogy a zsidó sze­mélyek után a zsidó szellemiséget is küszöböljék ki a filmgyártásból és követelték, hogy a magyar sors­kérdéseket, az építő szándékú, ne­­velőszellemű, magyar nemzeti esz­méket terjesztő filmeket készítsenek. Íme, ugyanazok a követelések, amelyeket mi a Magyarság hasáb­jain régóta hangoztatunk. ★ A székelyek legnagyobb napilapja is foglalkozik — írtuk — a húgó­­hangú filmszínésznő elleni megnyi­latkozásokkal. „Egyik nap Sopron­ból, másnap Székesfehérvárról, vagy Nagyváradról érkeznek kellemetlen hírek Hogy lehet ez, hogy az ifjú­ság, ahelyett, hogy szépen belépne a Karádi Katalint kedvelők klub­jába, ahelyett, hogy intézményesí­tené a reklámot, kötelezővé tenné a mozijegyvásárlást és meleghangú levél kíséretében 15—20 darab 20 filléres bélyeget küldene fejenként a művésznőnek, hogy a., ossza, leve­lezési költségét, ehelyett tüntet... Miért ejtőernyős leventéknek jelent­keznek a diákok és önkéntes vér­adónak a leányok, miért, hiszen a K. K. K. K.-ban nem kell a három méteres palánkról leugrálni, nem kell vért adni, csak lelkesedni, mozi­jegyet váltani, fényképeket gyűjteni és úgy fésülködni, mint a legfőbb Főnöknő. Csak éppen levett kalap­pal kell elmenni a Kaas Ivor-u­tca 9. számú ház, a Boldogság Háza előtt... Igen, az ifjúsággal történt valami. Úgy látszik, már nem esz­ménykép a múltak ütemén merengő nő típusa, akit égve dobnak el.“ ★ És a kolozsvári lapokat is napo­kon át foglalkoztatta az egyik ottani moziban lezajlott parázs tüntetés. Az egyik lap riportjában megírta, hogy más városokban történt tün­tetések után várható, hogy Kolozs­várott is történik valami, hiszen a lapok megírták, hogy a láz innen indult el hódító körútjára, szükség­­szerű volt, hogy az egészséges gon­­dolkozású kolozsvári fiatalság vala­milyen formában kifejezze, ken­­szenvét, a mai idő szellemét hihe­tetlenül sértő és a magyar fiatalság lelki épsége szempontjából egyáltalán nem közömbös lelki métely további fertőzésével szemben Részletesen leírja a füttykoncertet, amely a művésznő filmjét fogadta és azt, hogy amikor a rendőrség csendre intette a tüntető egyetemi ifjakat, ezek kivonultak és az utcán is tovább tüntettek, miközben ezt kiabálták. — Magyar filmeket, jobb erköl­csöket akarunk! •­ A főiskolai ifjúság és vele együtt a háborús időben kemény munká­ban álló, lemondó és áldozatos ma­gyar közönség ellenérzését legfő­képpen az váltotta ki, hogy a mű­vésznő nyilatkozata szerint naponta órákat tölt rajongó levelek olvasá­sával, a válaszadással, és közben még olyan melléfogásokat is köve­tett el, hogy zsidó titkárra bízta ezt a munkát), azonkívül súlyos összegeket költ levelezésre, olyan összegeket, amelyekből sok szegény ember megélne családostul. A másik okot az ellenszenv megnyilatkozá­sára a nevével alakult állítólagos klub adta. A hírek szerint először Kolozsvárott alakult volna meg ez a klub, s aztán más városokban is elharapódzott a mindkét nembeli rajongó diákgyerekek részvételével. Az egész ügy csattanója az egyik kolozsvári lapnak az a közleménye, amely szerint a sokat szereplő és állítólag több, mint 6000 tagot szám­láló klub nem is jött létre, mind­össze csak forrófejű ifjak fantáziá­jában élt egy ideig. Nyilatkozik bi­zonyos Kádár István nevű fiatalem­ber, mint akit az állítólagos klub megalakítójaként emlegettek és a klubalakítás hírével kapcsolatosan kijelenti, hogy néhány barátjával tényleg meggondolatlan módon leve­leztek és összeköttetést tartottak fenn a művésznővel. Ugyanakkor alapszabályt készítettek, amely nyil­vánosságra került, ezt azonban sose valósították meg. Valótlanság tehát szerinte, hogy a nem létező egyesü­letnek, klubnak Kolozsvárott, vagy az országban 6800 tagja lett volna Mindössze az történt, hogy néhányan beszélgettek és leveleztek egymással. A nyilatkozó a maga részéről a tör­ténteket mélyen megbánta,*, belátja, hogy „általában az embernek“, vagy még inkább egy színművésznőnek kultuszt szervezni ,helytelen és a mai időkhöz nem illő dolog“.­­ Ez aztán csinos dolog! Miután heteken át szerepelt a zsidó sajtóban a hódolók kolozsvári klubja,­amely­nek létezését a művésznő sem cá­folta — most, amikor a dolog visz­­szafelé sült el és bajt okozott, kiderül, hogy nem is létezett. Saját szülőapja is megtagadja! Mi volt ez? Blöff az egész, amelyet jó volt felhasználni hírverésre addig, míg hasznosnak mutatkozott, vagy meg­tagadni, mikor már kellemetlenné vált? Ha az előbbiről lehet szó, ak­kor, íme, így változott át a blöff bumeránggá, amely visszaüt. Más városokban is csak ifjonti forró fantáziákban élt volna a hír­hedt klub és csak blöff lett volna? Nem tudjuk. Az azonban bizonyos, hogy ez a klub­história volt egyik oka az egyetemi ifjúság és­ a közön­ség fellépésének, tüntetésének. Ez már a fővárosban is előre vetette árnyékát, úgyhogy a színésznő egyik soron következő filmjének bemutató­ját erre való tekintettel el kellett halasztani. ’ ★ A filmkérdésnek ez a mellékhaj­tása adott alkalmat arra,­hogy a közönség széles rétegei nyilvánítsák akaratukat az iránt is, milyen fil­meket kívánnak. Eddig ezeknek a kívánságoknak rendszerint mi ad­tunk hangot, most a tömegek is megszólaltak, és igazolták, hogy amit mi már oly régóta sürgetünk, az nem csupán egyéni vesszőparipánk, hanem valóban a jobboldali magyar közönség követelése. A székelység azt hangoztatta, hogy történelmi tárgyú filmeket kell csinálni, szép­­ tiszta, művészi történeteket. Aki ol­vasta filmkérdéssel foglalkozó cik­keinket, megállapíthatja, hogy az ország különböző részeiben fel­hangzó kívánságokban a mi régi követeléseink visszhangzanak. Amennyire joggal elvárjuk a film­gyártóktól, hogy megfelelő színvo­nalas filmeket készítsenek, éppúgy a filmhatóságoknak is mindent el kell követniök, hogy a válságba ju­tott magyar film jogos igényeit, kí­vánságait kielégítsék, biztonságát visszadják és színvonalának emelé­sét elősegítsék. ★ Ezeket írtuk egy év előtti cik­künkben, amely igen sok vonatko­zásban ma is időszerű — mindeb­ből azonban egyetlen sor sem lát­hatott napvilágot. Íme, ilyen elbá­násban részesítették ezeknek a kér­déseknek nyilvánosságra hozását. Joggal kérdezhetjük és kérdezheti velünk együtt a közönség, vajjon milyen hadiérdekeket érintett volna ezeknek a kérdéseknek tárgyalása és mi lehetett az oka annak, hogy a sajtóellenőrzés még személyeket is védelmébe vett és hozzá még olyan személyeket, mint Karádi Ka­talint, akinek — bizonyára komoly indokok alapján — most valameny­­nyi filmjét betiltották. Somody István Gusti Huber új filmje Az Uránia legközelebb bemutatja a 4 nagy út című művészi filmjátékot, amely egy leány útját mutatja be a névtelenségből a dicsőségig. A női fő­szerepet a népszerű Gusti Huber játssza. A filmet Hanns Steinhoff ren­dezte. A külső felvételek a legszebb alpesi vidékeken készültek. Köszönetnyilvánítás Szeretett anyám halála alkalmá­ból számtalan jóbarátom, az iro­dalmi és művészvilág tagjai, de a „Magyarság“ sok-sok , ismeretlen olvasója is igyekezett jóleső rész­vétével nagy fájdalmamat enyhí­teni. Bármennyire szeretném is, nem tudom kitrin-külön levélben megköszönni a rengeteg részvét­­nyi f­z­állítást s így a „­Magyarság“ útján szorítom meg hálásan min­denkinek a kezét baráti és testvéri együttérzéséért. Köszönöm! BÁGYONI VÁRÓ ANDOR Harmónia Holnap Ravel, Debussy, Franck Mesterművek IX. Báthy, Lászlóffy, Martzy,­­Stefániai, Pongrácz. V. :/16. Márc. 22-i jegyek érvényben. Gieseling zongoraestje: Máj. 17. V. Harmó­nia bék­. Vili. Febr. 12-i jegyek ér­vényben.

Next