Magyarság, 1961 (37. évfolyam, 1-47. szám)

1961-03-10 / 10. szám

4. oldal YASKÓ HENTES ÁTKÖLTÖZÖTT Svájcban keresik a „harmadik utat” a Lytle St és a W. Elizabeth St sarkára — olvashattuk lapunk múlt heti számában. — Azóta a régi ismerősök, vásárlók közül már többen benyi­tottak Yaskóék új, szép, nagy, tágas, elsőrendűen fel­szerelt üzletébe. — Yaskó Marci bátyánk két fiának, Ottónak és Dezsőnek adta át még tavaly az évtizedes üzletet. Most ők ketten viszik tovább és a modern berendezésű hentes üzem új helyén máris egyenesben van, aki megkóstolta csak egyszer is a Vaskó-féle magyaros hentesárút,­­ feltétlenül újra, meg újra megtölti vele a jégszekrényét. — Vaskó bácsi ámbár nyugdíjban van, mégis, mindig ott van, ahol a finom Jaskó-kolbász készül, — az ő ízlése a titka annak a sokféle árúnak, ami náluk kapható s ugyanezt mond­hatjuk már Ottóról és Dezsőről is: kifogástalanul át­vették a mesterség minden csínját-bínját. — Az új üzlet sokkal kedvezőbb helyen van, mint a régi, — ugyanabban az utcában (Litle Ave, Hazel­wo­odon), éppen az Elizabeth utcának a sarkán, mindjárt a nagy vasúti átjáró tövében. — A kiszolgálás előzé­keny és gyors, Vaskó Dezső feleségének a feladata s a közönség elismerése teljes. — Nyisson be Ön is az új Yaskó-Market-ba! A nagy költséggel berendezett üzlet támogatása a mi kedves kötelességünk! Jólesik Yaskóéknak, ha ön is bekopog hozzájuk egy kis jó­kívánsággal. — Sok szerencsét az új üzlethez! A Zürichben megjelenő “Di­ma völgye’’ című kiadványnak egyik utóbbi számában megjelent vezércikkét adjuk az alábbiakban minden kom­mentár nélkül. — E komoly sorokból láthatjuk, hogy merre keresni ők a “harmadik utat” „Miért van szükség A két világháború között, emlékezetem­ szerint 1930 kö­rül jelent meg Magyarorszá­gon Ortega Y Gasset világ­sikert aratott könyve: “A tö­megek lázadása”.” A kiváló spanyol kultúr­­filozófus ebben a művében rá­mutatott arra, hogy az euró­pai közélet legfenyegetőbb je­lensége a tömegek felnyomu­lása a teljes társadalmi hata­lomig. Tömegen nemcsak és nem elsősorban “munkás­tö­meget” értett, hanem a nem­kvalifikált személyeket, azo­kat az átlagembereket, akik nem várnak maguktól semmi különöset, hanem elegendőnek tartják örökké úgy élniek,­­ minden szellemi erőkifejtés nélkül, mint amilyenek már eredendően: bóják, amiket a szél mozgat ide-oda. Ám a társadalomban van egy c­somó olyan tevékenység, elfoglaltság és hivatás, amely természete szerint egészen ki­vételes, és éppen ezért betöl­tésére is egészen kivételes ké­pességek szükségesek,­­ így művészeti és irodalmi szük­ségletek kielégítésére, vagy kormányzati tevékenységek gyakorlására és bizonyos köz­ügyekben a helyes politikai vélemény megalkotására. — Azelőtt ezeket a feladat­köröket a minőségi — vagy legalább a szán­dékaiban minőségi kisebbség látta el. A tömeg nem kívánt résztvenni ben­nük. Nem áltatta magát azzal, hogy — ha elért valamilyen készségeket már nem tömeg. Ismerte a maga szerepét a társadalom dinamikájában. A tömeg valamikor azt hit­te, hogy a politikusok csoport­ja — a maga minden hibájá­val és fogyatékosságával — valamivel mégis csak többet ért nálánál a közélet problé­máihoz. Most megfordítva: a­ tömeg meg van győződve ar­ról, hogy vendéglői törzs­asztalok a helyes jog forrásai, és ezek adnak érvényt a tör­vénynek. Ugyanez a helyzet a szellemi élet területén is. Az író, amikor a tollat a kezébe veszi, hogy valamilyen sokáig melengetett témájáról értekezzék, az átlagolvasóra kénytelen gondolni, aki ugyan a harmadik útra?” soha nem foglalkozott a tárgy­­gyal, de a művet olvasni fog­ja, nem azért, hogy valamit tanuljon belőle, hanem ellen­kezőleg, hogy bölcsen ítélkez­zék fölötte, ha nem vágna ösz­sze a fejében tartott lapossá­gokkal. —­ Korunk jellegzetes­sége éppen az, hogy a közön­séges ember jól tudja a maga közönséges voltát, de bátorsá­got merít a korszellemből ar­­ra­, hogy e jogot általánosan érvényesítse. Az alapelvek, amelyeken a civilizált világ épül, — ame­lyet fenn kell tartani, — a je­lenkori átlagember számára nem léteznek, nincsenek. Ezt az embert nem érdeklik a kul­túra alapvető értékei, nem vallja magát szolidárisnak ve­lük, mert nem tudja, hogy a fejlettebb civilizáció nehezebb problémákkal egyértelmű. Minden civilizáció az alap­elveinek fogyatékossága miatt pusztult­­ el. Görögországban és Rómában nem az ember, hanem az alapelvei vallottak kudarcot. Századunkban az ember vall kudarcot, mert nem tud lépést tartani a saját ci­vilizációjával. A bolsevizmus és reakciója: a fasizmus a hu­szadik század két "új” politi­kai irányzata semmi más,­­ mint visszatérés a barbariz­mushoz. Mindkettő álpirka­dat; nem a holnap, hanem egy archaikus, már egyszer-más­­szor volt nap hajnalát idézi: primitívség. Az orosz kommu­nizmus lényege az európai ember számára nem asszimi­lálható, mert az európai em­beriség a történelemben min­den erejét és bensőségét az individualitás kártyájára tette fel. A legalaposabb ok, ami az európait a kommunizmusba való bekapcsolódástól vissza­tartja,­­ az, hogy a kommu­nista szervezetben nem látja az emberi boldogság valamely növekedését. A probléma Ortega szerint az, hogy­­ Európa morál nélkül maradt Nem mintha a tömeg­ember egy új, kezdődő morál birto­kában lebecsülné a régit, — hanem mert életmódjának a középpontjában éppen az áll, hogy semmiféle morál ne aka­dályozza őt az élettevékeny­ségeiben. Ha elhagyjuk mind­azon csoportokat, amelyek a múlt fennmaradását kívánják, — a keresztényeket, az idea­listákat, az öreg liberálisokat, stb.— nem találunk a jelen korszak képviselői között e­­gyet sem, akinek az élettel szemben elfoglalt magatartá­sa ne arra a meggyőződésre támaszkodnék, hogy minden joga megvan, és semmi kötelessége sincs. Ortega nagyszerű könyvé­nek megjelenése óta három évtized telt el. Ezekben az év­tizedekben az emberiségre ször­nyű elemi csapásként rázú­dult a gi­gantikus második vi­lágháború, amely mind mére­teivel, mind az emberi képze­letet meghaladó szörnyű pusz­tításaival messze felülmúlta az első világháború borzalmait. Ez a háború, — ugyanúgy, mint az első világháború — a békecélokból, melyek közül a legfontosabb az volt, hogy az Oroszországgal szövetke­zett Amerika s Anglia ‘‘olyan békét kötnek, mely minden ország minden fiának bizto­sítja a félelemtől és nélkülö­zésektől mentes életet”, sem­mit sem valósított meg. A két “új” politikai irányzat közül a fasizmus megsemmisült, a kommunizmus pedig, a nyu­gati szövetségesek vétkes hi­bájából, soha nem remélt, óri­ási előnyökhöz jutott. A világ két részre szakadt: a demokratikus nyugati hatal­mak úgynevezett “szabad vi­­lág’’-ára s a kommunista ide­ológiával a pánszláv célok megvalósításáért küzdő orosz impériumra. A tömegek lázadása sehová sem vezetett, a jelenünk vál­tozatlanul az a történelmi ura­lom két módja között: akö­zött, ami volt és a között, ami lesz. A súlyos erkölcsi válság­ban sínylődő világ érzi egy új életelv szükségességét. Az európai szocialista pártok egy­másután szakítanak a marxiz­mussal, mert az orosz példa nyomán bebizonyosodott,­­ hogy a kollektív társadalmi és gazdasági rend a gya­korlatban megbu­kott. Harmadik utat kell keresni, és a kommunista morállal szemben a nyugati világ egy új morálját, egy ter­mékenyebb új életprogram ki­alakítását kell megvalósítani. Az 1956-os magyar szabad­ságharc, a kapitalizmust köve­tő korszak első szociális for­radalma, intő jel volt abból a szempontból is, hogy sürgősen felül kell vizsgálni a szocioló­­giai tudományos nézetek, té­telek és elméletek igazság­(Folytatás a következő oldalon) FISH'S PHARMACY ORVOSSÁGOT! MAGYARORSZÁGRA IS KÜLDHET Dúsan felszerelt üzletünkben minden orvosság kapható!! Angolul írt leveléhez mellékelje a recepted 200 MAIN Street ZELIENOPLE. Pa. Telefon: ZEUmoprt 300 GEORGE SMOLEY Notary Public — Közjegyek! — Magyarul Különféle biztosítások, — Real estate Autó-, bútor-, ház-, tűz- és vihar-elleni biztosítások Bondok — Mortgage házra és utóra — 817 ANN St., Homestead, Pa. HO 1-1715 Mielőtt CSOMAGOT —PÉNZT —ORVOSSÁGOT küldene M­AGY­ARO­RSZÁGR­A, kérje a SEBÖK TRAVEL SERVICE SZAKTANÁCSÁT Hálás lesz érte! MAGYARORSZÁGI UTAZÁSOK ELŐKÉSZÍTÉSE 561 Diversey Pkwy, Chicago 14, HL Tel.: GRaceland 7-1484 Dr. Fiedler Kálmán, irodavezető : g1 w . hz . : N­P Sf­g & ?■ A 8 OLDALAS MAGYARSÁG! MAGYARSÁG 1961. március 10.

Next