Magyarság, 1981 (56. évfolyam, 1-24. szám)

1981-10-11 / 21. szám

1981. november 11 Szebedinszky Emil János: SZEMEIM LÁTJÁK A SEMMISÉGET AJVIAG^SEMMISÉGNEK AZ EREDETE (Első rész előző számban) Mese-mese márka . . . Egyszer volt, hol nem volt, nem is olyan ré­gen, élt egy nép, mely közös nyelv hiányában csak szem­mozgásokkal tudott érintkezni egymással... Mert hogy mindenki más és más országból származott, -- senki sem avatkozott bele a szom­­szédjainak a dolgaiba... És hosszú-hosszú éveken át mindenki békes­ségben megélt egymás mellett. Hatalmas hegyek és mély völgyek között sok­sok kicsi falu élte a maga világát... Azután egyre inkább növekvőbb kereskedelmi hálózat fejlődött ki­ közöttük. Központok alakultak, amelyek köré többen és többen letelepedtek. A városokban egyik, állítólag népszerű­ nyel­ven, a többség nevében kimondták, hogy új or­szágot alakítanak, amelynek létrehozásában min­den menekült nép részt vesz. A "szabadság" nevében és az egész akkori vi­lágnak az öröme közepette ez az ország lett az­tán az "és Semmi Állam"... Ahol az álmodozók egy egybesült népet teremtettek. A hozott törvények értelmében csak ez volt a biztos: "relativizmus, egyéniség és a sem­miség..." Más semmi sem! Hosszú évtizedek folyamán kemény munka folyt. Útépítés a zöld erdőkön át, vizeken át, és vad határok legyőzésével, mindenféle idegen nyel­vű menekülttel. Fekete rabszolgákkal, háborúkkal megalakult a nagy USA,­­ mint az emberiség iga­zi nagy Paradicsoma! Az ingyen dolgozó, munkára kényszerített ra­bok helyébe sűrű világ­csalogatással fogadták a mer­nekülteket. Eközben az ország népe elhitte, hogy csakis így lehet erősíteni és tovább építeni az országu­kat és világgá ment a híre: -­ ez az egyéniségek országa, ahol akár a "senki" is ragyogóan megélhet!!! Mint a szög a mágneshez, -- úgy vonzódott ehhez az új államhoz minden országból az olyan ember, aki valami újat remélt, akiben élt bármi­lyen kicsi kalandvágy... Az ismeretlen, idegen nyelvet beszélő em­berek kezdetben csak egymásközt maradtak... Másokkal csakis a szemükkel "beszéltek" és sem­mi mást sem tudtak mondani egymásnak, mint azt, amit valamennyien egyformán éreztek:­­­­"itt jól lehet élni!" Sokan persze, megunták és egyhangúnak ta­lálták ezt a módot, tehát megkeresték a legtöbb pénzt, amit csak erejükkel bírtak, -­ és egy szép napon, anélkül, hogy beszéltek volna terveikről (hiszen nem is volt kivel beszélgetniük) -- vissza­utaztak elhagyott hazájukba. Ki-ki oda, ahonnan útra kelt... Ezek azután terjesztették a hírét annak, amit megtapasztaltak az "Új Semmi Államban", -- hogy itt jól lehet élni . . . Persze, mindnyájan tudjuk, de könnyen el­felejtjük, hogy valamennyien, akik itt egy napot, vagy hetet, vagy hónapot, akár egy egész életet leéltek, egy alapi- és közös tapasztalatot sze­reztek, szereztünk... Bárki, aki lelépkedett a hajóról, vagy a repülőgép lépcsőin nehezen lemocorgott, — és elfogadta saját magának az ö­n­értéktelenségét! Oly mindegy, hogy milyen okok hozták őt a szabad világba, — senki lett és az első* lélek­­zettel nekiesett, hogy bebizonyítsa az értékessé­gét! Volt, aki üres dühében, csakhogy ő és csa­ládja megélhessen, iszonyatos erővel fizikai munkába fogott és csak kevesen bírták bebizo­nyítani, hogy szellemi képzettségük jóval felette van azokénak, akik őt téglahordásra próbálták kényszeríteni, mert itt mindenkinek "alulról" kell kezdenie... TOLLAS TIBOR­­volt Los Angelesben az ün­nepély szónoka. Egyebek között ezeket modotta: "Nagy ajándéka az Istennek, hogy ezt a mai napot megünne­pelhetjük. 25 év, negyedszázad, hányan kidőltek közülünk, há­nyan lemorzsolódtak. Éveink szerint megöregedtünk, de ad­dig, míg célt látunk magunk előtt, és szabadságért küzdünk idekint, vagy otthon — addig fiatalok maradunk. 25 év ne­gyed század. Sokan nem jöttek el az ünnepségre. Féltették a ví­zumot, vagy más kedvezményt, és azt mondták, hogy politika. 25 év után meghirdetjük, hogy otthon és idekint 1956. a tör­ténelem egy része és aki ezt meg­tagadja, a magyar történelem leg­szebb korszakát tagadja meg. 25. év negyed század, az életünkben, nagyon nagy idő, és sokan azt mondják, minek csináljátok ezt a dán kijotei harcot, hiszen az elmúlt 25 év alatt jóformán sem­mi sem történt. Arra azt feleltem ez az idő egy nemzet életében csak egy röpke perc. Sok évszázados szabadságküz­delmünknek ez csupán egy lánc­szeme. Vesztett szabadságharcok háborúk és forradalmak után ez a nemzet újra talpra állott. Sok­kal nagyobb népek próbáltak a Duna-Tisza közén hazát alapíta­ni, mint a hunok és az avarok, és eltűntek. A magyarság minden veresége után erősebb lett. Az utóbbi évtizedekben egy idegen hatalom uralja a Kárpát­medencét, ki mondhatná, hogy ez végleges? Nem emigráns vágy­álom. Amalrik fiatal orosz törté­nész a Ljubjanka börtönbe ke­rült, azért a történelmi tanulmá­nyáért, a­mely több nyelven nyugaton is megjelent,­hogy a szovjet 1984-ben éppen úgy darabokra fog széthullni, kínai nyomásra, és a nemzeti államok szorításai alatt­­, mint a Habs­burg birodalom. Ennek közeled­tét a lengyel munkásmozgalom­ban láthatjuk. Amalrik szerint a magyarok 1956-os harca nem volt hiába­való, akkor a sztálini monoli­tikus államot olyan csapás érte, melyből azóta sem tud kigyó­gyulni. A szovjet tömb ingado­zása és bomlása 1956-tal kezdő­dött, és elkerülhetetlenül tart to­vább a végleges összeomlásig. Ha egyszer fegyver nélkül a vi­lág megváltozik, ahhoz az 56 mérföldkő, a legnagyobb orosz gondolkodók és ellenállók sze­rint. Eddig csak nyugat és kelet visszhangját tudtuk. 25 éve úgy nézett ki, hogy az írók és értel­miségiek kiegyeztek a rendszerrel mely ez időben egy második Bach korszakot hirdetett meg. Gazda­ságilag olyan engedményt adtak, hogy az egész keleti tömbben Ma­gyarországon a legelviselhetőbb az élet, sokat hazaengedtek, so­kat kiengedtek. De Csoó­ri Sán­dor — Illyés Gyula után a leg­nagyobb magyar költő - szerint a gazdasági jólét nem változott át nemzeti értékké. Az utóbbi esztendőkben nemcsak Keleten, de Magyarországon is, lélek­ren­­gés jeleit észlelték. Először mi­kor bebörtözönték Prágában a Carta 77. aláíróit, 48 órán be­lül több mint száz fiatal és idő­sebb író tiltakozott és mutatta ki tiltakozását Nyugatra, hogy így tudják a magyar csapatok bevonulását Csehszlovákiába helyreigazítani. Azután különös dolog történt. Egy fiatal író­nemzedék nőtt fel, akik már otthon születtek, nem tehet rájuk mondani, hogy ellen­­­forradalmárok, hogy a régi rend hívei. Nincs előítéletük velünk szemben, csak azt nézik, hogy ki, ahol áll, hogyan teljesíti a magyarsággal szembeni köteles­ségét. Ez a fiatal gárda, 137-en, a Kecskemét-környéki Lakitel­ken gyűlt össze. Kiálltak a (Folytatás a 6. oldalon) ! MAGYARSÁG 3. oldal Eközben a korábban érkezettek, akik már mind átélték ugyanezt a tortúrát, vagy ha jobban tetszik: tapasztalatot,­­ valóságos mintaképei lettek a gyengébbeknek, kik a többségbe beolvacsva, lejátszották az itteni magyar­ emigráció élet­sorsát... Hőséggel. És gyarapodtak olyan anyagiakkal amiket a maguk és gyerekeik szájától vontak meg. .. Mind­ennek a mintája a " s­e­m­m­i " érték­ filozófiájából ered. Lassan-lassan, itt­ élés közben az új emig­ráns megértette, hogy mi az igazi érték erre­felé... Egyszer csak mindenki kérdezni kezdte az új emigránst: " Ugye, jobb itt az élet, mint az Óhazában?" " Ugye, itt fognak maradni?" " Ugye, a gyerekeik már csak nehezen be­szélnek magyarul?" Megnyugtatták őket, hogy a legfontosabb valami: "Meg kell tanulni, hibátlanul ezt a nyel­vet!" "Legjobb egy M­I-ban dolgozni!" Időbe került, amíg az új emigráns, új me­nekült megtanulta, hogy errefelé nem szabad extravagánsnak lenni. Itt csak a tömeg­művészet számít. A "szabadság" szent nevében. A magukkal hozott közös értékek mind idősebbekké és semlegesebbekké váltak. Hányszor, de hányszor hallhatjuk azoktól, akik felfelé nézve mondják: "Amikor én Amerikába jöttem, csak 25 cent volt a zsebemben..." "És most házam van autóm és saját uszodám..." így emeli ki magát a menekült, hogy ő aztán most már "Valaki", holott úgy érkezett ide, mint egy igazi "Senki"... Sajnos, a helyzet teljesen fordított. Mert az új menekült elfelejtette, hogy­­ csak akkor volt láthatóan "valaki", amikor ide került. Értékelt ember! -- Ha ezt nem hisszük, olvassuk csak el a franciáktól kapott Statute of Liberty szobor alatt a hívogatást. A "senkik" vannak fogadva ebben az országban. Sehol sem találunk szobrot azokra, hogy mint "valakik" menjenek vissza oda, ahon­nan jöttek... Fogadjuk csak el, hogy az ember ember­­értéke nem sok. Csak éppen annyi, mint egy ember, egy szavazat, stb. (Ez ugyan azt mondja, hogy mindenki "egyforma", szebben kifejezve, azonban bizony-bizony mindenki "semmit" ér... Persze, ha csak ennyi lenne, akkor kevés idegen jött volna ebbe az országba, és azonfelül nagyon unalmas lenne itt az élet. Világos, hogy más értékek hívták ide az embereket. Ez a "valami" pedig olyan, ami nyelveken­ felül él és minden ember könnyen megértheti. Szemlátomást csillog és a legprimitív alapon "matériás". Az a nagy "Valami", amelynek a legbiztosabb értéke van. Valami, amit kancsóban lehet tartani. Vagy kavics. Vagy marék föld. Vagy fekete szén,csúszós olaj, stb. Ezek hiányában az ipari tevékenység hívta fel az idegen népek figyel­mét arra, hogy "pénzzel" jobb életet találhatnak. . . -- mint pl. ópium, vagy tömeg-hiptotika -- és ez adta meg végeredményképpen a társaságnak a demokratikus "semmi-értékeiségét".­Az amerikai indián nép régen fényes nyak­láncért adta oda a földjét. Mint mi tesszük, amikor színes TV-ért, varázslatosan szép házért, pazar autókért áldozzuk élet­energiánkat és lehet, hogy magyarságunkat is . Miért? Talán azért, mert nem láttuk meg becsületes életutunknak az irányát?!! Vagy azért, mert akadnak vezetők, akik "régi elméleteket" parancsolnak, a­melyekből hiányzik a becsület, hit,nép­ vallás Ön­értékelés... Leülünk a füst­olajjal bemázolt, vasból készült felhőkar­colók alá, és azok árnyékában lelkünket áldozzuk a semmiségért... Az óvilági értékek sohasem érvényesülhetnek egy olyan világban, ahol a semmiség vezet . . . Tanuljuk meg: lelkünk mélyén élő erkölcse­inkkel, jószívűségünkkel és magyarságunkkal egye­dül nem lehet élve maradnunk! Csak előrenéző szemmel lehet az itteni utcákon járni! Azok, akik ezt nem hiszik, elesnek és szélhámosoknak, mun­kanélkülieknek mondják őket,­­- "senkik" lesznek! (Folytatás a 6. oldalon)

Next