Magyarság, 1983 (58. évfolyam, 1-24. szám)
1983-10-15 / 19. szám
1983. október 15. Dr. Bognár Kálmán: FELEDÉSBE MERÜLT, ELMOSÓDÓ RÉGI REPÜLŐ-EMLÉKFOSZLÁNYOK 45 ÉV TÁVLATÁBÓL A MAGYARLAKTA FELVIDÉKÜNK EGY RÉSZÉNEK VISSZAFOGLALÁSÁVAL KAPCSOLATBAN A budapesti 'Mátyásföldi' katonai repülőterünkön települt Távolfelderítő Repülő Osztályunk 1. ás 2. százada már fel volt szerelve az akkor korszerű és modernnek számító He-70-es (Heinkel) gépekkel, de előttünk érthetetlen okból - a mi repülő osztályunk a két századával nem kapott parancsot, hogy a "diszelgésre" mi is elmenjünk demonstrálni fegyvernemünket, amikor kormányzónk a már nagyon várt végleges döntés után Új- Komáromből megnyitotta az utat az elzárt ÓKomárom felé és oda csapatai élén bevonult. Az egész Csallóköz is megint szabad lett!!! /Apai és anyai ágon egyaránt nekem is ott hajtott ki a családiam.../* A 'Krónikás' erről az emlékezetes díszelgésről annak idején nem igen írhatott, mert nem volt határozott parancsunk arra, hogy mi is "menjünk", de mégis "repültünk". Öntevékenyen, közös elhatározásból, magunktól, véreink iránti együttérzésből, a magyar szeretet sugallta motortól hajtva, - irányítva szívünktől - , hogy húsz esztendő után a kisebbségi sorsban élő ősi magyar testvéreink most visszatérhettek hozzánk, az erőszakkal és teljesen igazságtalanul nagyon is megkurtított anyaországba. Ha az még mindig akkor csonka ország volt nekünk, — de mégis:magyarlakta területekkel nagyobbodtunk! Magunk is tudtuk, hogy ezért az öntevékeny repülésünkért komoly büntetés is jöhetett volna a felelős két századparancsnokra. Ez mégis elmaradt! A Távolfelderítő Repülő Osztály akkori parancsnoka , Keksz Edgár dt. rep. alezredes, egyben a mátyásföldi katonai repülőtér parancsnoka is — nehezen értette meg az ilyen "szikét", repülő bravúrokat, vagy mindegy, minek nevezzük az ilyen szabálytalan manőverezéseket . . . Jómagam Bibithy-Horváth László szds., az 1. század parancsnokának a gépében nyertem beosztást, mint rep. megfigyelő-tiszt. Ez nekem is külön örömet és részéről megbecsülést jelentett. (6 évvel korábban a rep. kiképzésem alatt egyik kiváló oktató-tisztem is volt.) "Bibe", - ahogy mi, hozzá közelebb állók neveztük őt, - próbálta azzal vigasztalni magát, hogy a reggeli, vagy kora délelőtti órákban borult, erősen felhős időnk volt, alacsony felhőslappal, ami a kötelékrepülésre nem alkalmas. Én azonban meteorológus is voltam, szakmai hivatásom szerint, tehát az időjárási helyzetet egyáltalában nem láttam semmiképpen sem kritikusnak... Ezt feltártam a két szállamparancsnok előtt is. A 2. szd. pk.-a szintén egykori derék oktató tisztem volt:Szabados Pál szds. Félóránként kapva az időjárásjelentéseket az útközbe eső FelsőGalláról, Bánhidáról és Hegyeshalomról is, nyugodtan jelenthettem, hogy d.e. 10:30 és 11:00 óra körül "kitisztul", eloszlik a kőtelek-repülést akadályozó felhőzet és mi is megindulhatunk a Medvei rögtönzött híd átkeléséi helyhez és a komáromi híd felé... A meteorológusok is tévedhetnek. De ebben az esetben nekem igazam volt és a legszebb repülőidőben érkeztünk meg a komáromi híd fölé, amikor Kormányzónk azt megnyitotta és mi "mérsékelt magasságban" (?) elhúztunk szoros kötelékben a patinás híd fölött, ami a két várost újból összekötötte, vagyis: magyar város lett Ó-Komárom is! Feladatunkat végrehajtva, visszatérőben a levegőbenmég nem lógott az orrunk", de leszállva már éreztük azt, hogy manőverezésünknek súlyos következményei is lehetnek... Élményeinket a tiszti étkezdében tárgyaltuk borozgatás közben. A két századparancsnokot próbáltuk megnyugtatni, vigasztalni, hogy nekünk voltak ekkor a legkorszerűbb gépeink. Borúlátók maradtak , és igazuk is volt, mert a délutáni órákban váratlanul megérkezett a TF Rep. Osztály parancsnoka, Keksz Edgár alezredes. (Többen arra gondoltak, hogy Balikó Őrmester, az írnoka hívta fel őt telefonon és jelentette neki ezt a repülésünket... 45 évvel későbben ezen már nem érdemes meditálni, de egy biztos: a szigorú és szolgálati szempontból tántoríthatatlan, kemény katona megértette a mi hazafias túlfűtött lelkesedésünket, a 'forrófejű felbuzdulást és 'ad acta' tette ezt a kétségtelenül szabálytalan légi manőverezést: elmaradt a hadbírói eljárás a felelős tisztek ellen! Nem lennékőszinte önmagamhoz, hogyha elhallgatnám ennek az érdekes repülő-bravúrunknak a legszebb részletét, ami a mi vezérgépünkben történt hajózó távirászunkkal, lövészünkkel ( rendfokozatára még emlékszem, tsz. szakaszvezető volt, nevére már nem...) Amikor a nagy diszelgés után Csallóköz felett, Komáromból nyugati irányban repülve, a kezelésemben lévő 1:25.000-es katonai térképünkön felfedeztem a nótáról is híres Csicsó községet, 6-7 km-re a Dunától, édesapám szülőfaluját, majd nem sokkal később Szilas községet is, ahol édesanyám született és nagyapámnak volt a kis birtoka, — a szakaszvezető megkért arra, mutassam meg neki Lak-Szakállas községet, ahonnan az ő szülei valók. Szinte Szilassal volt ez a község összeépítve. A derék fiú térdre borult és úgy imádkozott, ez kicsalta a könnyeket is sze münkből . . .* Az elsüllyedt "régi jó időkben" a rep. közösségi szellem nálunk nem dogmatikus jelenség volt, hanem élő valóság. Keksz alez is, csak az első "robbanó" haragjában fenyegetett minket hadbírói eljárással... Pedig hallhatta talán azt is, ahogyan a mátyásföldi rep. tiszti étkezdében örömünkben és "búban-bánatunkban" jó boros hangulatban nótát is kreáltunk neki és énekeltük, hogy "a Dudásnak, az Okosnak lóg... lóg... lóg... a feje, mint a kosnak" . ... és mégis nagyon lojális, elnéző maradt irányunkban, a nagy szabálytalanság miatt is... Egyszerűen stornírozta a ügyet, hogy semmi nyoma se maradjon... Ezért is, annak idején, jobb volt nekünk a résztvevőknek is, hallgatni erről az "ügy"- ről. — Ma már ő is , két századparancsnokával együtt a 'Hadak útjáról' nézi a régi repülő bajtársainak az erőfeszítéseit, hogy ha megcsappantunk is erősen // a Szerk megjegyzése: Keksz ezds., a Légierők későbbi pk.-a két évvel ezelőtt halt meg Regensburgban//, ápoljuk a múltat és repülő hagyományainkat, sohasem felejtve azt, hogy a magyar repülők mindenkor megtették a kötelességüket a Haza iránt! (Folytatás a 8. oldalon) MAGYARSÁG A BURG KASTLE MAGYAR GIMNÁZIUM SZERETETTEL VÁRJA A MAGYAR IFJÚSÁGOT Az új épülettel kibővült iskola és internátor tanáraival és nevelőivel felejthetetlen diákéveket biztosít. Kérjük a szülőket, fiukat/lányukat jelentsék be az Igazgatóságnál. Ungarisches Gymnasium Tel.: 09625/249 Klosterburg 2 8455 Kastl bei Amberg Beiratási díj: DM 10O,— Tandíj,internátusi díj havonta: DM 550,— Gyógyfürdőn kétszemélyes szobák kiadók. Ellátással együtt: heti $300. Cím: Mineral Springs Venice, Florida, 335 - 595 Tel.: 1-813-426-4725 Ugyanezen a számon érdeklődni lehet Dupla Mobile-Ház felől és egy nagy házról Miamiban. Kedve. Előfizetőnk! Amikor szíves előfizetését megújítja, kérjük, írja meg itt ittrévételeit és elgondolásait lapunkkal kapcsolatban! 7. oldal wmmmmmmmmmmmmm Ábrányi Emil: MAGYAR NYELV 4 . . . Hatalmú, szép nyelv, Magyarnak nyelve! Maradj örökké Nagy és virágzó! Kísérjen áldás, Amíg a világ áll! S legyen megáldott Az is, ki téged Ajkára vesz majd: Elsőt rebegve, Végsőt sóhajtva! ” NYARALJON FLORIDÁBAN!!! mégpedig, , MAGYAR SZÁLLÓBAN! Ahol szép szobák és Apt-ok VÁRJÁK ÖNT! Olcsó árak! Írjon még ma!!! WESTCHESTER , Magyar Motel. P.O.Box 822 Daytona Beach.FL. 32015 Tel: 904-767-1418 ANONYMUS: ELTITKOLT ADALÉKOK AMERIKA TÖRTÉNETÉHEZ Ara: $10.00 Megrendelhető lapunk Kiadóhivatala címén