Magyarság, 1983 (58. évfolyam, 1-24. szám)

1983-06-15 / 11. szám

4. oldal Haraszti Endre: SZABADSÁG ITTEN HORDOZÁK VÉRES ZÁSZLÓIDAT /A magyar zászló vázlatos története/ Most, mikor a magyar zászló történetére — ha csak tallózva, a teljesség igénye nélkül — visszagondolok, en­gedtessék meg nekem, hogy bevezetésül egy kevéssé ismert amerikai írót idézzek, ígérem, hogy e rövid tanulmá­nyban számos idézet lesz magyar költőtől is. Mégis, úgy vélem, hogy a zászlóval kapcsolatos hagyományos érzéseinket az alanti pár sor hűségesen fejezi ki: “Within hím, as he kűried himself forward, was born a lőve, a despairing fondness fór this flag which was near hím. It was a creation of beauty and invulnerability. ” Magyarra való fordításomban. . . Ahogy előre lökte /vonszolta/ magát, szeretet született benne, kétségbeesett gyenge'dsé­g a közelében lévő' zászló iránt, mely a szépség és sérthetetlenség te­remtménye volt." Stephen Crane: "The Red Badge of Courage." 1893.19.fejezet. Úgy érzem, hogy olyan érzés nyilvánul itt meg az amerikai íróban, mely igen-igen rokonérzés mindannyiunk számára. Megjelenik benne a szinte ösztönös, de tanult­­ságunk folytán racionálissá vált szeretet egy szimbólum iránt, mely nemzetünket jelképezi s melyet - éppen a jelképből eredő asszociáció folytán - szépnek, sérthetet­lennek látunk. Itt mindjárt előrebocsátom, hogy ne érezzen megrö­könyödést egyetlen olvasóm sem, mert a fenti idézetben egy amerikai patrióta érzését ismertettem. A nemzeti érzés, a nemzeti zászló iránti érzés tiszteletreméltó dolog. Tisztel­nünk kell kivétel nélkül minden nemzet patriotizmusát,­­ mindaddig, míg az nem fajul destruktív sovinizmussá. Az se döbbentsen meg senkit, hogy Crane 'vörös zászlóról' ír. A vörös zászló - a Nagy Francia Forradalom óta - az egyetemes emberi szabadság mindenütt ismert szimbóluma volt;­­ nem tehettek róla a franciák, nem tehetett róla a mi Petőfi Sándorunk sem, aki ugyancsak megénekelte e sokat­mondó lobogót­, hogy a XIX. század közepe után olyan mozgalmak adoptáltak e szint, melyek később nem a szabadság, hanem a legdurvább elnyomás politikai hatalmait alakították ki. Erről egyébként később említést teszek. I. EGY KIS ALAPVETŐ ELMÉLET. Talán nem árt, ha nagyon röviden szólunk a zászló lényegéről. Lapozgatva a régi Tolnai Világlexikonban, azt találtam, hogy v "Lobogó, vagy zászló, olyan feltűnővé tett szövet­darab, melyet valamely eszmének v. gondolatnak a közzététére használunk fel. A lobogók által közzé­tett gondolat valamely tömegnek,­­ népnek, nemzet­nek­­ van szánva, miért is a lobogót vádra tűzzük v. kötélen lógatjuk le magasról, árbocról, toronyról, háztetőről." Aztán így folytatja az idézet: "A lobogó rendszerint egy általános jel­legű gondolat kifejezője, pl. az állami összetar­­tozandóségé, államhűségé. A magyar nemzeti lobo­gót pl. Ünnepélyes alkalmakkor kitűzzük, hogy min­denki előtt azonosítsuk magunkat a magyar állam­mal, hogy megmutassuk, hogy ahhoz hűek vagyunk s annak ünnepeit magunkénak tekintjük." Mai szemmel olvasva, értelmezve a fenti,­­ 1928 előtt fogalmazott - idézetet, fennakadhatunk azon, hogy az idézet - bizonyára tudós jogász - szerzője azonosította a "nemzet" fogalmát az "állam" fogalmával. Ezt már az 1920-as években igen helytelenül cselekedte, hiszen Tria­non óta az a magyar nemzet, mely szívébe zárta a magyar trikolórt - részben más, felénk ellenséges indulattal viseltető, mesterséges államalakulatok határai közé­ ke­rült. Jelenlegi éveinkben, - a XX. század végefelé - már tisztán látjuk: a tízmilliós közösséget magába záró magyar "állam" eltérő fogalom a tizenhatmilliós magyar "nemzettől". Attól - a lényegesen nagyobb mérető­­ tömegtől, mely a magyar zászló iránti szeretetével lényegében az egyete­m­e­s magyarság iránti hőséget fejezi ki. Igaza van azonban a derék jogásznak, mikor ugyan­abban a fejezetben a következőket írja: "Valamely állam lobogójának megsértését, vagy ép­penséggel meggyalázását mindenesetre ősrégi idő óta az illető állam ellen elkövetett súlyos sértésnek tekintették; az ilyen esetnek diplomáciai eljárás, elégt­ételkívánás, esetleg háborús retorzió szokott a következménye lenni!" Főzzünk a fenti - jogászi észjárással írt - mondatokhoz lélektani vonatkozásokat is. Elvégre a zászló, mint jelkép - nemcsak jogi, de lélektani vonatkozásé is. Akár békében, akár háborúban, elsőrendű­ kifejezője a nemzeti összetartó­­zandóságnak. A történész mindezekhez még hozzáfűzheti: már a primitív ember a botra, lánzsára­ tűzött totemállat képében törzsfőjének, törzsének védő szellemét hívta segítségül. Már a többezer év­ előtti szumirok, egyiptomiak büszkén és harci­asan hordozták zászlószerű jelvényeiket,­­lándzsáikon, ma­gasba emelt póznákon. Számos ótestamentomi mondat tesz célzást rá; az ókori görögök é­s rómaiak is magasba emelték büszke jelvényeiket felvonulások, csaták során. Nagy Kons­­tantinus már keresztény szimbólumot is megjelentetett zászlain. E kori időkben még nem volt elválasztható a címerhasználat a zászlóformától; a kret jelkép a középkor folyamán fokozatosan vált külön­ formává. Altörzs, később az állam zászlója kezdetben azonos volt a törzsfő, fejede­lem, majd király nemzetiségi, családi jelvényeivel. A hűbéri társadalomban tehát még nem nemzeti, hanem dinasztikus, vagy lovagi szimbólum volt a lobogó. Később megtörtént a címer és a zászló fokozatos szétválása. A zászló önálló lett ábrájában, színében is. Szerepe egyre nőtt, már nem egyéni-, családi-, nemzetiségi­­, hanem az állammal, nemzettel kapcsolatos közjogi szere­pet kapott. Fokozatosan kultusszá, szinte szent szimbólum­má vált. Felesküdtek a szent jelvényre. — A zászlót elhagyássa árulásnak számított s ha az ellenségnek csatában sikerült elvennie, ha az ellenség leverte azt a var­ormáról, — az szinte egyenlő volt a vereséggel. Külön testőrséget szerveztek védelmére. A zászló jelentőségére jellemző, hogy jelképes értelemben is használjuk; képletesen beszélünk arról, hogy pl. kinek "zászlaja alatt sorakozunk", kinek a "zászlóvivői vagyunk". A lobogó lelkesítői'és büszkeségemet hatását jól tudták kihasználni a fejedelmek, trónjuk, orszá­guk védelme céljára é s a zászlórudra félkészé lobogó könnyet fakaszt a rátekintő szemekből manapság is, ha nemzetünkben hazánkfia olimpiai- vagy vilá­gbajnokságá­t hirdeti a világnak. II. "ZÁSZLÓDAT LÁTOM BULCSU, S SZEMEM /ÍRJA MEGINDUL!" —irta Vörösmarty Mihály a Zalán futásá­ban s ezzel jól érzékeltette, hogy nyilván már a magyar Honfoglalás idején jelentősége volt a hadak feje fölé emelt hadi jelvénynek. A költő történelmi tévedésével - Bulcsu még meg sem született a Honfoglalás idején s atyja, Bogát horka is me­g gyermekifjuként ülhette a nyerget - nem érdemes ehelyütt foglalkoznom; — a lényeg az, hogy lelkesítő jelvények emelkedtek Árpád lovasainak feje fölé; nyilván az egyes törzsek vezéreinek nemzetiségi jelvén­yei. A "Megyeri fejedelmi törzsnek piros volt a színe és piros zászló-cimeren fekete turul volt látható. Munkácsy Mihály "Honfoglalás" címő festményén piros és sárga színű­ lobogók emelkednek a magasba. Az u.n. "Feszty-kórkerten" is zászló jelzi, hogy ott halad a fejedelem. A romantikus kor XIX. századbeli festőinek a romantika nem zavarta meg annyira realitásérzéküket, hogy ne folytattak volna előzetes történelmi tanulmányokat s e tanulmányok eredménye e zászlóknak a vászonra festése. A Révai Lexikon jelzi, hogy "... A bécsi Képes K­rónika képein több helyen a magyar sereg vörös­ zászló alatt harcol, melyen fe­ke­te( karvaly /turul/ madár képe látható. De ugyan csak a Kepes Krónikában egy helyen vörös-fehér csíkos zászló fordul elő." Az u.n. 'árpádsávos' zászló /X-XI. századbeli/ meg­jelenése azt mutatja, hogy az "árpádsávos címer" zászló formájában is jelentkezett. A piros-fehér sávozás az ural­kodó színeit jelentette. Ugyanez a zászlóf­orma megjelenik a magyar posta 1981. ápr. 29-én kiadott zászló-sorozatának 40 filléres értéken. Aki pedig azt hiszi, hogy a "trikolór" /azaz: a háromszinti zászló/ kizárólag az 1789-es Nagy Francia Forradalom terméke, illetve zászlójának ’le­utánzása volt, gondoljon arra, hogy II. Endre királyunknak egy 1222- ben kelt okmányán a pecsét piros-fehér-zöld selyem­zsinóron függ! Az Á­rpádház piros-fehér (Néha vörösfehér) sávozása tehát már a XIII. században néha kiegészült a zöld színnel, s így a magyar háromszínű nemzet-jelkép évszáza­dokkal megelőzte a XIX. században sok nemzet á­ltal alkalmazott "trikolór"-jelképet. III. "ZÁSZLÓNK GYAKRAN PLÁNTÁLÁD VAD TÖRÖK SÁNCÁRA" -írta Kölcsey Ferenc a "Himnuszban". Nos, az Anjouk, Hunyadiak, meg a Jagellók alatt is, többször előfordult, hogy a magyar zá­szlók alatt előrehatoló seregeink véres leckére tanították a Balkán felől észak felé nyomakodó lófarkas-zászlójó hadsereget. Vajon milyen zászlók voltak ezek? Aligha hasonlítottak még a mai háromszinű trikolórhoz. Az Anjou királyok zászlain a liliom ékeskedett, vagy pedig valamelyik főur családi jelvénye. Egyébként,­adataink vannak arról, hogy Anjou /Nagy/ Lajos királyunk ünnepi- és hadi színeinél, fegyverzeténél és az Árpádoktól átvett Vörösfehér szín dominált. "A banderáilis rendszer bevezetése, illetőleg rendsze­­resítése kezdődött. /A király/ ... azoknak a főpapok­nak és főuraknak, akik meghatározott főből álló csa­patot állítanak ki, megengedi, hogy saját z­á­­s­z­­­lájuk alatt vonulhassanak hadba. Azok az or­szágos méltóságok, akik tisztségükből kifolyólag ban­dérium kiállítására kötelesek országos zászlós­u­­r­a­k~­­az ország zászlósurai lesznek."­ Somogyi Ferenc: Küldetés.­­ Kárpát, Cleveland,1973.,210 o.­(folytatás a 6. oldalon) MAGYARSÁG ! SZIKSZAY LÁSZLÓ: KERÉK A KÁTYÚBAN... Ha a szekérkerék kár­uba kerül, az ember tehetet­len dühében káromkodik szidja a lovát, szekerét, esőt, pocsolyát ... így egynél oly román emigráns újságíró, ha kifogy az érvekből, 11. ellenérvekből, a magyar üggyel kapcsolatban, a 2 -as, 30-as évekből ismert bu­karesti zsurnalisztikai h­­ignemet próbálnak exportál­ni. Primitív, otromba ki­vezésekkel szidják a magya­rokat. Ezzel ugyan neküi­k kárt nem tesznek, csak ma­gukat tennék nevetséges ha rajtuk kívül valaki még elolvasná írásaikat. Az ot­honi sajtót még figyelik a kül­földi újságírók, de az emi­ráns sajtóval nem igen törőd­nek az idegenek. A magyar emigráns­­­ságok nem igen szólnak a ro­mán emigrációról, pedig a román emigránsok élénk fi­gyelemmel kísérnek min­dn magyar emigráns mozdu­latot és a maguk módjai reagálnak is reá. A románok Erdély, Aszarábia, Bukovina és Dél- Dobrudzsa ügyében ter­­szetesen tökéletesen egysége­sek. A Ceausescu-féle n­ézettségüldözés (nem csak a magyar!) kérdésében mi megoszlanak a vélemények. Egy része, a tájékozottat­­ és intelligensebb része hely­teleníti a mai Románia kisebbségellenes politikáját (Curentul, München, Né­metország 5929. sz.). Termé­szetesen nem a magyaré iránti szimpátiából, hanem inkább attól tartva — jog­al —, hogy ezzel a magyarok, ill. a magyar “revizionizm­us” malmára hajtják a vizet. Olyasféle véleményt is lel­­t kiolvasni a sorok közt, hogy Románia itegritása kévé­se volna veszélyeztetve azzal, ha megszüntetnék a kise­bségellenes iskola és telepítés politikát. Sőt, helyzet erősödne, mert ezzel a magyarok legsúlyosabb é veit szüntetnék meg, ill. ki­fognák vitorláikból a szó­­t. Egy másik része a­omán emigránsoknak, akik ugyancsak élesen komm­unistaellenesek, vadul védik Ceausescut a kisebbségü­lözésben, remélve, hogy majd örökölnek tőle egy fels­abadult, nemzeti, homogén Nagyromániát, kisebbs­gi gondok nélkül. Ahogy Kemal Attatürk örököli a szultánoktól Török—Ör­ményországot ... örmén­ek nélkül ... Néhány épületes idézet az oláhul nemtit­óknak: “...a magyarok (Er­délyért) ugatnak, mint a veszett kutyák a holdra ...”, “...krokodil könnyeket állatva, abszurd és abszolút idióta követeléseket tára­sztanak Ceausescuval szem­ben ...’ ,“...Erdély soha nem volt a magyaroké, azt ők csak bitorolták egy évezr­den át ...”, “...amikor a ma­gyar hordák elindultak Európa felé, a románok már Erdélyben szállásoltak .. .! “...úgy látszik, a magyarok elfelejtették, milyen keg­ytlenül végezték ki Horeát és Closcát ideáljaikért ... “...kik voltak a magyarok közül románok által kezé­be törve ...?”, “...vannak-e a magyarországi románoki ^ ma ugyanolyan privilégiu­maik (!!!?), mint az erdél­y magyaroknak ...?” (CVAN! TÚL Romanesc, Hamilto ,, Kanada, 65—77. sz.). Egy , ^®sz­er nev^ magyaro­szági sváb rövid cikke került kerülő után, a Der Dei Juschwabe-ból németből rá­­fordítva a Man­nenben megjelenő Curentul 5929. számaba. Kiragadv e belőle két jellemző monda­tot ...a magyarok a háb­rú után kiüldözték a svábjai­kat, a románok nem ... “...az erdélyi szászok, akik már 48-ban harcoltak a magyarok ellen, a medgyesi Szász Nemzetgyűlésükön )19-ben önként csatlakoztak Nagyromániához, de (sze­nny) magyarországi svábokat nem kérdezte senki ...’ ”• Újra és újra: “...magyarosí­tás... , “...revizionizmu: Egyet még a sok közt “...a magyaroknak nincsen joguk krokodil könnyeire hullatni Ceausescu örelmei­ért, mert a háború végén kommunista kártyát játszot­tak meg minden vonalon ..” Szóval pontosan azok vá­dolják a magyarokat “k­­mmunista kártyajátékkal”, akiknek egy úgynevezett “Tudor Vladimirescu Diví­ziójuk volt, akik 1944.­ugusztus 23-án összecimbo­­ráltak a bolsevikokkal, kik gálábul hátbatámadták szövetségeseiket, akik ar ia csapták a bolsevizmus el­leni harcban elesett 450­­00 testvérüket, hogy aztán még 170.000 emberüket idézzák fel arra, hogy a bol­­sevikokat segítsék minél méljebbre hatolni Magyaror­szágba, illetve Európába. Ezek vádolják “kommunista kártyajátékkal azon m­agyarokat, akik egyetlenek voltak mint Állam és Nem­zet, akik kitartottak végig a bolsevizmus elleni harcb. Ha a magyarok is megját­szották volna a komm­unsta kártyát”, egyszerre az oláhokkal, akkor a vasr­egöny” most valahol a Raj­nán volna. Ezért aztán a­­­ immunisták iszonyatos bosz­­szút álltak, tömegesen al­­sztottak, gyilkoltak, börtö­­nöztek, deportáltak, pont­ban azért, mert nem voltunk hajlandók “kommunista kártyát játszani”, mint az oláhok. A Nagyvárad, Ko­­ZSVár, Bukarest, Konstanca mahályaiból előkerült és pártfunkcionáriusokká meg secu­­sokká lett gyászm­gyarok aránylag nem voltak többen a románoknál ké és félszer gyalázatosabbak voltak saját nemzetükbeli­kkel szemben, nehogy rész­rehajlással, ill. sovinizmu­sa] vádoltassanak. Ezt va bő­römön tapasztaltam. Úgy tudom, Európa ,ieten az Uralig tart­. Már­pedig a Volga és a Káma folyók vidéke az Uralon in­nen, tehát Európában léte­zik. Ott jött létre az ős­finn­ugor nép, úgy 4—5000 éve, melyből aztán a­ magyar ki­vált. Tehát a magyarok nem­­indultak Európába hor­dákban”, hanem Európában születtek. Az ázsiai elem is Európában jött hozzájuk, amikor még sem vlach, sem rumén nem létezett sem Erdélyben, sem sehol. Jöt­tek még Európába “hordákba” szerveződve mások is, az indoeurópaiak, ill. az indogermánok többek közt ... Ázsiából. Ha egy évezredes birtoklás “bitorlásnak” nevezte­tik, akkor nincsen a Földön nemzet, mely ma jogosan élne hazájában. Még az amerikai indiánok sem, mert az évezredek folyamán ők is kilökdösték egymást szál­lásaikról. Horeat és Closcat nem a magyarok, hanem maga II. József császár ítélte, a kornak megfelelően kerékbetö­résre. Nem “ideáljaikért”, hanem iszonyatos vadsá­gaikért, mellyel nemcsak a kúriák lakóit és cselédeit (köztük néhány románt is!!) gyilkolták le, hanem még negyven magyar falu lakóit, férfit, asszonyt, gyerme­ket ... Mert hát, ugye ők is a császár alattvalói voltak. Ugye milyen olcsón lehet magyargyűlöletet szítani? Hogy hány magyart törtek kerékbe az oláhok? Nem lehet tudni ...! Néhány emberségesebb gaztettet azon­ban feljegyzett a krónika, például, hogyan hajigáltak magyar gyermekeket az égő házak tüzébe Horea meg­vadult mócai 1784-ben, vagy miképpen nyúztak meg embereket elevenen ... negyven faluban ...! Zalatnán és Nagyenyeden 1848-ban Axente Sever karokat és lába­kat fűrészeltetett le eleven embereknek, aztán hagyta őket békésen elvérezni ... stb., stb. Maniu vitéz “vo­­lontar”-jai 44 őszén már egyenesen szelídek voltak. Nem törtek ők kerékbe senkit! Ők csak magyar fejeket vágtak le fejszével a csutakon Szárazajtán. Köbölkúton és Fülpösön pedig férfiak és asszonyok mellett ellensé­ges érzelmű gyermekeket is lőttek agyon éjjel, álmuk­ban az ablakon keresztül ... Megjegyzendő, hogy soha egyikük sem került szembe katonákkal, azt mindig okosan elkerülték ... Hogy a "secu” kerék nélkül szokta eltüntetni az eltüntetendőket, az már szóra sem érdemes ... “Privilégiumok ...?” Igen, én tudok a magyaror­szági románok néhány kisebb­­privilégiumáról, ami­lyennel a kétszázszor több romániai magyarság nem rendelkezik, éspedig: Magyarországon a román fiatalo­kat nem szórják szét “munkaszerződésekkel”, nem tö­mik meg falvaikat magyarokkal, nem fosztják ki levél­táraikat, egész román gimnáziumuk és nem csak “sectie”-jük (részleg)) van Gyulán. Leginkább azzal vannak “privilegizálva”, még a romániai románokkal szemben is, hogy békén hagyják a görög-katolikus egy­házukat. Van-e a­ romániai románnak joga görög-ka­tolikus módra keresztet vetni ...? A háború után a svábok kitelepítését szovjet állam­polgárokká vedlett 1919-es emigránsok, Rákosi, Gerő, Farkas Mihály stb. rendelték el egy “magyarnak” ne­vezett “Népköztársaságból”, és nem a Magyar Király­ságból! Ezt a gaztettet is ugye milyen olcsón lehet azon királyi magyarokra hárítani, akiket ugyanazok és ugyanakkor felakasztottak, legyilkoltak, bebörtönöz­tek, elhurcoltak, szétszórtak a világ minden tájára. Koronájuk Amerikába került. Ugyanakkor a románok koronája az országban maradt a királyukkal és veze­tőikkel együtt, mert hát ugye az 1944. augusztus 23-i árulást ők egységesen ütötték nyélbe. Éspedig olyan hir­telen, hogy a romániai sváboknak menekülésre sem volt módjuk. Míg Magyarországról menekülhetett aki akart, mert a magyar tovább harcolt és nyitva tartotta a menekülés útját. Ezen Román Királyság koronájának a csendőrei és nem a későbbi kommunista “militia" szedte össze az épkézláb szász és sváb férfiakat és nő­ket ... óh! nem azért, hogy kitelepítsék őket ...! Való­ban nem azért ...! Éppen csak kényszermunka-tábor­ba vitték őket és átadták a bolsevikoknak, hogy a szi­bériai bányákban elpusztuljanak, hogy aztán akik túl­élték az 5—6 éves raboskodást, még 20—30 évet várja­nak egy útlevélre ... Nos, melyik sváb járt jobban? A bánáti vagy a baranyai? Nemcsak a magyarországi svábokat “nem kérdezte senki” az első világháború végén, de sem a Csallóközt, sem Unvárt, sem Szabadkát, de még az erdélyiek mil­lióit sem. Sőt még a szászokat sem kérdezte senki! Ők 1919-ben kérdezetlenül siettek a medgyesi nemzetgyű­lésükön hódolni a Nagyromániának. Ragyogó napfel­keltéről és elnyomó magyarokról beszéltek. Ez a “ra­gyogó napfölkelte” azonban hamarosan beborult, mert “Nemzetgyűlés” ide, “Hódolat” oda, az “elnyomó” magyarok királyaitól kapott és 800 évig tiszteletben tar­tott szász egyházi-, köz- és nagyobb magánvagyont Nagyrománia részben még akkor mir-nix-dir-nix elko­bozta, illetve elföldreformozta és szétosztotta az oláh­­ság között. (A szászok totális kifosztása 1944—45-ben következett be, az akkor még mindig királyi Románia által.) Mikor ezért a szászok megdöbbenésüket és csa­lódottságukat fejezték ki, egy sajtóröhej futott végig Nagyrománián, Goga Octaviannal a költővel és későbbi LEGFONTOSABB TERMÉSZETTUDOMÁNYI F­ELFEDEZÉSEK TÖRTÉNETE DIÓHÉJBAN "Aki nem ismeri a múlt tel­jesítményeit, az egész éle­tére gyermek marad." CICERO. 1658 - SWAMMERDAM JAN svéd természet­­kutató- anatómus felfedezi a vérsejteket. 1661 - BOYLE RÓBERT ír természetkutató meghatározza a kémiai elemek fogalmát. Feljavítja a Guericke által 1652-ben felfedezett légszivattyút 1661 - MALPIGHI MARCELLO olasz anató­mus, egy feljavított 180-szoros nagyítású mikro­szkóp segítségével felfedezi a hajszálereket (Vasa Capillaria), melyek összekötik a szívből szétágazóó vérereket a viszerekkel. Mindez Harvey halála után 3 évvel történt. Malpighi befejezi a Harvey által 1619-ben részben megoldott dupla vérkeringés problémáját. E két eseményből is egy olyan törvényszerű­ség ismerhető­ fel, mely érvényes a tudománynak minden ágára, külön-külön és egyetemlegesen is. Ezen t­úlmenően érvényes az úgynevezett hala­dásra, sőt magára az emberre is. BAR­OMNE SIMILE CLAUDICAT /Minden ha­sonlat sántít­, a tudományok fejlődése s egyben a civilizáció­ felépítése, részben a fészket rakó ma­dárral, részben a stafétafutókkal hasonlítható­ ösz­­sze. A legtöbb madár egyedül és szálanként hord­ja össze fészkét. Egy stafétafutó csak egy bizonyos pontig viszi el a fáklyát. Ehhez hasonlóan Harvey - egyedül - egy köz­beeső­ staféta­futó volt, egy bizonyos pontig vitte el a felfedezés világító fáklyáját s e ponttól kezdve Malpighi veszi át és viszi célba. Itt kell még megjegyezni, hogy az anatómia és fiziológia egymagukban - fizika (itt mikroszkóp) nélkül — nem sokra mennének. Viszont a fizika a kémiával párosul s mindketten a mathematika se­gítségét veszik igénybe. ITT JUT SZÓHOZ­­ AZ EGYETEMLEGESSÉG. 1662­ - BOYLE RÓBERT, bármely gaz térfo­gata fordított viszonyban áll a nyomással. 1662 - GUERICKE, feltalálja a Barométert. (Egy nyomás-feszültség mérésére alkalmas készülék) 1662 - MALPIGHI, megállapítja a mikroszkopi­kus anatómiát. 1663 - GUERICKE, feltalál egy elektromossá­got nagyobb mennyiségben elődáító gépet. 1664 - FOLLI DA POPPI olasz fizikus felta­lálja a Hygrométert. (Egy nedvességet mérő­ készü­lék.) 1665 - HUYGENS vagy HUGENIUS CHRISTI­­AN, holland mathematikus-fizikus és asztronomus beosztja a hőméret fagy- és forráspontra. Vannak történelmi források, melyek a fagypontot Hoeke javára írják. 1666 - NEWTON ISAAC, angol mathematikus, fizikus és asztronomus megépíti az első használható tükör-teleskópot... — (Folytatása következik) miniszterelnökkel az élen ... Mindezeken kívül, hová akartak volna tartozni a magyarországi svábok, ha “meg lettek volna kérdezve”? Mert Burgenlandot meg­kérdezték ... Sopront is ... “Magyarosítás” ... Röder Vilmos tábornok, volt honvédelmi miniszter, valamint Wert Henrik, a Hon­védvezérkar volt főnökéhez hasonlóan sok törzstiszt, tiszt, tiszthelyettes azt vallották, hogy ők nem német származásúak, hanem németek. Kinek származott valaha Magyarországon hátránya abból, ha idegen ne­ve, nyelve, nemzetisége volt?! Mialatt a magyarok ja­ (folytatás a 8. oldalon) ? 1983. június 15. 1983. június 15. MAGYARSÁG 5. oldal

Next