Magyarság, 1985 (60. évfolyam, 1-20. szám)

1985-10-30 / 20. szám

1985. október 30 íléküket i­ s roppant mindmá­­s magyar ieni forra- 1.1956. Ők­­ezdődött a tok tanté­rből aztán gigantikus uilás lett. ?y eleget ís követe- Itoki párt- Irnő tüzet­emegre. A felkeléssé pedig sza­­r, amely­­ovjet had­­ilakulatai ak. Októ­­,ék a szov­­it­a fővá­ll. A nép­­zterelnök került a mány elé- 1-én beje­­r Magyar­­a varsói is felkérte Nemzetek ismerje el Magyaror­­sségét. Ez ok volt az November a a szovjet ,oltak Bu­­y elfojtsák sabadság­­i harcok­­Olyt a sza­­sok, akik­ és esélyük Imre. Két­éget ért a datba ejtő tró és a is bábkor­­t a magyar Kádár Já­­el. ; vezetőit,­­ Imrét ki­­­b mint 170­0 menekült ;z az 56-os ,a 30-ik év­­•ban az or-­­ a mostani hatalmasok szertartá­sos ünnepségekkel em­lékeznek meg politikai mérföldkövekről, de ez­zel szemben mindent megtesznek, hogy lehe­tőleg semmi nyoma ne maradjon annak, ami 1956-ban történt. Pár éven belül a 21-es parcella sírjain végig mennek a bulldózerek, eltűnnek a keresztek, kopjafák és a tetemek jeltelen sírba kerülnek. Azokat a szabadsághar­cosokat, akik életüket áldozták 1956-ban a ma­gyar szabadságért ellen­forradalmároknak, vagy közönséges bűnözők­nek minősítette a rend­szer. Éveken át követke­zetesen és egyértelmű­en tanácsolták el a 21- es számú parcella sír­jaitól az elesettek hoz­zátartozóit, barátait. És miután a szabály az, hogy a sírokat rend­ben kell tartani a ható­ságok illetékesnek érzik magukat arra, hogy el­távolítsák a dülledező kereszteket, kopjafákat. Nemrégiben közölték a hozzátartozókkal, hogy más temetőkbe helyezik el az elesettek földi ma­radványait. A rezsim ezzel azt akarja elérni, hogy mi­nél több temetőben le­gyenek, minél jobban szétszórva, minél kevés­bé emlékeztessen az 1956-os évszám a múlt­ra a jövendő nemzedé­ket — írja az angol lap munkatársa. Jövőre lesz 30 éve, hogy kitört a világot bá­mulatba ejtő magyar forradalom. A 30 évvel ezelőtti nagy áldozatot hozó szabadságharcról és annak tragikus befe­jezéséről nem fog meg­feledkezni a szabadvi­lág és köztük a Nyuga­ton élő, hazájához hű magyar emigráció. R.L. MAGYARSÁG A nagy esemény Habsburg Ottó Annak ellenére, hogy nyugodt nyarunk volt, történt néhány fontos esemény. Régi tapaszta­lat, hogy az igazán nagy dolgok gyakran nem nyilatkoznak meg drá­mai módon, úgyhogy je­lentőségüket csak ké­sőbb ismerjük fel. Nem jelentkeznek szükség­szerűen politikai téren, hanem szellemi vona­lon. Ebből a szempontból kell néznünk II. János Pál pápa afrikai útját. Aki, mint ezen sorok író­ja, legalább az utolsó na­pon közelről szemlélhet­te a látogatást, ha tör­ténelmi érzékkel rendel­kezett, megérezte az ott megnyilvánult szavak, tettek valódi és szimbo­likus jelentőségét. A hírközlő eszközök mindenekelőtt az ,,apart­heid”-t és a Délnyu­­gat-Afrikára (Namibia) vonatkozó megnyilatko­zásokat hangsúlyozták. Hogy a pápa félreért­hetetlenül állást foglal a faji megkülönböztetés­sel szemben az termé­szetes. Ezt mások is megteszik, hisz hozzá­tartozik a mai gyakor­lathoz. Nem kellett Af­rikába utazni azért, hogy az ember ezt meg­tudja. Aztán feldobták egy „afrikai zsinat” téves hírét. Hogy egyesek ál­modoznak ilyenről, az lényegtelen. Viszont egy biztos: sem a pápa, sem a fekete egyházi veze­tők nem gondolnak rá. Teljesen értelmetlen lenne. Egészen más ka­tegóriába tartozik egy afrikai szinódus kérdé­se. Itt olyan átállásról van szó, amelynek hosz­­szú távlatban, erős be­folyása lehet a katolikus egyház életére. Sokan követik el azt a hibát, hogy ha a vallás­ról beszélnek, összeté­vesztik a fontos dogmá­kat, az alappilléreket a külső, hagyományos formaságokkal, ame­lyek az egyházon belül, csak egy bizonyos tér­ségre és korlátolt időre nyernek alkalmazást, de amelyek nem tartoz­nak a hit lényegéhez. Vonatkozik ez elsősor­ban a misék liturgiájá­ra, az imák és énekek alakiságára, valamint a papi hivatások szabá­lyaira, beleértve a cö­libátust. Nem szabad el­felejtenünk, hogy ma is léteznek katolikus gyü­lekezetek,­ahol vannak nős papok, (de nem püs­pökök). Vagyis egy vál­tozás ezen a téren nem érintené a hit alapjait. A katolikus egyház történelme folyamán ismételten alkalmaz­kodott egyes nemzetek, régiók és kulturális kö­rök különleges viszonya­ihoz, de mindig anélkül, hogy azok az alapvető tanítást érintették vol­na. Az egyházi évben találunk ünnepeket, amelyek még a pogány időkből maradtak ránk. Az egyház ugyanis igen bölcsen, igyekezett al­kalmazkodni a megtérí­tett népek hagyomá­nyaihoz. Ezért vett át egyet-mást a régi ró­maiaktól, a germánok­tól és bizonyos mérté­kig a szlávoktól is. Ez a gyakorlat megkönnyíti a hit terjesztését. Az elmúlt évszázadok­ban a missziós tevékeny­ség igen gyakran a nyu­gateurópai életformá­nak a föld más részeire való átültetését jelentet­te. Időközben kialakul­tak ott a helyi katolikus egyházközségek. Már vannak, akik több nem­zedék óta keresztények. Ezek erősen érzik a nyu­gati életforma és a nem­zeti kultúrájuk, hagyo­mányaik között lévő kü­lönbséget. Mint annak­idején a germánoknál és a szlávoknál, itt is elér­kezett az alkalmazkodás ideje. Ezért érthető a katolicizmus afrikanizá­­lódásának fogalma. En­nek az építő átállítás­nak alapjait fektette le a pápai látogatás. Ez érthetően sok embert, aki görcsösen ragaszko­dik a formaságokhoz, meg fog botránkoztatni. Pedig ezeknek meg kell érteniök, hogy egy afri­kai katolicizmus, amely semmiben sem változ­tatja meg a hit alapté­teleit, de amely alkal­mazkodik ennek a föld­résznek a viszonyaihoz, vallási jellegű találko­zásra. Péter és Moha­med augusztus 19-én Ca­­sablankában kezet nyúj­­tottak egymásnak. Sok történelmi félreértés után e két nagy vallás képviselői visszatértek a nyugati kereszténység történelmének egy régi időpontjára. Raimund Lull, egyházatya már a XII. században kijelen­tette, hogy az iszlám (Folytatás a 6. oldalon) zetői! Nézze meg figyelmesen a térképet és igazat ad nekünk: Ezért is ’’Más, mint a többi!” - Vagyis, nem ’helyi’ lap! | FOREIGN: ENGLAND rv­­ 1 CANADA AUSTRIA L | MEXICO BELGIUM GYIPTOM­­ORSZAG RÁLIA ARGENTINA BRAZIL CHILE VENEZUELA FRANCE HOLLAND W. GERMANY SWITZERLAND SWEDEN AUSTRALIA Honvágy Vajda Albert verse Honvágyad volt-e? Rád tört-e valaha az érzés, hogy mit keresel te idekint, idegen világban? Szorongatta-e torkod a sírás, ha eszedbe jutott a Balaton, Mátra, Kékes, vagy a Bükk? Ha kérdezel, felelek rá barátom. Nem volt honvágyam. Talán azért, mert ami a hont Hazává teszi — elhoztam magammal. Mi a Haza? Az a hajlék, ahol születtünk? Igen, az is. De nem kevés ez? A ház, ahol megláttad a napvilágot, régen elporladt, bomba rombolta le, vagy városrendezés, ki tudja? De, ha áll is még a fal, szürkén néz le rád, és a hulló vakolat jajgatva mondja: harminc éve nem érte festék. A földet, hol élned kellene, vegyszerekkel tömködték tele. És a festői szép Duna-kanyar, szennyezett vizű hullámokat kavar. A budai várról eltűnt a kupola. Hol van Tabán? Modern lett Óbuda. A Szigeten ott maradt még a rom, de rávilágít a rideg neon. Eljöttem, de a Hazát magammal hoztam. Kételkedsz benne? Látom barátom. Mindjárt megérted, ha megmagyarázom. Hazádnak rendületlenül légy híve, 6 magyar. Bölcsőd az s majdan sírod is... De mit tegyünk, ha idő előtt, velünk akarják megsísatni a sírt? Büki-e, ha elhagyod bölcsöd szülőhelyét és idekint maradsz híve Hazádnak rendületlenül? | Szívet cseréljen, ki Hazát cserél? Nem! Hozza ki magával Hazáját szívében! Szép vagy, gyönyörű Magyarország. | Ez a dal is Hazám, ez is itt van velem. Igen, barátom, én nem szégyelem bevallani, hogy Hazám Petőfi és Hazám Ady, Hazám a magyar vers, a dráma, a próza, Hazám Arany és Szondi két apródja... Értesz már, ugye? Nem sorolom tovább: Hazám Kosztolányi és az Üllői­ úti fák. A táj csupán csak része a Hazának, amit ma szöges drótok közé zárnak. Más volt ez régen, Mikes idejében Zágon felé mutatott egy csillag az égen; halavány volt, ezüstből talán, nem vörös csillag a házak falán. A honvágyat, barátom, nem ismerem, mert a Hazám mindig itt van velem: Hazám a nyelv, amelyen álmodom, Hazám a múlt, Hazám gyermekkorom, Hazám az étel otthoni íze, Hazám­ a hon minden emléke, amit elhoztam és bennem él azóta, akárcsak benned az a régi nóta, ahogyan még anyád dalolta. Ezért nincsen honvágyam soha... Barátaim! Ti vagytok a Haza! sokkal eredményeseb­ben képes terjeszteni az igét az ottani tömegek körében. Ennél a belső egyházi kérdésnél azonban sok­kal fontosabb esemény volt a pápa látogatása a mohamedán hívők emírjénél, II. Hassan marokkói királynál. Itt egyidejűleg került sor egy az iszlám és a nyu­gat közötti politikai és 5. oldal

Next