Magyartanítás, 1993 (34. évfolyam, 1-5. szám)

1993 / 1 - Felhívás - Fogalmazz pontosan, logikusan és szépen!

2 Felhívás Fogalmazz pontosan logikusan és szépen!­ A mozgalom célja, a verseny lebonyolítása Gyakran, egyre gyakrabban elhangzik a panasz: a diákok nem tudnak fogalmazni. Ez a megállapítás sommás, mégsem utasíthatjuk vissza. Nem, mert figyelmeztet a szövegtanítás és -tanulás gondjaira. Arra a tényre, hogy a gyengébb képességű diákokon kívül az egyete­mekre és főiskolákra jelentkezők egy része sem tudja logikusan elrendezni gondolatait. Az érettségi dolgozatokban — a kivételektől eltekintve — sablonosak a mondatszerkezetek, a mondatfűzésből hiányoznak a kapcsolóelemek; a tanulók többsége nem tudja, hogy a része­ket, a bekezdéseket is be kell szerkeszteni az egészbe. Az is súlyos hiba, hogy nem ismerik a tematikus haladás követelményét, s mindent leírnak a témával kapcsolatban, ami eszükbe jut. A helyzet tehát elkeserítő, s ezen föltétlenül változtatni kell. A változtatás egyik módja lehet a Fogalmazz pontosan, logikusan és szépen! mozgalom megszervezése és elindítása. A legfontosabb cél a fogalmazástanítás megújítása, a tanulók „helyes szellemvilág”-ának építése, lelki kultúrájuk gazdagítása. Mozgalmunkban valamennyi középiskolai tanuló részt vehet. Minden iskola — határain­kon innen és túl — magyar munkaközössége válassza ki a két legjobb érettségi dolgozatot, és annak fénymásolatát — az írásbeli napjától számítva egy héten belül — küldje el a dunaújvárosi Széchenyi István Gimnáziumba (2400 Dunaújváros, Dózsa György u. 15/a)! Az országos zsűri a legjobb 10 dolgozatot értékes jutalomban részesíti. A határainkon túli versenyzők legjobb munkáját különdíjjal jutalmazzuk. Eredményhirdetés a tanév végén június 10-e és 20-a között. Öt év „terméséből” szeretnénk megjelentetni a legjobbakat, hogy tanár és diák egyaránt megismerhesse és tanulmányozhassa ezeket a példásan megszerkesztett szövegeket, ily módon mozgalmunk célja elérhető közelségbe kerül nagyon sok diák számára. Szeretnénk megjutalmazni azokat a tanárokat is, akiknek a tanítványai többször bejutottak a legjobbak közé. A felkészítés érdekében közöljük a dolgozatok értékelésének szempontjait: 1. A gondolatok logikus elrendezése, a szerkezeti részek arányossága, a bekezdések megszerkesztettsége és összekapcsolása. 2. Pontos szóhasználat. 3. Hatásos mondatszerkezetek alkalmazása. 4. Mondatszövés: a jelentés szintű és nyelvtani, szerkezeti kapcsolóelemek felhasználása. 5. Nyelvhelyesség. 6. A stílus eredetisége, szépsége. 7. Helyesírás. Kérjük a magyar szakos tanárokat, hogy szívvel-lélekkel, szakmai tudásukkal támo­gassák mozgalmunkat, s az első osztálytól kezdve tudatosan készítsék fel tanítványaikat e nemes versenyre. Székelyi Sándor igazgató Pásztor Bertalan magyartanár

Next