Magyartanítás, 1996 (37. évfolyam, 1-5. szám)

1996 / 1 - Széplaki György: Tankönyvet választunk

2 TANKÖNYVET VÁLASZTUNK !Cec­ves fiarásom! Kisebb kényszerpihenő után újból jelentkezem. Téma is akad, meg vissza-visszatérek is, azok új megvilágításra várnak. Vágjunk bele! Ahogy másoknak, neked is gondod lett az irodalomtankönyvek kiválasztása. S bár egy ko­rábbi levélben már írtam neked (1994/1.) a témáról, azóta vannak újabb fejlemények, érdemes visz­szatérni rájuk. Egy-két dolog kiemelhető a régebbi levelemből, itt is megállja a helyét: „A jó tankönyv­i eszköz... a legfontosabb azt megállapítanod: a gyerekek mindennapi tanulási munkáját segíti-e, tud­ja e hatékonyan szolgálni iskolai és otthoni tevékenységüket... Elindítja-e a gyerekek önálló gondol­kodását..” Mert a gyerekeknek és neked, a saját tanári munkádban kell szolgálnia, legyen a tan­könyv mindenben a segítségedre. Nézzük sorjában! Most már elkészült a Nemzeti Alaptanterv — feleljen meg az abban leírt követelmények­nek! Kellemetlen lenne a drága tankönyv mellé pótlókat vásárolni alapvető dolgok megtanítása ér­dekében. Tartalmazza azokat a klasszikus műveket, melyekről vétek lenne lemondani! Nyelvi szintje feleljen meg a korosztálynak, fogalmai, ismeretanyaga legyen összhangban a benne található mű­vekkel! Legyen benne elegendő gyakorlat, feladat, amelyeket szóban és írásban egyaránt megoldhat­tok! Szerencsésebbek a tankönyvcsaládok. Ezek biztosítják a zökkenőmentes továbbhaladást. Nem árt, ha segédkönyv, tanmenetjavaslat is van hozzá, esetleg tanulói segédletek, feladatlapok. (Ez már pénztárca kérdése is. Kötelességed gondolni a szülök anyagi helyzetére, sokat segíthet az együttműködésetekben, ha erre és hasonló dolgokra is gondod van) Mindezek újabb és újabb szempontokat v­ethetnek fel, amely­ek v­onatkozhatnak a tipográ­fiára, az ábrákra, de még a könyv használatban­ tartósságára is. Még az is előfordul, hogy alkalmat­lan egy könyv a napi használatra, mert nem lehet bele ceruzával jegyzetelni. (Remélem, egyre keve­sebben v­annak, akik ezt tiltják, hisz még mi is alkalmaztuk az „ősidőkben”, amikor pedig kötelező v­olt továbbadni a használt könyvet az újabb nemzedéknek. Mielőtt leadtuk, kiradíroztuk a bejegyzé­seket.) Az is igaz, a tankönyvválasztás feladata, felelőssége nem lehet egyetlen tanáré. A tanári szakmai munkaközösségnek igen fontos munkaterülete ez mostanában Jó lenne, ha a valódi kollek­tív bölcsesség érvényesülne benne, egyesítve az idősebbek tapasztalatait a fiatalabbak nyitottabb szemléletével Jól jön a külső segítség is. Nagyobb településeken több iskola vagy a továbbképzést szer­vező pedagógiai központok foghatnak össze tankönyvismertetés, tapasztalatátadás érdekében. Csak megfontoltan! Bármi szépet, jót láttok, hallotok, idézzétek magatok elé az ismert gyermekarcokat, az ő szempontjaikat, mert velük kell majd használni Érdemes felvenni a kapcsolatot a kiadókkal is, főleg ha ismertető előadásokat is kínálnak. A választás előtt jó lenne minél szélesebben tájékozódni Megnézni például minden tankönyv kiállí­tást, u­tóbbi még szakköri vagy osztályprogramnak is megfelelheti egy kis sétával egybe lehet kötni a kiállítás megtekintését. A haszna pedig felmérhetetlen: a „legilletékesebbek” véleménye is odakerül­het a többi fontos tényező mellé. Nevelési szempontból meg egyenesen ideális helyzet: önállóságra, felelősségre szoktatni neveim, valóságos döntéseket megvitatni.. A három pont itt a „fékezést” jelentette. Tudom, nagyon szalad ez a ló... De hát ez az a táltos gebe, amely nélkül eddig sem jutottunk volna sehova, ha nem nyergel­­jük kérve-kéretlenül, megfizeti e­ megfizetetlenül, ahogy a jó „napszámoshoz” illik. A régi barátsággal, folytatást, levelet várva üdvözöl: Széplaki György

Next