Magyartanítás, 1997 (38. évfolyam, 1-5. szám)

1997 / 1 - Kodály Zoltán emlékére - Inámi Zsófia: Örvendjen az egész világ: az zene mindenkié!

Inámi Zsófia Örvendjen az egész világ: a zene mindenkié! Kodály Zoltán emlékére A Krisztus utáni 800-as évek utolsó harma­dában fejezte be megtelepedését Európában a magyarság. A Kárpát-medencében állami­ságával, egyházi rendszerével és iskolái ré­vén kapcsolja össze kelet és nyugat szelle­mét, észak és dél útjait — ezeregyszáz év óta. Viharok sújtotta történetének zenei vo­nulatain világszerte ismert csúcsok is tündöklenek: a 16. században Bakfark Bá­lint, Liszt Ferenc és Erkel Ferenc a 19. században. Utánuk — a honfoglalás ezredik évének ajándékaként — Bartók Béla és Ko­dály Zoltán életműve által döntő fordulatra kerül sor: a magyar nemzeti műzene megszü­letik, és nyomban nemzetközi rangra emel­kedik. Zenei berkekben 1774 óta közis­mert a tétel: minden nép művészi zenéje a maga népi zenéjén alapszik (Eximeno spa­nyol zenekutató szavai). Ennek megvalósítá­sa szinte egyszerre jelentkezik a 20. század elején az angoloknál Vaugham, a spanyolok­nál De Falla, az oroszoknál Sztravinszkij, a románoknál Enescu, s a magyar ikercsilla­gok. Bartók Béla és Kodály Zoltán pályá­ján (az olasz, francia és német fordulat más történelmi okok miatt hamarabb ment végbe zenéjükben). Ezt a feladatot vallották is egy­ségesen, vállalniuk többnyire csak ideig­­óráig sikerült. Kodály viszont egy életre ki­tartott mellette — párját ritkító elkötelezett­séggel és felkészültséggel teljesítve ki egész műveltségprogrammá. Kezdődött mindez a fennmaradt régi és értékes népdalkincs összegyűjtésével, lejegyzésével, majd feldolgozásával. E tiszta szellemben fogant művek alkotásával folyta­tódott, hogy beteljesedjék egy nemzet tulaj­don kincseinek értékeire ébresztésével és birtokbavételével. Egész életművével, annak minden ágával nemzetét szolgálta Kodály Zoltán, mert tudta, minél nagyobb tábora van itthon a magas műveltségnek, annál több hí­ve van a világban is a magyar szellemnek, tudománynak, művészetnek egyaránt. Köz­ponti gondolata így lett a nemzeti zeneművé­szet és zenekultúra megteremtése és általá­nos igénnyé fejlesztése. Azon felismerése, hogy az örök emberit minden nép csak saját nemzeti sajátságain át közelítheti meg, az el­­szigetelődési törekvésekkel éppúgy szemben állt, mint az egyoldalú tájékozódással. Erre ékes bizonyságul szolgálnak életművének ihletforrásai: legmélyebben — kétségtelenül — a nemzet ősi dalforrásaiból merített, ám a középkor legjellemzőbb „műfajára”, a gre­goriánra utal alkotásaiban a modális hangso­rok jelentékeny szerepe; kórusaiban a Pa­­lestrina-stílus szigorú szerkesztésmódja; a hatalmas ívű — zenekarra és vegyeskarra írt — műveinek felépítésében és megformálá­sában egyértelmű a nagy Bach mintája; a pá­ratlan arány- és egyensúlyérzékét egész pá­lyáján keresztül a bécsi klasszicizmus for­maművészete hatja át, míg Debussy harmó­­niavilágát színesíti. Ez a jelenség az össze­foglalásra törekvő alkat sajátossága, hiszen egész pályafutását meghatározza, hogy az ellentétekből képes egységet formálni. Életútja is a látszólag ellentmondó, valójá­ban az egymást kiegészítő elemek egyensú­lya. Az 1882. december 16-án a galántai állomásfőnök középső gyermekeként szüle­tett Kodály Zoltán otthon Haydn, Mozart kamaramuzsikáját élvezi a családi közös ze­nélések révén; a környék népdalkincse isko­latársain keresztül érinti meg. A nagyszom­bati érseki főgimnáziumban jeles érettségi vizsgájáig a magyar föld, a magyar vidék egységes hatása növeli, erősíti öntudatát.

Next